Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 13:07



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
944 versnellingsbak-tafel unit 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 944 versnellingsbak-tafel unit
Alhoewel ik hier elders (op flat-6) uitgebreid verslag van heb gedaan wil ik jullie het volgende niet onthouden:
Voor de zomer hield onze versnellingsbak het voor gezien: er waren 2 tandjes van de 2e versnelling afgebroken (ingaande as). Aangezien deze is meegesmeed op de as (alsmede 2 andere tandwielen en de gebruikelijke spievertandingen) was het zinloos om de bak te reviseren, vanuit een kostentechnisch oogpunt.
Het kapotte deel:
Afbeelding
Zie eerste tandwiel links van die met de rechte vertanding.

Dus een 2e hands bak gekocht en de oude in de hoek gemikt.
Het leek mij zonde om deze weg te gooien, aangezien de 2e hands markt voor behuizingen niet zo goed loopt dus besloot ik om er een tafel van te maken.
De bak aan het begin:
Afbeelding
Lekker ranzig en roestig.

Vervolgens heb ik deze leeg gehaald, een paar kapjes gemaakt, en deze naar een straalbedrijf gebracht. Goh wat kwam ie er lekker schoon vandaan!!
Afbeelding
Afbeelding

De buitenkant ontdaan van de beschermende olielaag (ijzer roest tenslotte...) en het stalen deel weer origineel mat-zwart gespoten:
Afbeelding

De binnenkant ontvetten (waarom zie je later :D ):
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens moest ik natuurlijk aan de slag met enkele framepjes zodat deze mooi zou blijven staan. Ten eerste de zaak enigszins opgemeten opdat ik deze kon designen op de PC:
Afbeelding
Alhoewel lekker onwetenschappelijk heb ik deze toch echt netjes gevlakt op die metalen plaat en alles goed opgemeten! Dat bleek uiteindelijk wel uit de aardige nauwkeurigheid waarmee het eindproduct tot stand kwam!

In ieder geval, toen dus lekker een tijd lang achter de PC gezeten, vele configuraties gemaakt en bekeken en uiteindelijk besloot ik om het zo te maken:
Afbeelding

Vervolgens kon ik beginnen met lassen en enzo! Hier had ik mooi mijn oom voor geregeld omdat hij mij nog het één en ander schuldig was voor bewezen PC diensten.
Eerst het onderstel:
Afbeelding
En onder wat beter licht dan 's avonds, binnen en op korte afstand met brakke camera:
Afbeelding
(Er zijn er nog 2: 10-base3 en 11-base4, mocht je interesse hebben, met hoofdletters JPG!)

Vervolgens wou ik op de universiteit hier (enschede), maar even wat plaatwerk laten uitlaseren voor de framepjes bovenop, de delen die vastgebout moesten worden kon ik niet uit gewoon profiel maken, dus een uitslag ontworpen op de PC, en dan laseren. Helaas was de laser net voor de vakantie ingepakt en zou deze lange tijd niet beschikbaar zijn.
Gelukkig was mijn vader wel bereid deze bij een collega in de werkplaats te maken in de VS. Uiteraard ook weer van RVS :D
http://www.flat-6.net/forum/attachment. ... entid=9204

Met deze onderdelen in nederland kon ik ze afmaken, wederom bij mijn oom.
Afbeelding
De bouten bovenop zijn vlak gedraaid en hiermee kan ik de glasplaat vlak leggen (alvast vooruitlopend, ze werkten super goed! :D)

Vervolgens op naar enschede met alles, mijn werk bij mijn ouders was gedaan. Eenmaal op de uni heb ik, na anderhalve maand (wegens andere activiteiten) een plekje weten te bemachtigen in de werkplaats.
Het eerste wat ik deed was een frees in de behuizing zetten!! Jammer denk je misschien, maar een afgesloten blok staal en alu is ook zo gewoontjes natuurlijk ;)
Eerst de achterkap lichtelijk aangepast opdat het framepje goed zou passen:
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... upport.JPE

Vervolgens de rest als geheel opgespand en de frees erin gezet!
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... illing.JPE
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... illing.JPE
Moest in meerdere opspanningen omdat het bereik vd freesbank ontoereikend was. Gelukkig kon ik nog wel goed de locatie van het gat markeren in het stalen deel.
Afbeelding
Afbeelding
Nog even de scherpe randjes (tgv de flenzen) op de overgang wegwerken
Afbeelding

Het eindresultaat na 2 dagen frezen, een groot gat!
Afbeelding
En ook even een testfit :D
Afbeelding

Vervoglens kwam het werk wat ik vreesde... plastic raampjes maken om de gaten weer af te dichten!
Eerst wat aangekloot met een kartonnen sjabloon wat vrij nutteloos bleek.
Daarna gewoon meteen uit een stuk plastic plaat ruim een stuk uitgezaagd, een malletje gemaakt van het gat en met behulp van een verfafbrander (zo'n fohn die je liever niet op je kop zet...) het plastic week gemaakt en gevormd.
Ziehier de simpele mal met een plaatje reeds gevormd
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 1-mold.jpe
Het aan de kant vd achteruit versnelling:
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 2-mold.jpe

Dan volgde eindelijk het monteren!
Hiervoor had ik een oven nodig omdat enkele onderdelen op de as gekrompen zijn. Deze waren vanzelfsprekend beschikbaar bij de vakgroep materiaalkunde.
Helaas was ik de eerste keer de hele achteruitversnelling vergeten dus kon ik alles weer uit elkaar halen... SHIT.
Afbeelding
Bovenstaande foto nam ik net voordat ik doorhad dat die ontbrak...

Geen poelietrekkers aanwezig die klein genoeg waren, dus als werktuigbouwer maakte ik maar mn eigen! Deze werkte gelukkig prima!
Afbeelding
Warmpjes!
Afbeelding

Toen alles weer in orde was kon ik mijn werk bewonderen!
Afbeelding
Afbeelding
Ondanks dat er 2 tandjes ontbreken, draait alles nog wel (tandjes grijpen nog net in elkaar), en het schakelmechanisme werkt ook nog!
Dus samengevat: ik heb een tafel van rond de 60/70 kilo, welke draait, en schakelt... De natte droom van vele werktuigbouwers zo bleek, want toen ik deze stalde in de verenigingskamer (ik had geen auto en heb later eentje van een neef geleend) was deze de volgende dag al de vernieling in geholpen! Ik had hem in de bestuurskamer gelegd, maar de volgende dag lag deze midden in de algemene kamer EN hij was kaputt! De ruitjes zitten ingeklemd tussen het aluminium en stalen deel, en met enige kracht kunnen deze dus zo naar binnen, hetgeen geschiedde. Maar helaas kon ik nu dus wel met een hamer op de afgewerkte delen slaan om de paspennen weer eruit te werken (deze zaten vrij strak en alles moest een millimeter uit elkaar). Jammer, maar de schade viel gelukkig mee.
Eerder dan verwacht was de glasplaat ook klaar dus deze kon ik dezelfde dag ophalen!
Met een paar bandenplakkertjes op maat geknipt kon ik de plaat op de steunen leggen en deze blijft donders goed liggen! Ik wou eerst de bouten op het glas lijmen, maar ik kwam er snel achter dat dat gedoemd was te mislukken. Het zou niet de eerste keer zijn dat het glas stuk ging wanneer ik een stalen deel eraf zou willen halen... (dat gebeurde ook in de 944: ik stootte bij het uitdoen van mijn jas de achteruitkijkspiegel aan, en met een knal en een stukje glas kwam deze naar beneden zetten!! De ruit was nog wel heel gelukkig..., er miste slechts een hapje uit aan de binnenkant)
Glas erop gelegd en ik kon aan het bier! :D
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk waarderen jullie dit verhaal, ik heb iig genoten van het maken en heb nu een super unieke tafel op de kamer!!
Verder nog een kleinigheidje: bij het maken van die mallen moest ik naar de houtwerkplaats van de studie industrieel ontwerpen, het kaliber van hun beunwerk: piepschuim, klei, en hout. Daar stond oa dit apparaat... een schuurmachine... schijnt...
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... he/lol.mov

(mod by horn - plaatjes zichtbaar gemaakt, anders blijf je klikken.)


03 nov 2005 13:03
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Had Clarkson van Topgear niet ook zoiets gedaan met 'n 928 motor na de "buy-a-Porsche-for-1500-quid" test van een tijdje terug?

Het is niet zo mijn smaak, maar wel goed gedaan. :res:
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


03 nov 2005 13:24
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Even ge-googled op 928 motor. Volgens mij was dat zoiets:

Afbeelding
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


03 nov 2005 14:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Prachtige tafel en mooi verslag hoor !


03 nov 2005 15:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Zuid Limburg
Bericht 
Leuk idee! zo heb je geen probleem om de rommel kwijt te kunnen en een extra tafel! :P
_________________________________________
Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |


03 nov 2005 21:07
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
Leuk verslag zeg.
En zeker een nog mooiere tafel.

Helemaal te gek.
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


03 nov 2005 21:28
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
patrick911 schreef:
Even ge-googled op 928 motor. Volgens mij was dat zoiets:

Afbeelding


Was ook geen nieuw idee. Veel Jaguar dealers hebben op deze manier een V12 uit de E-type als tafel in de showroom. Prachtig om te zien, maar hijskraan vereist.


04 nov 2005 0:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
mooi gedaan ook leuke foto reportage


robert
_________________________________________
remmen is angst


04 nov 2005 1:30
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.