Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 18:16



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Zollkennzeichen of Kurzkennzeichen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3 Mk1
Bericht Zollkennzeichen of Kurzkennzeichen
Hallo mensen,

Waarschijnlijk eindelijk een Boxster S gekocht. (Na 2 mislukte pogingen, wwarover later meer...). Ik heb deze gekocht in Duitsland van een particulier, maar de auto heeft 'Garantie für Porsche Gebrauchtwagen' bis 10-06 en is 'luckenlos scheckheft geplfegt bei Porsche'.

De vorige keren heb ik mijn duitse aankopen altijd opgehaald met een trailer, dit keer wil ik zelf de aankoop naar huis rijden. Wie heeft ervaringen opgedaan met het rijden met een (kort) duits kenteken in Duitsland? (Dus niet in Nederland)?

Ik weet dat ER en BoraMan met een dld kenteken naar Nederland zijn gereden.

Moet ik een Kurzkennzeichen kopen of een Zollkennzeichen? Kan ik met een van deze kentekens als inwoner van Nederland legaal rijden in Duitsland? Moet ik voor beide if een van deze kentekens naar het Zulassungsambt, of kan de verkoper een van deze kentekens ook voor mij regelen?

Zoals gebruikelijk wordt (zinvolle ;-) ) input of ervaringen zeer gewaardeerd!


Groeten,

Max
_________________________________________
Fahrspass Pur


02 nov 2005 21:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
voor zo ver ik weet kan het niet.

ik heb hem ook zelf met duitseplaten terug gereden.
je kan hem wel laten verzekeren op de duitse platen het het chassisnummer.
het is wettelijk niet (voor zover ik weet) toegestaan om met een auto met duitse platen te rijden.

ga je voor safe.... op de autoambulance.

en ik heb die duitse platen nog wel voor je :wink:


robert
_________________________________________
remmen is angst


02 nov 2005 22:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
Hoi, er is op dit forum al VEEL geschreven over dit onderwerp, zoek maar eens op mijn naam (boxyenboraman) dan kom je vanzelf VEEL te weten

Succes.


03 nov 2005 9:13
Profiel WWW
Bericht 
Boxi,

Het rijden met een Duits kenteken kan alleen tot de Nederlandse grens! De douane let er goed op omdat deze Duitse kentekens duidelijk herkenbaar zijn aan de rode lettes op een witte achtergrond. De douane pikt jou er zo uit via trajectcontroles met camera's, zodra je de Nederlandse grens nadert.
Ze staan je gewoon op te wachten. Maximale boete voor het rijden met een ongeldig kenteken in NL is 5000 euro. Da's niet mis en zonde van het geld. Het valt onder economisch delict. Wat wel kan is een Duitse collega, kennis, vriend of familielid vragen jouw auto naar Nl te brengen in een meerdaags-kenteken.

Een andere mogelijkheid is het volgende:
Een collega van mij is bezig met het kopen van een Ferrari in Duitsland en hij wilt deze auto keuren in Nederland. Hij kwam erachter dat je ook een huurcontract voor een paar dagen kunt afsluiten met de Duitse dealer. Dan mag je wel met Duitse kentekenplaten in Nederland rijden voor de aankoopkeuring. Dan zou je dit ook kunnen gebruiken voor het definitieve transport van de auto. Ik kwam pas later te weten van deze mogelijkheid.

Ik heb mijn auto uit Duitsland gewoon door de Duitse porsche dealer naar Nl laten transporteren en voor mijn deur af laten zetten. Alles wordt dan voor je geregeld, anders moet jezelf voor een huurtrailer regelen, daar naar toe rijden en terug, het papierwerk bij de Verkehrsambt regelen, al met al ben je meer dan een dag kwijt. Zonde van mijn tijd dacht ik bij mezelf. laat de dealer mijn auto maar thuis brengen tegen vergoeding van transportkosten, etc. en zo geschiede.

Succes!


03 nov 2005 10:33
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
ECT schreef:
Hij kwam erachter dat je ook een huurcontract voor een paar dagen kunt afsluiten met de Duitse dealer.


Voor de BPM geldt iig dat het alleen mag indien de auto de volgende dag terug moet zijn in Duitsland (of waar de auto dan ook vandaan mag komen).

Met een exportkenteken rijden gaat overigens in de pratijk vaak zonder problemen. Een vriend van mij heeft een auto een half jaar op exportkenteken gehad. Meestentijds reed hij daarmee in Ierland, maar ook zeker een maand in NL (met zeker 20x over de grens rijden...). Niets aan de hand. Ik zie wel vaker exportkentekens rijden (overigens gewoon zwarte letters op een witte achtergrond).

Het rijden met buitenlands kenteken wordt volgens mij in de meeste gevallen niet bestraft, maar afgedaan met een waarschuwing. Na de waarschuwing heb je wel een probleem (w.o. BPM betalen + boete van 50-100%).

Separate boetes van 5.000 euro heb ik nog nooit van gehoord (maar dat zegt niet alles overigens).


03 nov 2005 10:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Ik heb de auto zelf in Dl gehaald en met exportkenteken naar huis gereden. Volgens mij mag je daarmee officieel niet in Nl rijden. Ik ben dus een beetje ongehoorzaam geweest. Wil je 100% zeker zijn dan evenals ECT het transport laten regelen.

De "truc" met het huren van de auto komt op mij enigszins gekunsteld over :roll: De auto zal immers in Dl moeten worden uitgeschreven (Verkehrsambt) en op een tijdelijk Duits kenteken moeten worden gezet wil je er sowieso zelf in Dl mee kunnen rijden. Leg dat maar eens uit aan de douanier als je onverhoopt wordt aangehouden: "nee hoor, ik heb hem wel gekocht maar voor nu alleen maar gehuurd ...". Zullen ze er in trappen of (en dat lijkt mij wel waarschijnlijk) behandelen ze je net als ieder ander geval van import. Probeer het en je weet het ... :wink:


03 nov 2005 11:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Er schiet mij nog iets te binnen: in Duitsland krijg je pas een kenteken NADAT je een verzekering hebt geregeld. En voor zover ik weet accepteert men daar geen NL verzekering, dus moet je in Duitsland een WA verzekering regelen.

Als je trouwens zelf geen gezeur wil dan kan VWE e.e.a. voor je uit handen nemen (www.VWE.nl).


03 nov 2005 12:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
adu schreef:
Volgens mij mag je daarmee officieel niet in Nl rijden.


Op zich wel, maar een NL ingezetene mag niet met een buitenlands kenteken in NL rijden, tenzij...

Op grond van het EU recht denk ik dat je, indien je staande wordt gehouden, nog een aardige zaak hebt indien je de keuringsafspraak met het RDW al hebt gemaakt. Immers, je bent dan al bezig met het importeren en dus kan men niet zeggen dat je BPM hebt willen ontduiken (die kun je nl. pas betalen na goedkeuring), dan wel andere verplichtingen hebt willen omzeilen. En daarnaast staat het algemene beginsel van vrij verkeer van goederen. Zo lang de lidstaten geen deugdelijke regeling hebben waarmee je de auto zonder belemmeringen kan overbrengen naar NL, kun je daar een eind mee komen.


03 nov 2005 12:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Devils son schreef:
Er schiet mij nog iets te binnen: in Duitsland krijg je pas een kenteken NADAT je een verzekering hebt geregeld.


Gelijktijdig met het kopen van het tijdelijk kenteken bij het Verkehrsambt sluit je verplicht een WA verzekering af. Daarvan krijg je dan ook een bewijs mee.


03 nov 2005 14:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Devils son schreef:
adu schreef:
Volgens mij mag je daarmee officieel niet in Nl rijden.


Op zich wel, maar een NL ingezetene mag niet met een buitenlands kenteken in NL rijden, tenzij...

Op grond van het EU recht denk ik dat je, indien je staande wordt gehouden, nog een aardige zaak hebt indien je de keuringsafspraak met het RDW al hebt gemaakt (..)


Tja, zou jij de gang naar het Europees Hof maken? Bovendien weet ik niet of je het vereiste van het hebben van een geldig (Nl) kenteken (wat iets anders is als de fiscale kant van de zaak) als een ongeoorloofde beperking van het vrij verkeer van goederen kunt aanmerken.


03 nov 2005 14:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
adu schreef:
Tja, zou jij de gang naar het Europees Hof maken?


Ik ben daar gek genoeg voor... :wink: Maar wat ik bedoel te zeggen is dat de pakkans m.i. klein is en dat indien je wordt gepakt de kans dat het je geld gaat kosten m.i. niet hoog is.

adu schreef:
Bovendien weet ik niet of je het vereiste van het hebben van een geldig (Nl) kenteken (wat iets anders is als de fiscale kant van de zaak) als een ongeoorloofde beperking van het vrij verkeer van goederen kunt aanmerken.


Wel indien het niet mogelijk is om een tijdelijk NL kenteken te verkrijgen en daarmee het transport ernstig wordt bemoeilijkt. Want dan vormt het gewoon een belemmering van de vrije handel, die ertoe kan leiden dat mensen liever in eigen land gaan kopen. En dat laatste mag alleen indien er een goede reden voor bestaat en er geen andere mogelijkheid is om tot hetzelfde resultaat te komen.

Keuring voor verkrijgen NL kenteken mag dus, omdat daarmee een belang gediend wordt en er geen alternatief is. BPM heffing mag ook, mits die BPM niet meer drukt dan op een vergelijkbare auto in NL. Het weigeren om een tijdelijk kenteken af te geven waarmee de auto op eenvoudige wijze kan worden overgebracht naar NL vind ik te ver gaan. Een autotaxi is niet goedkoop. En een goede reden om een tijdelijk kenteken af te geven ontbreekt m.i.

Het is natuurlijk niet keihard, maar ik heb het gevoel dat de huidige regelgeving niet EU-proof is. En dat weten we pas zeker als iemand echt de gang naar de rechter maakt. En dat zal volgens mij niet snel gebeuren, omdat ik uit de praktijk alleen het voorbeeld ken van evt. boete op de naheffingsaanslag BPM, die op grond van beleid alleen na waarschuwing wordt opgelegd OF indien de persoon de regelgeving daadwerkelijk kende of diende te kennen (ik zou dus wel meteen een draai om de oren krijgen). En de boete zal in de praktijk, indien je al een keuring hebt aangevraagd, denk ik worden verminderd tot nihil.

Mijn conclusie is dus dat je een risico loopt, maar dat het risico erg klein is. En kennelijk heb jij ook ooit diezelfde afweging gemaakt, aangezien je zelf ook met een exportkenteken hebt gereden (en ik overigens ook).


03 nov 2005 15:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Devils son schreef:
(..) Wel indien het niet mogelijk is om een tijdelijk NL kenteken te verkrijgen en daarmee het transport ernstig wordt bemoeilijkt (..)

(..) kennelijk heb jij ook ooit diezelfde afweging gemaakt, aangezien je zelf ook met een exportkenteken hebt gereden (en ik overigens ook).


Ik ben er niet zo zeker van of je het met een beroep op de Europese regelgeving zou redden. Je zou immers een één-dags kenteken voor de keuring bij de RDW op de dag van invoer kunnen regelen. Zodoende zou je in beginsel die dag vanuit Dl legaal Nl in kunnen rijden, maar dan wel rechtstreeks naar de rdw/ douane. Er is dan sowieso geen sprake van enige hinder bij invoer. Wel kan ik mij voorstellen dat het (op korte termijn) hebben van een afspraak bij RDW/ douane de heren/ dames douaniers ervan af zouden kunnen houden je een boete op te leggen en het bij een waarschuwing te laten. Zijn er op het PF geen douaniers of anderszins lieden die ons het antwoord kunnen geven?

Enne, inderdaad :wink: ook ik heb de risico's gewogen.


03 nov 2005 15:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
adu schreef:
Ik ben er niet zo zeker van of je het met een beroep op de Europese regelgeving zou redden. Je zou immers een één-dags kenteken voor de keuring bij de RDW op de dag van invoer kunnen regelen.


Met dat kenteken mag je weer niet in Duitsland rijden...

Het is niet gezegd dat het niet kan, maar wel dat het erg moeilijk is. En DAT is het probleem. Belemmeringen zijn ook regels die e.e.a. erg moeilijk maken. Maar zoals gezegd: zekerheid is er in deze niet.


03 nov 2005 16:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Devils son schreef:
Ik ben daar gek genoeg voor... :wink:


Had ik jou maar eerder gekend :shock: heb al zo'n affaire achter de rug :cry:
_________________________________________
t beste maar weer...


03 nov 2005 17:10
Profiel
Bericht 
Jongens,

Om niet verwikkeld te raken in juridische procedures en andere ongein, kun je jezelf veel ellende besparen door de Duitse dealer alles zelf te laten regelen inclusief transport bij je thuis tegen een kleine onkostenvergoeding. Dan hoef je ook niet persoonlijk naar Verkehrsambt te gaan voor een tijdelijk kenteken, etc. De Duitse dealer regelt alles voor je: aanvraag COC = 5 werkdagen (Ubereinstemmingsbescheinigung), fahrzeugbrief (kentekenbewijs), exportpapieren, etc.

Het enigste wat je moet doen is betalen via bank, verzekeraar bellen en op chassisnr. verzekeren, thuis wachten en vervolgens auto en papieren ontvangen. De volgende dag naar de RDW voor kentekenkeuring en betalen rest-BPM, na enkele dagen krijg je nederlands kentekenbewijs en laat je kentekenplaten maken. Klaar is kees. Scheelt je echt minimaal een dag en er kan weinig mis gaan. Time is money. Anders moet je weer naar Duitsland gaan om het een en ander te regelen met de Verkehrsambt etc.


03 nov 2005 17:19
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
ECT schreef:
(..) kun je jezelf veel ellende besparen door de Duitse dealer alles zelf te laten regelen (..)


Als gezegd is dat inderdaad de meest verstandige optie, maar of het ook de leukste is ... :? Ik vond het zelf een hele belevenis, de Porsche halen, en heb (het klinkt misschien raar) best wel plezier gehad aan het uitzoeken van de wijze waarop één en ander moest plaatsvinden. Het hoort voor mij bij het hele "jongensboek" :D


04 nov 2005 12:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Devils son schreef:
(..) Met dat kenteken mag je weer niet in Duitsland rijden...


Inderdaad, daarom schreef ik ook: "Je zou immers een één-dags kenteken voor de keuring bij de RDW op de dag van invoer kunnen regelen. Zodoende zou je in beginsel die dag vanuit Dl legaal Nl in kunnen rijden."

Bij de grens dus je tijdelijke Duitse kenteken inwisselen voor het tijdelijke Nederlandse. Komt mij niet voor als bijzonder moeilijk, laat staan een belemmering bij invoer.


04 nov 2005 12:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
adu schreef:

Inderdaad, daarom schreef ik ook: "Je zou immers een één-dags kenteken voor de keuring bij de RDW op de dag van invoer kunnen regelen. Zodoende zou je in beginsel die dag vanuit Dl legaal Nl in kunnen rijden."

Bij de grens dus je tijdelijke Duitse kenteken inwisselen voor het tijdelijke Nederlandse. Komt mij niet voor als bijzonder moeilijk, laat staan een belemmering bij invoer.


Dan is het nog de vraag of één auto twee kentekens kan hebben... In de praktijk denk ik wel, maar juridisch zou het wel eens zo kunnen zijn dat het niet mag. En indien het wel mag, dan kan dat nog eens leuke mogelijkheden geven.


04 nov 2005 16:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Devils son schreef:
(..)Dan is het nog de vraag of één auto twee kentekens kan hebben... In de praktijk denk ik wel, maar juridisch zou het wel eens zo kunnen zijn dat het niet mag. En indien het wel mag, dan kan dat nog eens leuke mogelijkheden geven.


Goede vraag. In de praktijk kan het dus zo zijn dat je op een tijdelijk Dl kenteken naar de grens rijdt en daar het kenteken omwisselt voor een tijdelijk Nl. Aangezien je in Nl niet mag rijden met het Dl kenteken zitten die elkaar m.i. niet in de weg. Of het andersom ook zo is weet ik niet. Juridische haarkloverij.

Conclusie: ECT heeft het op de juiste wijze gedaan, adu heeft genoten van z'n (deels illegale) ritje vanuit Dl en Devils Son gaat naar het Europees Gerechtshof verklaring voor recht (hebben ze dat op Eu niveau?) vragen.


04 nov 2005 18:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
adu schreef:

Conclusie: (...) Devils Son gaat naar het Europees Gerechtshof verklaring voor recht (hebben ze dat op Eu niveau?) vragen.


Die conclusie is helaas onjuist.

Op EU niveau kun je overigens geen verklaring voor recht vragen en zelfs al was dat anders...


04 nov 2005 18:37
Profiel
Bericht 
adu schreef:

Conclusie: ECT heeft het op de juiste wijze gedaan, adu heeft genoten van z'n (deels illegale) ritje vanuit Dl en Devils Son gaat naar het Europees Gerechtshof verklaring voor recht (hebben ze dat op Eu niveau?) vragen.


Hoi Adu,

Van nature ben ik erg gemakzuchtig: "Stel niet uit tot morgen wat je heden door een ander kunt laten doen" is mijn slogan. :mrgreen: :mrgreen:

Mijn Duitse dealer deed alles om het mij naar de zin te maken- alles werd geregeld inclusief transport omdat hij al eerder had meegemaakt dat een NL klant vlak na de Duitse grens werd aangehouden door de douane na eerst een auto bij hem te hebben gekocht. De Duitse dealer bracht mij nog telefonisch in contact met deze onfortuinlijke klant, waarbij ik het hele verhaal heb gehoord hoe die in de kraag werd gevat door de NL douane vlak over de grens.

Vandaag werd ik zelfs door mijn Duitse Porsche Dealer Recklinghausen gebeld hoe het gaat met de auto en of ik het naar mijn zijn had. Vind ik wel tof; terwijl ik bekend sta als een moeilijke, niet snel tevreden klant. In Nederland heb ik dit nooit eerder meegemaakt; Duitsers staan toch bekend om hun grundliche klantenservice, daar kunnen we wat van leren.

Mocht hier iemand interesse hebben om een auto uit Duitsland te importeren dan verwijs ik hem graag naar Porsche Recklinghausen! Klasse service.


04 nov 2005 20:08
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
ECT schreef:
Duitsers staan toch bekend om hun grundliche klantenservice, daar kunnen we wat van leren.


Mijn ervaringen ten aanzien van Porsche centra zijn in Nederland beter...


04 nov 2005 21:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
ECT schreef:
Mijn Duitse dealer deed alles om het mij naar de zin te maken- (..)


Goed om te horen, ik heb een vergelijkbare ervaring met PZ Dresden. Uitstekende service :D Ze hebben zelfs een hotel (LO) voor me geregeld en betaald toen ik de auto kwam bekijken ... Let wel, ik had de auto toen nog niet eens gekocht (ze wisten toen uiteraard wel dat ik serieus geïnteresseerd was). Verder was mij de auto verkocht met sportonderstel. Ik heb vervolgens de "af-fabriek" gegevens opgevraagd (mede i.v.m. BPM) en daar stond een standard Fahrwerk op. N.a.v. deze gegevens heb ik PZ Dresden gevraagd dat te verifiëren. Het sportonderstel had er immers ook nadien onder gezet kunnen zijn. Het bleek echter te ontbreken, ze hadden de auto wel ingeruild uitgaand ervan uitgaande dat die een sportonderstel had, waarna ze er zonder meer een gloednieuw Porsche sportonderstel hebben gemonteerd. Dempers, veren, stablisatorstangen, de hele mikmak zonder morren. Prima hoor!

Al met al viel me de afhandeling bij douane en RDW ook nog eens reuze mee. Alleen jammer dat je zo pijnlijk met je neus op de feiten wordt gedrukt als je de rekening voor de rest BPM wordt gepresenteerd ... :cry:

Enne, nogmaals, ECT jij hebt het op safe gespeeld en terecht :thumleft: Er is echt wel een risico op aanhouding en (forse) boete als je de auto op een tijdelijk Duits kenteken in Nl rijdt. Maar ja, je leeft maar ene keer niet?


07 nov 2005 15:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
ECT schreef:
Mocht hier iemand interesse hebben om een auto uit Duitsland te importeren dan verwijs ik hem graag naar Porsche Recklinghausen! Klasse service.

Zo zie je maar weer, iedereen heeft weer andere ervaring(en)!
:arrow: Ik zal bij deze dealer NOOIT een auto kopen! :wink:


07 nov 2005 16:48
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DStout


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.