Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
Plaats een reactie

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

27 okt 2017 18:51

Dat dacht ik ook al, storm in de knip :scratch:
Sprak een knaap op Z.voort die in M3 motor erin had gehangen.
Doe dat maar nooit melde hij mij, zoooveeel werk en dito kosten :!:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

27 okt 2017 18:57

Heb M3 blok (de 3 liter) overwogen. Ook supercharger (rotrex).
Maar dan kom je sowieso snel boven de 6K. Wel leuke PK's.

Wilde ook nog een upgrade van het Bilstein/eibach onderstel naar AST 5100 maar dat gaat nu op de iets langere termijn. Wat dat betreft worden de prioriteiten zo vanzelf wel bepaald.

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 16:49

Ik zou het toch andersom doen.
Een auto met een snelle motor maar een matig onderstel/remmen is minder fun dan een auto met een perfect onderstel/remmen en een standaard motor.
Als ik jouw auto zie op div filmpjes, zou ik eerst investeren in een goed onderstel en daar zeker niet op bezuinigen.
Dan zorgen dat de remmen perfect zijn.
Dan gewicht bsparen, zeker een poly motorkap en kofferdeksel. Zitten ver van het zwaartepunt van je auto, dus veel voordeel. Je bespaart zo 20-25 kg.
Lichte wielen met evt. slicks (scheelde bij mij 3 seconden).
Dan heb je al een veel snellere auto, met de betrouwbare standaard motor :salut: :drive:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 17:15

Wou het niet zeggen maar bij ons scheelde dat echt zoveel seconden :salut:
Maar een e36 is niet echt zwaar.

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 17:47

Remmen zijn goed genoeg. Kunnen dit gewicht en vermogen prima aan. Geen enkele issues op Zandvoort of Spa. Op Assen soms na een half uur even een rondje iets rustiger. Dus koeling, niet remkracht.

Onderstel wilde ik ook eerst doen maar prio wordt nu bepaald doordat het blok werk nodig heeft en als dat toch gebeurd het efficiƫnter is wat andere zaken op te pakken als ik dat toch overweeg.

Onderstel komt begin volgend jaar wel.

Polyonderdelen heb ik wel naar gekeken maar bespaar je met alleen een andere motorkap en kofferbak 25 kg? Plus dat wordt ook een hele dure hobby als je meer gaat vervangen.

Moeten ook niet vergeten dat het een trackday auto is waarmee ik van en naar circuit rij. Ik race er niet mee. Dat hangen in de bochten maakt hem niet minder leuk om te rijden. Als het om de laatste seconden zou gaan dan zou je dat natuurlijk willen vermijden.

Maar jullie zetten me wel weer ah denken, onderstel en alleen de motor reparatie en motor fase 2 later is ook een optie. ;-)

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 18:09

ff gechecked, std motorkap (zonder geluidsisolatie) en kofferdeksel scheelt bij een 75 totaal 19 kg, geen 25 dus.
Als je scharnieren e.d. eruit sloopt zal het verschil 20KG zijn, toch aanzienlijk :salut:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 19:34

Wij hebben er veel uitgehaald, complete airco en kachelsysteem.
Carbon dak, elektromotoren van de ramen, lichte/kunststof ramen, lichte OZ wielen en wat een verschil :salut:
Wat Paul al eerder aangaf, als hij lichter is heb je er op het hele circuit baat bij :drive:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 21:34

Heb je het verschil in rondetijden bijgehouden van voor en na de gewichtsbesparing?

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 21:41

Wat dacht je :oops:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 22:45

Gisteren bij Pistenclub weer gereden met mijn dochter in de 325i e36. We hebben daar inmiddels de duurste AST variant onder zitten en idd Pagid geel. Auto is op uitlaat na verder standaard (uiteraard wel een kooi, stoelen en verder alles eruit ) en een chipje laat 'm tot 7000 tpm draaien. Dat maakt 'm niks sneller, maar geeft je de kans op sommige stukken net even na de bocht te schakelen ipv midden in. Zonder de P's tekort te doen, wat is zo'n e36 toch een geweldige auto (ook na 26 kaar en 250k km's). Het was een hele rustige dag maar ook weer 75% Porsche geweld met GT3 (RS) en Gt4. M.n. die laatste kun je ondanks de helft vh vermogen heel aardig partij geven, zeker op de bochtige gedeelten.
Natuurlijk is meer vermogen lekker, maar geef eerst je geld uit aan een goed onderstel. Dat geeft echt meer voldoening dan een paar pk.

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 23:13

molen934 schreef:Wat dacht je :oops:


Nee? ;-)

Mannen het concept van minder gewicht is me echt wel duidelijk. En 20kg besparing is idd niet niks. Maar om het even in perspectief te plaatsen, dat is amper 1,5% van mijn wagengewicht. Atmosferische motor tuning is kostbaar op deze auto maar substantieel (lees meer dan 10%) gewicht besparen is mogelijk nog veel kostbaarder. En een lichtgewicht gaat deze nooit worden. Als je dat met een E36 wilt doen dan moet je imho daar mee starten vanaf de opbouw als hij leeg is. En ik wil ook. Het in een akoestische klankkast van en naar circuit rijden. Dat trekken m'n oren en hoofd niet (meer).

Ik overweeg nog wel een paar uur instructie van een coureur zoals Jaap van Lagen. Gewoon op basis van het materiaal voorhanden leren het maximale eruit te halen. Investeren in de persoon achter het stuur. Valt meestal de meeste winst te halen. ;-)

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

28 okt 2017 23:18

Hans44 schreef:Gisteren bij Pistenclub weer gereden met mijn dochter in de 325i e36. We hebben daar inmiddels de duurste AST variant onder zitten en idd Pagid geel. Auto is op uitlaat na verder standaard (uiteraard wel een kooi, stoelen en verder alles eruit ) en een chipje laat 'm tot 7000 tpm draaien. Dat maakt 'm niks sneller, maar geeft je de kans op sommige stukken net even na de bocht te schakelen ipv midden in. Zonder de P's tekort te doen, wat is zo'n e36 toch een geweldige auto (ook na 26 kaar en 250k km's). Het was een hele rustige dag maar ook weer 75% Porsche geweld met GT3 (RS) en Gt4. M.n. die laatste kun je ondanks de helft vh vermogen heel aardig partij geven, zeker op de bochtige gedeelten.
Natuurlijk is meer vermogen lekker, maar geef eerst je geld uit aan een goed onderstel. Dat geeft echt meer voldoening dan een paar pk.


Volgens mij beschrijf je vrij aardig hoe ik erin zit Hans. Het gaat mij ook niet om die 10-20PK meer maar om een iets scherper karakter van de motor en wat meer opties aan de bovenkant van het toerenbereik. Onderstel komt er ook nu of iets later. AST 5100 wss, huidige onderstel is trouwens ook niet standaard maar geen pur sang circuit setup. Dan is hij wat mij betreft af. Als het dan nog veel lichter of sneller moet dan komt er nog wel een keer een Lotus of Porsche (bij).

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

29 okt 2017 9:06

Om hierop aan te haken. Ik heb nog niets gedaan met het motorvermogen maar ik pak eerst de remmen en gewicht aan.

Ik zit nu op 980 kg en wil richting de 900 bewegen.
Remkoeling en andere pads moeten ook het verschil maken.

Daarna pak ik pas de motor aan. Cheers!

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

29 okt 2017 10:45

MarkS schreef:
Mannen het concept van minder gewicht is me echt wel duidelijk. En 20kg besparing is idd niet niks. Maar om het even in perspectief te plaatsen, dat is amper 1,5% van mijn wagengewicht.


Toch weet ik zeker dat je voor heel weinig geld 100-120kg uit zon E36 sloopt.
Kost je een paar zaterdagen en een paar slijpschijven.
En 100kg, dat ga je echt merken :drive:
Wel investeren in goede oordoppen :mrgreen:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

29 okt 2017 11:37

Wat mij ook op viel is het grote gewicht van de uitlaatpotten, ook weggehaald :thumleft:
Het geluid valt me heel erg mee, zowel buiten als binnen in de auto.
We wachten nu op de aangepaste oliepomp.

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

29 okt 2017 12:58

mooi voordeel als je wat ouder bent wordt je gehoor ook wat minder :mrgreen:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

29 okt 2017 13:18

Niet alleen je gehoor Ton :cry: :mrgreen:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

29 okt 2017 20:48

Maar neemt het gewicht niet toe als je ouder wordt? :)

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

29 okt 2017 20:57

Ik zal me er mentaal op instellen dat ik komend seizoen
aan alle kanten door jullie voorbij gereden wordt met die lichte wagens ... :mrgreen:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

29 okt 2017 21:52

#FlauweGrappenAan

Je kan altijd wat meer lampen monteren. Wordt ie ook 'lichter'

#FlauweGrappenUit

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

30 okt 2017 20:25

grappig om te volgen deze discussie :mrgreen:

ik zou investeren in een paar uurtjes instructie, al die kilo's minder....ja, zal zeker schelen. Echter maakt het je geen betere rijder. Uit ervaring kan ik je vertellen dat instructie pas echt seconden scheelt. Als je dan aan je limieten zit ga dan aan de slag met gewichtsbeparing om die laatsten 10den van seconden er nog uit te persen voor zover dat zin heeft als je enkel trackdays rijd. onderstel en remmerij is in jullie geval het allerbelangrijkste.

We zien dat in de 944 cup. Rondetijden verschillen van 2.04 hoog tot 2.12 afhankelijk van de ervaringen van de rijders met in basis allemaal dezelfde auto.

Toen ik begon met mijn 944cup reed ik op zandvoort 2.12 met veel pijn en moeite ( de maanden ervoor zal ik helemaal niet vertellen :lol: 0

snelste tijd met dezelfde auto en dezelfde set-up na wat lessen en instructies 2.06.2.

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

30 okt 2017 21:26

Ik heb goede verhalen gehoord over Jaap van Lagen. Belangrijk is niet alleen dat je instructeur snel kan rijden, maar vooral ook dat hij het goed kan overbrengen. Jaap zou beiden beheersen. Van wie heb jij instructie gehad Jos?

Ach ja, en die motor, dat onderstel en dat gewicht.
Ik ben sinds afgelopen zomer 6 kilo afgevallen, gewicht = check.
Motor en onderstel volgen asap. :mrgreen:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

30 okt 2017 21:37

Jaap is top! Heb van meerdere mannen instructie gehad waaronder Danny van Dongen, Edwin Molenaar en Peter Tunissen. Allen hebben er aan bijgedragen dat ik sneller werd. Wil ook wel een paar rondjes met je mee hoor!

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

30 okt 2017 21:40

Bedankt Jos, doen we! :thumleft:

Re: HET TRACKDAY-TOPIC

30 okt 2017 21:48

Jos Targa schreef:grappig om te volgen deze discussie :mrgreen:

ik zou investeren in een paar uurtjes instructie, al die kilo's minder....ja, zal zeker schelen. Echter maakt het je geen betere rijder. Uit ervaring kan ik je vertellen dat instructie pas echt seconden scheelt. Als je dan aan je limieten zit ga dan aan de slag met gewichtsbeparing om die laatsten 10den van seconden er nog uit te persen voor zover dat zin heeft als je enkel trackdays rijd. onderstel en remmerij is in jullie geval het allerbelangrijkste.

We zien dat in de 944 cup. Rondetijden verschillen van 2.04 hoog tot 2.12 afhankelijk van de ervaringen van de rijders met in basis allemaal dezelfde auto.

Toen ik begon met mijn 944cup reed ik op zandvoort 2.12 met veel pijn en moeite ( de maanden ervoor zal ik helemaal niet vertellen :lol: 0

snelste tijd met dezelfde auto en dezelfde set-up na wat lessen en instructies 2.06.2.


Eens, maar de discussie ging over waar je je geld het beste aan kunt besteden; extra PKs of een goed onderstel/lager gewicht.
En met gewichtsbesparing pers je er echt wel wat meer uit dan een paar tienden.
Mijn 75 is incl uitgebreide rolkooi 200kg lichter dan een std 75.
Geen idee hoeveel seconden dat zijn, maar ik gok zeker 3-4 :drive:
Wist trouwens niet dat die 944 Cupjes zo langzaam zijn :mrgreen:
Plaats een reactie