Leuk, maar ik spreek andere specialisten en die bevestigen mijn visie. Het punt is: mits goed onderhouden en mits netjes bereden. En ja, daar gaat het bij de wat oudere exemplaren vaak mis. Hoe vaak zie je niet dat na een jaar of 7-8 een eigenaar langs komt, de auto koopt er een paar jaar mee rijdt en GEEN facturen? Dat is niet omdat de nieuwe eigenaar zo slordig is, maar omdat het dan vaak gaat om iemand die wel de lusten (mooie sportauto voor het bedrag van een leuke middenklasser) maar niet de lasten (goed onderhoud) wil hebben. Gaat een paar jaar goed, dan komen de problemen: auto wordt verkocht, enz.
Dan daarbij: er is een groot verschil in een auto die dagelijks rijdt en een auto die voor de mooie snelle ritjes wordt gebruikt. De laatste slijt iha harder, ook al rijdt deze meestal minder kilometers op jaarbasis.
Ik begrijp niet dat er zo wordt getwijfeld aan de kwaliteit van Porsche. Porsche is kwalitatief één van de beste (zo niet, DE beste) autoproducenten. En toch doen we alsof onze auto's na 200.000 km zo goed als uit elkaar vallen...
Om maar eens een ander (misschien sprekend, misschien ook aanleiding voor een hoop jamaars) voorbeeld te noemen. Toen mijn vriendin nog studente was heb ik haar een Citroën BX gegeven (uit 1991). Op gas, met toen ik hem kocht (voor 230 euro) 300.000 km op de teller. Mijn vriendin heeft er twee jaar in gereden en hem verkocht (voor 225 euro, dus 5 euro afschrijving...) met 350.000 km op de teller (ook toen nog zo goed als geen olieverbruik). Dat is ruim een jaar geleden en zowaar zagen wij de auto enkele weken geleden op een parkeerplaats staan. Inmiddels met 365.000 km en still running. Deze auto is altijd netjes bereden (ik heb hem gekocht van een vriend van mij die de auto kocht bij 100.000 km op de teller, dus ik ken de historie van de auto grotendeels). Nooit een volledige revisie gehad, wel een koprevisie na het breken van een distributieriem/kromme kleppen.
Nu hebben wij het over een Citroën. Ik hoef hoop ik niet uit te leggen dat de kwaliteit van Citroën even op een ander niveau ligt dan Porsche (...). Een auto op gas nota bene (schone brandstof, maar ook: hoger bedrijfstemp). En een auto met een 1.4 liter 4 cilinder (die dus relatief hard moet werken).
En to top it off: mijn vriendin verkocht haar auto aan een uitzendbureau die alleen maar BX-jes heeft rondrijden. Meerendeels auto's met 300K en meer op de teller, op zowel benzine als gas. Zeldzaam? Dacht ut nie.
Nou terug naar onze mooie auto's. Want we zijn nu een beetje appels met peren aan het vergelijken. Voor mij staat als een paal boven water dat de motoren van Porsche kwalitatief niet onder doen voor motoren van Citroën. Ook staat voor mij als een paal boven water dat met normaal rijden de zescilinder van de Porsche minder hard hoeft te werken dan de 4 cilinder van de Citroën.
Als onze boxertjes dan zo snel aan een revisie toe zijn dan kan dat alleen maar liggen aan: rijgedrag en onderhoud. En dan komen we terug bij het begin.
Ik zal over ong. 2,5 jaar over de 300.000 km heengaan met mijn auto. We zullen zien of ik dat haal zonder revisie (ik denk het wel), of niet.