Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 03 apr 2026 0:37

Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
1990 964 C4 Linen - Werksauslieferung - Volledige historiek! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C4 1990
Bericht 1990 964 C4 Linen - Werksauslieferung - Volledige historiek!
Hallo allemaal,

Velen van jullie kennen de auto mogelijks van mijn topic hier op het forum:
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=54716

Na iets meer dan 5 jaar, zo'n 15.000 km extra, en een uitgebreid traject dat ik stap voor stap heb gedocumenteerd o.a. in die thread, is het tijd om de 964 te laten gaan. Met een gezin van vijf kom ik er simpelweg te weinig mee rijden sinds de geboorte van ons jongste dochtertje. Hij verdient iemand die hem vaker de weg op neemt, het is een topauto.

Ik heb een volledige website gebouwd met alle info, professionele fotoreportage en heel wat toelichting:

http://www.classic964.com

Onderaan de site vind je ook een linkje naar het volledige documentatiearchief op Google Drive – alle originele facturen, inspectierapportages, en de volledige eigenaarhistorie.

— DE AUTO —

1990 Porsche 964 Carrera 4 Coupé in Linen Grey Metallic (L550). Zwart vol leder. Werksauslieferung: afgehaald door de eerste eigenares aan de Porsche-fabriek in Zuffenhausen op 16 maart 1990, toen vrij uitzonderlijk. Motor (M64/01) en versnellingsbak (G64/00) zijn matching numbers met het chassis. Geburtsurkunde voorhanden. Huidige km-stand: bijna 207.000 km.

Het grootste deel van z'n leven heeft de wagen doorgebracht in Nederland, als laatste bij de familie Schilder, de automotive familie in Noord-Nederland, jullie waarschijnlijk wel bekend. De wagen is altijd prima verzorgd geweest.

— WAAROM DEZE 964? —

De volledige eigenaarslijst is aantoonbaar vanaf dag één. Elke eigenaar bekend, moment van overdracht, kilometerstand bij overdracht. Ook het onderhoud is volledig traceerbaar gedocumenteerd. Dat is op de huidige 964-markt niet vanzelfsprekend, en dat waren dan ook los van de technische staat de voornaamste redenen waarom ik de auto destijds kocht na 11 exemplaren te hebben bekeken.

De motor heeft twee gedocumenteerde grote revisie-ingrepen gekend vóór mijn eigenaarschap:
[list=]2013, Elfer Porsche Classics (179.805 km): cilinderkoprevisie incl. modificatie met CE-ring, vernieuwde zuigerveerset, gevolgd door klepstelling en vernieuwde kleppendekselpakking na 1.500 km
2018, Wisman Autobedrijf voor Wolbert Porsche (190.601 km): motor uitgebouwd, nokkenas huizen opnieuw verpakt, diverse tuimelaarsassen vervangen, nokkenas timing afgesteld, twee nieuwe klepdeksels,uitgevoerd in voorbereiding op de verkoop aan de eigenaar vóór mij[/list]

Het resultaat: geen olielekken. Op een 964 zegt dat enorm veel.

Vóór mijn aankoop in 2020 via Triple & Crown liet ik een AKK uitvoeren bij Porsche Classic Center Gelderland. Zij hebben me tijdens de testrit de goede mechanische staat bevestigd. Dankzij de AKK heb ik een lijst ontvangen met opmerkingen die ik nadien heb kunnen afvinken. Daarna heb ik er zelf nog circa €18.500 aan onderdelen, arbeid en professionele diensten ingestoken. Alles werd uiteraard gedocumenteerd.

— WAT ER AAN GEDAAN IS (korte samenvatting) —

Wie mijn topic heeft gevolgd weet het grotendeels, maar voor de volledigheid toch wat samenvatten met belangrijke zaken:

Technisch:

- Motor: zie toelichting hierboven
- Bilstein B6 met H&R veren door JC Motors (Berlare), incl. nieuwe draagarmrubbers, stabilisatorrubbers, volledig uitgelijnd, was een enorme transformatie!
- Nieuwe remschijven, -blokken, -leidingen (Goodridge stalen remleidingen), wiellagers
- Nieuwe motorsteunen (993 C4S - meer comfort!), nieuwe baksteun geplaatst
- Koelermod (Kappi)
- Solid-State DME relais (Focus 9 Technology)
- RS chip (Kappi)
- Dansk sportkat 100-cell met cup pipe
- Achtervleugel-ECU gereviseerd door Bergvill F/X (Noorwegen)
- NOS Bosch H4 koplampen + achterlichten vernieuwd, nieuwe mistlamplenzen, ...
- Airco gereviseerd (2021) – koelt perfect
- ik vergeet sowieso nog zaken toe te voegen, kijk gerust ook in de thread op het forum zoals hierboven naar gelinkt of de website
- systematisch jaarlijks olieonderhoud gehad, Motul 300V 15w50, topolie!

Interieur:

- Turbo/Sport stoelen gesourced bij Speed Service en professioneel gerestaureerd door Blinkt BV
- Blaupunkt Bremen SQR 46 DAB met Bluetooth (periodegetrouwe upgrade qua look), handsfree calling, microfoon mooi weggewerkt
- Hertz DCX & Audison Prima speakers achter originele grilles
- Tactico "Eau Rouge" stuurwiel met handgemaakte leren claxonknop (Manuel Campuzano, Mexico, via het Pelicanparts forum)

Documentatie:

- Volledige eigenaarsketen vanaf nieuw gedocumenteerd
- Gestempeld onderhoudsboekje aanwezig
- Alle facturen en bonnen in twee mappen
- AKK door Porsche Classic Center Gelderland uitgevoerd vóór mijn aankoop in 2020 waarna ik de opmerkingen heb kunnen afvinken
- Porsche Geburtsurkunde
- Werksauslieferung
- Geen enkel zo'n complete wagen gevonden tijdens mijn zoektocht zo'n 6j geleden (11 exemplaren gaan bekijken destijds :D )

— CONDITIE —
Steenslag op de voorspoiler en rechter achterwielaanloop. Hier en daar een steentje op de kofferplaat. Kleine barstje in het interieur aan de bestuurdersdeurafwerking ter hoogte van de elleboog (daar waar je elleboog steunt aan het raam :D ). Kofferdekseldempers mogen misschien vervangen worden, afhankelijk van de temperatuur blijven ze al dan niet open staan. Dit kan ik zelf ook wel nog doen. Geen van deze punten heeft impact op de mechanische staat of rijbaarheid. Alles is gedocumenteerd in de fotoreportage.
Geldige Belgische technische keuring tot midden december 2026.

Mijn vraagprijs is €89.964

Wees welkom voor koffie en een koude start :D Bezichtiging enkel op afspraak!

Enkele foto's, stuur me gerust een PB of een mailtje op hello@classic964.com indien jullie meer foto's willen of de foto's in groot formaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding