Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
30 maart 2025 13:58
Dag allen,
Ik moet voor mijn 997.2 GT3 BPM aangifte doen. Hiervoor moet ik de lijst met opties inclusief prijzen weten.
5 jaar geleden heb ik het ook al eens gedaan bij het importeren van mijn 991.1 - toen had ik een catalogusboekje met de prijzen van alle opties van een 991 uit 2013 gevonden en deze naast de opties op mijn 991.1 gelegd. Echter kan ik dit niet vinden voor een 997.2 GT3... Ook Autotelex (BPM aanvraag tool) weet de opties/prijzen niet van de GT3.
Mijn vraag: weten jullie toevallig waar ik één van de volgende dingen kan vinden:
1) de optielijst inclusief prijzen van mijn GT3 kan bemachtigen
2) een catalogus voor een 2009/2010 997.2 GT3 inclusief optieprijzen?
Ik zal morgen sowieso eens de Porsche dealer bellen om te vragen of zij dit kunnen opleveren.
30 maart 2025 15:08
Wat ik zie gebeuren is dat import auto's de BPM van een kale versie hebben. Die hebben dan niet de moeite genomen die jij nu wel wilt nemen.
30 maart 2025 15:14
Ik heb 6 jaar geleden gekeken naar prijzen van opties op de auto die ik toen kocht. Om indicatie van BPM te krijgen. Maar toen zag ik een pcm, PASM en andere ongein ook in overzicht. Bij een 911 zie ik dit niet terug.
Wanneer je wat verder naar beneden scrollt dan zie je daar wat prijzen voorbij komen. Heb je in ieder geval al wat:
Cruisecontrol € 546
Parkeersensoren € 635
Elektrische stoelen € 2.224
Stoelverwarming € 595
Leren bekleding 1.988
Metallic lak € 1.199
Bandenspanning sensor € 786
https://www.autoweek.nl/auto/55320/pors ... gt3-coupe/Autotelex is toch leidend voor belastingdienst? Die onderzoeken dan toch verder niet meer?
30 maart 2025 15:22
Je bedoelt dat als Autotelex geen opties aangeeft, ze waarschijnlijk niet verder zullen zoeken? De enige optie die op Autotelex staat, zijn keramische remmen - en die heeft de mijne niet.
Wel interessant - dan zal je dus enkel de cataloguswaarde volgens Autotelex inleveren met 0 opties?
30 maart 2025 16:06
Lijkt mij spannend en is vast niet volgens de wet
30 maart 2025 16:32
Lijkt mij ook spannend. Liever vind ik de optie lijst met bijbehorende prijzen..
30 maart 2025 17:00
Ik denk niet dat de belastingdienst heel erg druk zal maken en een Autotelex zal volgen.
Ik heb berekening gemaakt wanneer een auto 35k aan opties zou hebben. Dan zou je € 400,00 meer aan BPM moeten betalen.

Ik vind het anders wanneer je zelf een bpm berekening op autoweek in elkaar hebt geknutseld.
Dit staat er op de website van Autotelex. Oke, slager keurt eigen vlees maar toch.
De Belastingdienst faciliteert een online aangifte van een geïmporteerde auto op basis van een forfaitaire afschrijvingstabel, met vastgestelde bedragen op basis van de netto catalogusprijs of CO2-uitstoot in g/km. Deze methode is bij vele occasions niet toereikend. Autotelex maakt bij een auto importeren gebruik van een actuele koerslijst of een taxatierapport tegenbewijsregeling. AutotelexIMPORT wordt als tool en rekenmodule door de Belastingdienst geaccepteerd. U bent hiermee in staat om de BPM te berekenen op basis van de reële marktwaarde van de auto. Dit scheelt u tot duizenden euro’s.
https://autotelex.nl/auto-importeren/#: ... e%2520auto.
Heb in de afgelopen jaren 4 auto’s geimporteerd en bij alle berekeningen Autotelex gebruikt.
30 maart 2025 19:23
Een Duitse prijslijst is hier te vinden:
https://www.auto-preisliste.de/download ... rs-911-gt3Maar geen idee of de prijzen vergelijkbaar zijn met hier...
01 apr 2025 14:23
Dank voor jullie hulp. Ook interessant om de Duitse prijslijst te zien.
Ik heb Porsche twente gebeld, en zij konden mij een uitdraai geven van de opties & prijzen! Ideaal...
04 apr 2025 10:11
Hi Stak,
Ik ben toevallig met hetzelfde auto bezig, 997 GT3 CS 2010 en kom zojuist van de RDW vandaan. Ik wil de BPM aangifte on-line doen, maar het is i.d.d. uitdagend om de netto catalogus waardes terug te vinden. Heb jij al aangifte gedaan?
04 apr 2025 10:19
Gefeliciteerd! Ik heb de aangifte nog niet gedaan, want de belastingdienst heeft de inschrijving van het RDW nog niet verwerkt.... Duurt weer eventjes.
Ik heb Porsche twente gebeld om een lijst met optieprijzen te krijgen. Vervolgens heb ik met Autotelex een BPM rapportje uitgedraaid. Kost 33 euro.
Ben wel benieuwd welke je gekocht hebt!? Die moet ik haast ook wel tegen gekomen zijn.
04 apr 2025 11:59
Dank je wel! Ik heb zojuist de aangifte ingevuld en de aangegeven BPM bedrag betaald. Ik heb simpelweg de netto waarde die door Autotelex aangegeven ingevoerd. Er staat wel duidelijk in de bevestiging van de belastingdienst dat dit achteraf beoordeeld kan worden:
"Hebt u het door u aangegeven bpm-bedrag betaald en hebben wij uw betaling
ontvangen? Dan geven wij aan de RDW het zogenoemde fiscaal akkoord af. De RDW
verwerkt vervolgens het fiscaal akkoord en geeft het kentekenbewijs af.
Hierna kunnen wij nog beoordelen of het door u aangegeven en betaalde bpm-bedrag
juist is."
Fingers crossed...
Het is een een witte Club Sport, met 27dkm op de teller en twee eigenaren van nieuw. Volledige OPC geschiedenis, met verlengde 'Approval' tot 2020. Tussen 2020 en nu net 1000kms gereden... Kortom, een droom auto.
Ik heb behoorlijke mazzel gehad met de auto. Het stond maar twee dagen op Mobile.de: De auto werd op zaterdag (okt. 2024) middag om 14:00 aangeboden. Ik stuurde gelijk een e-mail dat ik maandag ochtend voor de deur zouden staan. Ik stond eerste in de rij... Ja, er waren twee andere net na mij aangekomen... Ik was de gelukkige.
Ben je lids van de GT3 Club NL?
04 apr 2025 15:58
leegurbutt schreef:Dank je wel! Ik heb zojuist de aangifte ingevuld en de aangegeven BPM bedrag betaald. Ik heb simpelweg de netto waarde die door Autotelex aangegeven ingevoerd. Er staat wel duidelijk in de bevestiging van de belastingdienst dat dit achteraf beoordeeld kan worden:
"Hebt u het door u aangegeven bpm-bedrag betaald en hebben wij uw betaling
ontvangen? Dan geven wij aan de RDW het zogenoemde fiscaal akkoord af. De RDW
verwerkt vervolgens het fiscaal akkoord en geeft het kentekenbewijs af.
Hierna kunnen wij nog beoordelen of het door u aangegeven en betaalde bpm-bedrag
juist is."
Fingers crossed...
Het is een een witte Club Sport, met 27dkm op de teller en twee eigenaren van nieuw. Volledige OPC geschiedenis, met verlengde 'Approval' tot 2020. Tussen 2020 en nu net 1000kms gereden... Kortom, een droom auto.
Ik heb behoorlijke mazzel gehad met de auto. Het stond maar twee dagen op Mobile.de: De auto werd op zaterdag (okt. 2024) middag om 14:00 aangeboden. Ik stuurde gelijk een e-mail dat ik maandag ochtend voor de deur zouden staan. Ik stond eerste in de rij... Ja, er waren twee andere net na mij aangekomen... Ik was de gelukkige.
Ben je lids van de GT3 Club NL?
Gaaf! Goede 997.2 GT3's worden allemaal binnen 1 dag verkocht.. Het is echt rennen zodra je er eentje ziet. Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad met de mijne, waarbij ik na anderhalf uur al aan de lijn hing met de verkoper.
Ik heb me net aangemeld bij de GT3 club! Jij ook?
04 apr 2025 19:08
Ik kreeg vanuit de Belastingdienst een ingevulde aangifte voor de Superleggera die overeen kwam met wat Autotelex aangaf, dus ik heb gewoon de Belastingdienst hun ding laten doen. Heb niets in hoeven vullen qua opties.
07 apr 2025 10:09
stak schreef:leegurbutt schreef:Ik heb me net aangemeld bij de GT3 club! Jij ook?
Ja, ik ben ook lid geworden. We zien elkaar vast ergens binnenkort.
16 apr 2025 7:35
Hi Stak,
Zou het nog relevant zijn, ik heb de complete 2010 prijslijst mogen ontvangen van Porsche NL.
Ik heb ondertussen de kentekenbewijs al binnen en rij vrolijk rond ☺️.
16 apr 2025 8:29
leegurbutt schreef:Hi Stak,
Zou het nog relevant zijn, ik heb de complete 2010 prijslijst mogen ontvangen van Porsche NL.
Ik heb ondertussen de kentekenbewijs al binnen en rij vrolijk rond ☺️.
Dank voor het aanbod, maar is niet meer nodig.! Ik heb ondertusse een prijslijst ontvangen van Porsche Twente en rij ook vrolijk rond! Begin volgende week komt er PPF op de auto en hopelijk komt mijn JCR uitlaat dan binnen...
Wat een auto. Het rijdt werkelijk fantastisch - zoveel meer beleving in alle opzichten dan mijn oude 991 4S... Hoe bevalt jou het?