17 jul 2006 23:17
Meneer aard schreef:Ook aan de omgevings temperatuur.
Meneer aard schreef:Als het nu 30 graden is. En beide auto`s (voorbeeld een luchtbakkertje en een waterkoker) zijn koud (1 dag stil gestaan). Dan zou in theorie de luchtbakker eerder op temperatuur zijn omdat ie al begint met 30 graden lucht te pompen (althans rijwind en van de ventilator). Bij de luchtkoker moet eerst die plas water opgewarmd worden (van de 924 is dat 8 liter ongeveer). En dat duurt eventjes.
17 jul 2006 23:24
18 jul 2006 7:28
18 jul 2006 10:04
mhoeneveld schreef:Meneer aard schreef:Ook aan de omgevings temperatuur.
Schreef ik een post terug ookMeneer aard schreef:Als het nu 30 graden is. En beide auto`s (voorbeeld een luchtbakkertje en een waterkoker) zijn koud (1 dag stil gestaan). Dan zou in theorie de luchtbakker eerder op temperatuur zijn omdat ie al begint met 30 graden lucht te pompen (althans rijwind en van de ventilator). Bij de luchtkoker moet eerst die plas water opgewarmd worden (van de 924 is dat 8 liter ongeveer). En dat duurt eventjes.
Ehhhh
Heeft die plas water niet dezelfde voorsprong? Die is ook al 30°C
Maar je verhaal klopt wel Meneer Aard
18 jul 2006 10:53
18 jul 2006 12:52
Hansv schreef:Ik heb me wel eens afgevraagd of het (met name bij motoren met een grote plens olie aan boord zoals die van ouder 911's) niet rendabel zou zijn om een thermostatisch geregeld verwarmingselement in de olievoorraad op te nemen dat kort na een koude start de olie op bedrijfstemperatuur brengt. Een beetje zoals met ambulances schijnt te gebeuren, maar dan mobiel.
En over koeling; uiteindelijk zijn ze natuurlijk allemaal gewoon luchtgekoeld....
18 jul 2006 12:56
18 jul 2006 13:06
Retep968 schreef:Misschien een domme vraag, maar waarom maakt mijn motor koud meer geluiden dan warm, terwijl de oliedruk 4-5 bar is??
Zou meer motorgeluid verwachten bij warme motor en 2 bar druk...
18 jul 2006 13:45
18 jul 2006 18:15
18 jul 2006 20:05
Hansv schreef:Ha, die meneer Aard;
2KW aan stroom is natuurlijk veel maar voor een draaiende motor zou het wel op te brengen zijn. Zolang die nog koud is, is het sowieso verstandig het volle vermogen niet aan te spreken. Rondpompen doet'ie rijdend ook zelf. Het zou alleen voor de koude start nix uitmaken, maar de opwarmperiode zou er mogelijk aardig mee verkort worden.
[zoekt telefoonnummer van patentregistratiebureau]
19 jul 2006 1:35
19 jul 2006 9:56
Hansv schreef:Ha, die meneer Aard;
De ideale oplossing lijkt haast om de garage continue op 60 gradenn celsius te houden. Maar dan zijn twee winters stoken duurder dan een complete revisie....