Pagina 1 van 48
Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 30 sep 2009 22:29
door Dimma
Hier gaat ie dan : deel II
Is het een leuk idee / initiatief om een 968 KZ in het leven te roepen ?
Wat is een KZ ? ? ?
Een Knutselzaterdag natuurlijk : zoals ( tenminste een aantal van ) jullie gezien hebben ben ik hier van voldoende gemakken voorzien en zou het niet erg vinden om dat één Zaterdag per maand ter beschikking te stellen aan de 968-community. Ik ben niet van plan om motor-swaps, nokkenaswisselingen, distributies en dergelijke grote klussen te doen, maar dingen als je wielen een keer balanceren, of dat minieme lekje in je uitlaat even dichtlassen ; ff naar je remmen kijken en nog 1001 van die kleine dingen zijn goed op een Zaterdag te doen.
Tesamen met een bakkie en de onvermijdelijke sterke verhalen moet dat toch leuk ( en misschien zelfs leerzaam ) kunnen worden ?
Wat vinden we van dat idee ?
Groet, Frank
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II
Geplaatst: 30 sep 2009 23:08
door The Dude
Super idee Frank! Heb zeker interesse hier aan mee te doen.
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II
Geplaatst: 01 okt 2009 10:20
door Johann
Strak plan Frank! Ik heb ook interesse. Ik moet mijn stuurhuis reviseren (zou mischien een te grote klus zijn voor op een zaterdag). Volgens mij zou heel veel van ons de verf/delamination op die agterste glas willen repareren, en daar heb je 2 mensen voor nodig. Zie deze link
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-17.htm
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 10:38
door esgigt
... en 24 uur uithardtijd voor de lijm (zie pnt. 10)

, of is daarvoor inmiddels een betere oplossing, dan ben ik ook wel geinteresseerd.
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 10:41
door Olaf
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 11:04
door esgigt
Vervangen van de glijlagers van de drijfstangen, ook mogelijk? Is wel makkelijker met een brug....
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 11:23
door Johann
esgigt schreef:... en 24 uur uithardtijd voor de lijm (zie pnt. 10)

, of is daarvoor inmiddels een betere oplossing, dan ben ik ook wel geinteresseerd.
Ja, is vast geen goed idee om op de weg te zijn me lijm die nog niet heelmaal uit gehard zijn

Maar...
De volgende projectjes is wel te doen op en Zaterdag middag.
- Chip vervangen
- Airbox mod uitvoeren
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 11:31
door esgigt
Airbox-mod... dat heb ik al eens eerder gehoord. Was dat niet iets als het fabrieken van een aantal extra openingen?
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 13:54
door alfa male
Op industriële schaal rubbertjes tussen de skirts vervangen? Als ik kan ben ik erbij.
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 14:06
door Johann
alfa male schreef:Op industriële schaal rubbertjes tussen de skirts vervangen? Als ik kan ben ik erbij.
Goed idee Alfamale!
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 17:44
door racebeus
Ik vind het in ieder geval een leuk idee
En het doet me nu met plezier terugdenken aan de tijd dat ik een jaartje of 14/15 was.
Buurjongens in de buurt waren "altijd" op zaterdag bezig met hun brommers/motors.
Ik heb zo "sluipenderwijs" sleuteltje 10/11 "blind" aan leren geven
Hamer, ijzerdraad en een stukje plakband en het reed altijd.
Dus, met zo'n uitrusting als die van Frank, kom ik graag een KZetten

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 18:21
door pete 928
lijkt me een leuk idee al moet ik wel zeggen dat ik weinig technische kennis heb , maar
ik zou graag iets bij willen leren lijkt me leuk .
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 19:42
door Dimma
Zo dan, even een dagje naar de vermogensbank en ze hebben het onderwerp én verzet én volgekalkt. Volgens mij hebben we al wat Zaterdagjes werk zo te zien.
Ok dan, we beginnen Zaterdag over een week, 11-10 vanaf zeg 09:30 uur ( da's dus de 2e Zaterdag van de maand ). Laat maar horen wie er komen en wat we gaan doen. Zorg er wel voor dat je alle delen die we moeten vervangen / doen bij je hebt want mijn magazijn blijft mijn magazijn

kleinigheidjes als kit, boutjes, moertjes en ringetjes zijn er voldoende, maar voor bijvoorbeeld even olie verversen neem je je eigen olie en filter mee ( of je geeft het mij ruim van te voren aan dan laat ik het bij mijn onderdelenboer komen en reken je op de dag met mij af ).
Lijkt me ( en Patrick ) hardstikke leuk ; we kijken er naar uit !
Groet, Frank
@ Johann : link is dood dus ik weet niet wat je bedoelt ....
@ Esgigt : ja hoor, da's goed te doen op een Zaterdag ; trek alleen wel je oude zooi aan want je hebt dan wel wat schoon te maken ( subframe, triangels en aanverwante delen )
@ Pete 928 : Da's nou net de leuke bijkomstigheid ; je doet wat en je leert wat ; een soort leerlingwezen voor Porsche 968's ....
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 20:04
door Jaap911
Mijn stuurbekrachtiging werkt niet meer.......

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 20:07
door Dimma
Jaap911 schreef:Mijn stuurbekrachtiging werkt niet meer.......

Pomp stuk ? of weet je nog niet ? Eerst ( Zaterdag over een week ) maar eens kijken wat er aan de hand is .... wees welkom
Groet, Frank
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 20:13
door Dimma
Olaf schreef:Off-Topic
heb jij nog oren naar het laten vervangen van de tandwielen op je oude nokkenassen door RS-Barn
... denk aan gecombineerde verzending ...
Kan in Belgie via Havik RS ook ( hoewel ik niet weet of hij het ook gewoon naar RS-Barn opstuurt ) ; heb mijn keuze nog niet gemaakt ....
Groet, Frank
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 20:46
door Jaap911
Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Lekt geen olie en reservoir zit vol. Hoor wel wat een tikkend/kloppend geluidje bij stationair draaien. Zo van ene op andere moment tijdens rijden mee gestopt......
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 20:55
door alfa male
Zit de riem van de pomp er nog wel om Jaap?
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 21:13
door Johann
Dimma schreef:@ Johann : link is dood dus ik weet niet wat je bedoelt ....
Dat is raar, voor mij werkt 'ie prima

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 21:14
door esgigt
Dimma, dat die wissel van lagerschalen een knoeiboel zou worden vreesde ik ook wel, het carter moet leeg. Ik kijk momenteel of ik het op een andere manier gedaan kan krijgen (met brug). Dat de traverse eruit moet had ik ook al begrepen.
Ik heb tevens het WRKSP erop nagekeken en het lijkt erop dat ook de bouten en moeren uitgewisseld moeten gaan worden ivm rek (het spul moet met een voorgeschreven koppel 25 Nm + 90 graden aangetrokken worden).
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 21:17
door Jaap911
it de riem van de pomp er nog wel om Jaap?
Heb ik nog niet naar gekeken, maar is het te zien vanaf bovenkant motor?
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 21:33
door esgigt
volgens mij wel....
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 21:44
door Peter968
Geweldig initiatief Frank! Kom wel effe buurten, altijd leerzaam lijkt me...

Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 21:48
door Dimma
esgigt schreef:Dimma, dat die wissel van lagerschalen een knoeiboel zou worden vreesde ik ook wel, het carter moet leeg. Ik kijk momenteel of ik het op een andere manier gedaan kan krijgen (met brug). Dat de traverse eruit moet had ik ook al begrepen.
Ik heb tevens het WRKSP erop nagekeken en het lijkt erop dat ook de bouten en moeren uitgewisseld moeten gaan worden ivm rek (het spul moet met een voorgeschreven koppel 25 Nm + 90 graden aangetrokken worden).
Ik denk dat je me niet goed begrijpt : Olie aftappen en de carterpan eronderuit is het probleem niet, maar er moeten een aantal delen, waaronder het subframe en triangels en motorsteunen, los die je dan ( althans dat doe ik ) ook gelijk schoon en netjes kan maken. Dat hoeft natuurlijk niet, je kan het er ook gewoon zo weer onder hangen, maar ik ben bij mijn wissel van drijfstanglagers wel even bezig geweest met schoonmaken. Dát moet je niet met je goeie goed aan doen. Bouten en moeren vervangen hebben wij overigens niet gedaan ... wel de lagerspeling gemeten ...
Groet, Frank
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Geplaatst: 01 okt 2009 22:05
door Dimma
Jaap911 schreef:Heb ik nog niet naar gekeken, maar is het te zien vanaf bovenkant motor?
Als je van boven, direct achter het luchtfilterhuis naar beneden kijkt, zie je aan de linkerkant een pulley met een riem die op / naar de krukaspulley loopt ; kan niet missen.

+

De 'Gates Auto Master' riem is de Stb-riem ; voor de werking van de Stb is het wel handig als die erop zit
Groet, Frank