Pagina 1 van 2

Boxster: uitlaat en geluid (wat te doen?)

Geplaatst: 10 mei 2006 21:09
door psporsche
Ik ben tot op heden zeer te spreken over mijn Boxster.

Echter wat je vaak hoort is dat het geluid wat minder is (helaas).

Nu zou ik graag willen weten wat daar aan te doen is. Het geluid van een GT3 is te gek (maar niet haalbaar en passend voor een Boxster).

Is er een methode (uiteraard buiten het aanschaffen van een nieuwe uitlaat tussen de €1000,- en € 1500,-) die je kunt toepassen om het wat vetter te laten klinken :!: 8) ?

Ik hoor en lees dat je bij een 911 delen kan vervangen van de uitlaat waardoor het geluid rauwer wordt.....

Graag jullie reactie.

Alvast bedankt

Geplaatst: 10 mei 2006 21:43
door maurice
Koop een enorme versterker en dito speakers en download het GT3 geluidje van de Porsche site;
http://www.porsche.nl/gfx/specials/911/sounds/wegfahren.wav

:lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 10 mei 2006 21:58
door Henk
Kijk even op FVD , daar vind je vanaf € 775,- meerdere sport einddempers voor een Boxster.

En ik weet wel bijna zeker dat je hem ook gemonteerd en wel, bijvoorbeeldhier kunt kopen :wink:

Geplaatst: 11 mei 2006 11:42
door Anton
Sportuitlaat is volgens mij de oplossing.
Maar Porsche levert die zelf ook (en Cargraphic, etc.)!
Maakt, zoals de meeste systemen, gebruik van een paar bypass pijpjes voor een dieper, rochelender geluid bij met name lage toeren.
Nadeel; een resonantie bij +/-2500 toeren kan dan optreden wat het afstand rijden niet bepaald aangenamer maakt!!!

Sportluchtfilter kan ook wat aan het geluid doen, maar...
door de positie van het filter is die bij Boxster gevoelig voor vuil;
een sportfilter kan meer vuil doorlaten dan een OEM filter en je inlaatsensor (hot wire) beschadigen.

Maar je kunt ook gewoon GAS GEVEN en toeren maken; klinkt heeeeeeeeeeeeeeerlijk.
Geen sportuitlaat nodig hier 8)

Geplaatst: 11 mei 2006 11:50
door Harley
Anton schreef:Sportuitlaat is volgens mij de oplossing.
...Maakt, zoals de meeste systemen, gebruik van een paar bypass pijpjes voor een dieper, rochelender geluid bij met name lage toeren.
Nadeel; een resonantie bij +/-2500 toeren kan dan optreden wat het afstand rijden niet bepaald aangenamer maakt!!!

Had ik ook op de Boxster en kan dit beamen. Klinkt hardstikke leuk, maar op de lange afstanden wordt je er gek van. Ritje Amersfoort - Duinkerken kwam ik helemaal gaar de auto uit rollen. Bedenk dus goed hoe je je auto gaat gebruiken.

Geplaatst: 11 mei 2006 12:10
door John
Tip..........



Neem sportcats .........magistraal effect..........volgens mijn buren :lol: , en een paar extra Peekaas op de koop toe..

Deze in combi met een sportuilaat....en de rillingen lopen over je rug

Geplaatst: 11 mei 2006 12:14
door Marco
John4S schreef:Neem sportcats .........magistraal effect..........volgens mijn buren :lol: , en een paar extra Peekaas op de koop toe..

Deze in combi met een sportuilaat....en de rillingen lopen over je rug

zit bij jou zeker een fenomenaal geluid in 8)
maar... kan dat ook bij een boxster dan?

Geplaatst: 11 mei 2006 12:20
door Harley
@John - benadert dat een beetje de GT3 qua geluid :?: Er rijdt er eentje bij mij in de buurt, daar krijg ik nou koude rillingen van...

Geplaatst: 11 mei 2006 14:02
door GerbenJ
John4S schreef:Neem sportcats .........magistraal effect..........volgens mijn buren :lol: , en een paar extra Peekaas op de koop toe..

Deze in combi met een sportuilaat....en de rillingen lopen over je rug

Ik heb het met mijn eigen oren mogen aanhoren, en volgende week ga ik nieuwe trommelvliezen laten transplanteren :).

Wat een geluid kwam daaruit. Maar of je dat de hele tijd wilt aanhoren?

Geplaatst: 11 mei 2006 14:06
door Olaf
GerbenJ schreef:Wat een geluid kwam daaruit. Maar of je dat de hele tijd wilt aanhoren?


:arrow: het systeem dat John4S eronder heeft zitten kan je (optioneel) aan en uit zetten :idea: :wink:

Geplaatst: 11 mei 2006 14:07
door GerbenJ
Olaf schreef:
GerbenJ schreef:Wat een geluid kwam daaruit. Maar of je dat de hele tijd wilt aanhoren?


:arrow: het systeem dat John4S eronder heeft zitten kan je (optioneel) aan en uit zetten :idea: :wink:

Ok, dat is handig.

Geplaatst: 11 mei 2006 14:07
door Harley
De zgn 'Klappenauspuff' :?:

Geplaatst: 11 mei 2006 14:12
door Retep
Misschien een nutteloze tip, maar ik las op rennlist.de dat iemand met een 968 rammelende schotten in zijn originele einddemper had. Deze heeft hij opengemaakt en de losse schotten verwijderd. Daarna de einddemper weer dichtgelast.

Resultaat: geen gerammel meer maar bijkomend effect: een diepere en meer sportieve sound, zonder dat het te gek werd.

Misschien werkt dit ook bij een Boxster.

Hij was er erg blij mee, en het kostte (bijna) niets. :D

Geplaatst: 11 mei 2006 14:20
door Olaf
Retep968 schreef:Misschien een nutteloze tip, maar ik las op rennlist.de dat iemand met een 968 rammelende schotten in zijn originele einddemper had. Deze heeft hij opengemaakt en de losse schotten verwijderd. Daarna de einddemper weer dichtgelast.


:thumleft: zelfde geintje had ik voorheen ook met de einddemper van de 964 uitgehaald :wink:

Geplaatst: 11 mei 2006 14:41
door Anton
@John4S: een boxster heeft standaard 2 metaalfilm catalysatoren ipv keramische.
Een sportcat is voor zover ik weet (van o.a. EPS Hoogezand) gewoon een metaalfilmcat, maar het gaat om de hoeveelheid "cellen" die de flow bepalen.
Hoe minder, hoe beter, maar ook des te minder werkzaam cat. effect.
Daarom, minimaal 200 cellen zijn vereist voor de APK...
Ik heb grote twijfels of het verschil van sportcats met de reeds goede cats van Porsche groot zal zijn.
Ik denk dat het alleen maar veel geld kost.

Wat mogelijk veel meer het geluid en de PK's bepaald zijn zogenaamde equal lenght headers of spaghetti spruitstukken.
Dat geeft flow verbetering, beter koppel, en een iets hoger vermogen.
Is ooit in mijn Golf de grootste enkele verbetering geweest voor de prestatie en gaf een dieper geluid :wink:

Geplaatst: 11 mei 2006 14:52
door John
Aha.

Ben geen Boxster specialist......maar weet wel dat mijn racekats A&P (ofso uit A-dam), voldoen aan de APK.

Racekats gaven ineens een plus van 9 peekaa.......gemeten op de 4wd rollenbank van Rica te Wateringen (welke ze er ook onder hebben gehangen), al met al nu 20 pk extra in de 4s...........en das veel volgens RICA want een Porsche met atm. motor is al behoorlijk uitgekiend door de Zuffenhauser doktoren......hij heeft er met het management 11 peekaa uit kunnen peppen, zonder toerenbegrenzers en sjit uit te halen.
Een operatie die hem 2 nachten programmeren (hexadecimaal) heeft gekost.

Afbeelding

Ik merk het wel...........maar de uitlaat brul was mijn grootste Viagravervanger.

Geplaatst: 11 mei 2006 17:14
door Riccio4S
@ John,

daarom klinkt mijn uitlaat minder goed dat die van jouw (en qua viagra effect ook minder.....) :cry:

Geplaatst: 11 mei 2006 17:28
door bartol1988
http://videos.streetfire.net/search/boxster/0/7CEE4678-393B-4FC6-9C98-CD4600E0172D.htm

Klinkt wel lekker agressief 8) . Wat ze hebben gedaan weet ik niet....

Geplaatst: 11 mei 2006 17:51
door Anton
@John4S: goed! Mmm... Misschien dan toch ook maar een keertje langsgaan bij Rica :mrgreen:

Geplaatst: 11 mei 2006 19:57
door knoet
ik zal bij gelegenheid is geluidsfragmentje van mijn uitlaat openemen... gaat niet TE luid, maar enkel een leuke diepe grom...

ik vind het allessinds een aanrader :!:

Geplaatst: 12 mei 2006 8:16
door ER
knoet schreef:ik zal bij gelegenheid is geluidsfragmentje van mijn uitlaat openemen... gaat niet TE luid, maar enkel een leuke diepe grom...

ik vind het allessinds een aanrader :!:


Heb jij de sportuitlaat van Europipie eronder knoet?

Geplaatst: 12 mei 2006 10:40
door psporsche
Knoet, ben ook benieuwd wat je hebt gedaan....???

8)

Geplaatst: 12 mei 2006 13:53
door Riccio4S
Hoi ER,

lang niet gezien! alles goed? jouw monster klinkt ook fantastisch! Heb je ook wat extra gedaan?
:lol:
ciao

Geplaatst: 12 mei 2006 16:09
door ER
Giorgio,

Nog altijd denk ik na over een upgrade voor het geluid maar heb nog niks veranderd.

Zodra er verandering in komt laat ik het wel weten.

ciao.

(ik ga zo 'even' de auto's van al dat woestijnzand ontdoen......... iemand meer last van? :wink: )

Geplaatst: 12 mei 2006 16:20
door WdePundert
Heb er gelukkig géén last van. (De P staat altijd binnen). Dat "zand"schijnt van berken af te komen.