Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 04 okt 2025 10:19

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
hoe goed is een 996 tip 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
neuf onze français
Medemblik
Bericht hoe goed is een 996 tip
Kuch, kuch. Even mijn profiel afstoffen... :lol:

Het is alweer een kleine 10 jaar geleden dat ik mijn 996 cabrio heb verkocht en er destijds een mooie Renault Alpine a310 voor heb teruggekocht. Lang verhaal kort, door gezondheid heb ik nu een auto nodig met stuurbekrachtiging en automaat. De Alpine gaat helaas binnenkort in de verkoop en er moet dus iets leuks voor terugkomen. Nu zijn er al een aantal kandidaten, maar iedere keer als ik een 996 3.4 Coupe zie, dan blijf ik dat toch echt een van de mooiste elfjes ooit vinden. Ik weet het, niet de doorsnee mening, maar ja, je 911 verkopen om een oude Renault te kopen, is nu ook niet iets wat iedereen doet. Typisch Mick zeg maar. En ja, ik kan mij ook een 997 veroorloven, maar die vind ik het dus net niet...

Nou zijn mij alle issues met de motor van de 996 wel bekend. Sterker nog, mijn 996 was de eerste die ooit door Michel onder handen is genomen. Maar wat ik wel eens wil weten: hoe goed is de tiptronic bak van de 996? Wat mag ik daarvan verwachten qua betrouwbaarheid?

Anyway, zal ik de 996 ook maar op mijn lijstje van mogelijke opvolgers zetten? Oh ja, en uiteraard weer als daily, zoals al mijn auto's dat zijn geweest. 8)

02 okt 2025 20:10
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: hoe goed is een 996 tip
Volgens mij is de tiptronic behoorlijk “bombenfest”. Gaaf, zo’n A310…hing vroeger boven mijn bed (tot een zekere leeftijd).

02 okt 2025 21:59
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
Als je Google er op na slaat … versnellingsbakolie, filter, kabels … geen onoverkomelijke dingen ;)

Is het nog een speciale 996 uitvoering waar jij op naar zoek zou gaan :?:

02 okt 2025 22:08
Profiel WWW Facebook 
neuf onze français
Medemblik
Nee, niet speciaal. Gewoon een goed gedocumenteerde originele auto met nette km-stand van max 150.000, afhankelijk van onderhoudshistorie. Voorkeur voor Oranje knippers, etc heb ik wel. Liefst Carrera 2, maar een goede 4 zou ik niet laten staan.

02 okt 2025 23:06
Profiel
Moderator
Is dit iets :?:

Afbeelding Afbeelding

Prijs: € 39.911
Bouwjaar: 2000
Kilometerstand: 54.795 km
Kenteken: 22-FJ-RR
Datum deel 1: 04-04-2000
Cilinderinhoud: 3387 cc
Carrosserie: Coupé
Kleur: Zwart
Oorspronkelijke kleur: Zwart

03 okt 2025 8:14
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Welkom terug Mick :cheers:

Ik weet dat je net als ik de oranje pinkers mooi vindt op de 996, maar dankzij de sterkere 3.6 in de 996.2 komt de Tip daar echt beter tot zijn recht dan in de eerste serie. Gezien je eisen, wensen en je bekendheid met het platform zou ik zeggen: Een 996 met Tip, doen! :drive:

03 okt 2025 10:41
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
MickRS schreef:
Kuch, kuch. Even mijn profiel afstoffen... :lol:

Het is alweer een kleine 10 jaar geleden dat ik mijn 996 cabrio heb verkocht en er destijds een mooie Renault Alpine a310 voor heb teruggekocht. Lang verhaal kort, door gezondheid heb ik nu een auto nodig met stuurbekrachtiging en automaat. De Alpine gaat helaas binnenkort in de verkoop en er moet dus iets leuks voor terugkomen. Nu zijn er al een aantal kandidaten, maar iedere keer als ik een 996 3.4 Coupe zie, dan blijf ik dat toch echt een van de mooiste elfjes ooit vinden. Ik weet het, niet de doorsnee mening, maar ja, je 911 verkopen om een oude Renault te kopen, is nu ook niet iets wat iedereen doet. Typisch Mick zeg maar. En ja, ik kan mij ook een 997 veroorloven, maar die vind ik het dus net niet...

Nou zijn mij alle issues met de motor van de 996 wel bekend. Sterker nog, mijn 996 was de eerste die ooit door Michel onder handen is genomen. Maar wat ik wel eens wil weten: hoe goed is de tiptronic bak van de 996? Wat mag ik daarvan verwachten qua betrouwbaarheid?

Anyway, zal ik de 996 ook maar op mijn lijstje van mogelijke opvolgers zetten? Oh ja, en uiteraard weer als daily, zoals al mijn auto's dat zijn geweest. 8)

Altijd al een zwak gehad voor de A610

Afbeelding

03 okt 2025 12:04
Profiel
neuf onze français
Medemblik
Mooi ding ook, maar dat is geen a610, maar een GTA. Die zit tussen de a310 en de a610 in qua productiejaren...

03 okt 2025 13:39
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 C4S
Sassemheim
Of deze ook zwart, met Tip en orange pinkers 8)

Ik heb zelf een Tip. Het is en blijft een automaat van de oude stempel, schakelt vlug naar een hogere versnelling. De 2 daily's hier hebben beide sneller schakelende bakken. Maar als je in gedachten houdt, dat het een oud type bak is en geen moderne PDK, is er meer Dan prima mee te leven.

03 okt 2025 13:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex - 986 2.7 Tiptronic - thans Alfa Romeo GT 1300 junior met 2 liter blok.
Le coin de pays bas
Ik had op mijn 986 ook een tiptronic en volgens mij is die hetzelfde op een 996, met uiteindelijk 190Kkm erop en werkte nog prima. En wat hiervoor al beschreven werd, het is niet de meest moderne automaat maar ik vond het prima voldoen en het met de hand schakelen was best geinig.

03 okt 2025 16:00
Profiel
M140i
Martin D schreef:
Het is en blijft een automaat van de oude stempel, schakelt vlug naar een hogere versnelling.

Inderdaad een wat oudere automaatgeneratie. Maar ik vind juist dat de 5-traps tiptronic veel minder vlug naar een hogere versnelling schakelt dan de huidige 9-traps automaatbakken die het toerental het liefst altijd op 1.000 tpm houden. Ik vond de tiptronic fijn, echt een tip!

03 okt 2025 22:00
Profiel
PorscheForum Rookie
2002 996.2 Carrera 4 cabrio
Arnhem
in mijn zoektocht naar mijn huidige 996.2 heb ik ook in een 996.1 met tiptronic gereden, dat is een MF bak tegen een Mercedes bak in de .2 versies

bij de MB bak kan je elk moment van de dag even ingrijpen op het stuur, bij de .1 moet de keuzehendel in M staan om dat te kunnen doen
daarbij heeft de MB veel meer verfijnde instellingen en leeropties, zal je in de praktijk wrs weinig van merken

Succes met je zoektocht, ik heb in Nijmegen bij Kopper wel een mooie paarse gereden maar mijn cabriowens heeft uiteindelijk geleid tot mijn huidige auto.

Afbeelding

03 okt 2025 22:49
Profiel
Moderator
5 traps 722.6 automaat bak van Mercedes in de 996 (MKII) en 997 ;)

04 okt 2025 8:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997.1 C4S
Sassemheim
cabrioaddict schreef:
bij de MB bak kan je elk moment van de dag even ingrijpen op het stuur, bij de .1 moet de keuzehendel in M staan om dat te kunnen doen
daarbij heeft de MB veel meer verfijnde instellingen en leeropties, zal je in de praktijk wrs weinig van merken

weer wat geleerd, want ik dacht dat de tip-bakken in de 996.1, de .996.2 en de 997.1 allemaal dezelfde bakken van MB waren, met ook dezelfde bediening.

04 okt 2025 8:43
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]