Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 14:58



Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
De ene garage is de andere niet......... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht De ene garage is de andere niet.........
Onlangs mijn Boxster laten keuren voor de APK, wist dat er wat werk aan zat, daar heb ik ook een potje voor gereserveerd van 5K die is nu incl carter ventilatie en APK (draagarmen voor en stuurpompslang) voor 80% leeg . Maar vervolgens kwam er een offerte voor na de APK met wat er allemaal nog meer gedaan moet worden. Dat bedroeg 10KEuro van draag armen/rubbers/bumpstops/schokbrekers/bobines/lamdasondes/lekkage automaat/lekkage airco/uitlijnen/remklauwen revisie om maar wat te noemen. Second opinion gevraagd bij 2 specialisten, de helft is onzin, de 1 kwam op rond de 2 KEuro, de ander tussen de 1-2 KEuro afhankelijk of de voor schokbrekers daadwerkelijk vervangen moeten worden. Lekkage automaat is zweten van de bak, volgens deze specialist zeker niets om over in te zitten. IMS is 40KKm vervangen, remmen werken prima, had nog nooit een revisie van de klauwen op een Boxster gezien. Daar alleen al vroegen ze 1.2 KEuro voor.
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


28 feb 2024 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Macan S
Bergambacht
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Toen ik destijds mijn Boxster kocht was het met enkel de opmerking bumpstops vervangen kost circa <EUR 100,00. Dat was juist echter het vervangen daarvan kost met arbeid etc zo'n EUR 800,00. Lekkage airco, kan zomaar ook de twee condensoren voor inhouden. Weet het niet meer exact uit mijn hoofd maar dan zit je zo ook rond de EUR 1.000,00. Porsche rijden is niet goedkoop, in de 6-7 jaar dat ik hem gereden heb (en altijd in topstaat wilde houden) was ik 25-30K kwijt aan onderhoud. De nieuwe eigenaar die hem een paar jaar geleden is gaan rijden (toen met net iets meer dan 200K kilometers op de teller) zal er ongetwijfeld voordeel uit halen qua zijn kostenplaatje (ben terzijde benieuwd of een forumlid de 63-Hxx-5 in zijn bezit heeft). Maar de verschillen in opgave die je ontvangen hebt zijn wel heel fors. Ben je ook bij vd Gugten geweest, die zijn heel open en precies en kunnen je zeker op weg helpen een keuze te maken in wat echt nodig is of nice to do.


28 feb 2024 12:22
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Misschien kun je 'm inruilen bij W&O op een mooie Targa?
:popcorn:

Zonder gekheid, dat zijn grote verschillen in prijsopgave. Ik zou in dit geval de eerste garage vragen of ze de verschillen kunnen verklaren... Of gewoon naar een ander gaan.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


28 feb 2024 12:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
10k is extreem, maar het is denk ik voor velen herkenbaar dat die eerste APK en beurt tegenvalt. Toen ik tien jaar geleden mijn 986 2.5 kocht, had ik bij de AKK geen opmerkingen, behalve een ontbrekend stempeltje in het boekje (onderhoud wel geregistreerd, met factuur), dat de eigenaar destijds met terugwerkende kracht heeft laten oplossen. Maar... een jaar later APK en grote beurt en die was meteen 3k, met nieuwe bobines, bougies etc etc., allemaal zaken die periodiek nu eenmaal opspelen. De auto's zijn inmiddels 25 jaar oud en er is altijd een eigenaar geweest die een beurtje heeft uitgesteld of gemist, zeker bij de eerste generatie Boxsters. Maar 10k op een auto van 12-15k is natuurlijk belachelijk.
Wijs geworden heb ik trouwens mijn huidige 987 S gekocht onder de voorwaarde dat alles wat een specialist bij de AKK vond aan onderhoud dat binnen een jaar nodig zou zijn, te laten doen op kosten van de verkopende dealer. Die auto was perfect onderhouden door PC's en bekende specialisten en er zaten al nieuwe banden onder; toch nog 2.5k.


28 feb 2024 12:43
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Ja het verschil is bizar groot. Komt bij dat het arbeidsloon al gauw 30-40 euro duurder is. Lekkage airco blijkt een T-stuk te zijn, kwestie van nieuwe o-ring. Zoals al gezegd lekkage is zweten, niets aan doen voorlopig. Draag armen achter zijn ok, stabi rubbers hoeven enkel vervsngen, tientjes werk. Rem revisie niet nodig gekraak komt van remblokken, volgende apk vervangen, scheelt1250 euro. Automaat bak met olie etc 800 euro airco was 800 euro duurder, lambda sondes vervangen 1000 euro, kunnen schoongemaakt worden, ga ik zelf doen. Bobines niet nodig om te vervangen. Scheuren ja maar vallen zelden uit qua storing. Neem er 1 als spare kan de wegenwacht die evt vervangen. Het klopt dat bumpstops dure vervanging is qua arbeid maar indien schokbrekers ok zijn scheelt dat 1000 euro. Etc etc. Ik ga nu dus bij de garage die 1-2Keuro offerte geeft. Prima kerel, heeft flink Porsche ervaring. Ik denk dat garage 10K er geen zin in heeft tenzij ze er veel aan kunnen verdienen?

Inruilen bij W&O gaat niet lukken, vin en kentekenbewijs komen qua jaartal overeen :-)
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


28 feb 2024 17:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
De kosten voor het onderhoud aan een Porsche worden mijns inziens voor een groot deel bepaald door het arbeidsloon. Ik doe, voor zover mogelijk, samen met mijn maatje in het Porsche kwaad het onderhoud aan de 997 zelf. Als je dan ziet wat soms je allemaal los moet halen om ergens bij te kunnen, dan gaan daar vele uren arbeid in zitten. Om bijvoorbeeld even de bougies te wisselen moet je zo ongeveer de hele achterkant ontmantelen. Daar gaan wat uren in zitten hoor. En dat tikt enorm aan. Ook al ga je naar een specialist die niet die hoge werkplaatstarieven hanteert die Porsche rekent.


28 feb 2024 17:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Surfroy01 schreef:
Inruilen bij W&O gaat niet lukken, vin en kentekenbewijs komen qua jaartal overeen :-)

Hahahaha! :lol:
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


28 feb 2024 17:55
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Surfroy01 schreef:
Ja het verschil is bizar groot. Komt bij dat het arbeidsloon al gauw 30-40 euro duurder is. Lekkage airco blijkt een T-stuk te zijn, kwestie van nieuwe o-ring. Zoals al gezegd lekkage is zweten, niets aan doen voorlopig. Draag armen achter zijn ok, stabi rubbers hoeven enkel vervsngen, tientjes werk. Rem revisie niet nodig gekraak komt van remblokken, volgende apk vervangen, scheelt1250 euro. Automaat bak met olie etc 800 euro airco was 800 euro duurder, lambda sondes vervangen 1000 euro, kunnen schoongemaakt worden, ga ik zelf doen. Bobines niet nodig om te vervangen. Scheuren ja maar vallen zelden uit qua storing. Neem er 1 als spare kan de wegenwacht die evt vervangen. Het klopt dat bumpstops dure vervanging is qua arbeid maar indien schokbrekers ok zijn scheelt dat 1000 euro. Etc etc. Ik ga nu dus bij de garage die 1-2Keuro offerte geeft. Prima kerel, heeft flink Porsche ervaring. Ik denk dat garage 10K er geen zin in heeft tenzij ze er veel aan kunnen verdienen?



Als je het zelf allemaal zo goed weet en kunt snap ik uberhaupt niet waarom je een offerte aanvraagt.


28 feb 2024 17:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Surfroy01 schreef:
Bobines niet nodig om te vervangen. Scheuren ja maar vallen zelden uit qua storing. Neem er 1 als spare kan de wegenwacht die evt vervangen.


Gescheurde bobines kunnen wel degelijk een storing geven ... en 1 vervangen - als je meerdere storingen hebt :roll: :idea:

Zeker is de ene garage de andere niet. De ene garage hanteert de Porsche-norm en de andere doet alleen wat strikt noodzakelijk is ... soms tot het zuinige af.

Wat vind jij belangrijk :?: En wat zou een potentiële koper van jouw auto belangrijk vinden :?: :idea:


28 feb 2024 18:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
En hoe belangrijk vind je om niet plotseling op de autoweg stil te staan…………
Better save than sorry
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


28 feb 2024 18:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
dirty gertie schreef:
Als je het zelf allemaal zo goed weet en kunt snap ik uberhaupt niet waarom je een offerte aanvraagt.


Kijk je soms Klokje Rond op de site van Autoweek als Joep weer eens loopt te mopperen :wink:
Ik denk dat ze er soms speciaal op selecteren om eens goed te kunnen lachen.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


28 feb 2024 22:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Joep is een Koning…

On topic: ben zelf erg van het preventief onderhoud, maar als je om kunt gaan met onaangename verrassingen, dan ben je hoogstwaarschijnlijk een stuk goedkoper uit. Dus doe waar je je prettig bij voelt.
_________________________________________
Wim


28 feb 2024 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Hou mij ten goede, ik ben ook van onderhoud, want dat is behoud. Maar als een specialist zegt ja die bobines vertonen scheurtjes na een bepaalde leeftijd maar ik heb nog nooit problemen gezien ermee dan ga ik uit van zijn deskundigheid. Ik heb overigens in mijn 40 jaar dat ik auto's bezit 1 keer 1 kapotte bobine gehad, daar kun je dan nog prima mee rijden tot aan garage, alleen 1 cilinder minder. Dat ze alle 6 tegelijk gaan zou wel heel erg toevallig zijn. Om er 1 spare bij je te hebben is misschien voor iedereen een goede aanrader. Zelfde met de lambda sensoren, door de kapotte carter ventilatie hebben die een opdonder gekregen, alleen zitten er 4 in, welke is het. Ik krijg nu eens in de paar honderd km storings melding, maar blokje loopt prima. Advies specialist, die dingen eens goed schoonmaken, kan ook soelaas bieden. Originele offerte vragen ze er 1400 euro voor (ok die dingen kosten 260/euro de stuk (ook dat kan veel goedkoper)). En als je op YT kijkt is het een kwestie van die sensoren losdraaien voor/na katalysator, stekker eruit en omgekeerde volgorde nieuwe terug plaatsen, 400 euro arbeidsloon? Dat kan ik zelf nog wel. Vanwege lekkage automaat bak vragen ze 900 euro voor het verversen van de olie/filter, volgens mij kan dat bij PGST voor de helft. Rem revisie van de voorklauwen vragen ze 1200 euro voor. Remtest bij de specialist laat niets vreemds zien, gewoon meer dan voldoende remklacht. Mogelijk kraken is dmv nieuwe remblokken ws weg. Stuur staat scheef (kwestie van uitlijnen) scheelt 100 euro bij specialist Waarom de achter draagarmen vervangen moeten worden is de specialist een raadsel, die zijn nog prima incl alle rubbers etc.

En ik rij deze auto voor mijzelf, want een mogelijke volgende koper daar van vind doet voor mij niet terzake. Maar voor nu ga ik de airco laten repareren, voor stabilisator stand vervangen, uitlijnen, rubbers achter stabilisator vervangen, voor bumpstops vervangen, dan moet toch de hele schrokbeker los wat aardig wat tijd vergt dan bekijken of de dempers vervangen moeten worden, zoja dan wordt de rekening 2 KEuro, zo nee dan rond de 1 KEuro.

En misschien als ik een dolle bui ben laat ik nog eens de bobines vervangen, of doe ik dat zelf, 4 van de 6 kun je volgens mij makkelijk bij. En ws laat ik de automaat spoelen bij PGST.
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


29 feb 2024 14:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
bjft schreef:
De kosten voor het onderhoud aan een Porsche worden mijns inziens voor een groot deel bepaald door het arbeidsloon. Ik doe, voor zover mogelijk, samen met mijn maatje in het Porsche kwaad het onderhoud aan de 997 zelf. Als je dan ziet wat soms je allemaal los moet halen om ergens bij te kunnen, dan gaan daar vele uren arbeid in zitten. Om bijvoorbeeld even de bougies te wisselen moet je zo ongeveer de hele achterkant ontmantelen. Daar gaan wat uren in zitten hoor. En dat tikt enorm aan. Ook al ga je naar een specialist die niet die hoge werkplaatstarieven hanteert die Porsche rekent.

Die zijn onlangs vervangen toen de carter ventilatie de geest had gegeven, want toen lag alles toch al redelijk open.
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


29 feb 2024 14:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
renetrzes schreef:
En hoe belangrijk vind je om niet plotseling op de autoweg stil te staan…………
Better save than sorry

Dan kun je beter helemaal geen voertuig gaan gebruiken, elk voertuig kan plotseling still komen te staan. Echter heb ik pas 1 keer in mijn leven dat meegemaakt, en dat was wel met deze Boxster, :roll: maar niet in 1 keer stil overigens, de carter ventilatie legde zo'n rookgordijn dat ik besloten heb hem af te laten takelen. Wat overigens enorm goed georganiseerd is in dit land, binnen een half uur zat ik in de takelwagen, opweg naar een leenauto.
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


29 feb 2024 14:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Surfroy01 schreef:
bjft schreef:
De kosten voor het onderhoud aan een Porsche worden mijns inziens voor een groot deel bepaald door het arbeidsloon. Ik doe, voor zover mogelijk, samen met mijn maatje in het Porsche kwaad het onderhoud aan de 997 zelf. Als je dan ziet wat soms je allemaal los moet halen om ergens bij te kunnen, dan gaan daar vele uren arbeid in zitten. Om bijvoorbeeld even de bougies te wisselen moet je zo ongeveer de hele achterkant ontmantelen. Daar gaan wat uren in zitten hoor. En dat tikt enorm aan. Ook al ga je naar een specialist die niet die hoge werkplaatstarieven hanteert die Porsche rekent.

Die zijn onlangs vervangen toen de carter ventilatie de geest had gegeven, want toen lag alles toch al redelijk open.


Dan heb je misschien wel gezien wat ik bedoelde te zeggen met dat vele werk.


29 feb 2024 16:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
P 944 MK II, P 993 C2, Audi TT, VW T2
Nijmegen
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Let wel op dat een garage wil dat je klant wordt, dit kan dus door een lagere offerte uit te brengen.
Echter kan dit dus ook betekenen dat de offerte lager is doordat bepaalde werkzaamheden niet uit te voeren.

Dus het is niet zo dat de andere garage per definitie te duur is, maar wellicht is het zo dat zij een andere veiligheidsmarge hanteren.
_________________________________________
*vrop*vrop*


01 maart 2024 10:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
No worries, dit is een bekende hier op het forum, levert goed werk, gebruikt zoveel mogelijk originele onderdelen echter zijn arbeidsloon is aanzienlijk lager en kijkt nuchter(der) naar de auto dan degene met de hoge offerte. Hoogte van die offerte wordt ook bepaald door dat ze veel willen vervangen, preventief, waarvan de toegevoegde waarde nu nog niet aan de orde is.
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


01 maart 2024 17:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
P 944 MK II, P 993 C2, Audi TT, VW T2
Nijmegen
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Dat is ook een beetje mijn punt.
Het is niet dat ze te duur zijn, maar misschien willen ze iets preventief vervangen waarbij een ander dat nu niet wil doen zodat ze jou als klant binnen kunnen hengelen (en het later alsnog aan je kunnen voorstellen).
_________________________________________
*vrop*vrop*


01 maart 2024 19:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Die heeft mij zeker als klant binnen gehengeld oh nee ik ben er zelf binnen gewandeld. Denk als ik al hetzelfde uit zou laten voeren bij hem als bij de eerste garage mij dat toch flink wat geld bespaart. Dan denk ik echt aan duizenden euro’s. Maar ook een tweede garage die de auto voorheen in onderhoud had kwam op hetzelfde bedrag uit dus dat bevestigd mijn oordeel dat het beter kan en niet alles meteen gedaan hoeft te worden. Waarom iets vervangen wat nog goed is?
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


01 maart 2024 19:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
P 944 MK II, P 993 C2, Audi TT, VW T2
Nijmegen
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Surfroy01 schreef:
Waarom iets vervangen wat nog goed is?



Ik wil er geen welles-nietus discussie van maken..

Maar dit is natuurlijk wel een schot voor open doel..

Waarbij veel de wettelijke 1.6mm profiel op de banden goed vinden, zijn er genoeg porsche rijders die liever 1.8 tot 2 minimaal op de banden willen hebben.
Of remklauwen die de ene nog goed genoeg vindt want 50 meter remweg is voldoende, wil niet zeggen dat de ander dat ook vindt.

Dat de ene persoon iets goed genoeg vind, wil niet zeggen dat de andere dat ook vindt.
En bij een garage kun je natuurlijk al helemaal afvragen waar de grens ligt, zowel minimaal als maximaal.
_________________________________________
*vrop*vrop*


01 maart 2024 20:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Nietus :-)

Sorry hoor maar je haalt nu een aantal zaken door elkaar. Als je appels met appels wilt vergelijken dan is het dat de ene garage banden met 6mm al gaat vervangen waarbij de ander zegt zit nog 4mm op die kunnen nog even mee.

Fijn weekend!
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


01 maart 2024 20:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2.7 Boxster 987.1
Hoogeveen
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Nog voorbeeldje, in 2022 rechter voorlamp stuk dus ik naar Riemer Rispens om ff nieuwe erin te laten zetten, en krijg ik als antwoord op de vraag wat hij van me krijgt als antwoord “nee jo is prima zo, service” :ba:

Jaar later voor een aantal dagen in Duitsland, en je raad het al, de linker koplamp stuk, en natuurlijk geen Rispens in de buurt of andere specialist, dus hup naar Porsche dealer, kosten 99 euro.

Inmiddels wet ik hoe het moet dus de volgende keer als ik elders zit kan ik het zelf, en anders lekker makkelijk naar Riemer, altijd gezellig :cheers:


04 maart 2024 21:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
Bij de APK werden de led stadslicht bolletjes afgekeurd, volgens de vorige eigenaar (bekend hier op het forum) zaten die er al 3 jaar in, en wel door de APK gekomen. Anyhow het vervangen van de stadslichtjes door ouderwetse gloeilampjes kostte 75 euro incl arbeid...... klusje wat je makkelijk zelf uit kunt voeren.
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


05 maart 2024 12:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: De ene garage is de andere niet.........
En vandaag de 986 opgehaald van 2 dagen sleutelen, stabilisator stangen en rubbers voor en achter, stootrubbers vering voor veerpootlagers voor vervangen. Lekkage airco gerepareerd (O-ring vervangen), airco gevuld en auto uit gelijnd. Voor de rest is alles ok tov wat de ene garage had geconstateerd om te vervangen. Zelfs de voorschokbrekers die als versleten aangemerkt werden zijn nog prima (getest omdat ze er toch uit lagen ivm stootrubbers). Anyhow ipv 10 mille 1,5 kwijt, hier een blije Boxster rijder. Auto rijdt nu ook stuk strakker en rammelvrij!
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


13 maart 2024 17:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 911Jack


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.