Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 10:18



Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Voor wie zijn motor laat opwarmen alvorens weg te rijden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 
Maultier schreef:
Is het inderdaad zo dat wachten voor stoplicht in versnelling met koppeling ingedrukt slecht is voor een auto (en meer in het bijzonder voor een Porsche) :?:

Zijn er nog meer van deze algemene wijsheden?

Thx


Heb er nog één:

Als je de snelweg afkomt bovenaan de oprit heb je een lange remweg gehad, of gewoon als je een beetje vlot door gereden hebt en je remmen (schijven) dus lekker warm zijn, en je komt bij een stoplicht, NIET je voet op de rem houden! Op de plaats waar je blokken de schijf raken kan de schijf de warmte niet kwijt, resultaat: kromme schijven. Dus : altijd voet van rem als je stilstaat en het liefst nog een stukje "rollen" dat de schijven de warmte/hitte gelijkmatig af kunnen voeren.

Hoop dat jullie er iets aan hebben

Gr Rescue


28 mei 2006 18:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Rescue911 schreef:
Heb er nog één:

Als je de snelweg afkomt bovenaan de oprit heb je een lange remweg gehad, of gewoon als je een beetje vlot door gereden hebt en je remmen (schijven) dus lekker warm zijn, en je komt bij een stoplicht, NIET je voet op de rem houden! Op de plaats waar je blokken de schijf raken kan de schijf de warmte niet kwijt, resultaat: kromme schijven. Dus : altijd voet van rem als je stilstaat en het liefst nog een stukje "rollen" dat de schijven de warmte/hitte gelijkmatig af kunnen voeren.

Hoop dat jullie er iets aan hebben

Gr Rescue


Lastig met een tiptronic of automaat :wink:

Ik ken de stelling. Vraag me alleen af of dat ook heden ten dagen nog op gaat. Vroeger waren de schijven enkel en vaak niet dikker dan 8 mm. Tegenwoordig zitten voor bijna altijd dubbele geventileerde schijven.
Misschien dat iemand dit kan beantwoorden :?:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


28 mei 2006 22:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Volgens mij mag je dan wel de handrem aantrekken. (Trommel?)
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


29 mei 2006 16:08
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
Maultier schreef:
Is het inderdaad zo dat wachten voor stoplicht in versnelling met koppeling ingedrukt slecht is voor een auto (en meer in het bijzonder voor een Porsche) :?:

Zijn er nog meer van deze algemene wijsheden?

Thx


ja hand op de versnellingspook laten rusten, ook zo iets.



robert
_________________________________________
remmen is angst


30 mei 2006 23:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Wel niet vergeten met je versnellingspook in neutraal stand van links naar rechts te bewegen na het tanken.
Zo meng je de oude met de nieuwe benzine waardoor je een homogeen mengsel krijgt en je Porsche steeds een gelijke verbranding krijgt :twisted:

-Koen die steeds zijn koppeling ingedrukt heeft aan een verkeerslicht-
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


30 mei 2006 23:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
WdePundert schreef:
Volgens mij mag je dan wel de handrem aantrekken. (Trommel?)


Tuurlijk. Het gaat slechts dat de warmte weg kan vloeien. Als je helemaal tot stilstand komt na hard remmen dan blijft de warmte die je het laatst erin pompt gevangen. De blokjes zitten aan de buitenkant, en je hebt amper lucht wat doorstroomt omdat de wielen niet draaien.
Nou moet je het volgens mij wel extreem doen: echt hard remmen en ook zo blijven remmen totdat je stil staat. Volgens mij doet bijna niemand dit, en bij normaal rijden is dit volgens mij ook een non-issue. Je zal altijd rustiger gaan remmen als je bijna stilstaat omdat je gewoon netjes aan wil sluiten op je voorganger. En hard aan komen remmen is dan niet relaxed ;)
Het is meer iets voor als je ook echt een noodstop moet maken.


30 mei 2006 23:48
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Porschisten;

Van een flinke noodstop zullen je remmen echt niet oververhit raken. Het advies om je remmen niet vast te houden voor het stoplicht geldt eerder na een flinke (berg-)rit waarbij de remmen geregeld stevig aangesproken zijn en langere tijd nodig hebben om af te koelen.
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


31 mei 2006 10:11
Profiel
Bericht 
911-lover schreef:
Wel niet vergeten met je versnellingspook in neutraal stand van links naar rechts te bewegen na het tanken.
Zo meng je de oude met de nieuwe benzine waardoor je een homogeen mengsel krijgt en je Porsche steeds een gelijke verbranding krijgt :twisted:

-Koen die steeds zijn koppeling ingedrukt heeft aan een verkeerslicht-



:roll: :roll: :shock: :shock:

Dit zal vast een grapje zijn.

:lol: :lol:


31 mei 2006 10:55
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Je had het toch niet als ernst opgenomen hé :roll: :wink:
Wat 1 posts boven mijn stond klonk ook als grap (die quote van Maultier), vandaar.

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik met dit grapje al verschillende mensen erin heb laten tuimelen , zo slecht dat ik ben :twisted:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


31 mei 2006 12:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Nou ja Koen, er zullen vast mensen zijn die denken dat benzine in de versnellingsbak komt, maar hier zal je die niet veel vinden, mag ik hopen.... :wink:

Vond 'm in de categorie 'doosje bougievonkjes' vallen... :lol:


31 mei 2006 12:18
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
patrick911 schreef:
Vond 'm in de categorie 'doosje bougievonkjes' vallen... :lol:


Naast het doosje bougievonkjes heb ik de speciale rolmaat liggen om één keer per maand even mijn Newtonmeters op te meten want die mogen niet te hard slijten :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


31 mei 2006 14:33
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
patrick911 schreef:
Nou ja Koen, er zullen vast mensen zijn die denken dat benzine in de versnellingsbak komt,


Nou ja, misschien bij een 968 :flower: :^: :mrgreen:


31 mei 2006 15:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
dat met die oliedrukmeterherken ik, stationair staat ie 1 bar en vol gas gaat ie naar 5 en zakt ie naar 4. Dacht eerst dat het een alternatieve toerenteller was, want hij loopt af e n toe synchroon. klopt dit?

en ik laat ham altijd 1 sigaretje warm rijden en dan de garage uit en 15 km rustig aan, waarna gas iets wordt opgevoerd... maar in de 6 a 7ooo toeren trek ik hem sowieso alleen heel kort en als ie heel warm is....
_________________________________________
What's driving me? 911 SC Coupe.


17 jul 2006 16:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Naar mate je hoger in de toeren klimt, gaat alles harder draaien waterpomp (voor de waterkokers :P ), olie pomp etc. Daardoor stijgt je olie druk. Het zal geheid een keer voorkomen dat de getallen gelijk aan het aantal toeren zijn maar dat is gewoon puur toeval.

@ starten en warm laten lopen verhaal:

Ik doe s`ochtends altijd ff 10 seconden of iets in die trand laten draaien (ffkes riem aan, je kent het wel). Daarna gewoon rustig wegrijden. Hier in de wijk kun je niet harder als 25 km/h rijden, ik rijd gewoon rustig in de 1ste versnelling zo rond de 1800 toeren. En dan na 15 km af en toe keertje wat meer gas en bij 30 km kan ie ook wel wat meer hebben. Maar echt vollaan door trekken doe ik ook niet enkel als die meer als 50 km heb gereden.


17 jul 2006 16:56
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
De oliedrukmeter is een prima methode om te zien wanneer de olie op temperatuur is. De olie is dan dunner en de druk zal bij stationair een stuk lager zijn.
Als de motor koud is zul je zien dat de oliedrukmeter ook bij stationair een redelijke druk aangeeft een trager reageert op het gas. Op het moment dat de motor goed op temperatuur is zal zodra het toerental naar stationair terugvalt ook de oliedruk direct flink dalen. Je weet dan dus dat de olie dunner is geworden en redelijk op temperatuur is en tevens goed door alle oliekanalen en sproeiers kan lopen.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


17 jul 2006 17:06
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
Meneer aard schreef:

@ starten en warm laten lopen verhaal:

Ik doe s`ochtends altijd ff 10 seconden of iets in die trand laten draaien (ffkes riem aan, je kent het wel). Daarna gewoon rustig wegrijden. En dan na 15 km af en toe keertje wat meer gas en bij 30 km kan ie ook wel wat meer hebben. Maar echt vollaan door trekken doe ik ook niet enkel als die meer als 50 km heb gereden.



met de eerste zin ga ik akkoord, maar het overige lijkt me wel wat overdreven : de eerste 5 km kom ik niet boven de 2.500 opm, tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


17 jul 2006 18:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Citaat:
tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen


Houd je er wel rekening mee dat er in het geval van een 911 ik dacht 13 liter olie in zit. Dat is meer dan in mening normaal mobiel . Dus niet helemaal vergelijkbaar.
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


17 jul 2006 19:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
DeniS2 schreef:
Citaat:
tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen


Houd je er wel rekening mee dat er in het geval van een 911 ik dacht 13 liter olie in zit. Dat is meer dan in mening normaal mobiel . Dus niet helemaal vergelijkbaar.


Helemaal akkoord DeniS2 voor een luchtgekoelde motor, maar uit Meneer Aards avatar leid ik af dat hij 'watergekoeld' rijdt - ik rij geregeld met een BMW R1100GS twinboxer en die rij ik ook anders warm dan mijn watergekoelde VFR800 (wat is dat toch met die Duitse boxers, 50 km wachten eer je echt mag gassen?) :)
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


17 jul 2006 19:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
2.2VTEC schreef:
DeniS2 schreef:
Citaat:
tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen


Houd je er wel rekening mee dat er in het geval van een 911 ik dacht 13 liter olie in zit. Dat is meer dan in mening normaal mobiel . Dus niet helemaal vergelijkbaar.


Helemaal akkoord DeniS2 voor een luchtgekoelde motor, maar uit Meneer Aards avatar leid ik af dat hij 'watergekoeld' rijdt - ik rij geregeld met een BMW R1100GS twinboxer en die rij ik ook anders warm dan mijn watergekoelde VFR800 (wat is dat toch met die Duitse boxers, 50 km wachten eer je echt mag gassen?) :)


Ik kom de eerste 15 km niet boven de 3000 toeren uit (wel eens uitschieters tot 3500 maar das pas vanaf 10 km ongeveer, dan is de olie ongeveer 80 graden).

Maar ik heb inderdaad een waterkoker, daar zit maar 5 liter olie in ipv 13 liter in een elfje.


17 jul 2006 20:30
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?

klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


17 jul 2006 20:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
DeniS2 schreef:
maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?

klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.


tja heikel punt DeniS2, volgens mij zijn de 'luchtgekoelde' Porsches eigenlijk 'oliegekoelde' motoren; de 13 liter die je in een vorige post aanhaalt klopt voor een 3.0 (snel even gecheckt in een kapotgelezen Prisma Autogids van 1982) maar wat de carterinhoud van bvb. een watergekoelde 997 is kan ik niet direct terugvinden; ik heb enkele weken geleden het geluk gehad te kunnen meerijden met de 997 van F@rgo, toch iemand met een groot hart voor Porsches, en ik moet zeggen na een tiental km zorgvuldig warmrijden ging ie toch wel stevig op het gas - brengt nog altijd een :D op mijn gezicht als ik eraan terugdenk, wat een geweldige auto
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


17 jul 2006 21:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
DeniS2 schreef:
maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?

klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.


Lastig te zeggen. In zijn algemeenheid is het wel een gegeven dat een watregekoelde motor veel gelijkmatiger warm wordt. Daardoor is ook de spanning in de metalen beter verdeeld. Ook blijft de olie op een veel gelijkmatiger temperatuur waardoor je (kijk maar naar de 996 en 997) minder snel de olie 'kapot' rijdt en dus minder vaak hoeft te verversen (ehh de circuit gebruikers uitgesloten natuurlijk :lol: )

En zoals 2.2vtec terecht opmerkte zijn di luchtgekoelde motoren eigenlijk oliegekoeld. De olie voert de warmte af naar het carter.

Maar of een luchtgekoelde of watergekoelde nu eerder warm is dat hangt helemaal van de massa metaal en hoeveelheid vloeistoffen af.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


17 jul 2006 22:14
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
mhoeneveld schreef:
Maar of een luchtgekoelde of watergekoelde nu eerder warm is dat hangt helemaal van de massa metaal en hoeveelheid vloeistoffen af.


ik heb het er een tijd terug over gehad met de eigenaar van een lucht/olie gekoelde (motorfiets) Suzuki GSXR1100 die in een concours-staat verkeerde ondanks een respectabel # kms en die ging uit van de stelregel "warmrijden dient te gebeuren à rato van 2 km per liter olie in het carter" -> dus voor het goede begrip bij 5L olie, 10 kilometer warmrijden.
Kunnen de technische mensen van dit forum even duiden of dit steek houdt of eerder "volkswijsheid" is (sorry, ken geen andere omschrijving)?
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


17 jul 2006 22:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
2.2VTEC schreef:
ik heb het er een tijd terug over gehad met de eigenaar van een lucht/olie gekoelde (motorfiets) Suzuki GSXR1100 die in een concours-staat verkeerde ondanks een respectabel # kms en die ging uit van de stelregel "warmrijden dient te gebeuren à rato van 2 km per liter olie in het carter" -> dus voor het goede begrip bij 5L olie, 10 kilometer warmrijden.
Kunnen de technische mensen van dit forum even duiden of dit steek houdt of eerder "volkswijsheid" is (sorry, ken geen andere omschrijving)?


Hangt ook nog van de buitentemperatuur af. Aangezien er geen termostaat in zo'n motorblok zit wordt de olie bij -10°C veel minder snel heet (als ie al op temperatuur komt)
Ik ben zelf een fanatiek motor rijder geweest en reed in de winter door. Dat heeft me eens een motorblok gekost omdat die niet goed op temperatuur kwam
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


17 jul 2006 22:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
mhoeneveld schreef:
DeniS2 schreef:
maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?

klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.


Lastig te zeggen. In zijn algemeenheid is het wel een gegeven dat een watregekoelde motor veel gelijkmatiger warm wordt. Daardoor is ook de spanning in de metalen beter verdeeld. Ook blijft de olie op een veel gelijkmatiger temperatuur waardoor je (kijk maar naar de 996 en 997) minder snel de olie 'kapot' rijdt en dus minder vaak hoeft te verversen (ehh de circuit gebruikers uitgesloten natuurlijk :lol: )

En zoals 2.2vtec terecht opmerkte zijn di luchtgekoelde motoren eigenlijk oliegekoeld. De olie voert de warmte af naar het carter.

Maar of een luchtgekoelde of watergekoelde nu eerder warm is dat hangt helemaal van de massa metaal en hoeveelheid vloeistoffen af.


Ook aan de omgevings temperatuur. Als het nu 30 graden is. En beide auto`s (voorbeeld een luchtbakkertje en een waterkoker) zijn koud (1 dag stil gestaan). Dan zou in theorie de luchtbakker eerder op temperatuur zijn omdat ie al begint met 30 graden lucht te pompen (althans rijwind en van de ventilator). Bij de luchtkoker moet eerst die plas water opgewarmd worden (van de 924 is dat 8 liter ongeveer). En dat duurt eventjes.

Beiden hebben hun voor en nadelen. De radiator van de waterkoker gaat ook een hoop warmte verloren en door het water. De olie doet dat precies hetzelfde. En daar zit die fan (in wezen zelfde systeem allen ander vloeistof type) om het zaakje ook af te koelen (bij geen rijwind).


17 jul 2006 23:11
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mark996, quickstep


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.