Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 16:24



Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Cursus rijvaardigheid 

Verbetering rijvaardigheid?
Poll eindigt op 14 maart 2006 17:24
Slipcursus 7%  7%  [ 1 ]
Rijvaardigheidscursus 93%  93%  [ 13 ]
Totaal aantal stemmen : 14

Cursus rijvaardigheid 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Rijvaardigheid is nuttig, slipcursus is leuk en nuttig...

Maareh, racelicentie halen bij zandvoort is iets van 550 Euro ofzo toch? Staat me iets van bij, alleen helm verplicht inderdaad....


14 feb 2006 12:33
Profiel Facebook 
Bericht 
Ik heb een rijvaardigheidstraining gedaan, driftcursussen en m'n licentie gehaald. Met m'n 993. Heb hem heel gehouden :D . Dit is wel de handigste volgorde, denk ik. Eerst rijvaardigheid, leren hoe je auto reageert op welke handeling. Driftcursus vond ik ook heel leerzaam. Want: wat doe je als je auto wél uitbreekt? Door te leren driften, schrik je minder. Bovendien leer je hoe te reageren. Van het licentie-rijden leer je op zich niet echt wagenbeheersing. Wel leer je lijnen te rijden, om zo snel mogelijk een circuit rond te komen.
Ik vond alles wel leerzaam en leuk.


14 feb 2006 12:56
PorscheForum Rakker
911 sc,964/2 en weer op zoek...
Bericht 
hi!ik heb op assen een keer een 3 daagse cursus gedaan in een race alfa,een keer op zandvoort een week in een ""huur een brikkie voor een prikkie"" en de laatste was 3jaar geleden de tweedaagse cursus op zandvoort in m'n porsche.Het waren allemaal cursussen die je prepareren op het afrijden voor je racelicentie.Om de zoveel jaar doe ik dat om m'n rijvaardigheid op pijl te houden.Heb wel me licentie gehaald maar doe er nix mee hoor.Volgend jaar ga ik weer voor de tweedaagse ,altijd in maart en weer in de porsche.Wees niet bang,een circuit is een zeer gecontoleerde omgeving om hard te leren rijden en remmen.Als je echt intresse heb kan ik je wel wat meer vertellen,groeten


21 mei 2006 23:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
gman schreef:
Als je echt intresse heb kan ik je wel wat meer vertellen,groeten


SHOOT :drive: ..... daar is het hier tenslotte een Forum voor :wink: :idea:


22 mei 2006 4:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Wat valt er aan toe te voegen.... :wink:

Inderdaad eerst een gevorderde rijvaardigheidstraining. Daar leer je een hoop over de voertuigbeheersing. Helemaal een waardevol iets als je het inderdaad met je eigen auto kunt doen.
De slipcursus vond ik wel erg leuk en leerzaam maar het viel me op dat wanneer je de rijvaardigheidstraining reeds gedaan hebt deze al een stuk minder geheimen heeft.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


22 mei 2006 12:45
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Lydia schreef:
Ik heb een rijvaardigheidstraining gedaan, driftcursussen en m'n licentie gehaald. Met m'n 993. Heb hem heel gehouden :D . Dit is wel de handigste volgorde, denk ik. Eerst rijvaardigheid, leren hoe je auto reageert op welke handeling. Driftcursus vond ik ook heel leerzaam. Want: wat doe je als je auto wél uitbreekt? Door te leren driften, schrik je minder. Bovendien leer je hoe te reageren. Van het licentie-rijden leer je op zich niet echt wagenbeheersing. Wel leer je lijnen te rijden, om zo snel mogelijk een circuit rond te komen.
Ik vond alles wel leerzaam en leuk.
Gaat lekker hè dat driften met een 993....
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


22 mei 2006 15:14
Profiel
PorscheForum Rakker
911 sc,964/2 en weer op zoek...
Bericht 
hey olaf!sjonge replyén om 4.15 id ochtend!!!!damn werk je wisseldiensten?zwaar hoor.

Ok,voor de haastigen is er in juni meestal een extra cursusweek op zandvoort om mensen nog een keer de kans te geven voor dit seizoen nog een knaf licentie te halen.
Ik geloof via de RSZ.

Wat leer je op een licentiecursus behalve lijnen rijden?
de meeste cursussen hebben ook een stukje driften,slalommen ,uitwijken en remmen in het programma om je een stuk voertuigbeheersing bij te brengen.
Hoe langer de cursus hoe meer tijd voor deze onderdelen,de langste cursus is natuurlijk de wintercursus die een aantal dagen of middagen of avonden in de winter bestrijkt.Ik geloof zo rond de 12 keer/dagen op een circuit.Dan heb je ook de cursussen die tussen de drie dagen tot 5 dagen duren.De leukste vind ik de tweedaagse ""kamikaze-spoed"" 8) cursus in maart.Nee ff serieus cursussen zijn prijzig en de tweedaagse vind ik value for money.zo rond de 500 euro.Wintercursus het is al een tijd geleden,maar rond de 1500 dacht ik pin me er niet op vast.

Ok tijdens een cursus op een circuit word je meestal in groepjes opgedeeld en verdeeld over verschillende baanvakken om verschillende oefeningen te doen en daarna door te rouleren naar het volgende baanvak voor de volgende oefening enz.enz. baanhuur is duur dus de tijd op de baan word zo optimaal mogelijk benut.

Je krijgt les van ervaren instructeurs/coureurs
Van de onderdelen qua voertuigbeheersing is denk ik goed remmen
wel een van de belangrijkere oefeningen.Je leert niet alleen dusdanig remmen om sneller een bocht te nemen,maar ook om je remmen ronde na ronde de kans te geven af te koelen en optimaal zonder fading hun werk te blijven doen.Dan heb ik nog niet eens gesproken over goed remmen om de voertuigdynamiek te leren beheersen
:? :?
Ok na remmen,uitwijken,slalommen etc.heb je de oefeningen dat je erst per sectie/baanvak het circuit leert rijden,de beroemde lijnen....
Je staat meestal voor een sectie rijd er doorheen en ah einde word je opgewacht en verteld of je op tijd remt ,instuurt,de apex raakt,uitaccelereerd enzovoorts.In de bochten of in de buurt staan er namelijk instructeurs te kijken hoe je de bocht/sectie neemt en dat word weer aan jou doorgebriefd zodat je in de volgende poging je kan verbeteren.
Naast de racelijn zijn er natuurlijk ook andere lijnen om te leren!
Anders word het wel heel saai natuurlijk om als een treintje het circuit ronde na ronde af te leggen.Dus leer je ook in sommige bochten de uitrem/inhaal lijnen ik weet niet de naam .....
Een hele leuke oefening!!je knalt met z'n tweeen of meer naast elkaar op een bocht af de een op de ideale lijn de ander op de aanvalslijn ......spectaculair onderdeel..

Ok daarna worden die handige kegeltjes die zo mooi opgesteld staan bij iederere bocht om jou te vertellen waar je moet remmen insturen en uitaccelereren opeens weggehaald!!!Nou moe...dus nu de hele baan in een keer rondrijden op de juiste lijn,goeie tests om de baan echt te leren natuurlijk.

Als iedereen een beetje doorheeft welke kant de bochten oplopen word de groep weer vergroot,opstellen in rijen van 4 drie rijen achter elkaar en dan de start oefenen,dus met een ototje of 12 of 16 of 20 lekker op de eerste bocht afknallen en dan zonder kleerscheuren er weer uit komen.

LET OP LET OP LET OP LET OP,dit is het moment om even goed om je heen te kijken want jouw medecursist in zijn doorgefokte hibsokusto 1200rxts wil natuurlijk graag jouw porsche kloppen.........
Nee ff serieus aeven zelf beordelen ofje aan dit onderdeel meedoet want er word altijd wel schade gereden op de onderdelen met meerdere auto's starten/sprintten/.
Ik heb alle keren spectaculaire klappers meegemaakt terwijl ik veilig id pitlane startte,echt ongelofelijk
dat sommigen echt denken dat ze na een of twee dagen al montoya zijn.

Goed dan na de korte sprints volgen de sprints over meerdere ronden en dan nog even lekker een half uurtje vrij rijden en dan zit het er wel op
als ik wat vergeten ben ,hoor ik het wel.
Overigens ben ik aan het sparen om een korte cursus te volgen op de nordschleife,kost ook rond de 600 voor twee dagen ,en is natuurlijk leuker met meerdere......


22 mei 2006 22:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Mooi verhaal gman 8)
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


23 mei 2006 12:20
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: Cursus rijvaardigheid
JanH schreef:
Dames en heren, ik ben van plan een cursus te gaan volgen op rijgebied. Zijn er mensen die een speciale cursus aanraden? (gelieve geen porsche cursus, want ik ben nog op zoek naar een P) Ik kwam bij mijn zoektocht oa terecht bij www.driftcursus.nl. Ziet er erg grappig uit, maar niet helemaal wat ik zoek. (bij links stond overigens wel Renntech en porscheforum.nl, apart dat deze dan niet wordt teruggelinked)

Simpel gezegd, wat verdient de voorkeur?

Een slipcursus
Een rijvaardigheidstraining?

Is er net zoals bij motoren ook een circuittraining oid?

MVG Jan


Wat mij betreft een échte aanrader; BMW M3 trainingen in Duitsland.
Dien je wel eerst deel 1 & 2 in Nederland gevolgd te hebben (BMW Nederland i.s.m. Circuitpark Zandvoort).

Zéér leerzaam.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


24 mei 2006 18:17
Profiel
Bericht 
Citaat:
Gaat lekker hè dat driften met een 993....


Ja, heerlijk! Zelfs met een 993 4S lukt het nog, ook al zegt men van niet...!!!


07 jun 2006 14:49
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Lydia schreef:
Ja, heerlijk! Zelfs met een 993 4S lukt het nog, ook al zegt men van niet...!!!


Tuurlijk kun je ook met een 4wd driften. Het mooie is dat je zelfs over 4 wielen kunt driften :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


07 jun 2006 16:50
Profiel WWW
Bericht 
Pfff, nou, je moet die betweters eens horen. Dat je niet kunt driften met een 4-wielaangedreven auto. Toen ik hem pas had, zei een "kenner" zelfs dat hij niet eens uit kan breken. Dus ik nam een afrit iets te enthousiast en je raad het al: er stond maar één lantaarnpaal en die raakte ik net niet! Vanaf toen wist ik dat uitbreken dus ook gewoon gaat... Tja, zo'n lekker brede kont zie je graag langs komen, natuurlijk!


07 jun 2006 17:13
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911(964)-Carera4
Raamsdonksveer
Bericht 
Ik denk dat als je je eigen(brede) kont je voorbij komt :roll: je niet echt blij bent :shock:
_________________________________________
Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.


07 jun 2006 20:50
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Lydia schreef:
Pfff, nou, je moet die betweters eens horen. Dat je niet kunt driften met een 4-wielaangedreven auto. Toen ik hem pas had, zei een "kenner" zelfs dat hij niet eens uit kan breken. Dus ik nam een afrit iets te enthousiast en je raad het al: er stond maar één lantaarnpaal en die raakte ik net niet! Vanaf toen wist ik dat uitbreken dus ook gewoon gaat... Tja, zo'n lekker brede kont zie je graag langs komen, natuurlijk!


Mijn eerste ervaring daarmee was met een Lancia Delta Integrale. Dat was een jaar of 15 terug denk ik. Toen hadden ze mij ook verteld dat een 4WD niet kon uitbreken. Het gaat ook heel lang goed, maar als ie gaat is het ook met 4 wielen tegelijk. En dat net in een bochtje naar de snelweg toe. Er kon denk ik net een vloetje tussen de portieren en de vangrail. Ging dus net aan goed en ik was een ervaring rijker.

Met een 996 4S heb ik eens mee mogen 'glijden' met iemand. Moet je inderdaad flink je best voor doen maar dan gaat ie ook sierlijk met 4 wielen tegelijk. :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


07 jun 2006 21:34
Profiel WWW
Bericht 
Je eigen kont voorbij zien komen is niet zo erg, zolang er maar een lantaarnpalen in de weg staan en de glimmende kant van de auto boven blijft. Want zeg nou eerlijk: niets geeft meer een kick als een beetje driften en uitbreken, toch? Vind het heerlijk om bij op- en afritten zó te rijden dat hij net tegen het uitbreken aan zit. Steeds maar weer die grens een beetje opzoeken...

En ja, je hebt gelijk: áls hij dan uitbreekt, dan gá je ook, met 4 wielen tegelijk.


09 jun 2006 11:45
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ziet er overigens ook nog eens geweldig uit een 4Wd die over 4 wielen drift. :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


09 jun 2006 12:08
Profiel WWW
Bericht 
En zo is het maar net. Op het andere circuit in lelystad is een cirkelbaan, uit glad materiaal en met sproeiers. De kunst is deze baan niet rond te stúren, maar te driften en de auto gedurende de gehele circel tegen het uitbreken aan te rijden. Is misschien eens een idee om te organiseren? En dan gelijk even de kombaan uit te proberen?


11 jun 2006 21:33
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Lydia, van 't voorjaar nog gedaan met het forum :wink:
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


11 jun 2006 21:40
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dunnerudy, Paulus911


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.