Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 12:55



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Varioram inductie 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
993 targa
Amsterdam
Bericht Varioram inductie 993
Hallo Porsche Liefhebbers,

Ik ben sinds korte tijd trotse bezitter van een 993 targa. Heb daarvoor altijd 3.2 gereden. Heb een 2-tal vraagjes voor jullie:

Kan iemand mij vertellen vanaf welk bouwjaar (maand) de fabriek begonnen is met het Varioram Inductiesysteem af fabriek te leveren? En hoe is dit systeem zichtbaar / merkbaar?

Bij wel jaar / serie horen welke knipperlichten (wit / oranje etc)?

groet,

Steijn


01 jun 2006 12:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
ik helaas niet,,fff wachte op de volgende die kan jou dat zeker vertellen :wink:
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


01 jun 2006 12:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
vanaf model '95 VarioRam => dus gebouwd vanaf 08/94 :wink:
=> kenbaar een groot plastic inlaatspruitstuk bovenop de motor

Van de pinkercombinaties weet ik ni zoveel..al dacht ik wel dat de Carrera 4 standaard witte pinkers had en achteraan volledig rood
_________________________________________
Respekt für die Eltern


01 jun 2006 12:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
is de targa niet pas in '95 gekomen (of eind '94)?..ik denk dat alle targa's VarioRam zijn
_________________________________________
Respekt für die Eltern


01 jun 2006 12:37
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2 cabrio 1996
den haag
Bericht 
varioram is vooral merkbaar als je de grens van 5000 toeren passeert. dan verandert de lengte van het inlaatluchtkanaal (of zoiets). hoe merk je dat:
1) een jankend geluid dat zich moeilijk laat omschrijven maar beslist verslavend is
2) de acceleratie is beter tov een 'ouderwetse' 993, al weet ik niet of het verschil nou echt dramatisch is. in de praktijk.
Maar goed, alleen al om het geluid is varioram natuurlijk te prefereren boven de oudere modellen.
in combina :D tie met sportdempers is het helemaal kikken, trouwens.


01 jun 2006 13:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht 
Geen enkel probleem voor jou want de Targa is altijd met varioram geleverd geweest. Bij de 993 hadde alle modellen altijd standaard oranje pinkers behalve de 4WD modellen zoals C4, C4S en Turbo...
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


01 jun 2006 13:28
Profiel WWW
Bericht Re: Varioram inductie 993
Steijn schreef:
Hallo Porsche Liefhebbers,

Ik ben sinds korte tijd trotse bezitter van een 993 targa. Heb daarvoor altijd 3.2 gereden. Heb een 2-tal vraagjes voor jullie:

Kan iemand mij vertellen vanaf welk bouwjaar (maand) de fabriek begonnen is met het Varioram Inductiesysteem af fabriek te leveren? En hoe is dit systeem zichtbaar / merkbaar?

Bij wel jaar / serie horen welke knipperlichten (wit / oranje etc)?

groet,

Steijn


Varioram vanaf bouwjaar '96 (vanaf welke maand weet ik niet).
Die van mij is van juni '96 + Varioram. Gemakkelijk herkenbaar aan de zilvergrijze inlaatspruitstuk.

Witte plinkers zijn optioneel en standaard bij 993 S, C4 en Turbo.


01 jun 2006 13:30
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Targa vanaf 1996 en altijd met varioram, verschil met "non varioram" is verwaarloosbaar, waarbij non varioram iets makkelijker te tunen schijnt te zijn.

even zoeken op forum naar varioram:

Varioram:

Afbeelding

Non Varioram:

Afbeelding
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


01 jun 2006 13:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Dus als je goed kijkt: het staat erop...


01 jun 2006 13:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Oeps..ik was een jartje mis in één van m'n eerste replies...VarioRam is idd vanaf model '96, dus de modellen die vanaf 10/95 gebouwd zijn :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


01 jun 2006 13:54
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
993 targa
Amsterdam
Bericht 
Allen,

Super bedankt voor de snelle reacties!
Dit was de eerste keer dat ik op het forum was....
Heel leuk om zoveel mede liefhebbers te vinden en zo snel te leren! Bovendien een dtuk goedkoper dan bij de garage leren :wink:

Steijn


01 jun 2006 14:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
ja Mich en een opvallend metalen inlaatspruitstuk :wink:

de tekst Varioram, die stond er in het begin niet op :idea:

bovenop het spruitstuk vind je 3 onderdrukdozen (op de foto 1 net links van het luchtfilter helemaal rechts) die kleppen bedienen via stangen/asjes en de karakteristiek van het inlaatproces wijzigen vanaf rond de 5000 /min. Dit is inderdaad duidelijk te horen tijdens accelleratie.

Dit systeem is helaas vrijwel altijd geleverd i.c.m. met een versn.bak met langere overbrengingen - rond de 10% langer! - waardoor het vermogensvoordeel meer dan te niet wordt gedaan.
De wagen kan 'eindeloos' worden doorgetrokken, speciaal in 4 en 5, en bereikt de top erg langzaam :cry:


01 jun 2006 14:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht 
Idd paul, samen met varioram hebbe we ook de amerikaans afgestelde versnellingsbakken gekregen om beter aan de milieunormen te voldoen.
Een van de redenen waarom ik zo blij met de 272 ben :lol:
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


01 jun 2006 14:42
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
ja Mich en een opvallend metalen inlaatspruitstuk :wink:

de tekst Varioram, die stond er in het begin niet op :idea:

bovenop het spruitstuk vind je 3 onderdrukdozen (op de foto 1 net links van het luchtfilter helemaal rechts) die kleppen bedienen via stangen/asjes en de karakteristiek van het inlaatproces wijzigen vanaf rond de 5000 /min. Dit is inderdaad duidelijk te horen tijdens accelleratie.

Dit systeem is helaas vrijwel altijd geleverd i.c.m. met een versn.bak met langere overbrengingen - rond de 10% langer! - waardoor het vermogensvoordeel meer dan te niet wordt gedaan.
De wagen kan 'eindeloos' worden doorgetrokken, speciaal in 4 en 5, en bereikt de top erg langzaam :cry:


Klopt Paul...het is een "metalen" spruitstuk en geen plastic zoals ik eerder foutief aanhaalde... :?

Bertreffende die langere versnellingsbakken kan ik wel hetvolgende vertellen: een aantal van de eerste VarioRam 993's zijn aan deze nieuwe bakken ontsnapt en hebben de oude eronder met "kortere" verhoudingen...naar 't schijnt is bij die modellen het verschil wel goed voelbaar...nu is dit wel enkel het geval bij enkele "smalle" 993's en zeker niet bij de S-jes
_________________________________________
Respekt für die Eltern


01 jun 2006 15:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en TVR Griffith 500
Bericht 
PeterC2C schreef:
varioram is vooral merkbaar als je de grens van 5000 toeren passeert. dan verandert de lengte van het inlaatluchtkanaal (of zoiets). hoe merk je dat:
1) een jankend geluid dat zich moeilijk laat omschrijven maar beslist verslavend is
2) de acceleratie is beter tov een 'ouderwetse' 993, al weet ik niet of het verschil nou echt dramatisch is. in de praktijk.
Maar goed, alleen al om het geluid is varioram natuurlijk te prefereren boven de oudere modellen.
in combina :D tie met sportdempers is het helemaal kikken, trouwens.


Klopt helemaal :!: Wordt dat janken echt door dat varioram gebeuren veroorzaakt :?:
_________________________________________
991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0


06 jun 2006 10:36
Profiel
Bericht 
Ja!
Paul heeft me dit laten demonstreren en me duidelijk het verschil laten horen. Stond er zelf niet bij stil totdat anderen je er attent op maakten.
Zo leer je ook eens wat van een ander :wink:

En als ik het goed begrepen heb zijn er misschien zelfs 2 versies (?) variorams. De latere versie is met de versnellingsbak meer aangepast aan Amerikaanse milieunormen??


06 jun 2006 10:43
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maarten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.