Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 jun 2024 0:42



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 302 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
NPC: Anti Kerst verveling dit jaar?? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Draait dan niet 1 wiel door en het andere staat (vrijwel) stil als er geen LSD(Sper) in de achteras zit, m.a.w. helemaal geen krachten die kunnen doen uitbreken :?:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


27 dec 2007 19:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 GT3 Mk1
Het Oosten
Bericht 
Zo te zien hebben jullie een mooie dag gehad :D , leuk om de enthousiaste verhalen te lezen. Jammer van de schade-gevalletjes :cry: , maar het zal ook niet makkelijk zijn op een natte baan. Ik kon er niet bij zijn , Zandvoort ligt buiten de maximum reikwijdte van mijn ketting ... :lol: :wink:


27 dec 2007 19:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Draait dan niet 1 wiel door en het andere staat (vrijwel) stil als er geen LSD(Sper) in de achteras zit, m.a.w. helemaal geen krachten die kunnen doen uitbreken :?:

Ben natuurlijk geen autodynamiekkrachtendeskundige, maar voor zover ik het krachtenspel begrijp kan een auto met veel vermogen (het is niet alleen het grip verlies) ook op een rechte weg uitbreken, mits het wegdek nat is en oneffen (wat het na uitkomen van Audi-S is/was) zodat er tractieverschillen tussen beide aangedreven wielen kunnen ontstaan.

GT3 heeft LSD voor zover ik weet, en dat werkt ook niet mee, maar dat is in deze niet zo heel erg belangrijk. Het gaat er om dat 1 van de 2 wielen een pietsie meer of minder grip heeft dan de ander, bijvoorbeeld 1 wiel op een wat natter stuk. het "drogere" wiel heeft iets meer grip op dat moment, en wil de auto naar 1 kant duwen, overdreven gezegd. Als je dan op dat moment nog flink op het gas gaat versterk je dat enorm, en sta je met een staartlastige auto als een 911 zomaar achterstevoren. Zo gauw als je de auto voelt uitbreken, de koppeling intrappen, daarmee zorg je dat het tractieverschilprobleem (de oorzaak van het uitbreken) wordt opgelost en krijg je ´m (als je op tijd bent) weer in het goede spoor.
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


27 dec 2007 20:09
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Harley schreef:
Zo gauw als je de auto voelt uitbreken, de koppeling intrappen, daarmee zorg je dat het tractieverschilprobleem (de oorzaak van het uitbreken) wordt opgelost en krijg je ´m (als je op tijd bent) weer in het goede spoor.

Ben ook geen deskundige maar ben dit zeker met je oneens :!:

Door het abrupt veranderen van het krachtenspel treedt juist versterkt uitbreken op naar mijn mening.
De enig mogelijke correctie is bliksemsnel via het stuurwiel en geen of nauwelijks verandering van het vermogen wat op de weg wordt gebracht.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


27 dec 2007 20:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Dat mag natuurlijk Paul. Maar ik zou zeggen probeer het eens. Ik heb het niet verzonnen, maar wel zo geleerd en toegepast.
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


27 dec 2007 20:32
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Volgens mij hebben jullie (Paul, Harley) beiden gelijk...hetgeen Harley bedoelt, werkt zeer goed bij auto's met achterwiel aandrijving en motor vooraan (BMW, 944,...)...Paul heeft gelijk als hij zegt dat het dynamische krachtenspel enkel verergert bij gas lossen...da's eerder bij 911 het geval (voorwielen krijgen meer grip en achterste minder waardoor je nog sneller achterstevoren staat)

...vergeet ook niet dat elke wagen ook nog een giermoment heeft door de bewegende onderdelen motor, aandrijfassen...het is daardoor zeker mogelijk dat een auto dwars gaat op een recht stuk...BMW's "trekken" steeds naar rechts...volgens mij heeft een 911 hier minder last van, maar een 944 (met cardanas van voor tot achter die giermoment levert) zal dat fenomeen vast wel hebben :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


27 dec 2007 20:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
:lol: - toch maar eens proberen Mich. Als er deze winter een keertje sneeuw ligt zoek ik een lege parking op en zal ik de 911 en de 944 eens proberen en kijken of die zo anders reageren.

Je hebt wel gelijk dat ik mijn ervaringen baseer op een transaxle. :wink:
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


27 dec 2007 20:46
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
...let maar op...jouw sper op de GT3 maakt dat 'm nog sneller dwars gaat op rechte baan dan eentje zonder sper :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


27 dec 2007 20:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht 
Los van wat nu de juiste reactie had moeten zijn, ik werd er door verrast en het ging voor mij te snel, hij was al om voordat ik maar wat kon doen en remde toen ie achteruit richting bandenstapel ging...
Normaal gesproken voel ik het uitbreken toch wel aankomen en was het redelijk goed op te vangen (soms misschien meer geluk als wijsheid), nu was ik gewoon kansloos.

Denk dat ik mijn onderschrift is moet gaan veranderen... :lol:
_________________________________________
Racefun events


27 dec 2007 20:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Geel
Bericht 
Da's nou het voordeel van de circuitavonden van de NPC. Eigenlijk zou je geen AKV mee moeten doen voor je een circuitavond hebt gedaan. Dan zou je namelijk weten dat nét vanaf de Audi S bocht tot het rechte stuk bij start finish het "oude" asfalt ligt, en dat is bij nat weer "3x"* zo glad als de rest van de baan.






* citaat Huub Vermeulen


27 dec 2007 22:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
bedankt jan, hadje dat niet 1ste kerstdag kunnen plaatsen :shock: :wink:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


27 dec 2007 22:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 WTL Cabrio VERKOCHT !!
Groningen
Bericht 
hey Jan,

pittig GT3 tje heb je gekocht man , zag een paar foto's van Zandvoort voorbij komen.
13 Jan in Assen kom je toch ook ?? :lol:
_________________________________________
964 WTL verkocht
circuit auto bmw e36 321 pk M3
Freude am Fahren......


27 dec 2007 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC 1980 Boxster S 2006
Muiderberg
Bericht 
Het enige wat je kan doen om te proberen niet in de banden te komen is DIRECT als je voelt dat het mis gaat koppeling in en VOL op de rem.
Ofwel een citaat van Vic Elford:
In a spin: both feet in.
Je auto schuift dan door in de richting van de baan.
Je blijft meestal op het asfalt en de rest van het verkeer weet waar je heen glijdt. Is les 1 op elke racecursus.

De reden waarom je de banden raakt is in 90% van de gevallen doordat de banden weer grip krijgen en de auto van de baan torpederen.
Meest voorkomende plek op ZV hiervoor is na Audi S en na Kumho.
De auto gaat dwars, schuift en verminderd vaart; de wielen krijgen weer grip en je belandt aan de binnenkant in de banden.

Komen we alleen weer terug op de ABS vraag: volgens mij lukt dat niet met ABS en ik zou dat om die reden op een circuitauto niet willen hebben.
Dat is leuk voor profi's die een reserveauto in de garage hebben staan!

Enne, Kamiklaasie: wat een mooie platen. Heel gewaagd met die 1/80s, maar het effect is super!


Laatst bijgewerkt door GP op 27 dec 2007 22:50, in totaal 1 keer bewerkt.



27 dec 2007 22:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Jan schreef:
Da's nou het voordeel van de circuitavonden van de NPC. Eigenlijk zou je geen AKV mee moeten doen voor je een circuitavond hebt gedaan. Dan zou je namelijk weten dat nét vanaf de Audi S bocht tot het rechte stuk bij start finish het "oude" asfalt ligt, en dat is bij nat weer "3x"* zo glad als de rest van de baan.
* citaat Huub Vermeulen


Was jij er nou bij in Zandvoort :?:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


27 dec 2007 22:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Geel
Bericht 
molen934 schreef:
Jan schreef:
Da's nou het voordeel van de circuitavonden van de NPC. Eigenlijk zou je geen AKV mee moeten doen voor je een circuitavond hebt gedaan. Dan zou je namelijk weten dat nét vanaf de Audi S bocht tot het rechte stuk bij start finish het "oude" asfalt ligt, en dat is bij nat weer "3x"* zo glad als de rest van de baan.
* citaat Huub Vermeulen


Was jij er nou bij in Zandvoort :?:


Is de Paus katholiek??


27 dec 2007 23:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Geel
Bericht 
GP schreef:
Komen we alleen weer terug op de ABS vraag: volgens mij lukt dat niet met ABS en ik zou dat om die reden op een circuitauto niet willen hebben.


Is ook het eerste wat ze doen als je een cursus doet bij de RSZ; zekering van de ABS er uit...


27 dec 2007 23:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Geel
Bericht 
@Frank; 13 jan, wat is er dan? Vijverberg? Wil ik wel eens gaan doen dit jaar, maar het is zo f...ing ver!


27 dec 2007 23:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht oud asfalt
Jan schreef:
Citaat:
Da's nou het voordeel van de circuitavonden van de NPC. Eigenlijk zou je geen AKV mee moeten doen voor je een circuitavond hebt gedaan. Dan zou je namelijk weten dat nét vanaf de Audi S bocht tot het rechte stuk bij start finish het "oude" asfalt ligt, en dat is bij nat weer "3x"* zo glad als de rest van de baan.
Dan heb ik dat stukje tijdens de circuitavond op zandvoort in september toch gemist????. Ik hoorde dat oude vs nieuw asfalt verhaal gisteren pas van een zandvoort kenner (rubber/asfalt eruit, alleen kiezeltjes over dus spekglad, makes sense).

Nu snap ik niet, als het zo duidelijk bekend is, dat linke stukje asfalt niet vervangen wordt.

Overigens kon je meteen al voelen dat daar anders / gladder aanvoelde. Waren sommige de eerste rondjes te enthousiast? Als je meteen redelijk hard komt aanzetten heb je geen veiligheidmarge meer over als je ineens op een gladder stuk komt. (nu had ik het "voordeel" dat ik, door een wat latere start, bij mijn eerste "opwarmrondje" al 3 auto's zag die aan het tuinieren waren. Dat maakt je toch wat voorzichtiger).


27 dec 2007 23:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Noem mij maar een mietje: Ik vind alle mannen die op het circuit knallen met hun dure Porsches enorme helden. Ikke nie durf nie
_________________________________________
http://www.autodisk.nl


27 dec 2007 23:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Jan schreef:
molen934 schreef:
Jan schreef:


Is de Paus katholiek??


He he, vroeg het me gewoon af :idea:
Had je wel eens gezien bij de NPC maar wist niet dat je op het forum zat :!:
Dan hebben wij elkaar nog wel even gedag gezegd zondag :wink:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


27 dec 2007 23:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht 
Ik ook hoor Aleh, maar gisteren was ik er toch wel erg gelukkig mee. Ik heb ook al die verhalen over de 930 in mijn achterhoofd en durf het niet aan :oops:


27 dec 2007 23:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
John schreef:
ik durfde de baan niet op, kreeg na het vertrekken thuis te horen dat als ik schade zou rijden ik 4 maanden in het logeerbed moest...........nou de keus was dus makkelijk.....heerlijk staan kijken...

Mist ze dan niks? :roll: :lol:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


27 dec 2007 23:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht zekering eruit?
Citaat:
Is ook het eerste wat ze doen als je een cursus doet bij de RSZ; zekering van de ABS er uit...


Betekend dit nu dat je bij dat soort weer (of op circuits altijd) beter je abs kan uitschakelen. Het zal toch ook wel voordelen hebben of liggen die meer bij normaal weggebruik.

Jan, jij had bij je auto toch ook het ABS aan??

(is bij auto's met alleen abs, zoals de 996 gt3, waarschijnlijk makkelijker uit te schakelen dan bij auto's waarbij nog meer systemen aan het abs, of sensoren, hangen zoals tractiecontrole en esp/psm ed.)


27 dec 2007 23:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Op gewone auto's (althans bij BMW's) kun je abs ook makkelijk uitschakelen ivm rijden op sneeuw.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


27 dec 2007 23:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Jan schreef:
Is de Paus katholiek??

Ik schat de kans in als ruim 90 % 8)

Wat betreft Assen, is dat NPC :?:

Veel geleerd van de laatste postings, mijn dank :!:

Bij de 1e circuitavond is het wel gemeld, dat GROTE verschil in structuur van het asfalt. En het was inderdaad goed te merken gisteren.
Weet ook van deelnemers die gewaarschuwd waren door anderen die spinden, maar toch ook zelf daar in de problemen kwamen.
Is ook wel verwarrend zo'n circuit, eerste helft veel grip en plotseling halverwege deze grote verandering :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


27 dec 2007 23:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 302 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.