Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 19:30



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Gezocht: Porscheforum Admin 
Auteur Bericht
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Gezocht: Porscheforum Admin
Zoals velen van jullie weten heb ik vorig jaar juni de rol van Admin overgenomen bij Pascal.

Ik heb dit rol met veel plezier gedaan de afgelopen jaar, maar ik gaan mijn rol helaas opgeven. De oorzaak is de technische omgeving van het forum. Ik ben tot de besef gekomen dat ik onvoldoende technisch onderlegd ben om zelfstandig admin te zijn. Ik moest met regelmaat de hulp van ons oude Admin Pascal bijhalen om de meer technische zaken te regelen. Dat was nu net niet de bedoeling :roll:

Het Porscheforum is een beetje apart omdat wij (admin & mods) niet de eigenaar zijn van het domein. Hierdoor kunnen we geen hosted solution (SaaS) draaien maar moeten we onze eigen virtual unix server draaien. Ik had de hoop dat we het forum konden verhuizen en met een Saas model gaan werken maar na veel overleg was dat helaas onmogelijk gebleken.

Daarom moet ik met zware gemoed mijn rol neerleggen en zijn we op zoek naar een nieuwe Admin. Iemand voor wie Unix en phpBB geen geheimen houden :idea:

Wat houdt de rol van Admin in?

- De forum software onderhouden (phpBB)
- Updates uitvoeren en daarna allerlei kleine aanpassingen terug zetten. In de loop der jaren is de hoeveelheid aanpassingen flink terug gebracht, om dit een makkelijkere klus te maken.
- Gebruikers activeren, eens in de zoveel tijd een paar nieuwe vragen bedenken voor registratie (dit doe je met het team!).
- Dagelijkse ‘modereren’ van dit forum. (dit doe je met het team).
- De virtuele server waar het forum op draait onderhouden, dit is een Debian Linux server.

Wat zijn de vereisten?
- Je moet een paar uren per week voor over hebben. Ik denk dat ik gemiddeld 1-2 uren per week aan admin zaken spenderen. Soms hebt je uitschieters als er iets met de server moeten gebeuren.
- Kennis van phpBB en/of php .
- Ervaring met beheren van een Debian Linux server.

Wat krijg je er voor terug?
- Een glimlach als een account die je pas hebt geacvtiveerd een mooie voorstel topic schrijf.
- Een grijns van voldoening als je een Spammer wist te blokkeren
- 1x per jaar een etentje met het team. Heb ik helaas niet meegemaakt i.v.m. Corona
- Elke paar maanden boze berichtjes van een ontevreden gebruiker van een gratis dienst.

Als je interesse hebt in dit leuke bijbaan tegen geen betaling, stuur mij even een PB.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


07 sep 2021 8:56
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Mag ik hier uit opmaken dat de eigenaar van het domein porscheforum.nl degene is die een verhuizing naar een SAAS blokkeert?

Een saas is onderhoudsarm en op de middellange termijn lijkt me dat de beste garantie voor het voortbestaan van dit forum. Dat handwerk op een server is niet vol te houden, zeker niet op een steeds vijandiger internet, mbt security.


Welke modificaties zijn er nog aan het forum die een SAAS in de weg staan? Moet niet overwogen worden die features dan maar te droppen?

Zolang deze site maar niet zo’n reclamekerstboom wordt als renntech en planet9 e.d. zal t dit forum goed blijven gaan, denk ik


07 sep 2021 20:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Als ik het stukje van Johann lees dan denk ik niet dat ik er geschikt voor ben :mrgreen: . Ik snap er geen barst van :shock: :mrgreen: .

Wel mooi dat mensen zich inzetten voor het instandhouden van dit forum (geldt ook voor de gebruiker :D ).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


07 sep 2021 20:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Ben ook wel toe aan een nieuwe uitdaging en de taak van adminitrator lijkt me wel iets voor mij,wat is een server?

Misschien een nieuwe site oprichten, porschevrienden of zow?







:mrgreen:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


08 sep 2021 13:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Als admin van een ander phpBB forum zou ik wel bij willen springen, maar denk inderdaad ook dat op termijn een SaaS-oplossing de betere oplossing is. Het onderhouden van een Linux server met MySQL, Apache en php vraagt zo veel tijd en kennis, dat staat eigenlijk niet in verhouding met het in de lucht houden van maar één forum. Nog los van de upgrades en onderhoud van phpBB zelf.

Wel heb ik vragen bij de situatie met het domein. Begrijp ik goed dat er geen toegang is tot het DNS-beheer voor de domeinnaam? Dan is elke investering in het forum een risico op zich omdat een derde hier op elk moment de stekker uit kan trekken.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


08 sep 2021 13:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Dat laatste is wel zo - maar als wij (zelf) de stekker eruit trekken heeft de domeinnaam ook geen waarde meer :idea:

hansw schreef:
Zolang deze site maar niet zo’n reclamekerstboom wordt als renntech en planet9 e.d. zal t dit forum goed blijven gaan, denk ik


Het huidige team wil ook daarom niet commercieel (blijven) draaien. Geen sponsoren, geen (sluik) reclame etc.

Helaas zijn we daardoor afhankelijk van donaties - nu en in de toekomst. Zoals het forum nu draait hebben we (gelukkig) niet heel veel nodig ~ de paar donaties die we dan ook krijgen betalen de (huidige) rekeningen ;)


08 sep 2021 13:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Is er geen advocaat op het forum die even een documentje kan maken dat het domein eigendom blijft van de huidige eigenaar, zodat je toch naar zo'n SaaS gebeuren kan? Ik heb er geen verstand van, maar als ik het zo lees dan is dat zeker in de toekomst wel broodnodig. Misschien even zoete broodjes bakken met de domeineigenaar? :mrgreen:
_________________________________________
Got coffee?


08 sep 2021 14:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vroeger : 2.4T en 3.2 Carrera. Nu 996 3.4, Ferrari 308, Alfa Giulia en BMW Z4
Elst (Utr)
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Met Gummen.ORG zijn we inmiddels al vele jaren geleden overgestapt op VBulletin (SAAS) als forum.

Sindsdien gaat alles vanzelf en geen gedoe meer met upgrades of beveiligingsissues.
We hadden dit echt veel eerder moeten doen. En echt duur is het ook niet.
Wij zijn ook een non-profit stichting en moeten het hebben van donaties namelijk.

Dus de eigenaar van dit forum (geen idee wie dat is hier) moet daar toch nog maar eens over nadenken.


08 sep 2021 14:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Waarom is de eigenaar van de domeinnaam niet evt bereidt om de DNS records aan te passen indien het forum zou verhuizen? Immers, de domeinnaam blijft van hem/haar dus verandert er nagenoeg niks.


08 sep 2021 15:45
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
De DNS is het probleem niet. We draaien het forum op onze eigen server dus de DNS records is al zoals het zou moeten zijn. Maar om een hosted phpBB, of andere SaaS forum product, te runnen is een DNS pointer onvoldoende en moet je eigenaar van het domein zijn. Dat is nu eenmaal een vereiste van de hosting platformen :salut:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


08 sep 2021 15:55
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Sorry, dat begrijp ik niet. Als de domeineigenaar de juiste DNS records maakt kan de site eender waar draaien. Nog nooit gehoord van een dergelijke voorwaarde van hostingboeren. Waar heb je dat gelezen, wellicht is er sprake van een misverstand?

Gr,
Hans


08 sep 2021 20:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Marco schreef:
maar als ik het zo lees dan is dat zeker in de toekomst wel broodnodig. Misschien even zoete broodjes bakken met de domeineigenaar? :mrgreen:


Is John - vroeger reed hij een erg mooie gele 996 - dan nog de domein eigenaar?

Kwam in de discussies hier altijd sympathiek over, zo zijn bakkers @Marco :wink: waarom zou hij niet willen meewerken aan een ICT upgrade van zijn geesteskind van tig jaren geleden dan?
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


08 sep 2021 22:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Volgens sidn.nl is John (althans zijn BV) nog steeds de eigenaar idd. Ogenschijnlijk een vreemde situatie wel idd…


09 sep 2021 0:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
2.2VTEC schreef:
…. van zijn geesteskind van tig jaren geleden dan?


‘Shark (Peter) was de eerste eigenaar van de domeinnaam én initiator van dit forum - zoek maar eens terug ;)


09 sep 2021 7:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Maar even in Sesamstraattaal: John is eigenaar van het domein PF.nl maar die wil niet meewerken aan overdracht?
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


09 sep 2021 8:01
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Laten we het hier niet bespreken. We hebben het gevraagd en hij wil er op dit moment geen afstand van doen. Het is zijn goed recht om zijn bezit te houden :idea:

Het loopt al jaren op deze manier en zal ook jaren zo blijven lopen denk ik. Het maakt de Admin taak wat ingewikkelder, maar voor de rest hebben we er geen moment last van.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


09 sep 2021 8:57
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Het is in mijn ogen dus niet nodig dat Peter er afstand van doet om toch een SAAS te kunnen gebruiken. Er hoeft enkel een "A record" gewijzigd te worden in DNS.

Ik heb gister wat rondgebrowsed en het lijkt er eigenlijk op dat alleen bluehost.com een phpbb-saas-offering heeft. Geen idee hoe makkelijk/moeilijk het zal blijken om de data te migreren.


09 sep 2021 11:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Peter heeft al jaren terug afstand gedaan :popcorn:


09 sep 2021 12:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Geen idee wat een phpBB is, maar bedankt voor de inzet Johann en andere mannen :salut:
Maar als jullie iemand zoeken die een Atlas kraan kan elektrificeren, bel mij :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


09 sep 2021 14:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Ik zie ook niet waarom je voor een SaaS oplossing eigenaar van het domein zou hoeven zijn. Een A-record aanpassen is alles wat er nodig is, daarvoor hoeft de eigenaar het domein niet af te staan maar alleen mee te werken aan DNS-aanpassingen.

Lijkt er dus een beetje op dat er ten onrechte geconcludeerd is dat er niet naar een hosted oplossing gemigreerd kan worden.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


09 sep 2021 16:36
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Ik zie wel dat er vele mensen zijn met technische kennis en verstand van zaken (ook van kranen :mrgreen: )

Ik zou zeggen...stuur een PB'tje met je moivatie :D :popcorn:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


09 sep 2021 16:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Hans, Jazzy, stuur even een paar voorbeelden waar je een phpBB als SaaS kan hosten, met alleen een DNS verwijzing, tegen een schappelijk bedrag ;).... Of wellicht een andere forum software, ook prima, waar je dan voor een schappelijk bedrag een phpBB database kunt importeren ;).... Keyword is schappelijk bedrag, want zoals we al vaker aangeven, het is vrijwilligerswerk, er is geen mega budget en ga zo maar door....


12 sep 2021 21:06
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Pascal schreef:
Hans, Jazzy, stuur even een paar voorbeelden waar je een phpBB als SaaS kan hosten, met alleen een DNS verwijzing

Niemand betwist dat het lastig kan zijn om de juiste oplossing te vinden, we zijn alleen wat verbaasd over het volgende statement:
Citaat:
omdat wij (admin & mods) niet de eigenaar zijn van het domein. Hierdoor kunnen we geen hosted solution (SaaS) draaien

De reden dat ik daarop doorvraag is dat ik in mijn hobby- en professionele ervaring met hosting en onboarding van saas-diensten nog nooit tegen zoiets aangelopen ben. Als dat wel zo is dan laat ik me natuurlijk graag overtuigen, maar dan zou het misschien handiger zijn als je ons een paar voorbeelden laat zien van saas-diensten die eisen dat je eigenaar van het domein bent. Dan is dat in ieder geval geen punt van discussie meer.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


13 sep 2021 10:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Jazzy schreef:
..... maar dan zou het misschien handiger zijn als je ons een paar voorbeelden laat zien van saas-diensten die eisen dat je eigenaar van het domein bent. Dan is dat in ieder geval geen punt van discussie meer.

Ja, laten we dáár energie in steken om te zien wie er gelijk heeft :roll:

Blijkbaar zijn er forumleden die je een phpBB als SaaS kan hosten met alleen een DNS verwijzing. Dat zou fijn zijn mits uiteraard tegen een schappelijk bedrag en hulp daarbij is welkom!
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


13 sep 2021 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht Re: Gezocht: Porscheforum Admin
Even Google-en: een tientje p/m klinkt als een schappelijk bedrag klik. Ik ken die gasten niet, er zijn vast meer van van dit soort aanbieders.

De domeinnaameigenaar van PF.nl moet een DNS foefje doen zoals aangegeven in deze screenshot.

Afbeelding

De meeste tijd zal waarschijnlijk gaan zitten in de migratie/conversie van de huidige forum content van de huidige phpbb omgeving naar de nieuwe omgeving.
Maar als dat gelukt is ben je van een hoop (technisch) beheer sores af inderdaad.


13 sep 2021 16:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.