Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Oude Turbo, is dat wijs?

24 nov 2005 23:34

Het ei is bijna gelegd. Het wordt een 964. Voorkeur Carrera 2.
Nu ga ik morgen ook kijken bij een 1992 Turbo, voor niet teveel.

Mijn vraag aan jullie: Is een oude Turbo aan te raden, of is dat vanwege het onderhoud financiële zelfmoord?

Re: Oude Turbo, is dat wijs?

24 nov 2005 23:49

Massa schreef: Is een oude Turbo aan te raden, of is dat vanwege het onderhoud financiële zelfmoord?


Iedere oude auto, willekeurig welk merk, kan een money pit zijn ... :cry: AKK, zeker bij een niet al te dure ... :? Enne, turbo kan inderdaad wat duurder uitvallen, ook in de kosten voor de brandstof. Je krijgt er echter wel wat voor terug :lol: your choice

24 nov 2005 23:54

Een goede Turbo hoeft niet perse een grotere aanslag te doen op je "reserve budget" maar een slechte.....

Aankoopkeuring dus niet alleen gewenst maar noodzakelijk! Maar ja, voor welke Porsche geldt dat niet :roll:

25 nov 2005 0:06

Mee eens!

Ook een 'standaard' 964 kan een financiële valkuil zijn wanneer je geen adequate AKK laat verrichten.

Maar realiseer je dat de onderhoudskosten van een Turbo vele malen hoger kúnnen liggen dan van de non-turbo's. Onafhankelijk van wie dit (grondig) uitvoert. Denk aan Oscar's laatste 'beurtje'voordat hij verkocht werd...).

Je keuze zou ik dus niet alleen af laten hangen van het rijgedrag van de Turbo, maar tevens van het feit of dit je allereerste Porsche is die je gaat rijden, met welk doel je de auto koopt (dagelijks gebruik? lange termijn investering of volgend jaar wisseling van de wacht?) en welk financieel draagvlak je voor het onderhoud wenst te gebruiken.

Maar allereerst zou ik eens in een 911 Turbo gaan rijden en babbelen met enkele 965 eigenaren.

Succes!

25 nov 2005 0:22

ik denk ook dat je moet kijken waarvoor je hem gaat gebruiken.
ik elke dag dus werd mij afgeraden een turbo te kopen.
ivm met onderhoudskosten en het rij gemak.

kijk ik kan mijn 964 onderhouden(betalen)maar als ik de onderdelen zie van een turbo (zeg maar even makkelijk de dubbele prijs) dan word het een ander verhaal voor mij, om over de benzine nog maar te zwijgen.


robert

25 nov 2005 0:32

leuk voor erbij

als daily driver moet je een grote kontzak hebben :?

25 nov 2005 0:39

Het is alleen voor de fun, dus weinig km's...

25 nov 2005 1:20

Nu ga ik morgen ook kijken bij een 1992 Turbo, voor niet teveel.


Wat is niet teveel? Koopjes bestaan niet, al helemaal niet in turboland. Ennuh, een 92er turbo is nog niet zo oud hoor.

Wat onderhoud en reparaties betreft, ik was zo'n 7000 euro kwijt aan mijn 930 turbo de laatste 2,5 jaar.

25 nov 2005 7:28

Massa schreef:Het is alleen voor de fun, dus weinig km's...




Als 'tie na een uitgebreide keuring geen geheimen meer kent, kun je het gerust afwegen ; je weet wat er dan nog komen gaat voordat hij goed is. Koop je een nette, loop je daar echt niet op leeg.

Risico van even gaan rijden met een turbo is...dat je daarna persé een turbo wilt...je valt ervoor of niet 8)

25 nov 2005 7:33

Jurgen schreef:Als 'tie na een uitgebreide keuring geen geheimen meer kent


ik ben benieuwd welke keuringsinstantie je dat kan beloven :roll:
moeten ze tijdens die uitgebreide keuring ook maar even de motor opengooien. wordt wel een heeeeeel uitgebreide keuring :?

25 nov 2005 7:43

Lees 't met een klein korreltje zout ; ik ken een paar monteurs, en als die na een keuring zeggen "'t is een goeie"...wil dat niet zeggen, dat er zich geen ( kleine) dingen kunnen voordoen, maar ik durf er dan wel blind op te varen...
Natuurlijk blijft 't een auto van 14 jr oud, en áls er wat moet gebeuren is het(meestal) duurder dan een non-turbo, logisch, maar erop leeglopen hoeft niet...

25 nov 2005 8:06

Koop in ieder geval met garantie, dat geeft je een ietwat zekerder gevoel.

Re: Oude Turbo, is dat wijs?

25 nov 2005 9:22

Massa schreef:Nu ga ik morgen ook kijken bij een 1992 Turbo, voor niet teveel.



Een 964 turbo als je eerste Porsche :roll: succes.








Je zal niet de eerste zijn die zo'n "gevaarlijke" auto boven op een boom zet, zeker iemand zonder 911 ervaring
Tuurlijhk geeft die auto enorme kicks en plezier, maar alles is fors en behoorlijk fors duurder.

Een oudere 964 turbo (ik spreek uit eigen ervaring) is duur, koop maar is een paar nieuwe remschijven (die slijten ook wel hoor, is geen schande), maar dat zijn zeer mooie en dure exemplaren.

Bandjes slijten aanzienlijk, ook een olielek probleem is voorkomend.

De intercooler, man als die eruit vliegt kassssssssaaaaaaaaaaaa voor de specialist.


Mijn advies, start met een "normale" 911, tuurlijk mist die de looks van de turbo en de schop in je rug, maar mist het listige rijgedrag.


Oja vaak heb je ook dat er ff een vriend/familielid/kennis/garagist ff een blokkie gaat rijden in je turbo, en voor je het weet staat je auto dan op: http://www.wreckedexotics.com/911/



Afbeelding



Maar mooi zijn ze wel die turbo's, je zou ze in een glazen kooitje moeten zette, en de hele dag er naar kijken, zie mijn ex Turbo.





Afbeelding

25 nov 2005 11:30

michael schreef:Wat onderhoud en reparaties betreft, ik was zo'n 7000 euro kwijt aan mijn 930 turbo de laatste 2,5 jaar.


Ik ben het met Michael en de anderen eens:
Een turbo is enorm kostbaar om te rijden. Ik heb er dan weliswaar geen turbo-blok inliggen, maar ook ik heb de nodige Euri aan onderhoud gehad in de afgelopen twee jaar waarbij turbo-prijzen niet mis zijn. Tel maar eens normaal onderhoud en een paar remschijven, banden, aandrijfassen, wiellagers, draagarmen en het bijbehorende arbeidsloon bij elkaar op en je komt op 5-cijferige bedragen uit. Hou er rekening mee dat je dit soort onderhoud een keer tegenkomt om nog maar te zwijgen over het stevige verbruik.

Paskal

25 nov 2005 16:36

ik was meer kwijt aan mijn 951 dan micheal aan zijn 930 en die heeft lopen upgraden, aan mijn 930 was ik enkele k's kwijt en toen was ie zo goed als perfect

een goede T is vele malen goedkoper in onderhoud dan een slechte n.a., het blok van een 930/965 is bulletproof

25 nov 2005 18:45

ik was meer kwijt aan mijn 951 dan micheal aan zijn 930 en die heeft lopen upgraden


Met upgrades kom ik op ongeveer 10K.

Re: Oude Turbo, is dat wijs?

25 nov 2005 20:23

John4S schreef:Een 964 turbo als je eerste Porsche :roll: succes.

Je zal niet de eerste zijn die zo'n "gevaarlijke" auto boven op een boom zet, zeker iemand zonder 911 ervaring



:roll: Nooit veralgemenen John, er zijn altijd uitzonderingen en 't is maar hoe je rijgedrag is. Als je beseft waar je mee bezig bent doe je (meestal) geen domme dingen.
Mijn allereerste P - die ik momenteel nog steeds heb en verkoop - is een 930. En ik heb het mij nog geen dag beklaagd dat ik direkt met een booster i.p.v. met een 3.2 atmo gestart ben. :D

Re: Oude Turbo, is dat wijs?

25 nov 2005 21:44

John4S schreef:
Massa schreef:Nu ga ik morgen ook kijken bij een 1992 Turbo, voor niet teveel.


.... je zou ze in een glazen kooitje moeten zette, en de hele dag er naar kijken ....


:bang: :evil:











....maar ze zijn wel mooi :D

25 nov 2005 21:51

Wel pittig & stoer, zo'n Turbo. Kijk inderdaad wel uit met de " OERkracht".
Sowieso, Porsche rijden is toch echt anders. In mijn 1ste ben ik wel eens geschrokken ( met geweldige adrenaline) van de kracht. Wel veel succes ik ben benieuwd.

Groetjes Marjon

Ik zat vandaag in de sneeuw, vanmiddag in Amersfoort, daarna in Nunspeet. Dan is het ook altijd spannend met de Porsche !

Re: Oude Turbo, is dat wijs?

25 nov 2005 22:11

John4S schreef:.... je zou ze in een glazen kooitje moeten zette, en de hele dag er naar kijken ....


Daar heb ik mijn huidige auto exact vandaan gehaald! Stond zelfs een krukje voor dát doel naast! :wink: :lol:

Toch geloof ik dat een Turbo gelukkiger wordt wanneer hij regelmatig wordt uitgelaten.....

25 nov 2005 22:19

de prijzen maken de turbo wel exclusiever


de meeste mensen zijn dan '' bang '' een turbo te kopen

reken maar uit een revisie voor een 993TT :cry:

25 nov 2005 22:47

reken maar uit een revisie voor een 993TT


Denk dat Erwin daar voorlopig nog geen last van zal hebben.

Re: Oude Turbo, is dat wijs?

26 nov 2005 0:40

Massa schreef:Het ei is bijna gelegd. Het wordt een 964. Voorkeur Carrera 2.
Nu ga ik morgen ook kijken bij een 1992 Turbo, voor niet teveel.

Mijn vraag aan jullie: Is een oude Turbo aan te raden, of is dat vanwege het onderhoud financiële zelfmoord?


"Voor niet teveel", ja da's relatief :roll: Onder de 25K lijkt me niet reeel voor een 965, dan zal er vast e.e.a aan moeten gebeuren wat je bij die prijs kan optellen. Ik kan de aanschaf van een 965 aanraden maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Ik heb er zelf nog niet veel kosten aan gehad (komt er wel aan) behalve de banden/remschijven& benzine&olie, 2 velgen...
Oh ja, nog wel een plek laten bijwerken (ruitstijl), krasje weg gehaald op de bumper en die spatbord uitbouw l&r laten spuiten en je bent weer 1800 euro's verder maar dan ziet ie er tenminste weer netjes uit. Als je de auto in nette staat wilt houden zal je toch gauw zo'n 2000 euro per jaar opzij moeten leggen voor dergelijke dingetjes is mijn ervaring.

ER schreef:Mee eens!

Ook een 'standaard' 964 kan een financiële valkuil zijn wanneer je geen adequate AKK laat verrichten.

Maar realiseer je dat de onderhoudskosten van een Turbo vele malen hoger kúnnen liggen dan van de non-turbo's. Onafhankelijk van wie dit (grondig) uitvoert. Denk aan Oscar's laatste 'beurtje'voordat hij verkocht werd...).


Die heb ik alweer zo'n 2.5 jaar in bezit :P , ik ga binnenkort voor een grote onderhoudsbeurt naar de specialist in Steenwijk, afspraak is gemaakt, ik heb alvast even m'n budget genoemd :shock:

John4S schreef:
Een 964 turbo als je eerste Porsche :roll: succes.


Bevalt prima :twisted: :!: Volgens mij is de rij-ervaring die je al dan niet hebt en een beetje gezond verstand & ontzag :idea: voor een dergelijke auto bepalend of je'm langer dan een paar weken heel houd, ik heb er in iedergeval geen problemen mee, en 't is m'n eerste Porsche.

Zuipen doet ie wel dus als daily driver is ie voor mij niet te betalen, ik rij zo'n 10.000km per jaar en dat hakt er best in als je 1:6 rijdt (en dat is het gemiddelde, veel beter wordt het echt niet !)

Oftewel als je de aanschaf kunt betalen, zo'n 2K per jaar kan uittrekken voor onderhoud etc en de benzine kan betalen en de P zelf geen verassingen heeft dan zou ik zeggen DOEN ! Ik heb nog geen spijt van mijn aankoop gehad :!:

P.S. Een nieuwe kan ik ook aanraden :lol: maar ik geloof dat je die nog niet kunt krijgen (997) , nog effe wachten. Ze zijn vast een stuk zuiniger en goedkoper in onderhoud dan een 965 :roll:
Succes met de beslissing

Re: Oude Turbo, is dat wijs?

26 nov 2005 0:47

paulb schreef:Oftewel als je de aanschaf kunt betalen, zo'n 2K per jaar kan uittrekken voor onderhoud etc en de benzine kan betalen en de P zelf geen verassingen heeft dan zou ik zeggen DOEN !


2K? Misschien als jaarlijks gemiddelde in geval van een hele goeie. De reparatie van Oscar was een veelvoud daarvan.....

Ik zet er derhalve mijn vraagtekens bij.

Re: Oude Turbo, is dat wijs?

26 nov 2005 1:11

ER schreef:
paulb schreef:Oftewel als je de aanschaf kunt betalen, zo'n 2K per jaar kan uittrekken voor onderhoud etc en de benzine kan betalen en de P zelf geen verassingen heeft dan zou ik zeggen DOEN !


2K? Misschien als jaarlijks gemiddelde in geval van een hele goeie. De reparatie van Oscar was een veelvoud daarvan.....

Ik zet er derhalve mijn vraagtekens bij.


In mijn geval blijkbaar een hele goeie, ik heb de rekeningen van Oscar erbij gekregen maar daar zit niks bij voor een veelvoud van 2K euro hoor :!: :?: dus over welke reparatie jij't hebt :?
Of hebben we het allebei over een andere Oscar :lol:
Als ik mijn totale kosten even reken tot nu toe dan kom ik een heel eind met 2K per jaar (ex brandstof/verzekering&wegenbelasting), volgende maand de grote beurt, die moet dan nog over 2.5 jaar worden uitgesmeerd om het gemiddelde wat op te krikken :P
Ik heb nog even wat rekeningen erbij gezocht, 't is mischien toch wat meer :oops: (draagarmpjes & lagertje 1300 euro en nog een apk'tje met een ruitenwisserblad & wat losse onderdelen a 300 euro bij Hoogenboom)
Mijn kosten zijn mischien aan de lage kant ??? maar dan weet de starter van dit draadje tenminste het minimum wat ie zal gaan spenderen om erin te kunnen blijven rijden.
De mazzel, Paul
Plaats een reactie