Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

voortaan "virtueel schakelen" in de Taycan

18 jun 2026 9:07

Porsche Taycan breidt uit met virtuele versnellingsbak, actieradius tot 700 kilometer en af-fabriek Manthey Kit.

Porsche verbetert de rijbeleving van alle Taycan modellen nog verder. Het nieuwe E-Shift systeem en de nog emotionelere Electric Sport Sound zorgen voor een extra intense band tussen bestuurder en auto. Voor het topmodel, de Taycan Turbo GT met het Weissach Pakket, is nu rechtstreeks af-fabriek een Manthey Kit leverbaar. Een nieuwe generatie infotainment - met een modern bedieningsconcept, verbeterde smartphone-integratie en spraakbesturing met kunstmatige intelligentie (AI) - maakt de update compleet.

E-shift: Rijplezier voor alle zintuigen.
Met de nieuwe E-Shift optie versterkt Porsche de rijervaring van alle Taycan modellen. Dit komt doordat het meerdere menselijke zintuigen tegelijkertijd prikkelt. Virtuele schakelmomenten in combinatie met het vernieuwde Porsche Electric Sport Sound zorgen voor een authentieke, dynamische schakelsensatie.

Als alternatief voor de automatische modus kan met de schakelflippers achter het GT-sportstuur nu worden geschakeld tussen acht virtuele versnellingen. De schakelmomenten worden realistisch gesimuleerd: merkbare schokken bij het schakelen, versnellingsspecifieke weerstand en een virtuele toerentalbegrenzer zorgen voor een authentiek schakelgevoel. Tegelijkertijd past het interieur- en exterieurgeluid van de Porsche Electric Sport Sound zich aan de betreffende rijsituatie aan. Het systeem wordt aangevuld met een virtuele toerenteller en een versnellingsindicator in het instrumentenpaneel.

Sorry, maar wat is dit voor BS :oops: Een taycan eigenaar kan voortaan zichzelf en zijn passagiers voor de gek houden door net te doen alsof hij tussen acht versnellingen schakelt (die er helemaal niet zijn !) Een bijbehorend nep motorgeluid doet de rest om de meerdere menselijke zintuigen tegelijkertijd te prikkelen . :roll:

Zouden er echt mensen zijn die dit nep gedoe GAAF vinden?

Sorry porsche, maar ik haak af. :bang:

Re: voortaan "virtueel schakelen" in de Taycan

18 jun 2026 9:59

Ja ik moest ook hard lachen toen ik de nieuwsbrief las

Marketing BS ten top :flush:

What's next: een Porsche ICE met automaat zonder flippers die zo zijdezacht schakelt dat je zintuigen ervaren dat het een E-auto is.......

18 jun 2026 10:14

Als het enigszins lijkt op de e-shift uit de Hyundai Ioniq 5 N, waarvan aardig wat kritische autojourno's enthousiast worden... zou het best kunnen bijdragen aan de rijbeleving van een EV... Dus voordat je oordeelt, wellicht afwachten hoe het uitpakt?

18 jun 2026 10:21

Ik moest zeker ook lachen. Dit is een al heel lang bestaand systeem, ik had het vroeger al op mijn fiets.

Mijn zoontje van 6 heeft de meer recente versie: die heeft Human Sport Sound en H-Shift op zijn fiets: hij prikkelt zijn eigen zintuigen en simuleert zijn eigen schakelmomenten door steeds vroooooooe-ooooooooeeemmmmmm (laag beginnen, hoog eindigen) te roepen en dan even te stoppen met trappen als hij schakelt en dan weer het optrekken in de volgende versnelling te simuleren. Dat alles met merkbare schokken, een psychische toerenteller en een zich aam het schakelmoment aanpassende Human Sport Sound (na een schakelmoment begint de vroooooooe-ooooooooeeemmmmmm weer laag).

Zijn Human Sport Sound module staat het hem zelfs toe een voertuig te kiezen (lezen jullie mee Porsche?): hij kan kiezen voor een authentieke beleving met een willekeruig model auto, motor, brommer, vrachtwagen, trekker, tank of ander voertuig.

Zijn H-Shift is wel beperkt tot maximaal zes virtuele versnellingen, ik zal eens met hem overleggen of zijn systeem geupgradet kan worden naar acht.
Plaats een reactie