Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 23:41



Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Voor wie zijn motor laat opwarmen alvorens weg te rijden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
.......

Er staat toch ook duidelijk dat hoge toerentallen vermeden moeten worden? Als je dan alsnog 60 gaat rijden in de eerste versnelling, dan is een cursus begrijpend lezen een goede volgende investering.


10 mei 2006 14:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Het is niet alleen de motor wat warm moet draaien. :wink:


10 mei 2006 14:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Jort schreef:
.......
Er staat toch ook duidelijk dat hoge toerentallen vermeden moeten worden? Als je dan alsnog 60 gaat rijden in de eerste versnelling, dan is een cursus begrijpend lezen een goede volgende investering.


:oops: ahumm Was ik toch ff niet helemaal bij de les


10 mei 2006 14:58
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Heb ook wel eens begrepen dat te rustig warmrijden ook funest is omdat het hele opwarmen dan te lang duurt. Als je gewoon met het normale verkeer meerijd tot de motor/olie warm is zit je volgens mij altijd goed.
Overigens is "de grote motor" in een P. niet de reden dat het opwarmen zo lang duurt maar de enorme plas olie in het dry-sump systeem.


10 mei 2006 20:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
On topic: ik probeer tot ie warm is altijd rond of onder de 3000 te blijven. Dat is voor de 206 voorgeschreven, maar voor de 911 heb ik geen idee. Is inmiddels 'n gewoonte geworden.[/quote]

Je leest vaak dat de motor in die vroege 911s vraagt om hoge toeren, en dat je eigenlijk altijd BOVEN 3000rpm moet blijven (dat is me althans aangeraden door een porsche specialist). Ik neem dat de uitzondering dan warmlopen is.
Maar nog een ander gerelateerd vraagje: filerijden! als je altijd boven 3000 moet blijven in de file, dan ben je heel erg veel aan het schakelen. Wat doen jullie: in z'n twee vooruitkruipen onder de 3000rpm of zelfs 2000rpm, of telkens terugschakelen naar z'n een?


10 mei 2006 21:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
3000 toeren gaan zitten loeien in een file... :shock: , sorry hoor...



Wss gaan de ramen dan snel dicht bij de andere filerijders om me heen... :wink:


10 mei 2006 21:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
RED CABRIOLET schreef:
Heb ook wel eens begrepen dat te rustig warmrijden ook funest is omdat het hele opwarmen dan te lang duurt. Als je gewoon met het normale verkeer meerijd tot de motor/olie warm is zit je volgens mij altijd goed.
Overigens is "de grote motor" in een P. niet de reden dat het opwarmen zo lang duurt maar de enorme plas olie in het dry-sump systeem.


De opwarmtijd heeft vreemd genoeg niet eens zoveel van doen met rustig rijden of vol op het gas. Tuurlijk is een motor die je op zijn staart trapt wat eerder warm maar dat scheelt niet eens zoveel.

Met die grote motor doelde ik ook op de enorme plas olie. Dat is bijna synoniem voor elkaar. :wink:


10 mei 2006 21:35
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Volgens de boeken en het onderhoudsboekje van een 964. :!:

Starten, rustig wegrijden in geen geval boven de 4000 toeren. En inderdaad als de motor warm is is het soms schadelijker om de motor met te lage toeren te rijden. Geadviseerd wordt om regelmatig de motor op toeren te brengen (boven de 4.000 toeren), heb daar dus ook geen moeite mee :twisted: (is hij ook voor gemaakt he, anders hadden ze er wel een diesel in gelepeld).

Tja in file rustig mee pruttelen. Het is pas schadelijk als je altijd pruttelt en denkt dat boven de 5000 toeren schadelijk is. (dat laatste overigens uit eerste hand van Gijs van Lennep gehoord, die weet er ook wel iets vanaf) :wink:


10 mei 2006 21:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
ruud964 schreef:
Volgens de boeken en het onderhoudsboekje van een 964. :!:

Starten, rustig wegrijden in geen geval boven de 4000 toeren. En inderdaad als de motor warm is is het soms schadelijker om de motor met te lage toeren te rijden. Geadviseerd wordt om regelmatig de motor op toeren te brengen (boven de 4.000 toeren), heb daar dus ook geen moeite mee :twisted: (is hij ook voor gemaakt he, anders hadden ze er wel een diesel in gelepeld).

Tja in file rustig mee pruttelen. Het is pas schadelijk als je altijd pruttelt en denkt dat boven de 5000 toeren schadelijk is. (dat laatste overigens uit eerste hand van Gijs van Lennep gehoord, die weet er ook wel iets vanaf) :wink:


Helemaal mee eens. In de file rustig laten pruttelen is niet zo heel erg. Alleen voert de oliepomp(en) de olie net met veel druk door het blok dus als je de motor uren stationair laat draaien gaat het ook mis door gebrek aan smering. En zoals ik al eerder schreef slingeren ook alle rond draaiende delen de olie in het rond en zorgen zo voor smering. Dus als de motor goed warm is kun je rustig naar het rood trekken. Dat rode gebied wordt met name door de traagheid van de kleppen en mechaniek bepaald en niet door de smering.


10 mei 2006 22:19
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
ruud964 schreef:
Geadviseerd wordt om regelmatig de motor op toeren te brengen (boven de 4.000 toeren), heb daar dus ook geen moeite mee :twisted:


Dus niks geen moderne rijstijl .... pfff 80 in z'n vijf ... HA! dan loopt'ie net stationair :twisted: :wink:


10 mei 2006 22:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Ruud:
Door niet af en toe flink in de toeren te trekken kan vuil zich ophopen, met name in bijv injectoren, en koolafzetting in de cilinders. Even schoonblazen doe je dus door precies dat te doen: blazen.

Mhoeneveld:
Dat zou kunnen ja. Als je mijn verhaal zou volgen: een dunnere olie heeft minder draagvermogen (je perst het makkelijker weg), daarentegen kan de oliepomp het wel aanleveren omdat het makkelijker door de oliekanalen gepompt kan worden. Het is dus maar de vraag wat het wint: voldoende smering door het aanvoeren van genoeg dunne olie, of onvoldoende smering doordat het wel wordt aangeleverd, maar meteen uit de lagers geperst wordt doordat het zo dun is. In feite net het omgekeerde van een koude motor waar het niet aangeleverd kan worden maar als dat wel het geval was zou je een enorm draagvermogen hebben door de dikte van de olie.
Daarentegen: bij lage toeren is de druk in de lagers niet zo groot (het toerental is laag dus de snelheid waarmee het doorstroomoppervlak veranderd is ook laag) waardoor de druk in de olie gering is. Hierdoor wordt het ook minder snel uit de lager geperst.
Bij hoge toeren is de druk in de lagers natuurlijk veel hoger door 1) de verhoogde aanvoer en 2) de hoge frequentie waarmee het doorstroomoppervlak verandert.
Hier is dus vrij moeilijk over jou punt te oordelen en wat jij noemt zou je eigenlijk alleen van de ingenieur vd desbetreffende motor aan kunnen nemen. (naar mijn mening dan...)


10 mei 2006 23:45
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
944 guy schreef:
Ruud:
Door niet af en toe flink in de toeren te trekken kan vuil zich ophopen, met name in bijv injectoren, en koolafzetting in de cilinders. Even schoonblazen doe je dus door precies dat te doen: blazen.


Gelukkig! :lol: :drive:


11 mei 2006 8:58
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
944 guy schreef:
Hier is dus vrij moeilijk over jou punt te oordelen en wat jij noemt zou je eigenlijk alleen van de ingenieur vd desbetreffende motor aan kunnen nemen. (naar mijn mening dan...)


Laten ze dat nu net gedaan hebben.... :wink:
Dat is toch bepaald door de keuze van onderdelen en de soort olie (viscositeit) die je volgens het boekje in je motor mag gooien.
En ik neem aan dat de motorblokken van Porsche nog steeds door een paar knappe koppen worden ontworpen. Als ik de opbouw van een 996/997 blok zie dan heb ik in ieder geval diep respect voor de mensen die de oliecirculatie hebben ontworpen. Is heel knap gedaan.

Maar je hebt gelijk met je theorie


11 mei 2006 11:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Donkerblauwe Boxster S
Noord-Brabant
Bericht 
Is het inderdaad zo dat wachten voor stoplicht in versnelling met koppeling ingedrukt slecht is voor een auto (en meer in het bijzonder voor een Porsche) :?:

Zijn er nog meer van deze algemene wijsheden?

Thx
_________________________________________
Alfa Romeo GT - Rosso
Porsche Boxster S - Blau


16 mei 2006 10:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ik heb wel eens gehoord dat dat ingedrukt houden van de koppeling voor moderne auto's geen probleem meer is. Hoe dat bij Porsches is?
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


16 mei 2006 17:05
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Koppeling inhouden bij t stoplicht en je belast 2 kleine prutslagertjes (lager in de krukas->as naar de versnellingsbak, en het koppelingslager, ik weet de exacte namen niet...). In zijn vrij belast je de lagers in het versnellingsbak die een stationair toerental wel kunnen hebben, je kan er tenslotte ook een paar 100 pk doorheen jagen zonder dat ze stuk gaan.


16 mei 2006 17:35
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Donkerblauwe Boxster S
Noord-Brabant
Bericht 
@g44 Guy: dat geldt dus ook voor moderne (2001 :wink: ) Porsches? En wat is eventueel het probleem (manifesteert een eventueel probleem zich na 50k km of > 300k km)?
_________________________________________
Alfa Romeo GT - Rosso
Porsche Boxster S - Blau


16 mei 2006 17:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
@944guy: Geldt dit dus nu nog steeds? Ook bij de moderne auto's?
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


16 mei 2006 17:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Tenzij ze wat leuks vinden om die lagers overbodig te maken :P
Het is geen probleem wat zich snel zal manifesteren, want die lagers worden ook niet zwaar belast, maar het blijven kleine dingen (op de 944 is de uitwendige diameter misschien 3 cm). Het is alleen wel zo dat ALS er wat mee gebeurt je dus meteen flink aan het sleutelen mag voor 1 klein hamlappen: je moet alles wat ervoor hangt weghalen. Voor een 944 de versnellingsbak, transaxle en koppeling, voor een 911 mag je versnellingsbak en koppeling eruit.
Het is wel een goed idee om deze te vervangen als je de koppeling vervangt.

De lagers die ik precies bedoel zijn de volgende (adhv van een 944 leg ik het even uit):
Als je vanachter naar voren gaat heb je de transaxle, en kom je bij de koppelingsunit. Je hebt daar de drukgroep, die weggetrokken kan worden door een armpje om te ontkoppelen. Dit is de grotere vd 2: deze moet tenslotte ruim om de as passen (en om een unit midden op de drukgroep). Deze krijgt alleen wat te verderen op het moment dat de motor ontkoppelt is: de drukgroep draait, en het armpje waarmee deze weggetrokken wordt roteert niet.
Als je verder langs de as naar voren gaat, blijkt deze ook echt IN de krukas te zitten. Hier zit het tweede kleine lagertje. Deze heeft doorgaans weinig te verduren. Als je normaal rijdt draait te as tenslotte mee met de krukas. Als je ontkoppelt draait de as niet meer mee met de motor, en draait deze dus. Daarnaast moet deze dan ook welke onbalans in dat geval gaan opvangen.

Zoals ik zei: het is geen paniekpuntje en het zal ook niet direct stukgaan, maar als het stukgaat, heb je voor 1 lagertje een behoorlijke rekening. Aangezien de lagers vd versnellingsbak veel meer kunnen hebben kies ik er altijd voor om de bak in zn vrij te zetten voor een stoplicht.


16 mei 2006 19:15
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Brabant - Westland
Bericht 
Ik doe het schijnbaar automatisch via de oude stempel, want niemand heeft me dit ooit verteld, maar toch doe ik het goed.
Starten gordeltje aan, muziekje aan, rustig wegrijden.
Dan als de motor warm genoeg is, dan pas gas in.

Leander 8)
_________________________________________
924 Track '84

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.


16 mei 2006 20:31
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht 
Maar ook heel belangrijk, maak niet te weinig toeren.

Vanaf 1000 toeren weg trekken geeft een ZWARE mechanische belasting, terwijl de oliepomp dan juist heel langzaam draait.

Ik houd altijd aan:

Motor even een seconden of 10 laten draaien (oliedurk opbouwen en even de ollei rond pompen)
Dan met gematigd gas tussen de 2000 en 3000 (3500) rmp warm rijden.

De motor mag ook best wel tot 4000 toeren gaan, als je het maar RUSTIG doet.

Paul
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


26 mei 2006 16:11
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
944 guy schreef:
Koppeling inhouden bij t stoplicht en je belast 2 kleine prutslagertjes (lager in de krukas->as naar de versnellingsbak, en het koppelingslager, ik weet de exacte namen niet...). .


Je bedoelt toplagers :?:
_________________________________________
t beste maar weer...


27 mei 2006 10:51
Profiel
Bericht 
Ben van nature zeer zuinig met mijn wagens.

Als de P enkele dagen niet gereden heeft en de motor nog koud is dan is het starten, gordels om, muziekje aan, GSM inschakelen, even genieten van het concert achterin, buren wakker schudden door even gaspedaal beetje diep in te trappen :mrgreen: ... rustig wegrijden en de eerste vijftien minuten tot half uurtje rustig aan doen; max. 3000 rpm. Daarna kan het feest beginnen. :P

Volgas met een koude motor lijkt me niet gezond voor de motor. Je merkt dat vanzelf wel in de souplesse van de motor.


27 mei 2006 22:33
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
ome piet schreef:
944 guy schreef:
Koppeling inhouden bij t stoplicht en je belast 2 kleine prutslagertjes (lager in de krukas->as naar de versnellingsbak, en het koppelingslager, ik weet de exacte namen niet...). .


Je bedoelt toplagers :?:


Ja geen idee hoe die heten in het NL. Je hebt de pilot bearing en de throwout bearing, die bedoel ik.


27 mei 2006 23:17
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Elven schreef:
Je bedoelt dus eigenlijk het price-as toplager en het druklager, respectievelijk soms een naaldlager of een enkelrij-ig kogellager(radiaal belast) en een taatslager(axiaal belast)....shame on you, werktuigbouwer, ik ben van origine slechts een onderwijskundige.....ik ken ze :wink:


Ja gut, als je het over types gaat hebben had ik ze ook wel kunnen noemen, maar dat werd niet gevraagd ;) Zo vatte ik het in ieder geval niet op.


28 mei 2006 11:08
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.