Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 23:12



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
Al vele malen de revue gepasserd, maar toch nog maar een keertje. Ik heb gisteren een nieuwe accu aangeschaft en meteen maar duppellader erbij gekocht. De oude was namelijk heengegaan ... :cry: Nu wist mijn schoonvader mij te vertellen dat het continu aansluiten van de druppellader op de accu niet bevordelijk is voor de accu. Desgevraagd schreef Varta het volgende:

"In principe heeft uw schoonvader gelijk.
Ook wij zijn geen voorstanders van het permanent laden van een accu.
De acceptatie van de lading is namelijk van een aantal factoren afhankelijk, zoals bijv. temperatuur (van de accu en/of omgeving), ouderdom van de accu. ladingstoestand, mate van ontlading.
Als bijv. de temperatuur te hoog wordt, > 50 graden, dan wordt lading omgezet in warmte, dus verdamping van het water in het zuur.
Naar mate een accu ouder wordt is er minder actief materiaal. Accu accepteert ALTIJD lading, ook hier werkt de lading averechts op de levensduur van de accu.

Waarom adviseert uw dealer dan een druppellader?
Door het rijden van korte stukjes ontstaat er een slechte energiebalans.
De tijd die nodig is om uw accu te laden is te kort. Tijdens het rijden, vooral in het begin, gebruikt u zoveel stroom dat zelfs de capaciteit van de dynamo niet voldoende is om de accu goed te laden. Om de accu dan weer goed vol te krijgen moet u veel kilometers, minstens een paar uur, rijden. Dit alles gebeurt natuurlijk niet van de ene dag op de andere dag maar is een langzaam proces wat zeer nadelig is voor de levensduur van uw accu.

Wat ook weer belangrijk is, wat voor lader heeft u gekocht?
Wat is de laadspanning? Hoe lang wordt er bij deze spanning geladen? Wat is de capaciteit van de lader? Volgens welke laadkarakteristiek werkt de lader? Is het wel een automaat lader? Alleen een automaat lader is een verstandige keus. Bij bijv. een CTek lader is de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende laadprocessen. Een onderhoudslading, een snellere lading en een tussenvorm. Dit is één van de betere laders, maar zelfs hier adviseren wij om de lader niet permanent aan te sluiten op de accu.

Wat u wellicht het beste kunt doen is: Meet de spanning van de accu nadat deze een nacht heeft stil gestaan en voordat u gaat rijden.
Noteer deze spanning. Rij een aantal dagen, of bijv. vijf werkdagen en meet de spanning op zaterdagmorgen, ook voordat u gaat rijden.
Als de rustspanning van de accu onder de 12,4Volt is of komt heeft u een probleem en adviseer ik u toch om de accu regelmatig te laden.
Indien de spanning boven de 12,4Volt komt, moet u deze metingen een aantal weken achtereen doen. U constateert dan zelf wanneer de rustspanning in de buurt van die kritische accuspanning van 12,4Volt komt. Bij een rustspanning 12,4Volt is de vorming van loodsulfaat namelijk al schadelijk voor de accu en dit verkort de levensduur aanzienlijk."

Een heel verhaal dus. Pon adviseert gewoon de lader erop te zetten en klaar. Zo staan ze ook bij Pon in de showroom. Nu las ik echter in één van de oudere Topics dat ook Renntech adviseert om de druppelldader niet continu te gebruiken, maar om de twee weken gedurende twee dagen en dan alleen nog als je de auto langer dan twee weken laat staan. Wie heeft het verlossende antwoord? Is continu druppelen (voor de wat oudere P rijders wellicht een bekend probleem :wink: ) schadelijk voor de accu te ja of te nee?


17 jan 2006 15:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


Laatst bijgewerkt door 912 op 17 jan 2006 18:22, in totaal 1 keer bewerkt.



17 jan 2006 16:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
912 schreef:
Het is toch van de zotte dat jullie je auto niet twee weken ergens neer kunnen zetten zonder er niet van op aan te kunnen dat'ie het weer doet....


Eigenlijk heb je daar wel gelijk in. Van de andere kant is het ook wel logisch. Steeds meer electronica (alarm) die aanspraak maken op de accu. Daarbij was het in mijn geval ook aan de ouderdom van de accu te wijten. Die was gewoonweg op. Maar wat is het alternatief, dat we allemaal een klassieker gaan rijden (met alle problemen die daarmee gepaard kunnen gaan) ...? :? Zie het maar als de prijs die je betaalt voor de vooruitgang :cry:


17 jan 2006 16:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


Laatst bijgewerkt door 912 op 17 jan 2006 18:22, in totaal 1 keer bewerkt.



17 jan 2006 17:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
adu schreef:
Een heel verhaal dus. Pon adviseert gewoon de lader erop te zetten en klaar. Zo staan ze ook bij Pon in de showroom. Nu las ik echter in één van de oudere Topics dat ook Renntech adviseert om de druppelldader niet continu te gebruiken, maar om de twee weken gedurende twee dagen en dan alleen nog als je de auto langer dan twee weken laat staan. Wie heeft het verlossende antwoord? Is continu druppelen (voor de wat oudere P rijders wellicht een bekend probleem :wink: ) schadelijk voor de accu te ja of te nee?

Ik heb het nog even opgezocht, maar dat adviseert Renntech dus niet. :idea:

Ter informatie:
Wat je moet weten van een motoraccu en -druppel- laders...

WANNEER LADEN? Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt. LADEN EN ONTLADEN Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur.

ONDERHOUDSLADER Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen we druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er verschillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning. NETADAPTERS? NIET DOEN! Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt. NIEUWE ACCU’S Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.

http://www.mototronix.nl

Een (goede) druppellader laadt niet constant bij en het koppelen hiervan aan de accu is dus vergelijkbaar met de accu gebruiken in de auto (of motor).


17 jan 2006 17:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
997S
Belgische kust
Bericht 
Enkel gebruiken als de wagen meer dan 10 dagen stilstaat, anders is het niet nodig. Bespaart je veel moeite. Zelf sluit ik de lader slechts aan tijdens de jaarlijkse vakantie met de gezinswagen, nooit problemen. Onlangs nog gestart na 9 dagen stilstand (zonder druppellader): geen probleem, ondanks een electriciteitvretend satellietalarm.

@ 912 : je bijdrage aan dit topic is compleet nutteloos :?


17 jan 2006 17:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
Mick schreef:
(..) Ik heb het nog even opgezocht, maar dat adviseert Renntech dus niet. :idea:


Voor alle duidelijkheid, dit schreef Renntech:

"--------------------------------------------------------------------------------
Jan, een druppellader is alleen nodig als de auto zo lang stilstaat dat de accuspanning onder de 12.4 volt komt.

Bij een geparkeerde 911 is dat na ongeveer twee weken. Staat de auto dus één á twee weken stil hoeft het niet, ik zou het zelf in ieder geval niet doen. Daarna kun je een druppellader aansluiten, deze hoeft niet constant aangesloten te zijn, twee dagen achter elkaar om de twee weken is bij een goede accu meer dan voldoende."


17 jan 2006 17:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
912 schreef:
adu schreef:
Daarbij was het in mijn geval ook aan de ouderdom van de accu te wijten. Die was gewoonweg op.


Dat is een ander punt. Auto's van vele 1000-en euro's hier en dan gemier om een acuu van 100 euro. Pleur er elk jaar een nieuwe in als je er zo veel problemen mee hebt...


:?: Zie ook het commentaar van Carrera 4S ... :cry: enne, een acu erin laten pleuren (ik gebruik jouw woorden maar even zodat je het ook begrijpt) door Pon kost ietsie meer Euri.'s. Maar ja, geld uitgeven van een ander is altijd makkelijker, nietwaar? Bovendien ging het mij daar helemaal niet om. Lees de laatste alinea van het eerste bericht in dit topic nog maar eens.


17 jan 2006 17:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


Laatst bijgewerkt door 912 op 17 jan 2006 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.



17 jan 2006 18:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


Laatst bijgewerkt door 912 op 17 jan 2006 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.



17 jan 2006 18:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
adu schreef:
Mick schreef:
(..) Ik heb het nog even opgezocht, maar dat adviseert Renntech dus niet. :idea:


Voor alle duidelijkheid, dit schreef Renntech:

"--------------------------------------------------------------------------------
Jan, een druppellader is alleen nodig als de auto zo lang stilstaat dat de accuspanning onder de 12.4 volt komt.

Bij een geparkeerde 911 is dat na ongeveer twee weken. Staat de auto dus één á twee weken stil hoeft het niet, ik zou het zelf in ieder geval niet doen. Daarna kun je een druppellader aansluiten, deze hoeft niet constant aangesloten te zijn, twee dagen achter elkaar om de twee weken is bij een goede accu meer dan voldoende."

;)

Wat een kinderachtige bijdrage overigens van "912" aan dit onderwerp. :roll:


17 jan 2006 18:34
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Beste Adu, het lijkt mij duidelijk: een SLIMME lader (processorgestuurde druppellader/druppelontlader dus), OF zelf nadenken over de laadprocessen > en dan dus NIET continu aan de (druppel)lader;
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


17 jan 2006 19:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Ik heb zojuist het nodige door zitten lezen over de druppelladers. Voor het correcte gebruik lees ik verschillende dingen:
* gebruik de lader maximaal 1 dag per week
* gebruik de lader als de accuspanning onder een bepaald minimum komt (vaak pas na 2 weken)
* gebruik de lader continue, op voorwaarde dat het een slimme lader is.

Kortom een wisselend beeld. Mijn vraag is als volgt. Ik heb een originele Porsche druppellader, die via de sigarettenaansteker werkt. Kan ik deze zonder problemen voor bijvoorbeeld 4 weken vakantie aan de 993 laten hangen of geeft dat problemen (is het kortom een "slimme" lader). Wellicht is het beter de accu voor een dergelijke periode geheel af te koppelen.

Wat is jullie ervaring.


08 okt 2006 14:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
dokkers9 schreef:
Kan ik deze zonder problemen voor bijvoorbeeld 4 weken vakantie aan de 993 laten hangen of geeft dat problemen. Wellicht is het beter de accu voor een dergelijke periode geheel af te koppelen.


Kan ... maar beter is (volgens kenners) om de druppellader rechtstreeks op de accu aan te sluiten :idea:

Accu loskoppelen kan ook, maar denk hierbij aan je alarm systeem (en de andere elecronische systemen) in de Porsche ...

Beste oplossing (voor de accu) is om de accu los te koppelen van de Porsche en dan aan te sluiten op een druppellader :wink:


08 okt 2006 14:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233
Limburg
Bericht 
Ik heb een verloop bij de Porsche druppellader zodat hij gelijk op de accu kan worden aangesloten. Auto kan gewoon worden afgesloten en het kabeltje gaat langs de rubbers van de kofferbak door werkt perfect.
Afbeelding


08 okt 2006 15:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Olaf schreef:
Kan ... maar beter is (volgens kenners) om de druppellader rechtstreeks op de accu aan te sluiten :idea:

Ook nog een toelichting hier bij Olaf :?:

Verder kan ik verzekeren dat de slimme Porschelader, met het ledje wat aangeeft of er geladen wordt, constant kan blijven aangesloten.
De LED zal na 1 of enkele dagen bijladen vervolgens ook vrijwel doorlopend uit zijn :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


08 okt 2006 15:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Ook nog een toelichting hier bij Olaf :?:


Zoekfunctie :idea: .... en dan maar eens gaan lezen in al die topics over (druppel)laders :twisted: :wink:


.... volgens kenners kunnen er problemen ontstaan - omdat het geen goede (en of veilige) verbinding zou zijn :shock:

Ik zelf (ben nogal eigewijs en) laad gewoon via de sigaren-aansteker-houder 8)


08 okt 2006 15:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
@Olaf: ben zelf ook soms wel klein beetje eigenwijs (8)), maar in dit geval niet ZO dat ik het met je ONEENS ben :idea: :P :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


08 okt 2006 16:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
gewoon af en toe dat ding een sinsteken als je hem weinig gebruikt,een accu moet ook niet lui worden.

Maak het hem niet te gemakkelijk,jouw bed is ook niet altijd warm,dit zie de goede man tegen mij.......
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


08 okt 2006 17:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Misschien een beetje te simpel dan, maar als je een tijdklok zo instelt dat de druppellader een kwartier per dag aan staat gedurende de 4 weken dat je op vakantie bent? :roll: :wink:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


08 okt 2006 22:35
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 3.2, ex 944s, ex 964C4, nu Avant RS2 en TT
Bericht 
Ik gebruik ook altijd een Porsche druppellader via de sigaretten aansteker zodra ik hem in de garage parkeer.
Na een tijdje gaat het lampje op de lader uit, en als ik de deur open gaat hij dan weer aan. Na het sluiten is hij dan eigenlijk binnen een minuut weer uit.
Het alarm verbruikt altijd iets stroom, dus de lader zal zo af en toe wel aangaan als hij in de garage staat.
Als hij een week niet in de garage is geweest, duurt het wel veel langer voor het lampje op de lader uitgaat.
Kortom, de accu is altijd op spanning, en een accu krijgt toch het meest op zijn donder als hij helemaal leeg raakt, dus in mijn ogen is zo'n (Porsche--->dus slimme) lader niet slecht voor de accu.


08 okt 2006 22:39
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Bedankt voor de info. De vraag was of je zonder problemen de auto continue aan de lader kon hangen. Ik lees uit de antwoorden dat dit zonder problemen moet kunnen.


08 okt 2006 23:20
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
dokkers9 schreef:
Ik lees uit de antwoorden dat dit zonder problemen moet kunnen.


:thumleft:


08 okt 2006 23:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
Mick schreef:
adu schreef:
Mick schreef:
(..) Ik heb het nog even opgezocht, maar dat adviseert Renntech dus niet. :idea:


Voor alle duidelijkheid, dit schreef Renntech:

"--------------------------------------------------------------------------------
Jan, een druppellader is alleen nodig als de auto zo lang stilstaat dat de accuspanning onder de 12.4 volt komt.

Bij een geparkeerde 911 is dat na ongeveer twee weken. Staat de auto dus één á twee weken stil hoeft het niet, ik zou het zelf in ieder geval niet doen. Daarna kun je een druppellader aansluiten, deze hoeft niet constant aangesloten te zijn, twee dagen achter elkaar om de twee weken is bij een goede accu meer dan voldoende."

;)

Wat een kinderachtige bijdrage overigens van "912" aan dit onderwerp. :roll:


Welke bijdrage :roll: :?:
_________________________________________
Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!!
https://manfredmilatoertocht.nl


08 okt 2006 23:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Druppellader [alweer ...] continu of met intervallen?
Jan A. (964 C4) schreef:
Welke bijdrage :roll: :?:


Die heeft 912 inderdaad al netjes weggehaald.....
Maar zoals ik verneem uit de reacties zijn ze inderdaad zeer 'nuttig' geweest... :roll:

Wat ik wel begrijp uit dit topic is dat de levensduur verkort van een accu bij continu een slimme lader te bruiken. Maar wat voor termijnen praten we dan over. Is de levensduur bijv. met 10 % afgenomen? San zou ik ook zoiets hebben van who cares.

Maar ik ben er wel achter dat een klasieker dus ook zijn voordelen heeft :wink:
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


09 okt 2006 1:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Heran, Majestic-12 [Bot], Role


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.