Verkoop hier je Porsche onderdelen, interieur of benodigdheden.
Plaats een reactie

Diverse motoronderdelen Porsche 997 GT2-Turbo (996/993)

10 okt 2023 23:06

Wegens een beetje pech met de 997 GT2 diverse motoronderdelen te koop.
Alles staat geadverteerd op Kleinanzeigen, maar wellicht heeft iemand van het forum er ook wat aan en kan de pijn een beetje worden verzacht.

- Krukas 997 Turbo / GT2 (ook voor 993 Turbo en 996 Turbo / GT2): 3000,- euro (nieuw 8500,-)
- 2x nokkenashuis 997 GT2 Turbo (ook voor 996 Turbo / GT2): 2000,- euro (voor de 2) (nieuw 4500 per stuk)
- 1x Carter (beide helften) 997 Turbo / GT2 en 996 Turbo / GT2 (en wellicht ook voor GT3). Bij de aftapplug gelast, maar professioneel gemaakt. : 2500,- (nieuw 8500,-)
- Oliepomp 997 GT2 Turbo en 996 Turbo GT2 en ik denk bruikbaar op alle Mezger motoren: 900,- euro
- 2x Cilinderblok. met cilinders (zonder zuigers). 1x beschadigd en 1x in orde: resp 500,- en 1000,-
- Set nokkenassen inlaat en uitlaat (4 totaal dus): 1000,- euro
- Cilinderkoppen, 1x met een kromme klep maar verder in orde, 1x voor de hobbyist: resp 1200,- en 600,- euro

Verder nog een hoop kleingrut wat ik nog moet uitzoeken zoals nokkenasverstellers, ketting huizen een paar zuigers etc.

Behalve het carter hebben de onderdelen rond de 40000 km gelopen.

Prijzen lijken hoog, maar de onderdelen zijn echt enorm duur geworden de afgelopen jaren (bron Rosepassion en dat ligt meestal redelijk in de buurt van Porschedealer). Bij interesse, stuur een PB.

Re: Diverse motoronderdelen Porsche 997 GT2-Turbo (996/993)

11 okt 2023 11:29

Oef, klinkt als nogal veel pech... Succes met de verkoop.

Re: Diverse motoronderdelen Porsche 997 GT2-Turbo (996/993)

11 okt 2023 11:49

Jammer om te lezen Hans. Forummer Hellraiser bouwt een GT2, misschien kan hij een aantal onderdelen gebruiken?

Re: Diverse motoronderdelen Porsche 997 GT2-Turbo (996/993)

11 okt 2023 16:27

Volgens mij is de auto van hellraiser al klaar.
Bij mij is het vooral dure pech. In het kort:
Vorig jaar een GT2 gekocht. Volle (dealer) historie, schadevrij verleden, niet overtoert.
Na verkoop vd Turbo dit jaar besloten vanaf het voorjaar de GT2 wat meer te gaan rijden ipv te hopen dat ie ooit meer waard wordt. Nu kan het nog, over 10 jaar misschien onmogelijk om zoiets nog te rijden.
Net voor Pasen rijd ik met mijn schoonzoon naar Oostenrijk. Niet al te best weer dus niet boven de 200kmh / 4500tpm geweest. Uit het niets net voor Wurzburg (om 23.45u) een vlam van 3 meter uit de rechter uitlaat en toen was het stil.
5 uur op de afrit staan wachten op de ADAC. Afgesleept, met veel moeite de volgende dag een huurauto en de week erop de GT2 zelf maar opgehaald.
Dezelfde avond nog 2 bougies gedemonteerd. Dat beloofde al niet veel goeds. Toen vervolgens met het aftappen vd olie er eerst 5 liter water plus een deel van een kopbout meekwam wisten we wel dat het niet bij een beetje olie verversen en nieuwe bougies zou blijven........ Gelukkig had Porsche in Stuttgart nog 1 GT2 blok liggen. Kant en klaar voor slechts 120.000,-. Dat leek me niet zo'n goede optie. Een nieuw GT2 carter besteld bij Porsche (kost een vermogen, maar beter te duur dan niet te koop) en een gebruikte Turbomotor gekocht in Duitsland. Die zijn intern gelukkig exact hetzelfde alhoewel er soms anders wordt beweerd. Alle nummers gecheckt en dat kan dus gewoon. Het gebruikte blok opgefrist (nieuwe zuigerveren, cilinders gehoond, lagers ringen, rubbers etc etc), koppen laten reviseren, turbo's ook maar meteen laten reviseren en de Cats vervangen want de rechter was helemaal weggeblazen. Gelukkig heb ik een goede motorenbouwer die zijn hele leven al niet anders doet dan dit soort motortjes maken.
Inmiddels zit alles erin en heb ik de eerste 3500km erop zitten waarvan de laatste 1000 maandagnacht stevig door Duitsland. Alles heel gebleven en geen noemenswaardig olieverbruik. Bij 1500km de olie ververst en die was helemaal schoon. Ik hoop er dus nog heel lang mee te doen en dan vallen de kosten wel weer mee...... Alles bij elkaar heeft het nog steeds serieus geld gekost, want naast alle grote zaken komen warmtewisselaars, slangetjes, klemmetjes en wat sensors toch nog op 10k extra erbij.
Inmiddels denken we ook de oorzaak te weten. De auto was voorzien van Techart aanzuigbuizen (die na de luchtmassameter naar de inlaat vd Turbo lopen). Van Carbon en aan de rechterzijde gebarsten. Niet te zien van buitenaf, dus nooit opgemerkt in de eerste 4000 km die ik er mee had gereden. Waarschijnlijk op de Duitse autobahn langdurig valse lucht getrokken waardoor zuiger 4 is gaan smelten vanwege het arme mengsel, toen water bij de zuigers gekomen en is de boel in de soep gelopen.
Direct na inbouw hebben we de originele software er opgezet (omdat we niet wisten of dat origineel was) waarbij we konden zien dat er ooit al eens software op gegaan was. Waarschijnlijk dus ook een Techart tuning icm met die buizen. Helaas nergens gedocumenteerd, dus dat blijft gissen.
Krukas is nog helemaal nieuw, net als de oliepomp, nokkenashuizen en nokkenassen, 1 cilinderkop en cilinderrij 1-3. Ook de linker carterhelft is nog in orde. Het hier aangeboden carter is van het donorblok dat ik heb gekocht. Mocht dus iemand nog een linker carterhelft zoeken, dan heb ik die ook nog liggen.
Mezger motoren zijn dus heel sterk, maar ergens houdt het blijkbaar op als er wat onkundige tuning aan te pas komt.

Re: Diverse motoronderdelen Porsche 997 GT2-Turbo (996/993)

11 okt 2023 17:50

Da's een vervelend verhaal zeg...

Re: Diverse motoronderdelen Porsche 997 GT2-Turbo (996/993)

11 okt 2023 19:20

Oef, wat een ellende. Hoor je toch zelden. Maar Techart kan toch best wat. Is het niet gewoon verschrikkelijk veel pech door dat gebarsten inlaattraject?

Re: Diverse motoronderdelen Porsche 997 GT2-Turbo (996/993)

12 okt 2023 9:28

Heb je nog contact gehad met Techart hierover?

Re: Diverse motoronderdelen Porsche 997 GT2-Turbo (996/993)

12 okt 2023 10:20

Spastblast schreef:Heb je nog contact gehad met Techart hierover?


Nee, zinloos want die tuning (software en diverse delen) is 13 jaar geleden gebeurd, daar weet niemand meer iets van.
Plaats een reactie