Mallen slijten zeker. Elke mal heeft net als een frees of schijf een bepaalde standtijd. Dwz bij een bepaalde hoeveelheid is de passing van het geperste buiten tolerantie. Vroeger werden mallen dan gereviseerd. Tegenwoordig weet ik dit niet, want moderne mallen zijn veel geavanceerder en ook van beter staal gemaakt.
Edit: Nog geen antwoord op de vraag waarom er slijtage plaatsvindt

De mal was doorgaans gemaakt van een betere staalsoort met meestal een nabehandeling van het oppervlak (uitharding naar austeniet of iets in deze richting). Harder materiaal betekent niet dat het niet slijt. Het materiaal voor de vorm wordt ingebracht en tijdens persing duwt de mal het werkstuk in vorm. Deze persing veroorzaakt wrijving en temperatuurverhoging. Afhankelijk van de vorm en details vind op plekken op de mal wel degelijk slijtage plaats. De 3D computersimulaties van de laatste jaren maken een betere voorspelling van temperatuur en druk mogelijk waardoor standtijden verhoogt zijn maar ook andere vormen mogelijk zijn. in die tijd was het nog wel eens empirisch en daarbij ook nog een vak apart (denk aan de koningen van het handmatig plaatkloppen)
Uiteindelijk is een goed stuk dus geperst op een goede mal, met goed staal onder de juiste temperatuur en correct nabehandeld. Dit had Porsche ook in die tijd best al aardig onder controle. De passingen van toen waren al best goed en uitstekend als je het vergelijkt met italiaanse productie auto's. Italianen hadden andere ideeen over standtijd (bij echt vreten van het persproduct werd er gewisseld). En ook compleet andere ideeen over passingen. Zo heeft bijna elke Bertone zijn eigen "unieke" passingen, met de hand. En is er geen auto zonder plamuur fabrieksaf. Voor die tijd heeft Porsche het best aardig gedaan. Als jullie pro Dansk zijn, denk ik daar dan wat stukken van te kopen.