Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 apr 2024 2:21



Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Typisch rijgedrag 911 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
@Ingo:

Banden maken zo'n enorm verschil, dat geloof je gewoon niet. Toen ik de mijne vorig jaar kocht waren de banden inmiddels 15 jaar oud (!!), zo hard als hout en ik heb er dus niet mee in de regen gereden omdat ik het niet vertrouwde. Ws terecht...
Sinds een maandje heb ik eindelijk (want erg duur en profiel was in principe nog net APK-voldoende) 4 nieuwe banden onder m'n auto zitten.
Mijn maat is (identiek aan de jouwe denk ik) 6J x 15" (was toen voor de T optioneel :wink: ) en de vorige banden waren michelins 185/70VR15 (nu 254 euri 't stuk).

Volgens mij heeft Car Care en nu Vredensteins onder gelegd (a 206 euro) en de auto rijdt weer helemaal fantastisch; geen rammeltjes, kraakjes meer, niet meer zo'n last van spoorvorming, en de bochtensnelheid kan ook een stuk omhoog zonder grip te verliezen 8)

Ik zal het straks een opzoeken wat er nu precies onde rligt, maar volgens mij zijn het geen VR's meer. Hoeft ook niet, want ik ga toch geen 200+ rijden.
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


15 feb 2006 10:05
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Patrick schreef,

Ik zal het straks een opzoeken wat er nu precies onde rligt, maar volgens mij zijn het geen VR's meer. Hoeft ook niet, want ik ga toch geen 200+ rijden.

Wat lees ik nou :!: , kan en mag je niet maken hoor :evil:

Er moeten hoge snelheid banden onder :!: , auto kan sneller dan 200 km :oops:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


15 feb 2006 11:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Volgens mij is het 185/70HR15, en die gaan tot 130mph = 208kmh.

De Michelin XWX type voor 185/70VR15 gaan tot 150mph (~240)

Die 210 haalt ze misschien wel, maar niet met mij achter het stuur :shock:
Dat hoeft ze op d'r oude dag van mij ook niet meer te doen. :wink:
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


15 feb 2006 11:48
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Patrick , Patrick,

Niet doen hoor :!:

Weet dat in Duitsland je in overtreding bent met die banden :idea:

Had op mijn 2,7 ook deze maat, maar wel VR :!:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


15 feb 2006 12:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Is dat echt zo? :?
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


15 feb 2006 12:27
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
OK als ik het zo lees, niet bezuinigen op banden, banden van een goed merk kopen, bijvoorbeeld Michelin XWX 185/70VR15 en er bijvoorbeeld bij CarCare in Soest laten plaatsen en uitlijnen...

Wilde toch al een keer naar CC om 'kennis te maken' en mijn wagen er evt in onderhoud te houden.

Ga zometeen toch even naar m'n garage en kijk dan meteen welke maat er nu onder ligt.

Bedankt voor de reacties wederom. :D :D


15 feb 2006 13:52
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Ik heb eens gezocht maar in Nederland worden hier volgens mij bij de APK geen eisen aan gesteld. (Kan ook moeilijk, want de max. snelheid in NL: 120).
Als wat Molen934 zegt waar is, dan geldt dit misschien voor Ingo (en jouw vorige 2.7) wel, maar voor mij zowiezo niet; volgens alle opgaven rijdt de 911 2.4T niet harder dan 205 km/h; dan voldoet een H spec. band.
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


15 feb 2006 15:03
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
patrick911 schreef:
Ik heb eens gezocht maar in Nederland worden hier volgens mij bij de APK geen eisen aan gesteld. (Kan ook moeilijk, want de max. snelheid in NL: 120).
Als wat Molen934 zegt waar is, dan geldt dit misschien voor Ingo (en jouw vorige 2.7) wel, maar voor mij zowiezo niet; volgens alle opgaven rijdt de 911 2.4T niet harder dan 205 km/h; dan voldoet een H spec. band.


In NL geldt dat je banden moet monteren die een speedindex hebben die gelijk is aan, of hoger ligt dan de maximum snelheid van het voertuig. Niet de juiste speedindex is APK afkeur.

Uitz. geldt voor winterbanden. Dan geldt (iig in Duitsland) weer wel dat je met een waarschuwingssticker moet rijden...


15 feb 2006 15:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
@Devils son.
Interessante vraag aan jou:
Wat als mijn auto te boek zou staan met een max. snelheid van 215, terwijl ik H-spec banden op het voeruig heb en ik krijg/veroorzaak een ongeval bij hoge snelheid. Ben ik dan strafbaar? Of is degene die mijn auto APK heeft goedgekeurd te vervolgen? Of maakt het allemaal niks uit en gelden dus de rest van de omstandigheden?
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


15 feb 2006 15:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Patrick,

Kijk daar van op 205 km/h, mijn 2,7 met 4 versnellingen liep in zijn drie al 200 km en dan in zijn 4 denk 235 km.

Een kennis had een 2,4 met 190 pk en die liep helemaal snel.
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


15 feb 2006 15:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
patrick911 schreef:
@Devils son.
Interessante vraag aan jou:
Wat als mijn auto te boek zou staan met een max. snelheid van 215, terwijl ik H-spec banden op het voeruig heb en ik krijg/veroorzaak een ongeval bij hoge snelheid. Ben ik dan strafbaar? Of is degene die mijn auto APK heeft goedgekeurd te vervolgen? Of maakt het allemaal niks uit en gelden dus de rest van de omstandigheden?


Je bent door jezelf in het verkeer te begeven met een auto die niet voldoet aan de vereisten al strafbaar.

In het geval van het ongeval kan, zeker bij ernstig letsel of zelfs doden, aan jou het ongeval strafrechtelijk worden verweten indien het ongeval te maken heeft met de banden. E.e.a. hangt wel samen met de omstandigheden.

Het feit dat jouw auto door de APK gekomen is met die banden disculpeert jou in beginsel niet, omdat je ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Daarbij: bewijs maar dat die banden er bij de APK oplagen...


15 feb 2006 15:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Devils son schreef:
Je bent door jezelf in het verkeer te begeven met een auto die niet voldoet aan de vereisten al strafbaar.


Even voor de duidelijkheid. Mijn auto voldoet gewoon aan de norm. Dit is puur uit interesse en hypothetisch.. :wink:



Devils son schreef:
Daarbij: bewijs maar dat die banden er bij de APK oplagen...


Da's heel eenvoudig. Ik kwam met 4 heel slechte banden en als deel van de gecombineerde APK/beurt was het vervangen van alle 4 de banden onderdeel. Dat staat zelfs op de bon.

Maar ik snap je punt. Zou mij iig. ook niet echt lekker zitten als je willens en wetens zo'n risico neemt.
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


15 feb 2006 15:53
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Devils son schreef:
Het feit dat jouw auto door de APK gekomen is met die banden disculpeert jou in beginsel niet, omdat je ook een eigen verantwoordelijkheid hebt.


Dat is trouwens wel een gevaarlijke. Dat impliceert namelijk dat je als automobilist zelf ook precies moet weten wat de APK regels zijn en dat je in principe een keurmeester zou moeten controleren voordat je instapt en met je APK-bewijsje wegrijdt. :roll: :shaking:
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


15 feb 2006 16:12
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
ingo schreef:
...

Ga zometeen toch even naar m'n garage en kijk dan meteen welke maat er nu onder ligt...


Fulda 185/70VR15 dus. Voor en achter. Achter +/- 2,5 mm, voor nog minder... Tijd voor nieuwe dus.


15 feb 2006 16:17
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
@Ingo,

Als jij toch bij Car Care gaat informeren, laat je ons dan even weten wat ie je adviseerd? In jouw geval moet het wel type "VR" zijn.
Ik ben wel benieuwd of ie dat ("H" type voor een 911T) met opzet gedaan heeft. Gezien zijn kennis zou me dat nl niet verbazen.... 8)
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


15 feb 2006 16:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
patrick911 schreef:

Dat is trouwens wel een gevaarlijke. Dat impliceert namelijk dat je als automobilist zelf ook precies moet weten wat de APK regels zijn en dat je in principe een keurmeester zou moeten controleren voordat je instapt en met je APK-bewijsje wegrijdt. :roll: :shaking:


Je en nee. Vwb speedindex denk ik dat de rechter zal oordelen dat je het makkelijk had kunnen weten (je kan het immers aflezen op de wang) en dat het een feit van algemene bekendheid is dat je het eenvoudig kan controleren. Maar het zou ook kunnen dat een rechter oordeelt dat je er op mag vertrouwen dat een bandenspecialist de juiste speedindex monteert... Alleen vwb verkeersgerelateerde zaken geldt vaak dat flinterdun bewijs vaak voldoende is...


15 feb 2006 18:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Ik kan mezelf niet indenken dat de gemiddelde huisvrouw (en tevens heel veel mannen) uberhaupt op de hoogte is dat er zoiets bestaat als een snelheidsindex voor banden. Het merendeel van de weggebruikers is wat dat betreft volgens mij of a-technisch of interesseerd zich er totaal niet voor. Anders zou een keten als bv kwik-fit toch nooit meer huismerk banden verkopen? Bij de meeste is goedkope banden veel belangrijker dan veel veiligere duurdere exemplaren. Vraag maar na bij garage's, als zij een klant bellen ivm een versleten band zal hij het altijd 9 van de 10 gevallen zo goedkoop mogelijk verholpen willen hebben. Die mensen vertrouwen er blindelings op dat de banden die de betreffende garage dan monteerd geschikt zijn voor hun auto.
_________________________________________
NPC 0577


15 feb 2006 19:10
Profiel
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht 
klopt als een bus, hoor dat ook veel van garagehouders, ikzelf heb er 195/55zr15 onderzitten van het type Bridgestone potenza SO2 "pole position" en achteraan Bridgestone Potenza RE 010 195/55 R15 85W ,

daarvoor die fulda's van de vorige eigenaar, wat een verschil, fulda is brol in mijn ogen, :evil:


15 feb 2006 19:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Double G schreef:
Die mensen vertrouwen er blindelings op dat de banden die de betreffende garage dan monteerd geschikt zijn voor hun auto.


Ja, maar MAG dat wel?

Punt is dat het nu ook weer echt geen geheim is, die speedindex. Hoe een rechter zal oordelen, geen idee. Kan per rechter schelen. Weet de rechter het, dan denkt hij (of zij) dat iedereen het weet, weet de rechter het niet, dan denkt zij (of hij) dat niemand het weet. Het is zo simpel.

Punt is ook dat als jij bij een mannetje op de hoek bent geweest de rechter ook anders aankijkt tegen het advies en of je erop mocht vertrouwen, dan als jij bij een bovag-bedrijf bent geweest. Terecht? Misschien wel, misschien niet (hangt van het mannetje af), maar dat neemt niet weg dat dat soort zaken mee kunnen spelen.

En volgens het OM weet IEDEREEN van de speedindex en als je je er niet aan houdt deed je dat om een paar euro uit te sparen en nam je daarmee bewust het risico... afijn, u snapt het al.

(overigens, bij 210 km/u krijg je toch wel een draai om je oren als je bij een ongeval betrokken raakt)


15 feb 2006 20:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Feit is dat wij er hier nu allemaal mee bekend zijn en degene die er nog niet vanaf wisten er nu hun voordeel mee kunnen doen. :ba:
_________________________________________
NPC 0577


15 feb 2006 20:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Devils son schreef:
[. Hoe een rechter zal oordelen, geen idee. )


Wie wel dan? academische vragen imo.. :!:
_________________________________________
t beste maar weer...


15 feb 2006 23:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
ome piet schreef:

Wie wel dan?


Niemand. Het zijn mensen (echt waar! :lol: ).


15 feb 2006 23:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
patrick911 schreef:
@Ingo,

Als jij toch bij Car Care gaat informeren, laat je ons dan even weten wat ie je adviseerd? In jouw geval moet het wel type "VR" zijn.
Ik ben wel benieuwd of ie dat ("H" type voor een 911T) met opzet gedaan heeft. Gezien zijn kennis zou me dat nl niet verbazen.... 8)


Is goed. Houd jullie op de hoogte van merk en type. Morgen even bellen, misschien komend weekend langs (als ze tijd hebben).


16 feb 2006 0:12
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Pirelli levert een 195/65 band (P6000) in een v specificatie tegen een redelijke prijs. Deze maat past prima op een 15x6 velg. 205/60 lukt zelfs nog wel.


16 feb 2006 10:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
Peter 2.4S schreef:
Pirelli levert een 195/65 band (P6000) in een v specificatie tegen een redelijke prijs. Deze maat past prima op een 15x6 velg. 205/60 lukt zelfs nog wel.


Ik ben nog een banden-leek, maar wat is het voordeel boven een 185/70VR15?

195 en 205 tov. 185 (breder waarschijnlijk) en 65 of zelfs 60 tov. 70...
En is het misschien verstandig om er achter wat bredere sloffen op te leggen dan voor? Dus voor bv de standaard 185/70VR15 en achter 195?

Gracia.


16 feb 2006 14:09
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.