Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 19:47



Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Hengst of merrie... 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Da's toevallig.
Vandaag is mij verteld waarom er paarden staan in het wapen van Porsche. Ik wist dat niet. Wisten jullie wel waarom dat is?
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


06 apr 2006 10:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Eén paard maar :wink:
Misschien om te laten zien dat ze betere Sportwagens als Ferrari kunnen bouwen :^: :cheesy:

Afbeelding versus Afbeelding
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


06 apr 2006 11:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Quote :
Maar wat interessant is dat in het logo in het midden het wapen van de stad Stuttgart voorkomt. Ook Ferrario gebruikt het stijgerende paard in haar logo. In de linker boven en rechteronderhoek is het oude wapen van Würtemberg. Dit werd tevens gebruikt voor het originele logo van NSU.

Het bekende symbool van Ferrari is een stijgerend paard op een gele achtergrond met de letter SF wat Sciuderia Ferrari betekent (De stal van Ferrari). Er zijn twee verhalen in omloop waar het stijgerend paard vandaan komt. Het eerste verhaal is dat het symbool was van de graaf Francesco Baracca, een held in de Eerste Wereldoorlog, die een stijgerend paard op zijn vliegtuig had geschilderd. Hij overwon in 34 luchtgevechten. Een ander theorie is dat hij een stijgerend paard kopieerde van een Duits vliegtuig dat hij neerschoot. De piloot had het embleem van de stad Stuttgart op zijn vliegtuig geschilderd. Vreemd is dat Ferrari als ondergrond van het embleem voor geel had gekozen, dat was namelijk de symbolische kleur van zijn geboorteplaats Modena. Het wapen van Stuttgart heeft echter ook een gele ondergrond. Hier is, zoals met het logo van Volkswagen, het laatste woord nog niet gezegd.

Hewt lijkt er op dat Ferrari toch iets van Porsche moet hebben 'gestolen'dus...
Leuke gekke auto's waren dat : NSU sportprinz.
Mijn vader had ooit eens een Hillman-Imp, met motor achterin.
Waar zijn ze gebleven....


Laatst bijgewerkt door LeoH op 06 apr 2006 12:49, in totaal 2 keer bewerkt.



06 apr 2006 11:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
In de vangrail :D


06 apr 2006 11:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
912 schreef:
Da's toevallig.
Vandaag is mij verteld waarom er paarden staan in het wapen van Porsche. Ik wist dat niet. Wisten jullie wel waarom dat is?


Even voor de volledigheid: het stijgerende paard in het logo van Ferrari is een hengst, terwijl het paard in het wapen van Porsche een merrie is...

Stuttgart is afkomstig van 'Stuten' (Duits voor merrie) en 'Garten' (tuin). Het was in het Duitse keizerrijk de plaats waar de raspaarden vandaan kwamen waarvoor de Duitsers zo bekend stonden. De hoogwaardige merries kwamen uit 'Stuttgart'...

Stuttgart is de hoofdstad van de provincie (het 'Land') Baden-Wurttemberg en ligt in een brede vallei, omgeven door heuvels en in het noorden de Neckar, waaraan ook het buurstadje Cannstatt ligt. Hertog Liutolf stichtte hier in 950 een stoeterij waaraan de stad haar naam dankt: "Stuten Garten", wat letterlijk 'tuin van de merries' betekent.

Porsche voerde overigens het merkteken niet vanaf het begin. Aanvankelijk was dat slechts het 'script' Porsche dat op de kofferklep en motorkap te vinden was. Amerika was toen een belangrijk afzetgebied voor Porsche en de Amerikaanse importeur Max Hoffman (die 1/3 van de totale Porsche productie aan de man bracht) vroeg Porsche of ze geen logo konden gaan voeren, want in Amerika is/was een pakkend logo een 'selling point'. Hij stuurde Porsche een exemplaar van het Cadilac-logo en gaf aan dat hij zoiets bedoelde. Daarmee is Porsche aan de slag gegaan: hij heeft het stadsembleem van Stuttgart in het Landslogo van Baden-Württemberg (het 'Land' waarin Stuttgart ligt) geplaatst et voilà: het Porsche-logo was geboren...

Dit logo lijkt trouwens -als je het bovenstaande weet- best veel op het 'voorbeeld' dat Porsche heeft gekregen van Max Hoffman...

Dit is namelijk het 'oude' en nog niet zo strak gestileerde Cadillac embleem:
Afbeelding
Dit embleem lijkt -waarschijnlijk- het meest op het embleem dat Max Hoffman aan Porsche heeft gezonden.
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


Laatst bijgewerkt door Black Betty op 06 apr 2006 15:46, in totaal 1 keer bewerkt.



06 apr 2006 15:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Citaat:
het stijgerende paard in het logo van Ferrari is een hengst,


Zie niks hangen bij die hengst.
_________________________________________
911 turbo, the boosted beast.

mhaschreurs.hyves.nl


06 apr 2006 15:18
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Die heeft natuurlijk zo'n ielepieterig Italiaans geval... :lol:
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


06 apr 2006 15:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
michael schreef:
Citaat:
het stijgerende paard in het logo van Ferrari is een hengst,


Zie niks hangen bij die hengst.


Vandaar ook die flashy auto's als verlengstuk... :wink:

Maarre, dat wist ik inderdaad niet. Dit is dus het officiele log van de provincie Baden Wuerttenburg:

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door patrick911 op 06 apr 2006 15:54, in totaal 1 keer bewerkt.



06 apr 2006 15:49
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
HAHA!! :thumleft: .
_________________________________________
911 turbo, the boosted beast.

mhaschreurs.hyves.nl


06 apr 2006 15:52
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Best interessant omte lezen.
Weer iets geleerd van ons merk :cheers:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


06 apr 2006 15:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
912 schreef:
Da's toevallig.
Vandaag is mij verteld waarom er paarden staan in het wapen van Porsche. Ik wist dat niet. Wisten jullie wel waarom dat is?


Even voor de volledigheid: het stijgerende paard in het logo van Ferrari is een hengst, terwijl het paard in het wapen van Porsche een merrie is...

Stuttgart is afkomstig van 'Stuten' (Duits voor merrie) en 'Garten' (tuin). Het was in het Duitse keizerrijk de plaats waar de raspaarden vandaan kwamen waarvoor de Duitsers zo bekend stonden. De hoogwaardige merries kwamen uit 'Stuttgart'...



zitten hier een aantal duitsers bij mij op de zaak en die vertalen dat toch niet zo direct als "merrie" en "tuin"

volgens mij is het eerder te vertalen als
stoe·te·rij (de ~ (v.), ~en)
1 paardenfokkerij

en geen fokkerij zonder hengsten..

kvind het nogal een losse interpretatie om nu te gaan zeggen dat het Porsche paard een merrie is en het Ferrari paard een hengst...

volgens gebruikte men nooit merries in de heraldiek, in wapenschilden of dergelijke... altijd hengsten , als symbool van nobiliteit, kracht en moed.
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


07 apr 2006 11:32
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
'Eine Stute' is toch echt een merrie... Dat kan ik helaas ook niet veranderen.

Ik heb ook wel eens de vertaling 'Stud' van 'Stute' gezien, maar dat is dan toch echt onjuist...

Dat is hetzelfde als bij 'Das Brandenburger Tor' de 'Das' door 'de' vertalen...

'De' is weliswaar het juiste lidwoord behorend bij het Nederlandse woord 'Poort' (vertaling van 'Tor'), maar 'der Tor' is toch echt wat heel anders ('de gek', of 'de zot'). Het zou derhalve correcter zijn om als lidwoord 'het' ervoor te zetten...

Volg je 'm nog...

Overigens is het onzin dat er geen merries in de heraldiek gebruikt worden. Waar komt die wijsheid vandaan? Mijn vriendin heet 'Van Heeringen' en in haar wapen komen 3 haringen onder elkaar voor, net zoals ik al eendjes, etcetera heb gezien. Dat zijn toch ook geen dieren die bekend staan om hun moed etcetera....

Bovendien het de herkomst van de naam Stuttgart. Hertog Liutolf stichtte hier in 950 inderdaad een stoeterij, maar deze stoeterij stond in het Duitse keizerrijk bekend om de hoogwaardige fokmerries (en níet om de hengsten).

Bovendien zou het wel raar zijn als Stuttgart in haar eigen historie onjuiste informatie zou verstrekken. Ik bezoek een aantal keren per jaar familie die in Stuttgart woont en heb ook al heel wat info over Stuttgart gezien en gelezen -officieel door de Stadt Stuttgart uitgegeven- waarin aangegeven wordt hoe de naam Stuttgart tot stand gekomen is en daar hebben ze het toch echt voortdurend over 'Stuten' en de hengsten worden er altijd apart bij genoemd...
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


07 apr 2006 12:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
'Eine Stute' is toch echt een merrie... Dat kan ik helaas ook niet veranderen.

Ik heb ook wel eens de vertaling 'Stud' van 'Stute' gezien, maar dat is dan toch echt onjuist...


dat Stute merrie betekent , dat ontken ik niet
dat Garden als tuin vertaalt , dat ook niet

maar de combinatie stute en garten , gaat niet direct vertalen als "merrietuin"

3 duitsers op 't werk gevraagd en ze zeggen allemaal hetzelfde

je kent toch wel dat fenomeen , als je met iemand zit te emailen in een andere taal, en je constant de ganse mikmak met babelfish vertaalt??

der klopt zelden veel van



ik vind het gewoon een beetje ongefundeerd om van 't een het andere af te leiden en dan te melden dat "het paard van Porsche een merrie is en het Paard van Ferrari dan wel een hengst"





btw, zijn die haringen van je vriendin nu mannelijke of vrouwelijke haringen??
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


07 apr 2006 13:05
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
s_vandamme schreef:
dat Stute merrie betekent , dat ontken ik niet
dat Garden als tuin vertaalt , dat ook niet, maar de combinatie stute en garten, gaat niet direct vertalen als "merrietuin"

3 duitsers op 't werk gevraagd en ze zeggen allemaal hetzelfde

je kent toch wel dat fenomeen , als je met iemand zit te emailen in een andere taal, en je constant de ganse mikmak met babelfish vertaalt??

der klopt zelden veel van

ik vind het gewoon een beetje ongefundeerd om van 't een het andere af te leiden en dan te melden dat "het paard van Porsche een merrie is en het Paard van Ferrari dan wel een hengst"

btw, zijn die haringen van je vriendin nu mannelijke of vrouwelijke haringen??


Mee eens, maar als de 'Stadt Stuttgart' het zelf op deze wijze uitlegt, dan is er toch weinig twijfel mogelijk??? En bovendien is het historisch onderbouwd; dus niet 'ongefundeerd'...

En dat het paardje in het Ferrari-logo een hengst is (want je ziet daar ook niets tussen de benen hangen) is ook algemeen aanvaard. Dat is ook 'historisch' verantwoord. Ze noemen het zelfs het embleem met de 'stijgerende hengst'. Ik spreek helaas geen Italiaans, maar in het Italiaans klinkt dat vast heel indrukwekkend...

Overigens is op dit originele Ferrari-embleem uit 1952 wél iets waar te nemen:
Afbeelding
(het is weliswaar niet groot, maar onmiskenbaar aanwezig)

Trouwens... Hoe zou je dan het Duitse woord 'überhaupt' vertalen? :lol:

Iedereen moet met de verschafte info maar doen wattie wil en geloven of niet...
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


Laatst bijgewerkt door Black Betty op 07 apr 2006 14:43, in totaal 1 keer bewerkt.



07 apr 2006 14:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Dit zegt in elk geval het woordenboek Duits-Nederlands

Citaat:
Result of search for "stute":

Stute
1. merrie [F]



Speedy 944 schreef:
Trouwens... Hoe zou je dan het Duitse woord 'überhaupt' vertalen?


Citaat:
Result of search for "überhaupt":

generell
1. doorgaans, in het algemeen, over het algemeen, überhaupt

überhaupt
1. alles wel beschouwd, over het algemeen genomen, überhaupt
2. doorgaans, in het algemeen, over het algemeen, überhaupt
:wink:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


07 apr 2006 14:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
SPEEDY944 schreef:

Overigens is op dit originele Ferrari-embleem uit 1952 wél iets waar te nemen:
Afbeelding
(het is weliswaar niet groot, maar onmiskenbaar aanwezig)



das een weerkaatsings effect op het been van het paard, geen dingdong.
een paarden l*l ziet er echt niet zo uit...

Citaat:
Mee eens, maar als de 'Stadt Stuttgart' het zelf op deze wijze uitlegt, dan is er toch weinig twijfel mogelijk??? En bovendien is het historisch onderbouwd; dus niet 'ongefundeerd'...


waar legt stadt stutgart dat zelf zo uit? een link is nog zo handig.

als je iets fundeert, moet je wel je fundaties meebrengen he.
en dat stuttgart merrietuin betekent , wil nog altijd niet zeggen dat het een merrie is op het schild, 't kan nog altijd de favoriete hengst van de merries zijn , die ze omwille van zijn harde lid en immer goeie prestaties bij de ladies hebben vereeuwigd


Citaat:
Trouwens... Hoe zou je dan het Duitse woord 'überhaupt' vertalen?


stoeterij? oftwel paardenfokkerij voor de leken?
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


07 apr 2006 14:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
911-lover schreef:
Dit zegt in elk geval het woordenboek Duits-Nederlands

Citaat:
Result of search for "stute":

Stute
1. merrie [F]







Stute staat niet ter discussie, het combinatie woord, daar spreken we over

Stuttgart
merrietuin is namelijk nergens in een nederlands woordenboek te vinden
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


07 apr 2006 14:46
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Nu het toch over paardenfokkerij gaat...zei een hollander tegen een engelsman : "excuse me sir , do you verrek horses?"

-"Pardon?"

"ja, paarden ja..." :lol:





Ach, vrijdagmiddag heh... 8) :wink:


07 apr 2006 14:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Citaat:
waar legt stadt stutgart dat zelf zo uit? een link is nog zo handig.

(Stutgart schrijf je trouwens anders)

Nog niet alles is digitaal. Er is ook nog zoiets ouderwets als papier... :wink:

Bij de ingang van het Stadtarchiv Stuttgart is een mooi historisch overzicht van het ontstaan van de naam 'Stuttgart'. Ik stel voor: rij er eens naartoe en lees dat eens!

Het adres:
Silberburgstraße 191
70178 Stuttgart

Het is sowieso (hé, ook dat is zo'n typisch germanisme waar bijna geen goede Nederlandse vertaling voor bestaat) eens een goed idee om gewoon eens naar Stuttgart te gaan en het Stadtarchiv te bezoeken, want naast de uitleg van het ontstaan van de stadnaam (en alles wat daar omheen hangt), is er ook heel veel leuk en interessant materiaal met betrekking tot Porsche te vinden... :wink:

Overigens is dit wel een leuk stukje om te lezen:

http://www.stuttgart.de/sde/global/imag ... ichten.pdf

(en er staan ook leuke wandelingen door Stuttgart in)

Als ik je postings van hierboven eens goed bekijk, kom ik tot de conclusie dat je geen enkel historisch onderzoek hebt gedaan, maar alleen roept 'dat er geen bewijs voor is'. Dat is heel gemakkelijk en júist ongefundeerd! :wink:

Nogmaals: iedereen moet maar met de verstrekte info doen wattie wil...

Eeeeh.... Ik vroeg me trouwens af... Heb je überhaupt (hé, daar is dat rare Duitse woord weer) al eens Stuttgart bezocht (en dan bedoel in niet 'er doorheen gereden')? Is zeker de moeite waard! :wink:
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


Laatst bijgewerkt door Black Betty op 07 apr 2006 15:09, in totaal 1 keer bewerkt.



07 apr 2006 14:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
[ Ik spreek helaas geen Italiaans, maar in het Italiaans klinkt dat vast heel indrukwekkend...

..


Cavallino rampante.... :salut:
_________________________________________
t beste maar weer...


07 apr 2006 15:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Als ik je postings van hierboven eens goed bekijk, kom ik tot de conclusie dat je geen enkel historisch onderzoek hebt gedaan, maar alleen roept 'dat er geen bewijs voor is'. Dat is heel gemakkelijk en júist ongefundeerd! :wink:

Nogmaals: iedereen moet maar met de verstrekte info doen wattie wil...


waarom moet ik onderzoek doen , als jij zegt "'t is een merrie want dit of dat"

jij zegt het , jij moet het dan maar bewijzen

ik zeg gewoon dat ik niet overtuigd ben dat het omwille van jou argumenten , een merrie is.

dat stuttgart merrietuin betekent wil niet zeggen dat het een merrie is op het schild. elke merrie tuin heeft ongetwijfeld ook een hengst ... zolang jij je bewijs niet levert, ben ik niet overtuigd.
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


07 apr 2006 15:11
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Ik heb ook helemaal niet de behoefte om je te overtuigen... :roll:

Zoals ik al een paar keer heb aangegeven in de posts hierboven: iedereen moet maar met de info doen wattie wil...

Geloof je het niet, dan niet...

Oh ja...

En dit is overduidelijk een koe:
Afbeelding
(ik zie immers niets tussen de benen hangen) :lol:
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


07 apr 2006 15:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
s_vandamme schreef:
Stuttgart
merrietuin is namelijk nergens in een nederlands woordenboek te vinden


Maar het feit dat wij het woord van oorsprong niet kennen, wil niet zeggen dat dit geen juiste vertaling kan zijn...

Het Nederlandse woordenboek is natuurlijk niet leidend als het gaat om buitenlandse begrippen.
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


07 apr 2006 15:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Oh ja...

En dit is overduidelijk een koe:
(ik zie immers niets tussen de benen hangen) :lol:


Dan moet het juist een stier zijn :roll:
Bij koeien is er steeds iets duidelijks te zien. Bij stieren (zeker Italiaanse) niet :cheesy: :wink:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


07 apr 2006 15:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
:lol:


:wink:
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


07 apr 2006 16:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carras70, jan911sc


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.