Probleem van geluid is niet iets van de laatste jaren, er mag een bepaalde hoeveelheid geluid gemaakt worden op zo'n circuitdag, dat was 15 jaar geleden ook al en toen o.a. ik met de bmwtjes 2002 en andere met ford escort enz. reed was het vaak niet het uitlaat geluid maar het Inlaat geluid van de aanzuigen de carburateurs

de boesdoeners.
In de laatste Start Autosportmagazine schrijft Huub Vermeulen, organisator van de
www.DNRT.nl o.a. de volgende citaten:
NOG EEN KEER OVER GELUID
en daarna willen we er niet meer over praten. DNRT gaat het veertiende jaar in als organisator.......................Bij de startvan de ZomerAvondCompetitie, toen nog op zomeravonden, wiste wij al dat als we met veel deelnemers heel veel wilden rijden. dat we dan weinig lawaaikonden maken. In het regelement staat dat er met fluisterstille auto's gereden moet worden. Wij vinden racegeluiden mooi, maar we zullen het zonder moeten stellen. Racegeluiden zijn eigenlijk vooral voor publiek. liefst oorverdovend, omdat dat een deel van het spektakel is .................... Vanaf nu wil ik voorstellen dat iedereen niet meer naar het maximum van het geluidsniveau prepareert, maar naar het minimum...................................We hebben het dan vooral over de Porsche's 996 en 997 GT3 en Cup auto's. Een GT3 die maximaal stil is, blijft toch op de Zandvoortse meter hangen op 94-95 Db, terwijl we nerveus worden bij 86 en gemiddeld nog veel lager willen en moetengaan de aantallen deelnemers nog wat toenemen(en dat gaat gebeuren) dan zal een volgende stap kunnen zijndat Porsches niet meer mee kunnen doen. Er is al overleg met de fabriek en die heeft toegezegd dat zij naar "ons probleem gaan kijken". Maar misschien is het toch nog meer een Porsche probleem. De succesvolle Porsche Dagen zijn inmiddels van de kalender, omdat ook met een standaard Porsche op een hele dag nog maar drie uur gereden kan worden........................Met Porsche mag binnenkort mogenlijk alleen nog maar op straat worden gereden. Natuurlijk is dat raar. Maar of het reëel is of niet, die discussie moet niet met ons worden gevoerd.................................................................
Dit zijn stukjes uit wat Huub omschrijft, persoonlijk heb ik er gelukkig geen problemen meer mee, heb een uitlaat onder mijn Porsche laten maken en die is zo stil dat ik ZONDER Problemen Overal kan rijden, was volgens mij de laatste wedstrijd op Zandvoord op een na de stilste

Minder spektakel wel lekker rijden, op Spa is dit anders, dan mag de open uitlaat er meestal wel onder en Dat vind ik toch meer racie en spektakel.
Volgens mij zijn de uitlaten zo te construeren dat ook de moderne Porsche ruim binnen de normen kan blijven...............Maar ja ook wij vinden een straat Porsche die mooi klinkt leuker, en anders zetten we er toch een racie uitlaat onder om hem wat mooier (harder) te laten klinken, en ja...dan worden die mooie evenementen taboe...........
Bijgaand dan om nog wat goed te maken een foto van mijn Porsche op Spa met open uitlaat en zo'n 110 DB