Ook hier even een klein verslagje van de geweldige dag van gisteren!
Na een korte briefing zijn we meteen het circuit opgegaan om in 2 groepen twee korte bochtencombinaties te oefenen.
Hoe eenvoudig de theorie is, zo ingewikkeld blijkt de praktijk.
Allereerst het in overstuur krijgen van de wagen. Dat valt nog tegen, je verwacht dat het een kwestie is van veel gas geven maar niets is minder waar.
In principe is een 911 in eerste instantie onderstuurd en hoe mee gas je geeft hoe meer gewicht er op de achterwielen komt en hoe meer zij hun grip houden.
Dit in tegenstelling tot de voorzijde, die licht wordt en grip verliest. Gevolg; de wagen wil eerder rechtdoor dan dwars.
De kunst is dus de bocht vlot te benaderen, in te sturen, dan gas los te laten tot je voelt dat de kont om wil.
Op dat moment geef je meer gas en stuur je meteen tegen. Wanneer je ook maar iets te laat bent maak je een fraaie pirouette.
Het eerste dagdeel bestond voornamelijk uit het maken van pirouettes dus. Zeer frustrerend, want als je de instructeurs ziet lijkt het een koekje.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de BMW's makkelijker in drift te krijgen en te houden zijn dan de Porsches, dat was evident.
Pas na de lunch viel bij mij het kwartje en kreeg ik het voor elkaar de wagen langer in drift te houden en ook te spelen met het gaspedaal.
Echt een heerlijk gevoel als je merkt dat je controle krijgt op zulke materie! Aan het einde van de dag kreeg ik zelfs complimentjes van de instructeurs, ik trots als een aap natuurlijk...
Hier een klein filmpje waarin je kunt zien wat er in de wagen gebeurt, dit is ergens aan het begin van de middag.
http://www.flickr.com/photos/24737461@N04/5777003359/in/photostreamJammer dat je niet echt kunt zien hoe dwars de wagen gaat en de G-krachten kunt voelen, komt toch wat minder over op film...
Hierbij wil in Renntech en Driftsport nog hartelijk bedanken voor deze topdag! Volgend jaar ben ik weer van de partij!
(ik overweeg een oud BMW'tje te kopen om dit vaker te kunnen doen...)
We hebben enorm veel geleerd over de wagen gisteren, erg goed om eens te kunnen voelen wat hij nu doet wanneer je in de buurt van de grens komt.
En wanneer je er overheen gaat.
Topdag!