Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
Plaats een reactie

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

05 sep 2011 14:46

Knap klusje Derris! Heb je het 'gewoon' voor de deur gedaan op je oprit? Aangezien je het hebt over 'op je rug en de bak op een garage krik' zou zoiets niet aandurven alleen. TOP dat het je gelukt is! :cheers: Nu weer lekker sturen met dat ding.

We hebben trouwens een aardige 968 meeting gemist heren:
http://www.autogespot.com/nl/item/11968 ... swijk.html

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

05 sep 2011 18:04

Ja op de oprit voor de deur en alleen, is niet echt een aanrader. Ik kon wel een brug gebruiken maar aangezien ik dan een autoambulance moest regelen voor het vervoer naar die brug dacht ik dat het makelijker zou zijn als ik het thuis zou doen :bang: Hoop het niet nog eens te moeten doen maar mocht het nog eens voorkomen doe ik het op een brug.

Het rijden was idd weer helemaal top :cheers:

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

06 sep 2011 13:16

Mooie klus. Ik heb het destijds laten doen, dat heeft ook nadelen ;).

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

12 sep 2011 23:37

DeRRis schreef:Heren, het is al weer een tijd geleden dat ik gepost heb. Tot gisteren stond de CS met kapotte versnellingsbak op de oprit. Maar gelukkig niet langer meer. Met het zonnetje hoog in de lucht heb ik gisteren op assteuntjes de bak vervangen voor de bak die ik heb gekocht van dapatch. Wat een k-klus :!:

Ten eerste wilde de bouten die door de ophangbeugel en de bak gaan niet bewegen. Met geen mogenlijkheid kreeg ik deze los. De oplossing was om het gehele rubber te demonteren. Na wat gesteun en gekreun had ik hem er eindelijk onderuit.

Toen begon pas de lol, het plaatsen van de "nieuwe"bak. Op je rug en de bak op een garage krik......... Het heeft me meer dan een uur gekost om de bak op z'n plek te krijgen. Toen hij éénmaal zat was het voor de rest zo voor elkaar.

Toen ik alles vast had was het tijd om te starten. En toen was de accu zo dood als een pier :P Na een nacht aan de druppel-lader ging vanochtend de sleutel rond en sloeg hij direct aan na een kleine drie maanden stil te hebben gestaan :D

De remschijven waren bruin dus echt zin om voor of achteruit te gaan had m'n p niet. Maar met een beetje gas kon hij van z'n plek. Eerst voorzichtig een blokje om en toen de snelweg op en wat slinger weggetjes. De bak is stil en schakelt heerlijk :cheers:

Wat is het fijn om weer een rijdende 968 te hebben 8)


Dat is goed om te lezen! Heb je het sperdif al uitgeprobeerd? Daar is het de laatste maanden prima weer voor!

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

21 sep 2011 19:09

Heeft iemand hier nog interesse in een mooi exemplaar? :mrgreen:
Die van mij is te koop: viewtopic.php?f=10&t=32843

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

09 okt 2011 15:44

Gisteren bij http://dutchrennsport.com/ een alu rolkooi gekocht en gedemonteerd uit een 944. De kooi is van Heigo en zou oorspronkelijk gebruikt zijn in de 944 turbo cup. Geeft me op de nurburgring iets meer veligheid en het staat natuurlijk enorm stoer 8)

Afbeelding

Afbeelding

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

15 okt 2011 21:01

doen we dit jaar nog knutselen? meeten??


ik heb net de 968 een grote beurt gegeven en weer een frisse apk, met glans er door heen, lekker


dus ik ben weer klaar voor een ritje die kant op! :drive:

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

16 okt 2011 11:56

Ben eigenlijk meer benieuwd hoe het met Dimma gaat? Begint hij het iets minder druk te krijgen met zijn werk? Zit er nu echt stof op het turboproject? Knutselen hoeft niet zo maar een bak koffie is altijd een goed idee om weer wat ideeën uit te wisselen enzo.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

16 okt 2011 12:02

Ik was iets te voorbarig. dér zit helemaal geen stof op het project, eerder heeft hij het vel van zijn vingers afgeschuurd. wel mooi zo'n strak gepolijst spruitstuk. 't wordt tijd om het eens van dichtbij te zien.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

16 okt 2011 13:56

DeRRis schreef:Gisteren bij http://dutchrennsport.com/ een alu rolkooi gekocht en gedemonteerd uit een 944.

knappe kooi, alleen mn twijfels of die uit de 944 turbocup komt, maakt verder niet uit, t is beter dan niets

heb zelf ook nog een alu kooi liggen, voor ons onbruikbaar omdat in de cup een stalen verplicht is

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

16 okt 2011 22:37

Heb inmiddels ook gezien dat er in turbo cup auto's een stalen matter kooi zat. Maar voor een trackday wagen is dit prima. Denk dat je met een beetje praten die alu kooi wel aan Jeffrey kan slijten hoor Harry :lol:

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

02 jan 2012 20:51

het is een stil uithoekje hier :-) toch maar veel 968 plezier aan een ieder toegewenst in 2012!

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

02 jan 2012 21:02

Absoluut! Van de week nog even 'langs' gekomen om te kijken of er nog activiteit was, maar het laatste bericht was uit oktober... Ik had alleen nog niets zinnigs te melden.

Maar nu inderdaad wel!

BESTE WENSEN! en veel plezierige 968 kilometers!!!!

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

02 jan 2012 21:20

Ook uit Belgie Best Wensen voor iedereen en veel Porsche - plezier !

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

02 jan 2012 21:57

En ik wil meteen even gebruik maken van jullie expertise. Wie heeft er ervaring met een Porsche alarm in een 968?
Ik heb een origineel alarm en startonderbreker, maar één afstandsbediening heeft er de brui aan gegeven (ja, ja... ook met een nieuwe batterij doet ie 't niet :salut: ). Bij Alpo gevraagd of ze zoiets kunnen leveren, maar zij kennen geen origineel alarm in een 968. Ze hebben nog even contact gezocht met de fabriek, maar hebben geen bevredigend antwoord terug gekregen. Nu zit ik "om de hoek" bij PCL, dus ga ik binnenkort daar maar even informeren. Echter mijn ervaringen met PCL zijn niet echt geweldig... Oh ja... de handset is van het type Robbert Bosch RK114.
Ik zoek een porsche part nummer of iemand die handig is met een soldeerbout (mocht de handset nog te repareren zijn).

Ik had al eerder (feb, 2011) geklaagd over trillingen (rond 4000 rpm) in mijn auto nadat hij bij PCL was geweest voor een grote beurt, controle riemen en het variocam systeem. Direct na de reparatie heb ik geklaagd over die trilling en is de 968 nog een dag terug geweest bij PCL om de boel nog eens na te kijken. Conclusie: Niets aan de hand, ligt aan de kilometerstand (265.000) en leeftijd van de auto. Nou... vóórdat hij bij PCL langs ging was er niets aan de hand en liep hij als een spreekwoordelijk zonnetje (ik heb de zon namelijk nog nooit zien lopen...)

Aangezien de trilling hiervoor niet aanwezig was ben ik nog langs geweest bij Harrie (RFF) en daar heeft ie aan de computer gehangen. In eerste instantie was daar niets te ontdekken en hij raadde me aan om hem daar eens een dagje te brengen zodat hij het beter kon onderzoeken. Door drukte van mijn kant en wat laksheid ben ik daar niet direct aan toe gekomen. Na verloop van tijd dacht ik het probleem gevonden te hebben namelijk in de benzine (met BP ultimate leek hij beter te lopen). Ik ben er nu achter dat dat waarschijnlijk gewenning was en ik ten onrechte niet meer bij Harrie langs ben geweest. :bang:

Onlangs is mijn auto bij Paul Veens (Car Care Soest) geweest voor APK, een beurt en een storing aan mijn olie indicator (wel voldoende olie en druk, maar toch ging het olielampje branden). Kom ik mijn auto weer ophalen, verteld Paul dat ik een engeltje op mijn schouder heb gehad want mijn hele blok had in de soep kunnen lopen. Blijkt een bout van de stuurbekrachtigingspomp niet goed vast te hebben gezeten en dat het beugeltje van deze pomp zelfs is gebroken. Hierdoor liepen de balans assen niet 100% in fase en gaf dat dus die trilling. Dit had ook tot oorzaak dat het draadje van de olie level sensor beschadigd was, waardoor ik een valse melding kreeg. Paul heeft alles netjes hersteld en wat blijkt.... WAT LOOPT IE NOU WEER MOOI ZEG!!!!!!!!! Vet genieten iedere keer dat ik weer in de auto stap.
Hierna heb ik nog contact opgenomen met PCL en gevraagd wat ze precies gedaan hebben. En volgens de werkbon hebben ze o.a. de riemen afgesteld en gespannen. Ik vermoed dat hiermee de beugel is gebroken of in ieder geval de timing van de balansassen verdraait is. Als coulance kan ik nu 1/3 van de extra kosten die ik bij Paul heb moeten maken om het te herstellen vergoed krijgen op mijn eerste werkplaatsrekening bij PCL. Ze claimen namelijk nooit aan de bevestigingsbout van de stuurbekrachtigingspomp te hebben gezeten en dus het probleem niet door hun is ontstaan. Blijft het feit dat het wel héél toevallig is dat direct op de terugweg na het garage bezoek aan PCL de problemen optraden. Daarnaast is hij een paar weken later nog terug geweest om de problemen op te lossen, maar er werd niets gevonden!
Ze claimen verstand van de klassiekere Porsches te hebben, maar blijkbaar valt de 968 daar niet onder :pale:

Eén voordeel van de beurt bij PCL: Porsche assistence. Doordat één a.b. er de brui aan had gegeven ben ik dus gestrand met de auto omdat ik hem met geen mogelijkheid meer aan kreeg. Die startblokkering werkt goed! Ik dus Porsche assistence bellen en die hebben me vriendelijk te woord gestaan, maar op afstand konden ze me (uiteraard) niet verder helpen. Ik kreeg trouwens een 968 expert, berijder en liefhebber aan de lijn (iemand van hier?). Ze waren wel bereid om hem gratis weg te slepen en een vervangende auto te leveren. Echter ik had mijn vriendin al gebeld om de reserve sleutels (met reserve a.b.) te komen brengen en zij was dus al onderweg. Nu is die reserve a.b. nogal nukkig en had ik hem welgeteld één keer kunnen gebruiken om mijn auto te openen, waarna hij dienst weigerde. Reden waarom dat mijn reserve setje was geworden... Maar een nieuw batterijtje (die ik altijd in de auto heb liggen) deed wonderen en ik kan weer rijden. Uiteindelijk de Porsche assistence niet nodig gehad en ik heb ze nog even terug gebeld dat het gelukt was met de reserve a.b.

Lang leve de Porsche specialisten! :cheers:

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

02 jan 2012 21:58

Vanuit Friesland ook de beste wensen en veel 968 plezier dit jaar!

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

02 jan 2012 22:23

Wie zorgt er voor het 968-ste bericht??????

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paris op 03 jan 2012 14:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

02 jan 2012 22:29

bij deze dan :-)

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

03 jan 2012 1:54

Paris schreef: Ik ben er nu achter dat dat waarschijnlijk gewenning was en ik ten onrechte niet meer bij Harrie langs ben geweest. :bang:

jammer, maar ben blij dat het is opgelost (al begrijp ik niet hoe de ballansassen door de bout van de stuurbekrachtigingspomp van tijd af kunnen raken, of lees ik het verkeerd?)

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

03 jan 2012 12:55

De 968 heeft 3 riemen:
- de stuurbekrachtigingspomp door een separate snaar aangedreven...
- De balansassen en de nokkenassen door de distributieriem (kan dat een balansas op het verkeerde nokje stond)
- De dynamo en aircopomp hebben ook een separate riem.

Beste wensen voor 2012!

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

03 jan 2012 13:54

Allemaal de beste wensen!

Paris, er is wel degelijk een fabrieksalarm alleen heeft dat geen afstandsbedieningen die kapot kunnen gaan. Het heeft nl. helemaal geen afstandsbedieningen. Zal toch een aftermarket verhaal zijn. Ik zeg: weg er mee ;)

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

03 jan 2012 14:21

Ik vind het juist wel handig... De afstandsbediening zit ook gekoppeld aan de centrale deurvergrendeling (incl. knipperled in deurstaafjes)...

Hier een plaatje:
Afbeelding

Hoe het precies heeft gezeten met die riemen moet ik dan even navragen. Waarschijnlijk heb ik het dan niet helemaal begrepen, ik heb het dan ook zelf nog niet los gehad...

Edit: Comment mbt riemen erbij gezet
Edit2: Typo
Laatst bijgewerkt door Paris op 03 jan 2012 18:11, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

03 jan 2012 15:26

Blijkt een bout van de stuurbekrachtigingspomp niet goed vast te hebben gezeten en dat het beugeltje van deze pomp zelfs is gebroken. Hierdoor liepen de balans assen niet 100% in fase en gaf dat dus die trilling. Dit had ook tot oorzaak dat het draadje van de olie level sensor beschadigd was, waardoor ik een valse melding kreeg. Paul heeft alles netjes hersteld en wat blijkt.... WAT LOOPT IE NOU WEER MOOI ZEG!!!!!!!!! Vet genieten iedere keer dat ik weer in de auto stap.


Ter verduidelijking : de beugel waar de stuurbekrachigingspomp aan ophangt, hangt vast aan het motorblok en de onderste balansas loopt deels door deze beugel (voorste roulement). Als er dus een bout waarmee die beugel vastzit los is / gebroken is, wat ik hierboven lees, dan komt er veel kans ook speling op de balansas, waardoor de riem dus idd kan vergaan.
Bij mijn CS was die ophangbeugel van de servopomp afgebroken tgv frontale aanrijding. Ik heb die beguel dus moeten vervangen en daarvoor moest dan ook de onderste balansas ook losgemaakt worden. Anders had ik ook nooit geweten dat het zo in elkaar zit :wink: .

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

03 jan 2012 16:15

Ter verduidelijking : de beugel waar de stuurbekrachigingspomp aan ophangt, hangt vast aan het motorblok en de onderste balansas loopt deels door deze beugel (voorste roulement). Als er dus een bout waarmee die beugel vastzit los is / gebroken is, wat ik hierboven lees, dan komt er veel kans ook speling op de balansas, waardoor de riem dus idd kan vergaan.
Bij mijn CS was die ophangbeugel van de servopomp afgebroken tgv frontale aanrijding. Ik heb die beguel dus moeten vervangen en daarvoor moest dan ook de onderste balansas ook losgemaakt worden. Anders had ik ook nooit geweten dat het zo in elkaar zit.


Kristof kun je dit ook laten zien d.m.v. foto's of een tekening? Ik heb laatste ook de stb pomp vervangen maar kan me hier eigenlijk geen voorstelling meer van maken...... b.v.d.

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ

03 jan 2012 18:07

Nog even over die afstandsbediening / alarm. Het is toch echt een origineel alarm, handset is type nr. 993 618 259 01 en kost € 164,- incl. BTW. Ik heb hem net gekocht bij PCL, ze hadden hem zelfs op voorraad!

Morgen moet ik alleen even terug gaan, dan gaan ze hem op mijn alarm programmeren. Dit overigens, geheel spontaan, kostenloos als gevolg van bovenstaand verhaal. Krijgen ze toch weer een plus puntje van me!!
Plaats een reactie