Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 6:44



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Duits vs Japans 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 '94 - STI '06 - E36 T 320i 2.8 - E36 325i
Tiel
Bericht Duits vs Japans
OP verzoek, naar aanleiding van mijn voorstelling wil ik hier wel neerpennen wat ik de kern van het plezier vind per auto.

Ik vind het in ieder geval een verademing om enthousiaste reacties op het wagenparkje te krijgen. In mijn kennisenkring zitten vooral mensen die rijden in Volvo's, Audi stationwagen voorwielaandrijvers die helemaal niet begrijpen waarom ik in zo'n japans gedrocht van een WRX rondtoer. Ze hebben geen idee waarom ik zo blij als een kind ben met de sper in de 2.8 Touring. Als ik vrienden even laat rijden in de P dan vinden ze het vooral leuk om boven de 200 te gaan rijden op de snelweg en kijken me onbegrijpend aan als ik betoog dat de 911 past tot leven komt als je zo snel mogelijk van bocht naar bocht duikt en de balans moet zoeken met gas en hard remmen.

Om te beginnen met de Subaru; ook dat is niets voor leken. Twee vrienden heb ik (met spijt) laten rijden. Wat ik persoonlijk erg vermakelijk vind is om de auto van staande start met 4500 toeren zonder slip te lanceren. Dan moet je blijkbaar echter wel de goede koppelingstechniek in je voet hebben. Ik dacht dat een beetje rijder dat vanzelf had maar die 2 mensen hebben in twee pogingen mijn halve koppelingsplaat weggesmolten. Daarnaast is de auto van zichzelf gewoon onderstuurd; als je op normale wijze de bochten neemt.

Om er voluit van te genieten moet je normale bochtentechniek direct uit je zijraam smijten. Gewoon ongehoord keihard op de bocht af, met het vertrouwen van de gemonteerde AP klauwen en schijven 6 meter later remmen dan je gevoel zegt terwijl je alvast een rukje aan het stuur geeft om de neus te richten en de balans uit de achterkant te halen. Op het moment dat de achterkant wat momentum heeft gewoon VOL op het gas gaan staan, 390nm's en 280pk naar de kermende banden en... en... en... AAAAAAAAH - ik k k kommm....

tegen alle natuurwetten in ongehoord hard de bocht uit. En nog een keer. En nog een keer. En... nou vul zelf maar in. De auto is dan wel niet moeders mooiste maar het gaat wel tekeer en het voelt zoooo goed.

Maar dat komt dus niet vanzelf. De Impreza is erg 'vierkant', je moet 'haar' echt bij de nekvel grijpen om het echte genot te ontdekken. Ik vind de setup geniaal. Er zit ongelooflijk veel balans in gewicht- en aandrijving. De boxer geeft een laag zwaartepunt en ik geloof in de techniek van de 'All symmetrical' aandrijflijn. Verder zit je perfect, stoelen, stuur, pook zijn heerlijk geplaatst. En mocht het in de bocht bijna verkeerd gaan, vrijwel ALTIJD op het gas gaan staan om er het beste van te maken en meestal word je wonderbaarlijk gered. En in lange bochten zoals klaverbladen is het gedrag zo progressief dat je eenvoudig op en net over adhesiegrenzen kan gaan zitten... en dat gaat ontzettend hard (wel heb ik een aangepast onderstel). Ik las hier ergens dat men verwacht met een Porsche sneller te zijn op een klaverblad, ik betwijfel dat. Op circuits zijn Porsches sneller, m.i. door de stuurprecisie en breedte van het toerengebied, maar op de normale wegen :?: (Niet dat dat er overigens veel toe doet, voordat de hel hier losbarst :wink: ).

Binnenkort komt dus een STI ipv de WRX. Ik heb er twee bereden met 350 en 365 pk's. Vooral deze laatste (een 2006 2.5L model met 540 :!: Nm's met alleen een ander uitlaat en Ecutek) gaf mij een ongekend gevoel van extreem toegankelijke en bruikbare power. Terwijl ik ettelijke 400+ pk-auto's heb mogen voelen (Ferrari, AM, Audi). Mijn STI zal 'stage 1' ca 330pk/440 Nm worden (vind ik genoeg 8) ). In de STI voelt alles steviger, sterker en nog meer 'planted on the road'. Het werkelijke rally-gevoel komt in de STI meer tot leven door de 6-bak en navenante aggressiviteit, waar de WRX 'alleen' maar uitblinkt in balans en tractie. In de STI is vrijwel alles directer, sneller en anders; stuurinrichting, schokbreker setup en wielgeometrie, differentielen etc. Werkelijk een rally-auto in gezinsverpakking.

Ik heb ook serieus de Evo IX overwogen, maar ik heb een gunstige deal mbt de (model 2005) STI en... ik vind dat de STI relaxter is en meer karakter heeft dan de overigens zeer efficiënte Lancer. (En zeer eenvoudig op te voeren naar 365pk!!!)

Om de vergelijking af te maken; de Subaru is een auto die je naar je wil moet zetten. JIJ vertelt wat er moet gebeuren en als je dat op de juiste manier doet dan wordt je ruim beloond.

Hoe anders als ik in de 993 stap. De zit en contact met de auto is al inniger. 'Soulmate' is het woord dat in me opkomt. De P begrijpt je gewoon! Samen met de auto neem je de bochten, als je goed luistert dan wordt in je oor gefluisterd wat je moet doen. Voorzichtig hier, even wachten, iets meer, ja nu iets steviger, sneller sneller ho kijk uit bijna mis... ja nu hard hard! Doorgaan nee niet stoppen! Ho ho remmen remmen even balans terug ja lange halen ga door schatje lang lang.... niet TE enthousiast baby want zo kunnen we de hele nacht doorgaan, en morgen weer en en...

Sorry ik liet me even gaan :oops:

Maar dat is de Porsche voor me. Voor een lange, innige relatie. Een klassieke schoonheid, en als je naar die kont kijkt terwijl je wegloopt, daar kan ik mijn hele leven van genieten. En dat geluid (sound-paket)! Een echte vro... eh AUTO in de klassieke zin van het woord; elegant, passionate tot wild, maar ook oer- en oerdegelijk. En met de juist aanpak komt ze helemaal los. De ultieme balans vinden om knetterhard maar harmonieus van bocht naar bocht te brullen. En die pedalen staan zo lekker voor het tussengas vlak voor de bocht, als een verborgen plekje wat een leuk gilletje veroorzaakt bij beroering...


Terug naar de werkelijkheid en wat koude waarnemingen:
Wat me echt tegenvalt in de 993 is de 'missende' rust op hoge snelheid. Waarschijnlijk moet ik eens langs Renntech of zo voor de setup, want echt 'flex' wordt ik niet boven de 200 km/u. Ik kwam rond die snelheid in Duitsland eens een flauwe bocht tegen op de Autobahn, die overdwars naar buiten helde. Daar werd ik niet blij van, het ging goed maar het koude vocht stond op de vingers. De Subaru daarentegen, met de lagere top van tegen de 250 km/u (265 op de teller) ligt altijd rotsvast op de weg, ook zonder tupperware achterspoiler. Tot 220 doe je echt moeiteloos met één hand. Hoewel ik dus niet eens zoveel heb met hard en rechtuit.

Overigens blijft het vermakelijk om , vooral in Duitsland, dikke-Audi of BMW rijders met de jappenbak de ogen te laten draaien. Het koppel en het vermogen sleurt de auto moeiteloos naar de topsnelheid. Als we de P en de opgevoerde WRX achter elkaar aan laten gaan dan is de Jap iets sneller tot ca. 220, daarna neemt de P het stokje weer over maar het houdt niet over. Maar ja het is dan ook een standaard 993 uit '94.

De Subaru heeft natuurlijk zijn te verwachten minpunten; je hoeft maar te kijken naar het plaatwerk of er zit een deukje of kras in. De motor is wat rauw en kan nukkig zijn, zeker bij koud weer. Binnenin is het natuurlijk Japans plastic en als je bijv. wat audio in wilt bouwen valt alles uiteen. De klimaatcontrole blaast altijd ergens irritant en het verbruik bij stevig werk is 1:6-1:8... Toppunt vind ik het groene digitale klokje wat sinds '68 in elke Toyota al is gemonteerd (heb ik snel vervangen door een turbodrukmeter).

Uiteindelijk blijft de persoonlijke relatie met de Subaru koel; ik zal er niet echt een traan om laten bij een evt afscheid. Maar je weet wel dat de behoefte terugkomt. :twisted: Een 911 nestelt zich in je hart. Maar het feit dat ik in de Jap het hele gezin op met toebehoren op vakantie kan nemen om me vervolgens in de Midi-Pyrenees te buiten te gaan op doodstille glooiende bergwegen is een onverslaanbaar punt. En dat voor ruim 30k euro en 5k aan 'upgrades'

Dus... Duits om te trouwen en om je hart bij uit te kunnen storten, Japans voor de wilde minnares die je overal mee naartoe neemt zonder in problemen te komen?

Han


30 mei 2006 1:22
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Nou nou...we hebben er een echte schrijver bij :wink: , man Han...je hebt je roeping gemist , het leest als een spannend jongensboek :lol:

:thumright:


30 mei 2006 8:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
heerlijk dit leest "lekker"weg,

Ik zou zeker eens gaan naar erwin voor uitwegen en ander advies,maar heb wel begrepen dat de 993 niet de strakst sturende P is.


robert
_________________________________________
remmen is angst


30 mei 2006 8:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
rob964.c4 schreef:
...maar heb wel begrepen dat de 993 niet de strakst sturende P is.


Dat is het niet ; een 993 kan wel degelijk strak sturen , maar veelal is de rechtuitstabiliteit bij hoge snelheid het probleem , bij erg hoge snelheden vaak wat zoekerig
Heb afgelopen zondag in de 9964S van John gereden , hele fijne auto , maar voelt bij lange na niet zo lichtvoetig aan als een 993 ; voelt aan als een auto uit één stuk , zeer stabiel , als op rails , maar voelt óók wat "zwaarder" aan en geeft daarbij de indruk ook zo stabiel te blijven als het echt hard gaat, waarbij een 993 wat lichtvoetiger aanvoelt, en daarbij ook wat zoekeriger op snelheid.
Pak me niet op m'n woorden , ik probeer hier slechts een nuance-verschil duidelijk te maken , een gevoel.


30 mei 2006 9:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 '94 - STI '06 - E36 T 320i 2.8 - E36 325i
Tiel
Bericht 
Jurgen, inderdaad, ik vind de 993 echt superstrak en extreem precies te plaatsen als de weg goed is en tot gemiddelde snelheden. En lekker lichtvoetig zoals je zegt. Maar als er oneffenheden zijn dan kan de kont wat onrustig aanvoelen, een beetje 'rubberig/blubberig' in zijwaartse richting (hoe miniem ook). Bij hoge snelheid krijg je van die lichte momenten waarbij je adem even stokt. Ook overdwarse richels in de snelweg zijn dan niet fijn.

Ik neem aan dat het iets beter af te stellen is, maar verwacht ook dat het gedeeltelijk inherent is aan de 993, gezien de eerdere opmerkingen hier en daar op dit forum.

Han


30 mei 2006 10:11
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Mooi verhaal Han. Leuk om te lezen hoe anderen diverse autos ervaren in het 'dagelijks' gebruik
Nu snap ik de connectie met streetrace club Rotterdam :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


30 mei 2006 12:32
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Brabant - Westland
Bericht 
Misschien een schrijver in de familie waar je het van georven hebt.
Het leest inderdaad heel makkelijk weg, leuk verhaal.
klasse!
Leander
_________________________________________
924 Track '84

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.


30 mei 2006 12:47
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Mooi verslag hoor !
Je kan als schrijver een nieuw genre beginnen : auto-erotiek, de passie druipt er zo van af :D
_________________________________________
Air or water, Porsches are COOL.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be


30 mei 2006 13:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Super geschreven.
Ik kon me ook helemaal inleven en ging automatisch je wagens verwisselen naar de tijd dat ik en de 911 (3.2) had en de Delta HF Integrale 16V (280PK)
Je beschrijving past perfect.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


30 mei 2006 13:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Zojuist een schone broek aangetrokken ... heftige kost :wink:


30 mei 2006 13:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 '94 - STI '06 - E36 T 320i 2.8 - E36 325i
Tiel
Bericht 
Ah dank voor de aanmoediging. Ik zou het vermakelijk vinden als heel-and-toe voor eeuwig een andere associatie heeft gekregen haha. Nu nog een baan krijgen bij 1 van de autobladen...

911-lover: een Integrale met 280pk!? En met een paar honder kg's minder dan de Impreza denk ik zo?!! :shock:

Han
_________________________________________
Real driving fun is found at limits, not in abilities


30 mei 2006 14:08
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Yep , die ging echt super goed en lag ook als een trein op de weg. Dat was ook mijn eerste 4x4 en ik was totaal onder de indruk (ook van het verbruik bij vlotte rijstijl 1 op 4 )
Tot 250 (wat ook zijn top was) was hij echt de baas op de weg.
Maar ................. al is het een legendarische wagen ................. het is geen Porsche . En daarom is hij terug weggegaan en de Porsche gebleven (wat eigenlijk andersom de bedoeling was om familiale redenen)
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


30 mei 2006 14:20
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Jurgen schreef:
Heb afgelopen zondag in de 9964S van John gereden , hele fijne auto , maar voelt bij lange na niet zo lichtvoetig aan als een 993 ; voelt aan als een auto uit één stuk , zeer stabiel , als op rails , maar voelt óók wat "zwaarder" aan en geeft daarbij de indruk ook zo stabiel te blijven als het echt hard gaat, waarbij een 993 wat lichtvoetiger aanvoelt, en daarbij ook wat zoekeriger op snelheid.
Pak me niet op m'n woorden , ik probeer hier slechts een nuance-verschil duidelijk te maken , een gevoel.


Moet wel iets over Jurgen vertellen.


Ik zat dus naast hem in mijn eigen auto (na een stevig ritje gummen op het circuit), hij (Jurgen) heeft als een van de weinige de feeling om een auto al aan te voelen na 10 meter, en eigenlijk heb je dan geen verdere proefrit nodig.

Tis na 1 of 2 drempeltjes, en voorzchtig doortrekken in zijn 1 dat je een auto al volledig kan aanvoelen hoe het gedrag is.


Weet wel dat het rijden in een 993 niet te vergelijken is met een Porsche van de latere generaties (997 is al helemaal bizar anders).


Als je in een 993 over een muntstuk van € 0.05 rijdt voel je uit welk land ie komt, in een 996/997 alleen welke waarde. (opm van Erik K).

Geeft het karakter van een 993 goed weer.............positief ??? ieder zijn mening.


30 mei 2006 15:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Brabant - Westland
Bericht 
John schreef:
Als je in een 993 over een muntstuk van € 0.05 rijdt voel je uit welk land ie komt, in een 996/997 alleen welke waarde. (opm van Erik K).


GEWELDIG :lol:
_________________________________________
924 Track '84

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.


30 mei 2006 15:48
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02. Cayenne: ex 958-10, 9YA-18
Dirksland
Bericht 
Mooi verhaal al speelt de factor tijd ook een rol natuurlijk. Ik las pas in de krant dat de nieuwe mercedes e220 cdi al een volle seconde eerder bij de 100 is dan de e300 turbodiesel van de vorige generatie. Dit maakt me dan ook wel nieuwsgierig naar het vergelijk tussen een 2006 911 en een 2006 impreza... anyone??? ;)
_________________________________________
gang is alles, roak is power!


30 mei 2006 16:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht 
Mooi geschreven, doe mij ook maar zo'n Subaru!

Vroem vroem vroaar vroaar, of zoiets. Zie je? Ik kan het ook! :wink:


30 mei 2006 16:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Zuid Limburg
Bericht 
:evil: ;)

Mooi verhaal!

Impreza

Porsche 997

De Impreza is altijd een heel respectabele wagen geweest, hij is nu zelfs van zijn Beestlelijke uiterlijk af :twisted: (een beetje dan :lol: )
_________________________________________
Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |


30 mei 2006 16:46
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Een mooi stukje proza.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


30 mei 2006 17:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Jurgen schreef:
rob964.c4 schreef:
...maar heb wel begrepen dat de 993 niet de strakst sturende P is.


Dat is het niet ; een 993 kan wel degelijk strak sturen , maar veelal is de rechtuitstabiliteit bij hoge snelheid het probleem , bij erg hoge snelheden vaak wat zoekerig
Heb afgelopen zondag in de 9964S van John gereden , hele fijne auto , maar voelt bij lange na niet zo lichtvoetig aan als een 993 ; voelt aan als een auto uit één stuk , zeer stabiel , als op rails , maar voelt óók wat "zwaarder" aan en geeft daarbij de indruk ook zo stabiel te blijven als het echt hard gaat, waarbij een 993 wat lichtvoetiger aanvoelt, en daarbij ook wat zoekeriger op snelheid.
Pak me niet op m'n woorden , ik probeer hier slechts een nuance-verschil duidelijk te maken , een gevoel.



Mooi onder woorden gebracht Jurgen...! Precies wat ik ook zo ervaar....
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


30 mei 2006 22:08
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
Bericht 
waar haalt die man zijn tijd/woorden vandaan, vind het stuk(je) echt iets voor de playboy, auto's en vrouwen you know :!: :D
heerlijk geschreven, ben jaloers op je w(agen/oorden)park :!: :wink:

keep writing, craze


31 mei 2006 13:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Als je net zo rijdt als je schrijft............... :twisted: :wink: lekker leesvoer. :drive:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


31 mei 2006 18:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex Midnight blue 928 GTS 1995
Heerenveen
Bericht 
Geweldig stuk om te lezen zeg :!: Heb ook moeten verschonen... :wink:
_________________________________________
Don't worry about tomorrow, God is already there.


31 mei 2006 18:43
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 '94 - STI '06 - E36 T 320i 2.8 - E36 325i
Tiel
Bericht 
Jaco schreef:
Als je net zo rijdt als je schrijft............... :twisted: :wink: lekker leesvoer. :drive:


Nee joh, ik schrijf zoals ik rijd! :D ... Alleen mijn vrouw weer wat meer aandacht gaan geven geloof ik (Craze, waar komt de tijd anders vandaan :oops: )

Gr

Han
_________________________________________
Real driving fun is found at limits, not in abilities


31 mei 2006 18:58
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Die jongen denkt dat hij op het Subaru-bulletin-board zit? :oops:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


31 mei 2006 20:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Vast niet ; gewoon een auto-liefhebber die zijn ervaringen deelt :wink:

Moet zeggen dat ik het tenminste best interessant vind...


31 mei 2006 21:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geronimo78


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.