23 sep 2012 17:50
24 sep 2012 9:35
Quirijn schreef:De targa 74 waar ik een rechtszaak over begon staat weer te koop. Niet genoemd wordt dat deze
Porsche een "salvaged" status heeft.
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6137/2496721
24 sep 2012 11:30
24 sep 2012 13:44
24 sep 2012 16:13
24 sep 2012 17:37
Robbe schreef:Quirijn schreef:De targa 74 waar ik een rechtszaak over begon staat weer te koop. Niet genoemd wordt dat deze
Porsche een "salvaged" status heeft.
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6137/2496721
Is dat relevant? De auto heeft een RDW attest en een NL kenteken, dan maakt het toch niet uit dat deze blijkbaar in het verleden in het buitenland een status had? Als de auto alleen nog maar gesloopt mocht worden, waren de papieren ingenomen, en zonder papieren een NL kenteken regelen gaat je niet lukken. Dus alleen-geschikt-voor-sloop is het niet geweest.
Mijn conclusie is dat de auto in het verleden goed verzekerd is geweest bij een niet-totall lossschade, en dat een en ander formeel is afgehandeld.
Hoeveel van de vakkundiggerestaureerde 911's hebben vroeger geen schade gehad. Zijn de auto's niet slechter van geworden.
24 sep 2012 18:18
24 sep 2012 19:23
Zwart/zwart met schuifdakOldenhuis schreef:Ben wel op zoek, niet heel dringend, helaas geen schuifdak en liefst zwart/zwart, maar goed, kan niet alles hebben:
24 sep 2012 19:54
25 sep 2012 15:05
25 sep 2012 16:10
Quirijn schreef:Robbe schreef:Quirijn schreef:
.
Denk dat het aan de koper is om uit te maken of het al dan niet relevant is. Waar het om gaat is dat je het als verkoper dient te melden. Een salvaged status betekent dat het duurder is de auto te repareren dan te slopen. In 9 van de 10 gevallen betekent dit schade aan het chassis. Voor onderhavige Porsche geldt dat
dat het waarschijnlijk is dat er inderdaad schade is aan het chassis. Waarom? Bij Porsche centrum Rotterdam is de auto op de brug geweest daar vielen de monteur (Rob) een aantal dingen op. Zo hoor je allerlei geluiden in het stuurhuis als je de voorwielen beweegt. Dit duidt op schade aan het stuurhuis. Voorts kun je als je naar
de lijnen van de carrosserie kijkt (i.h.b. de lijnen langs de voorklep en voorspatborden) zien dat de wagen uit zijn verband is. Een en ander wijst erop dat chassis uit verband is. Probleem is dat zelfs een professional het nog moeilijk vindt om chassis schade te zien. Zo kunnen er microscopisch kleine scheurtjes in het metaal zitten. Het voorgaande
heeft de Amerikaanse autoriteiten doen besluiten dat in de VS een "salvaged" status altijd bij de verkoop van een auto gemeld moet worden.
25 sep 2012 16:15
bully schreef:Zwart/zwart met schuifdakOldenhuis schreef:Ben wel op zoek, niet heel dringend, helaas geen schuifdak en liefst zwart/zwart, maar goed, kan niet alles hebben:
25 sep 2012 16:26
Robbe schreef:Quirijn schreef:Robbe schreef:Quirijn schreef:
.
Denk dat het aan de koper is om uit te maken of het al dan niet relevant is. Waar het om gaat is dat je het als verkoper dient te melden. Een salvaged status betekent dat het duurder is de auto te repareren dan te slopen. In 9 van de 10 gevallen betekent dit schade aan het chassis. Voor onderhavige Porsche geldt dat
dat het waarschijnlijk is dat er inderdaad schade is aan het chassis. Waarom? Bij Porsche centrum Rotterdam is de auto op de brug geweest daar vielen de monteur (Rob) een aantal dingen op. Zo hoor je allerlei geluiden in het stuurhuis als je de voorwielen beweegt. Dit duidt op schade aan het stuurhuis. Voorts kun je als je naar
de lijnen van de carrosserie kijkt (i.h.b. de lijnen langs de voorklep en voorspatborden) zien dat de wagen uit zijn verband is. Een en ander wijst erop dat chassis uit verband is. Probleem is dat zelfs een professional het nog moeilijk vindt om chassis schade te zien. Zo kunnen er microscopisch kleine scheurtjes in het metaal zitten. Het voorgaande
heeft de Amerikaanse autoriteiten doen besluiten dat in de VS een "salvaged" status altijd bij de verkoop van een auto gemeld moet worden.
Een salvaged status in de VS heeft geen status in NL. De verkoper in NL is derhalve niet verplicht dit te melden.
Dat het wellicht niet netjes is, is een andere kwestie. Dat is een mening (waar ik het wel mee eens ben)
Dat een koper zelf ook onderzoek moet doen naar een aankoop, is echter wel weer een feit.
Dat geluid in een stuurhuis duidt op chassisschade , hoeft niet. Kan legio oorzaken hebben. Chassisschade, maar ook slijtage door hoge km.
Dat niet passende delen duiden op chassisschade, is ook niet noodzakelijkerwijze correct.
Er is verschil tussen de punten waarop een auto op de richtbank gemeten en zonodig rechtgetrokken wordt, en de constructie waarbij uitstekende delen aan de body (lees: schermen) scheef zitten en derhalve ongelijke naden laten zien.
Het eerste geval is belangrijk, want het beïnvloed het weggedrag, en dat kan gevaarlijk zijn. Het tweede is eerder cosmetisch.
Een professional zal chassischade altijd kunnen constateren wanneer deze nog aanwezig is. Is deze vakkundig gerepareerd, is deze niet meer zichtbaar, en duid alleen dat papiertje uit de VS nog op een mogelijke schade uit het verleden.
Ik snap dat je lol wel minder werd toen je dat papiertje vond in je auto, maar te panisch moet je daar bij een bijna 40 jaar oude auto ook niet over doen. En een rechtzaak aanspannen gaat dan in mijn optiek te ver.
25 sep 2012 20:43
25 sep 2012 21:04
25 sep 2012 21:13
25 sep 2012 21:36
25 sep 2012 23:25
Falco schreef:beste forummers, zaterdag wil ik even een kijkje nemen bij deze porsche 996
http://www.speurders.nl/overzicht/f_par ... =100&q=996
Is iemand toevallig bekend met deze wagen? Of weet hij of zij er iets over te vertellen?
Hij is vorig jaar ingevoerd en sindsdien niet van eigenaar gewisseld.
26 sep 2012 0:16
26 sep 2012 10:05
26 sep 2012 10:33
26 sep 2012 12:35
Robbe schreef:@Quirijn, allereerst is het de bedoeling dat je blij wordt van je aankoop, en niet een ongemakkelijk gevoel rijker wordt. In zover ga ik er in mee dat je plezier vergald is als je een bewijs vindt dat je auto schade heeft gehad, wat je niet wist vantevoren.
Echter: als de auto door de schade onveilig zou zijn voor het verkeer, dan was het NL kenteken nooit verstrekt door de RDW. Want een rdw keuring op een klassieker geïmporteerd uit de US is een stuk strenger en meer omvattend dan een apk keuring. Overigens is bij de apk keuring ook gecontroleerd op veiligheidsaspecten, en blijkbaar zijn er geen aandachtspunten gevonden (want goedgekeurd). Geluidmakend stuurhuis of niet...
Dat de eerste versnelling kapot gaat, staat weer helemaal los van de salvage status. Is wel een tweede domper op jouw feestvreugde.
Dat jij via de rechter hier je gelijk gehaald hebt, bevreemd mij in grote mate.
Ik had als verkoper verder geprocedeerd.
Non-conformiteit mag niet uitgelegd worden als garantie op een 38 jaar oude auto, gekocht voor een laag bedrag voor een dergelijke auto. Op moment van aankoop voldeed het product aan wat van een relatief goedkope oude auto verwacht mag worden: de eerste versnelling is zwak bij de 915 bak, en geeft vaak problemen met de synchro. Dat er iets dan echt kapot gaat, is iets dat de verkoper ook had kunnen toeschrijven aan onkundig gebruik door de koper. Een 38 jaar oude 911 voor een laag bedrag heeft nu eenmaal een hoop verborgen werk, dat dien je als koper ook te beseffen. Daarvoor zijn aankoopkeuringen bedoeld. Als je die had laten doen, en alles was prima in orde, en er gaat dan iets fout, dan had je terecht een punt gehad.
Maar volgens mij ging het hier toch anders.Voor de volledigheid, ik ken deze auto of de verkoper niet.
26 sep 2012 13:51
Delnoy schreef:Dat witte interieur vind ik dan wel weer wat minder.
26 sep 2012 15:22