Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Eerste onderhoudsbeurt

09 mei 2024 22:13

Hallo allen,

Ik heb een vraag mbt het service interval en de eerste onderhoudsbeurt bij Porsche.

Mijn Porsche is juni 2022 geproduceerd en in december 2022 op kenteken gezet inclusief afleveringsbeurt. De service interval is 2 jaar / 30.000km. Nu zou ik verwachten dat de eerste beurt obv tijd december 2024 is, 2 jaar na aflevering. Zo heb ik dit bij elk merk gezien tot op heden. Mijn auto geeft echter aan dat de beurt juni 2024 al moet plaatsvinden, dus 2 jaar na productie. Is dit een Porsche ding? Of hebben ze de afleverbeurt niet goed in de auto geregistreerd?

De melding dat de auto over 30 dagen service moet hebben kwam ook totaal onverwacht.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

10 mei 2024 7:00

Als je uitgaat van bv remvloeistof dat die na twee jaar vervangen moet worden ongeacht het gebruik dan is dit dus juist

Re: Eerste onderhoudsbeurt

10 mei 2024 9:00

Eens, theoretisch snap ik het inderdaad. Ik heb het alleen nog niet eerder zo gezien. Of het is me nooit opgevallen omdat ik altijd obv kilometers aan de beurt was. Dus was benieuwd of dit de methode van Porsche is.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

10 mei 2024 11:46

Ik vind dit een erg makkelijk verdienmodel voor garages en hou me er dan ook niet aan. Niet voor de hobby auto, niet voor de DD.

Ja, remvloeistof is hygroscopisch en uiteraard belangrijk voor je veiligheid en die van anderen, maar iet of wat garage kan op een minuut voor je testen hoeveel vocht er in zit (%) en of vervangen aangewezen is Ja / Nee. Of de remvloeistof nog mooi helder is en op peil kan je zelf checken.

Bij Klokje Rond (Autoweek) passeren er geregeld barrels waar de vloeistof de kleur heeft van Cola of koffie :shock: . Tja, zo hoort het niet.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

11 mei 2024 20:11

Donar schreef:Eens, theoretisch snap ik het inderdaad. Ik heb het alleen nog niet eerder zo gezien. Of het is me nooit opgevallen omdat ik altijd obv kilometers aan de beurt was. Dus was benieuwd of dit de methode van Porsche is.


Met vorige BMW zelfde ervaring gehad, met huidige BMW ook weer. Lijkt niet specifiek Porsche m.i.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

12 mei 2024 10:04

Ik zie toch liever een nieuwe P van de productielijn af rijden voorzien van alle oliën en andere vloeistoffen...

Re: Eerste onderhoudsbeurt

12 mei 2024 10:15

De mijne is ook van 2022. Ik zag in de Porsche app de gegevens voor de volgende onderhoudsbeurt.
De 30.000km kwam voor de 2 jaar, hopelijk dat de volgende wel na 2 jaar wordt.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

12 mei 2024 10:49

Ik heb mij laten vertellen dat het systeem ook rekening houdt met je rijstijl en kijkt of er veel korte ritjes of uitsluitend lange ritten mee worden gereden, en dat bepaald of de servicebeurt eerder of later zou zijn.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

12 mei 2024 11:32

Zo zou het wel moeten zijn.
Je ziet wel in handleidingen dat afhankelijk van rijstijl en gebruik een verschil in onderhoudsbeurt intervallen.
Ik maak eigenlijk nooit korte ritten, laat de motor goed warm worden en daarna wordt zowel het gas pedaal als het rem pedaal goed gebruikt.
Bij de 30.000km beurt zijn de remblokken vervangen en daarvoor een set nieuwe banden er op laten zetten.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

12 mei 2024 18:37

Nine-6-four schreef:Met vorige BMW zelfde ervaring gehad, met huidige BMW ook weer. Lijkt niet specifiek Porsche m.i.


Ah. Bij vriend in zijn paar maanden oude BMW gecheckt en daar was het gebaseerd op weekje voor de aflevering. Daar was het dus wel gereset.

Volgens vriend van me die vestigingsmgr is bij Mercedes hoort daar normaliter alles gereset te worden bij de afleverbeurt.

Geen peil op te trekken is de conclusie denk..

Re: Eerste onderhoudsbeurt

12 mei 2024 19:46

Zelf bijhouden - je weet zelf best hoe je ermee rijdt...tenzij je graag op je €'s zit...verkeerde besparingen je veel €'s je kunnen kosten...

Re: Eerste onderhoudsbeurt

13 mei 2024 12:36

Begrijp met niet verkeerd, dit is niet vervelend of belerend bedoeld, maar wat maken nou die paar maanden uit? De uitgave moet je toch doen. Beter volgens het boekje dan toch? Krijg je later ook geen lastige vragen of het beeld dat je beknippeld hebt op onderhoud. Ik laat mijn P ieder jaar onderhouden, ook al hoeft dat officieel maar eens in de 30K km of eens per 2 jaar. Een onderhoudsboekje met de juiste stempels, onderhoudsdata en de bijbehorende stapel facturen is gewoon goud waard bij een P. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.
:popcorn:

Re: Eerste onderhoudsbeurt

13 mei 2024 15:41

renetrzes schreef:Ik heb mij laten vertellen dat het systeem ook rekening houdt met je rijstijl en kijkt of er veel korte ritjes of uitsluitend lange ritten mee worden gereden, en dat bepaald of de servicebeurt eerder of later zou zijn.


Qua onderhoud (mijn ervaring bij BMW oftewel olie verversen) klopt dat idd, is afhankelijk hoe de auto wordt bereden. Lease maatschappij is (althans is mijn ervaring) vrij scherp op tijdig onderhoud. Voor periodiek onderhoud zoals verversen van de remvloeistof is de leeftijd van de auto leidend, niet de datum ingebruikname.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

13 mei 2024 21:23

Vragen voor TS:
-Hoe weet je wanneer je auto geproduceerd is? Voor jou is de aankoopdatum toch bepalend? Je PCM loopt toch waarschijnlijk ook tot december)
-Hoe zit het met de garantie als je wacht tot december?

Tip:
Als ik jou was zou ik zorgen dat de km-stand 30.000 is in juni :mrgreen:

Re: Eerste onderhoudsbeurt

14 mei 2024 7:52

Brulaap schreef:Vragen voor TS:
-Hoe weet je wanneer je auto geproduceerd is? Voor jou is de aankoopdatum toch bepalend? Je PCM loopt toch waarschijnlijk ook tot december)
-Hoe zit het met de garantie als je wacht tot december?

Tip:
Als ik jou was zou ik zorgen dat de km-stand 30.000 is in juni :mrgreen:


Ik heb de auto jong gebruikt gekocht (demo). PCM geeft juist juni aan terwijl de auto volgens onderhoudsboekje de afleverbeurt in december heeft gehad en ook RDW eerste toelating is december.

Onderhoud staat nu overigens gewoon gepland in juni.

Ik was gewoon nieuwsgierig hoe dit zat omdat PCM en onderhoudsboekje wat anders zeggen. Ik zou verwachten dat een afleverbeurt ook in PCM wordt gezet, maar geen ervaring met hoe/of onderhoud in PCM terug te vinden is of dat enkel de aankomende beurt wordt aangegeven.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

14 mei 2024 8:37

Lijkt me toch vrij simpel: twee jaar is twee jaar. Na productie. Als jij daar geen zin in hebt dan rijd je gewoon 6 maanden door. Zal wsch geen enkel probleem zijn. Mocht het wel een probleem zijn en je trapt door de remmen heen wegens remvloeistof over datum en rijd je daardoor een jong gezin dood, dan zal Porsche zeggen “klant had zich niet aan het voorgeschreven onderhoud gehouden”.

Is natuurlijk niet zo’n reëel scenario. Maar OEM’s dekken zich graag in tegen aansprakelijkheidsclaims, niet zelden daartoe gedwongen door hun verzekeraars (ask me how I know).

Aan de andere kant: wat Polydeukes zegt. Wat zou het, doe je het toch 6 maanden eerder.

Re: Eerste onderhoudsbeurt

14 mei 2024 10:07

Als je garantie hebt bij gekocht zou ik de beurt gewoon doen, anders zal het niet veel uit maken.
Maar dan ga je voor de winter een beurt geven.
Dan zou ik de nieuwe olie liever nu er in hebben.
Olie die ik zelfs elk jaar.
Plaats een reactie