Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:48



Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, info? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, info?
Ik weet dat er hier mensen op het forum zitten die al eens een auto uit Duitsland hebben geïmporteerd.

Nu heb ik mijn zoektocht naar een Boxster uitgebreid naar 'die Heimat' en ik heb een aantal mooie exemplaren op het oog die aan al mijn wensen en criteria voldoen.

Los van het avontuur om diep Duitsland in te rijden om een auto te gaan bekijken, kwamen er ook een aantal vragen bij mij op...

Die vragen zijn de volgende:

- stel ik koop een auto in Duitsland, hoe krijg ik die dan naar Nederland?
- stel ik besluit om 'm naar Nederland te rijden, kan dat?
- hoe regel ik dan een (tijdelijk) kenteken en wat kost dat?
- hoe zorg ik ervoor dat ik verzekerd ben gedurende de rit naar Nederland?
- hoe regel ik Nederlandse kentekens?
- afspraak maken bij de RDW? Hoe snel moet/kan dat na de aankoop in Duitsland?
- als daar een paar dagen tussen zitten, hoe doe ik dat dan met verzekering en (tijdelijke) kentekens?
- wie weet hoe je het gunstigst de BPM kunt/moet berekenen? (Er schijnen verschillende methodes te zijn die allemaal geaccepteerd worden, maar de juiste methode zou je honderden euro's kunnen schelen)

Mocht je een antwoord op bovenstaande vragen weten, kun je die natuurlijk in dit topic neerschrijven, maar je kunt me ook een pb sturen (eventueel met je telefoonnummer, zodat ik contact met je kan opnemen).
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


29 jan 2016 14:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Nou Antoine je gaat niet over een nacht ijs lees ik :wink:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


29 jan 2016 14:17
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera S - 2013 zwart/zwart 911 3.2 Carrera Cabrio 1989 Diverse alfa (incl. resto’s) een lancia en een bmw
Bussum
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
net mee bezig voor de 166, ik zou in jouw geval het laten doen door een bedrijf... op de site van dasimport heb ik een hoop nuttige info kunnen vinden. Voor mij maakte het niet uit, dus ben zelf even in de belasting BPM materie gedoken. Bij mij was het geen groot bedrag, dus of ik nou 260e betaal aan BPM of met een hoop uitzoeken een paar tientjes minder zou betalen met kans op gezeik... was voor mij een no brainer. koop je een iets jongere auto, kan het een boel schelen.


29 jan 2016 14:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Verkopende partij vragen waar het dichtstbijzijnde verkeersambt zit.
Daar voor circa € 90 een kenteken bewijs + platen + WA verzekering (Europa) halen.
Papierwerk invullen .... naar NL rijden.

Dezelfde dag (of binnen die week) op dezelfde platen naar de RDW rijden.
Auto laten keuren voor kenteken (da's het snelst)
Met nieuwe NL kenteken kan je dan naar de Turk op de hoek voor je APK ;)

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook bijna niet ... :)


29 jan 2016 14:36
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Olaf schreef:
Met nieuwe NL kenteken kan je dan naar de Turk op de hoek voor je APK ;)


Tenzij er nog een TÜV op zit, dan is de APK nog niet nodig.

Wel even belangrijk, er zijn 2 Duitse export platen. 1 met een dekking in enkel Duitsland (te herkennen aan het gele vlakje op de kentekenplaat) en 1 met een Europese dekking (te herkennen aan het rode vlakje).

Officieel mag je als Nederlander niet met deze platen in Nederland rijden (wel in de rest van Europa). Mij is verteld dat je er voor moet zorgen dat je een afspraakbevestiging met RDW hebt wanneer je terug naar Nederland rijdt met deze platen, dan doet de politie niet zo moeilijk.

Ik zelf had met de invoer van mijn 911 dezelfde dag een afspraak staan in Almelo en ben rechtstreeks van de dealer naar de RDW gereden. Ik heb die dag 'gewoon' met de Duitse platen in Nederland gereden.

Er zijn een aantal RDW stations waar de belastingdienst ook een kamertje heeft. Papieren had ik van tevoren al ingevuld en na de keuring de BPM papieren aldaar ingeleverd.
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


29 jan 2016 14:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Ah... Alweer een paar stappen verder...

Het gaat om een Boxster S (3.2) van oktober 2000 die ik kan kopen voor € 11.000

Op hoeveel BPM moet ik dan rekenen?

Wat kost een keuring bij de RDW en het aanvragen van (Nederlandse) kentekens?

Ik heb van de handelaar begrepen dat een zogenaamd TüV-kenteken 1 maand geldig is en dat je daar ook in Nederland mee mag rijden (@ Marco: ik denk dat dat het kenteken met het rode vlakje is :wink: ), als je maar aan kunt tonen dat je een afspraak bij de RDW hebt. Klopt dit? De prijs van zo'n kenteken zou ca. € 300 zijn.

@Marco: hoe had jij het bij je 996 met de (WA-)verzekering geregeld?

Alweer een stapje dichterbij... :wink:

https://home.mobile.de/NANCYALBRECHT#des_217780215
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


29 jan 2016 15:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 cabrio 1984
Beek
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
BPM kun je uitrekenen op autoweek.nl (onder tools / bpmcalculator). Zal ca 300,- zijn. Ik bestel bij invoer een Kurzzeitkenzeichen (gele vakje). Kost 75,- en kun je online aanvragen bij strassverkehrambt (ff googlen). Ik laat dit kenteken bezorgen bij de duitse verkoper zodat ik bij ophalen auto meteen met kenteken kan wegkneuren. Wel ff verzekering regelen hierop. Officieel mag je hier niet mee NL in, maar als je afspraakbevestiging van rdw al bij je hebt, dan denkt de gemiddelde politie-agent dat het wel goed is zo.
Bij rdw moet je ca 125,- aftikken voor administratie etc. Het formulier aangifte bpm doe ik via autotelex.nl: voor 19,95 krijg je in pdf meteen de gehele aangifte ingevuld tegen voordeligste tarief.
Kortom, voor totaal 300pbm+125rdw+20 autotelex+75 kenteken=520,- ben je klaar. Succes!


29 jan 2016 15:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Ik heb vorig jaar op Duitse garage kentekenplaten tot de grens gereden en bij de grens Nederlandse groene platen er op gehangen.

De Duitse platen mocht ik lenen van de handel waar ik de auto kocht.
De groene platen heb ik van een buurman met een autozaak.

Ze moeten dan wel in hun register de auto opschrijven ;).
Kostte mij 2 telefoontjes en je bent verzekerd, totale kosten 2 euro beltegoed :D.


29 jan 2016 16:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
MarcoB schreef:
Olaf schreef:
Met nieuwe NL kenteken kan je dan naar de Turk op de hoek voor je APK ;)


Tenzij er nog een TÜV op zit, dan is de APK nog niet nodig.

Wel even belangrijk, er zijn 2 Duitse export platen. 1 met een dekking in enkel Duitsland (te herkennen aan het gele vlakje op de kentekenplaat) en 1 met een Europese dekking (te herkennen aan het rode vlakje).

Officieel mag je als Nederlander niet met deze platen in Nederland rijden (wel in de rest van Europa). Mij is verteld dat je er voor moet zorgen dat je een afspraakbevestiging met RDW hebt wanneer je terug naar Nederland rijdt met deze platen, dan doet de politie niet zo moeilijk.

Ik zelf had met de invoer van mijn 911 dezelfde dag een afspraak staan in Almelo en ben rechtstreeks van de dealer naar de RDW gereden. Ik heb die dag 'gewoon' met de Duitse platen in Nederland gereden.

Er zijn een aantal RDW stations waar de belastingdienst ook een kamertje heeft. Papieren had ik van tevoren al ingevuld en na de keuring de BPM papieren aldaar ingeleverd.


Ik heb al heel veel gevonden en al met al vallen de kosten eigenlijk best allemaal mee. Daar kan ik wel mee uit de voeten.
Er is echter nog één vraag niet beantwoord (waar ik zo snel ook geen antwoord op kan vinden/krijgen):
- hoe zorg ik ervoor dat ik verzekerd ben gedurende de rit naar Nederland?
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


29 jan 2016 16:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
De auto op chassisnummer verzekeren. Voorlopige dekking lukt altijd.


29 jan 2016 16:42
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Black Betty schreef:
- hoe zorg ik ervoor dat ik verzekerd ben gedurende de rit naar Nederland?


Die Duitse EU export platen hebben een WA dekking, maar als je dat een onveilig gevoel geeft :arrow: .. zoals hoefnix (dubbel) verzekeren op chassis nummer ;)

KLIK voor een stukje leesvoer - over het Duitse export kenteken - met geel vlakje :wink:


29 jan 2016 17:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
De vraag die ik nog niet heb zien langskomen; is hoe het zit als er (garage)garantie op de wagen aanwezig is.
In België heb je vaak de verplichte garantie, maar ook in Duitsland zie je wel wagens met garantie te koop en ik bedoel dan uiteraard niet fabrieksgarantie.
Is deze dan gewoon nog geldig bij export, of is het alleen van toepassing voor kopers uit het land zelf?
Mede afhankelijk van de afstand, zou het aantrekkelijk kunnen zijn om die garantie indien mogelijk te handhaven.


29 jan 2016 18:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Voor de bpm berekening en aangifte ga je naar autotelex.nl

Kost je 20 euro maar dan ben je gelijk klaar.

Verzekeren op chassinr kun je online doen bij diks. Kost 100 euro ofzo.

Voor het NL deel kun je bij rdw een eendagskenteken krijgen,mheb je wel het chassisnr nodig.

Ik zou gaan kijken in d land, de deal maken, alles rustig regelen en dan eenweek later ofzode auto ophalen, gelijk door naar de rdw, kentekenkeuring en dan door naar huis.

Volgens mij kun je met het eendagskenteken van de RDw ook door d land heen, laat dan wel even echte platen maken en geen kartonnetje...

Ik heb toen met de zweedse verkoper afgesproken dat ik op zijn zweedse kenteken naar NL zou rijden. Heb de platen toen per post terug gestuurd.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


29 jan 2016 21:47
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
MarcoB schreef:
Er zijn een aantal RDW stations waar de belastingdienst ook een kamertje heeft. Papieren had ik van tevoren al ingevuld en na de keuring de BPM papieren aldaar ingeleverd.

Je kan er wel de papieren inleveren maar niet de verschuldigde bpm betalen. let op; daar heb je twee rekeningnummers voor: de snelle afhandeling en de langzame. Effe opletten.Verder appeltje eitje.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


29 jan 2016 23:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996mk2 cabrio en 944 Cup racer
Apeldoorn Oost
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
ik heb mijn 911 (doelbewust) bij een Duitse porschedealer gekocht (was in Solingnen). Die had veel ervaring met export naar NL en had een duits 5 daags kenteken geregeld plus verzekering waarmee je als Nederlander niet in NL mag rijden. Doe je het toch jen je krijgt een ongeval heb je een uitdaging denk ik......maar vervolgens heb ik zelf een 1 dags NL kenteken geregeld bij de RDW plus verzekering op chassisnr en voor die dag de keuring gepland. Op de grens de NL 1 dags kentekenplaten erop (karton was toen toegestaan, zie RDW site). Na de goedkeuring kon ik naar huis en enkele dagen daarna was het NL kenteken binnen.

Voordeel van dealer was dat er de internationale Porsche approved garantie op zat voor 1 jaar. Dus vlak voor afloop garantie langs de dealer in NL en alle onhebbelijkheden die onder de garantie vielen (waren wat kleine zaken) op kosten van Porsche laten vervangen.
_________________________________________
996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas


31 jan 2016 12:00
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Johndc schreef:
een duits 5 daags kenteken geregeld plus verzekering waarmee je als Nederlander niet in NL mag rijden. Doe je het toch jen je krijgt een ongeval heb je een uitdaging denk ik......

Hoe weet je dat? Ik ken het verhaal, maar op de groene kaart die bij de betreffende verzekering hoort, staat een lijst met landen waarin je verzekerd bent als je met het exportkenteken rijdt. En daar staat Nederland bij. Er staat nergens in de voorwaarden dat je als Nederlander met dat kenteken in Nederland niet verzekerd zou zijn. Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden.

Ik heb nu inmiddels iets van 6 auto's vanuit Duitsland gehaald en de eerste keer nam ik nog de moeite om te bellen met RDW, belastingdienst, politie etc. Die weten het ook allemaal niet precies en spreken elkaar tegen. Ik heb vervolgens mbt verzekeren nooit het risico willen nemen en de betreffende auto altijd ook op chassisnummer verzekerd als ik hem ging halen.
Maar bovenstaand verhaal dat je als Nederlander niet met tijdelijk kenteken in Nederland verzekerd zou zijn heb ik nooit bewezen gekregen. Ook niet bij de verzekeringsmaatschappij die bij dat exportkenteken hoort... :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 jan 2016 12:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996mk2 cabrio en 944 Cup racer
Apeldoorn Oost
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
horn schreef:
Johndc schreef:
een duits 5 daags kenteken geregeld plus verzekering waarmee je als Nederlander niet in NL mag rijden. Doe je het toch jen je krijgt een ongeval heb je een uitdaging denk ik......

Hoe weet je dat?

Mijn melding sloeg niet op de verzekering, maar dat je als Nederlander niet met een dergelijk kenteken in NL mag rijden (maar staat er idd niet eenduidig :pale: .
Het is van mij 7 jr terug dus kan best gewijzigd zijn. Ik heb weleens gezien bij Blik op de weg o.i.d. dat nederlanders werden aangehouden met een dergelijk kenteken incl dito veel gedoe.
_________________________________________
996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas


31 jan 2016 16:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Volgens mij is er veel verwarring over bij politie/douane etc. Ik denk dat het probleem wordt veroorzaakt doordat je als in nederland woonachtige NL-er nooit in NL mag rijden met een buitenlands kenteken. Heel strikt genomen ook niet even in de auto van buitenlandse vrienden die op bezoek zijn. Er zijn uitzonderingen, BV lease auto van buitenlands bedrijf, maar vaak moet er BPM worden voldaan. Reden voor dit verbod is voorkomen van belasting ontduiking (BPM, mrb etc). Normaal krijg je trouwens eerst waarschuwing en dat je aangifte van BPM moet doen van douane. Aangezien het tijdelijk kenteken is en je al het voornemen hebt hem op NL kenteken te zetten en evt BPM te betalen lijkt mij er uiteindelijk nooit een probleem te zijn mits je de EU (rode) versie hebt. Het levert hoogstens wat extra gedoe indien je toevallig aangehouden wordt.

Je kan ook een auto-ambulance huren/lenen of een trailer indien je goede trekauto hebt. Voordeel is dat je dan ook alleen kan gaan ipv extra rijder om je eigen auto terug te rijden. Dan rij je hem naar huis toe, en dan later in NL met trailer naar RDW of vraag een NL's dagkenteken aan.


31 jan 2016 17:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Met het importeren van de 993 had ik 1 dag vrijstelling MRB aangevraagd. Kon ik ook geen discussie met ze krijgen.

Grootste probleem in Nederland met het rijden van duitse platen is dat het als een vorm van BPM ontduiking wordt gezien. Met een dikke boete als gevolg.

Verzekering op de export platen is enkel voor het WA gedeelte. Verzekeren op chassisnummer is volgens mij handig voor het casco gedeelte. Hoe de waarde dan wordt bepaald daar heb ik geen idee van...
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


31 jan 2016 19:16
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
MarcoB schreef:
Wel even belangrijk, er zijn 2 Duitse export platen. 1 met een dekking in enkel Duitsland (te herkennen aan het gele vlakje op de kentekenplaat) en 1 met een Europese dekking (te herkennen aan het rode vlakje).

Dat is overigens niet waar. Daar ik al mijn auto's die ik uit Duitsland haalde met een geel vlakje kenteken heb gehaald, ben ik het toch even gaan opzoeken.

Met het gele vlakje is een zgn Überführungskennzeichen of Kurzzeitskennzeichen, bedoeld om auto's zelfstandig van A naar B te laten rijden binnen Europa. 5 dagen geldig.
Met het rode vlakje is een zgn Ausfuhrkennzeichen en daar hangt meer aan. Geldig vanaf 15 dagen t/m 1 jaar. Moet ook in Duitsland belasting over betaald worden etc.

Als je duits een beetje soepel is, kan je het [url=http://www.überführungskennzeichen.net]hier[/url] nalezen.

Ik heb altijd het risico genomen om 's avonds Nederland weer in te rijden op het Uberfuhrungs kenteken en van de grens naar mijn huis te rijden. Volgende ochtend stond ik om 7u zonder afspraak bij de RDW (wel vooraf een eendagskenteken in NL geregeld online bij RDW), auto laten keuren, BPM aangifte inleveren en om 9u weer richting huis. Twee dagen wachten, BPM overmaken, weekje wachten, papieren in de bus, opgelegde letter kentekenplaten laten maken (klaar terwijl u wacht op een paar plaatsen in NL) en rijden maar. :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 jan 2016 19:22
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
MarcoB schreef:
Verzekering op de export platen is enkel voor het WA gedeelte. Verzekeren op chassisnummer is volgens mij handig voor het casco gedeelte. Hoe de waarde dan wordt bepaald daar heb ik geen idee van...

Verzekering op chassisnummer is bij mijn weten ook een WA verzekering. Die deed ik alleen maar om de discussie te voorkomen of je als Nederlander nou wel of niet met dat Uberfuhrungskennzeichen verzekerd bent als je in Nederland rijdt. Volgens de groene kaart wel, maar daar ik de nieuwe auto toch moet laten verzekeren, liet ik de WA alvast op chassisnummer dekken voordat ik hem in Duitsland ging halen. Wellicht dubbelop, maar voor die ene dag....
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 jan 2016 19:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Verzekeren op chassisnr kan alle vormen hebben (WA - vol casco etc)


31 jan 2016 20:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Ik heb mijn boxster in 2005 overgehaald op tijdelijk kenteken (enkele dagen geldig) en de verzekering op basis van WA via chassisnummer geregeld.

Nu was het wel maar een klein stuk van Aken naar Maastricht....

Afbeelding


31 jan 2016 20:12
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Toen mijn Targa in Rotterdam aankwam, heb ik de platen van de 912 coupe er op geschroefd en naar Hilversum gereden.
Er zou niemand geweest zijn die het verschil gemerkt zou hebben... ;)
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


31 jan 2016 20:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Auto uit Duitsland importeren;wie heeft tips. tricks, in
Behalve als er iets gebeurd zo zijn :wink:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


31 jan 2016 20:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.