Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 1:16



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Puur of met TC/PSM 

Met of zonder hulpmiddelen zoals TC/PSM.
met 45%  45%  [ 14 ]
zonder 55%  55%  [ 17 ]
Totaal aantal stemmen : 31

Puur of met TC/PSM 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht Puur of met TC/PSM
Wat geniet de voorkeur, een Porsche met hulpmiddelen zoals TC en PSM of Puur, zonder deze hulpmiddelen. :?:

Een pb van boxi heeft me aan het denken gezet, nadat ik ongewild een rondje had gemaakt met de P :? (gelukkig zonder schade). Hij kan nl een Boxster met of zonder deze hulpmiddelen kopen. (dus wat is verstandig?)

Zou TC/PSM me hiervan hebben kunnen weerhouden :?:


21 okt 2005 22:19
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Ik heb maar 'zonder' gezegd want kan ze niet vinden in mijn auto...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


21 okt 2005 22:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
PSM is mooi, maar het grote nadeel is dit: Als je zonder PSM "in een slip" terecht komt, is er nog een kans dat je jezelf eruit kunt redden. Als je MET PSM "in een slip" komt, is het einde...

Met andere woorden, de elektronica is prachtig, de grens ligt ineens veel verder weg... Maar de grens is er nog wel, en ALS je eroverheen gaat....

(ikke zonder trouwens, dat terzijde ;) )


22 okt 2005 0:02
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
912 schreef:
Ik heb maar 'zonder' gezegd want kan ze niet vinden in mijn auto...


ik ook 8)
_________________________________________
duitse laagvlieger


22 okt 2005 21:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 type-1 1985
alkmaar - oudorp
Bericht 
heerlijk zonder electronische 'hulpmiddelen' :) !
Ik heb de P net nog even uitgelaten over de natgeregende weggetjes hier in de buurt, is toch veel leuker als je alles zelf in de hand hebt :twisted:

bart
_________________________________________
--<< PORSCHE POWER >>--

944 Granat Rot '85


23 okt 2005 16:04
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Mensen die voor "zonder" stemmen in een standaard weg Porsche, en gewoon op de openbare weg rijden (dus geen circuit-laat staan circuit ervaring), zijn imho Tobbers.


ABS ook uit zeker, en de gordel af, en airbags uitgeschakeld, en gladde banden etc. etc.

succes deze winter.


oja dan hebben de gerenomeerde instructeurs (Hans Deen-Paal Maaskant-Gijs van Lennep) dus geen verstand van Porsche's, hun advies, aanlaten staan die electronica.


23 okt 2005 18:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
ik zou niet tegen de evolutie durven stemmen :lol:
_________________________________________
Got coffee?


23 okt 2005 18:19
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Boxy&Boraman schreef:
Wat geniet de voorkeur, een Porsche met hulpmiddelen zoals TC en PSM of Puur, zonder deze hulpmiddelen. :?:

paSCal schreef:
PSM is mooi, maar het grote nadeel is dit: Als je zonder PSM "in een slip" terecht komt, is er nog een kans dat je jezelf eruit kunt redden. Als je MET PSM "in een slip" komt, is het einde...

Met andere woorden, de elektronica is prachtig, de grens ligt ineens veel verder weg... Maar de grens is er nog wel, en ALS je eroverheen gaat....

:shock: :roll:

Je legt met de hulpmiddelen de grens (nog) verder weg en voor "normaal gebruik op de openbare weg" [ruim opvatten :^:] is dit dus een voordeel :!:
IMHO het verschil tussen bijvoorbeeld (net) wel of (net) niet in een slip raken, die slechts weinigen onder ons o.b.v. capaciteiten goed op zullen vangen. :salut:

Als je ze zelf niet hebt dan wil dat nog niet zeggen dat ze niet de voorkeur genieten :arrow: afhankelijk van het gebruiksdoel :!: :idea:
Kom je bijvoorbeeld slechts alleen met de Porsche buiten als het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid droog was/is/blijft, tja ...... :wink:


Eric -die bewust voor de 964C4 en dus ook ABS heeft gekozen voor all season dagelijks gebruik- 8)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


23 okt 2005 18:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Tsja... da's natuurlijk een lastige. Daar mijn oude elfje dit allemaal niet heeft, vind ik het iedere keer weer extra spannend om erin te stappen na een week ABS, EBV, ESP etc. (Audi A4). En af en toe ziept ie een keer met z'n staart, soms gepland, soms niet gepland. Maar dat maakt het voor mij allemaal nou net zo bijzonder om een oud elfje te rijden. Je moet goed opletten en alles is in jouw handen. Maar als ik een nieuwere (993, 996, 997) zou rijden zou ik het inderdaad niet allemaal uit gaan zetten, het is uiteindelijk niet voor niets bedacht! :wink:
_________________________________________
The difference between men and boys...
The size of their toys!


23 okt 2005 18:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
EriC4C schreef:
Je legt met de hulpmiddelen de grens (nog) verder weg en voor "normaal gebruik op de openbare weg" [ruim opvatten :^:] is dit dus een voordeel :!:

Zeker waar, maar de grens is wel een stuk smaller/kleiner dan zonder ;) (dat bedoelde ik met het nadeel)....

Je kent het wel: "Whoh, gaaf, mijn PSM-lampje is aan het knipperen!"... Tja, leuk zolang het goed gaat :cheesy:


23 okt 2005 19:01
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
van de week een dag in wenen, auto gehuurd bmw 118d; ook met alle electronische toeters en bellen

die grens voel je echt wel aankomen, gaat kraken/ratelen van het ingrijpen en lampjes gaan flikkeren...
tsja als je dan nog verder gaat is het een keer over natuurlijk
_________________________________________
Got coffee?


23 okt 2005 19:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
John4S schreef:
Mensen die voor "zonder" stemmen in een standaard weg Porsche, en gewoon op de openbare weg rijden (dus geen circuit-laat staan circuit ervaring), zijn imho Tobbers.

Dan maar een Tobber...

John4S schreef:
ABS ook uit zeker, en de gordel af, en airbags uitgeschakeld, en gladde banden etc. etc.


Euh, ja....
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


23 okt 2005 19:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
Tja, zals we gelezen hebben zijn er voor en tegenstanders van de TC/PSM.

Het ging er mij om om te kijken of er veel rijders zijn die BEWUST de hulpmiddelen uitzetten.

Op mijn Boxster zit geen TC :cry: (PSM weet ik niet). Bij nader inzien was het voor de veiligheid wellicht beter geweest. Maar als je je verstand gebruikt en geen bewuste risico´s neemt kan het gerust zonder.

Gisteren nog op stap geweest met de P, in de stromende regen, met gepaste snelheid over de limburgse binnenwegen en alles goed onder controle gehouden.

Vanmorgen haar gewassen en gereed gemaakt voor de winterslaap.

Alleen nog de druppellader aansluiten en de cover erover en ze kan overwinteren (foto´s volgen in album).

Over de druppellader, moet ik de accuklemmen losnemen of kan ik de lader gewoon direct op de accu met aangesloten klemmen :?:


23 okt 2005 19:49
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
gewoon erop.


23 okt 2005 20:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Zuid Limburg
Bericht 
Boxy&Boraman schreef:
Tja, zals we gelezen hebben zijn er voor en tegenstanders van de TC/PSM.

Het ging er mij om om te kijken of er veel rijders zijn die BEWUST de hulpmiddelen uitzetten.

Op mijn Boxster zit geen TC :cry: (PSM weet ik niet). Bij nader inzien was het voor de veiligheid wellicht beter geweest. Maar als je je verstand gebruikt en geen bewuste risico´s neemt kan het gerust zonder.

Gisteren nog op stap geweest met de P, in de stromende regen, met gepaste snelheid over de limburgse binnenwegen en alles goed onder controle gehouden.

Vanmorgen haar gewassen en gereed gemaakt voor de winterslaap.

Alleen nog de druppellader aansluiten en de cover erover en ze kan overwinteren (foto´s volgen in album).

Over de druppellader, moet ik de accuklemmen losnemen of kan ik de lader gewoon direct op de accu met aangesloten klemmen :?:


Waarom geen gebruik in de winter? dat gaat heel goed met de Porsches van tegenwoordig hoor! zelfs zonder hardtop.
_________________________________________
Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |


23 okt 2005 20:10
Profiel Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Mannen,

Laatst een Car controldag gehad (die van de NPC net als de PF in het voorjaar) en dus geproefd aan het met en zonder de electronica, nou derop dus die zooi.

Sportief hoor, om op de grens te rijden zonder de electronica, ik neem het risico niet hoor, ondanks ik al zeer veel rijvaardigheidscusussen en vele en velen kilometers ervaring heb op gedaan, ook onder barre omstandigheden.

Glij ze, ik hoop dat je niemand raakt.


Oja dat knopje om de electronica uit te zetten zit er voor het volgende op:

de echte die-hards, de race mannen, de Schumies, de circuitridders.

Oja en wij, om te zien hoe het niet moet.


23 okt 2005 20:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
mietje.




































:wink:


23 okt 2005 20:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
@john4s

Het zit er dus niet op, en op meer dan 50% van alle P's op het forum ook niet. Dus deze zijn allemaal een gevaar op de weg :?:


23 okt 2005 21:13
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Ach, het is in mijn ogen heel simpel, in mijn 911 rijdt ik veel geconcentreerder dan in mijn A4 en ik durf zelfs te beweren dat ik met de A4 harder klaverbladen op en af durf te rijden dan met de 911, hoewel deze ongetwijfeld veel hogere snelheden aan zal kunnen. Op deze manier ben ik dus mijn eigen ESP! :wink:
_________________________________________
The difference between men and boys...
The size of their toys!


23 okt 2005 22:43
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Boxy&Boraman schreef:
Dus deze zijn allemaal een gevaar op de weg :?:


Nee nee dat zeg ik niet, begrijpend lezen graag.

De discussie is om een p te hebben zonder electronica.

Iedereen weet wat 911 voor naam heeft in de autowereld, een zeer onvoorspelbare auto als je op de grens zit, en de moderne Porsches (met electronica) hebben die niet meer.

Dat enkele die-hards het graag zien zonder hulpmiddelen kan ik begrijpen.

Wel moet ik zeggen dat ik dus enige ervaring heb met het "met en zonder" rijden, onder zeer extreme omstandigheden.

Idd laatst op het RDW circuit op vele natte epoxy banen (redelijk veel forummers hebben dat ook gedaan) de 4s uitgeprobeerd zonder de electronica, tuurlijk leer je een auto te beheersen zonder die gadgets, maar de rust die die systemen geven, bedenk wel dat de computer in een Porsche wel ff sneller is met corrigeren als twintig schumies bij elkaar hoor.
De diversen instructeurs (oa. Gijs van Lennep, en is geen sukkel heh met Porsche) zeiden dat als de electronica gaat ingrijpen je de grens bereikt hebt van je kunnen als van je Porsche (welke bij de moderne velen malen hoger liggen als bij de oudere types) , alleen mannen met zeer zeer zeer veel ervaring dan nog kunnen ingrijpen om de boel te redden.

Voorbeeld:

Tijdens de 'Driving academy' (in de stromende regen) op het circuit van Zandvoort ging een man als Hans Deen (tourwagen kampioen etc. etc.) achter het stuur van mijn 4s, het Scheivlak door met een gangetje van dik 140-150-160 (das beestachtig hard), en met de electronica aan, wrom uit zei ie, das toch super die evolutie, en zelfs bij deze extreme rijomstandigheden hoefde de computer niet in te grijpen.


Moraal van het verhaal (volgens mijn visie).

Als het erop zit, aan laten die zooi.

Zit het er niet op, ga dan als de wiedeweerga een echte cursus doen, om de grens te weten, en dan niet zelf ff op een boerenweggetje of parkeerplaats, doe een gedegen cursus zoals velen hebben gedaan, en zeg dan nog eens je mening.................wedden dat ie anders is.

Een cursus wil niet zeggen dat je een betere piloot bent, maar wel een die er aan geroken heeft.


24 okt 2005 8:59
Profiel
Bericht 
De mens zit raar elkaar.
Hoe meer veilgheidssnufjes in de auto, hoe meer risico's men neemt in de "wijsheid" dat computers en electronica tijdig ingrijpen.
En hier zit het punt: ingrijpen begint pas wanneer men over the edge dreigt te gaan! Terwijl in de periode daarvoor afgaand al ongelukken kunnen
gebeuren.
Ongevallen worden meestal veroorzaakt door menselijk falen.


24 okt 2005 9:48
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
ECT schreef:
Ongevallen worden meestal veroorzaakt door menselijk falen.


Ben ik redelijk met je eens, grenzen bepaal je zelf, echter:

Als je op plotseling opdoemende ijzel iemand raakt omdat dat je geen slipcursus of Schumi kwaliteiten bezit, faal je dan als mens?.


Ik kom er voor uit dat ik lekkerder achter het stuur zit met al de electronica aan, dan maar een mietje (maar wel een veilig mietje).



John (met PSM, ABS, 4wd).


25 okt 2005 8:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Als het erop zit, lekker aan laten staan. Als je ff wil 'spelen' (met je verstand AAN), dan wellicht even uitzetten....

Bij mij zit het er (om evidente redenen) niet op, vind dat echter niet zo erg aangezien het geen dagelijkse auto is. Maar als ik al met dit weer rijd, dan ben ik wel blij met C4...geeft prettiger gevoel, en gewoon duidelijk merkbaar betere grip...


25 okt 2005 9:05
Profiel
PorscheForum Junkie
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
Toch nog even reageren al is het wat laat. (ik was enkele dagen op cursus in Londen)

De 965 had niets en was een gruwelijk gevaarlijk beestachtig ding, zalig , maar bij nat wegdek of kiezeltjes in een bocht veraderlijk en voor een nietpiloot als ik niet te controleren...

De 993 had ABD , maar was vooral met de 18" bridgestones eronder onnoemelijk veel gemakkelijker te rijden, zelfs in de regen.

De 996 had TC (verschil met PSM is vooral dat TC alleen maar op de achterwielen werkt) , hoewel ik écht wel heel snel durf te gaan op landweggetjes heeft het TC-lichtje nauwelijks gebrand. Op circuit heeft het wel een paar maal geflikkerd (vlaams woord voor knipperen :lol: )

De 997 heeft de hele reutemeteut PSM, PASM, Sportbutton (verlaat ingrijpen van PSM)
Ik zou dat nooit helemaal uitschakelen, als je ziet welke ongelofelijke snelheden je met dat ding in bochten haalt, dan mag ik er niet aan denken dat je nog sneller zou gaan en dan ZELF moeten corrigeren...
Enkele slipcursussen en circuitinitiaties heb ik ook achter de rug, maar die moderne electronica te snel af proberen te zijn ... daarvoor moet je wel Rohrl ofzo heten..
_________________________________________
Gelukkig zijn is: blij zijn met wat anderen realiseren en tevreden zijn met hetgene je zelf hebt...


26 okt 2005 21:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
als de grip er niet is , dan ga je ook rond met psm,
ik kan dat getuigen na een ritje op een parking in de sneeuw
geen grip = geen correctie mogelijk of toch heel moeilijk,

bij regen heb je wel meer veiligheid, hij slipt wel maar trekt het recht ,
doch de wetten van de fysica blijven ten allen tijde gelden.
vele denken dat ze met vierwieldrive en psm deze wetten kunnen overtreden, met alle gevolgen vandien.( ik heb het niet over John)

voor de lol kan je het uitzetten ,dus ik kies toch altijd voor de twee mogelijkheden.


26 okt 2005 22:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.