Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
Plaats een reactie

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

14 feb 2017 11:32

Kheldar schreef:Vertel! IMS?


Dat is toch wel een beetje het geheim van de smid :idea:

Naast alle standaard lagers, bieden ze nu ook iets aan wat niet uit verschillende losse delen is samengesteld ;)

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

14 feb 2017 13:33

Ok, ik kon er niet bij zijn ... Dus afgaande op je hint gaat het blijkbaar om een glijlager met aangepaste smering, soortgelijk aan wat LN aanbiedt onder de naam 'The IMS Solution'. http://theimssolution.com/

Indien ja, dan is het dus niey zo mysterieus en geheimzinnig als hier geopperd wordt. Iets met een wiel tweede keer uitvinden ...

Wel slim reverse-engineered zodat we het goedkoper kunnen laten monteren ;) want de LN solution is $$$

Doet Michel wel vaker met zijn 996/997 mods, meeste is al bekend maar dan met zijn eigen goeie aanpassingen erbovenop. Leuk!

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

14 feb 2017 18:34

:thumleft:

... maar het is volgens mij toch nog eenvoudiger, dan wat LN Engineering heeft bedacht :wink:

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

14 feb 2017 19:21

Ik zal het over 3 weken weten. Bak moet er af dus wie weet als er nog een proefkonijn nodig is.

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

14 feb 2017 20:41

Inderdaad glijlager maar olie toevoer door de holle ims as die aan de andere kant toevallig tegen de oliepomp aanzit. Tot zover was het niet echt geheim.

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

14 feb 2017 21:06

Juist ja, want aan de andere kant van de as zit ook gewoon een glijlager dat zo gesmeerd wordt. Blijft afwachten hoe koeling en smering zo verloopt op termijn.

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 9:48

Octaaf schreef:Inderdaad glijlager maar olie toevoer door de holle ims as die aan de andere kant toevallig tegen de oliepomp aanzit. Tot zover was het niet echt geheim.


Smering via de holle IMS as is helaas ook niets nieuw. Zie https://www.europeanpartssolution.com/i ... structions

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 11:20

Helaas in de zin van "het lost het probleem niet op"?

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 12:13

Dat was MI ook duidelijk.

Het probleem blijft, maar met een glijlager is de gevolgschade veel kleiner dan met een lager dat uit (harde) losse onderdelen bestaat :idea:

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 12:53

Helaas in de zin dat het geen revolutionair nieuw idee is, jammer genoeg. Zou idea al geweest zijn de IMS graal eindelijk gevonden.

Glijlager is wel veel sterker. Zie het wel als een goede oplossing mits meerdere aanpassingen aan smering.

Smering via de holle as geeft problemen. De olie die zo in het lager komt is niet gefilterd. Lijkt me geen goed idee.

De olie in de tussenas vormt een rotationele ongebalanceerde massa. Wat kan leiden tot ongewenste trillingen en belasting. Meestal zijn zulke vibraties nefast op de langere termijn..soort vermoeiingseffect. Tenzij het glijlager stevig genoeg is. Kan ook.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 17 feb 2017 14:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 13:52

Allemaal online-aannames. Ga praten met en kijken bij Michel en (be)oordeel daarna :idea:
Michel pretendeert ook niet iets nieuws te hebben uitgevonden. Wel hoe het zo goed mogelijk en betaalbaar kan worden toegepast.

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 15:01

Weet ik. Michel onderhoudt mijn auto. Heeft de motor ook gereviseerd incl alle modificaties. Ik heb met hem al menig gesprek gevoerd over alle mogelijke factoren.

Online aannames is te simpel argument. De ongefilterde olie is niet ideaal. Kleine deeltjes tss je glijlager of de toevoer van olie die verstopt raakt ... Externe smering met gefilterde olie, liefst zinder bypass kan dit probleem oplossen.

Dat de olie in de as geen effect heeft geloof ik graag. EPS heeft ongeveer al een boel lagers zo geplaatst blijkt. Time en kilometers zullen uitwijzen of die een permanente oplossing zijn.

Ik weet uit mij ervaring van tribologie dat de frequenties gecreëerd door onbalans nefast kunnen zijn qua metaalmoeheid. Is een kwestie van het kritische aantal cycli te bereiken...

Het pinnen [edit] van het het tandwiel op de tussenas vind ik eigenlijk een essentiële modificatie die uitgevoerd zou moeten worden bij elke motorrevisie. Maar dat is iets anders.

Misschien beter deze discussie verder te voeren in een ims topic.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 20 feb 2017 3:15, in totaal 4 keer bewerkt.

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 15:11

Kheldar schreef:Het kunnen van het het tandwiel op de tussenas vind ik eigenlijk een essentiele modificatie die uitgevierd zou moeten worden bij elke motorrevisie.


:scratch:

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 15:49

Kheldar schreef:Ik weet uit mij ervaring van tribologie dat de frequenties gecreëerd door onbalans nefast kunnen zijn qua ing. Is een kwestie van cycli ...


... fijn weekend alvast allemaal! :wink:
Laatst bijgewerkt door MarkS op 17 feb 2017 16:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 16:23

Metaalmoeheid bedoelde ik.
Groetjes uit Brazilië. :mrgreen:

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

17 feb 2017 17:21

MarkS schreef:
Kheldar schreef:Ik weet uit mij ervaring van tribologie dat de frequenties gecreëerd door onbalans nefast kunnen zijn qua ing. Is een kwestie van cycli ...


... fijn weekend alvast allemaal! :wink:


:mrgreen:

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

18 feb 2017 1:37

Dat de olie niet gefilterd zou zijn lijkt me geen probleem. Het immers dezelfde olie die het bestaande glijlager van de tussenas smeert. Over de onbalans door rondslingerende olie in de tussenas kan je wel een punt hebben. Hoewel de tussen de helft vd toeren vd krukas draait is dat nog steeds best snel. Eigenlijk zou je holle tussenas moeten vullen zodat er alleen een kanaal in het hart vd as overblijft. Dat insert materiaal moet dan licht zijn en bestand zijn tegen de olie en de hoge temperatuur.

Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto

18 feb 2017 2:16

En als het gaatje verstopt raakt?
De sleuf in de aandrijfas van de pomp is ook een zwak punt.

Het hoeft niet stuk te gaan. Ik bedoel alleen maar dat als je iets uitdenkt je vooraf al moet anticiperen op waar de zwakke punten in het design zitten.

Stel dat het in 10% van de gevallen toch mis gaat dan heb je dus geen goed ontwerp.

Ik vind het wel een heel.goed idee dat er ook iemand durft om een glijlager te plaatsen. Nog die externe gegarandeerde smering er bij en het is een prima ontwikkeling. Zeker interesse voor!
Plaats een reactie