Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2024 13:03



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Een bekende Porsche specialist organiseerde voor geïnteresseerde relaties in samenwerking met GP Elite een basis- en gevorderden circuittraining op het PVI circuit te Lelystad.
Nou, geïnteresseerd was ik wel en hierbij dan ook een verslag.

Afbeelding

De Voorbereiding
De week voorafgaand aan de circuittraining heb ik de Porsche in de watten gelegd, naast een grondige wasbeurt heb ik alles gecontroleerd. Remschijven voor en blokken rondom zijn nog niet zo lang geleden vervangen en de achterbanden zijn slechts een paar 100 km geleden nieuw gemonteerd.

Theorie
Na aankomst op het circuit eerst de theorie en zoals het een serieuze en zichzelf respecterende organisatie betaamd gaat niemand het circuit op zonder een voldoende basiskennis. Je rijdt immers niet alleen, iedereen is liefhebber en wil zijn wagen weer zonder schade naar huis rijden. Met een kop koffie op de tafel volgt eerst een voorstelrondje van het team van instructeurs o.l.v. de immer enthousiaste Marc Schipper en Robèr Romviel.

In de theorie kwam aan de orde hoe de dag eruit zal zien. Het beperkte aantal deelnemers werd opgedeeld in 2 groepen van maximaal 6 rijders. Elk groepje krijgt een deel van het circuit voor het oefenen van benodigde vaardigheden ter beschikking. Na 3 x wisselen van deelcircuit worden de deelcircuitjes aan elkaar gekoppeld to het volledige circuit.
Verder kwamen basiskennis aan bod als: Zitpositie, Gewichtsverplaatsing, Hand-oog coördinatie, Stuurtechniek, en Doseren van handelingen.
Vervolgens kwam de basis van het circuit rijden zelf aan de orde: Ideale lijn, snelheid en rempunt bepalen. Voor de basis circuit training zijn de bochten op strategische plaatsen voorzien van pylonen die als oriëntatie dienen om de ideale lijn te rijden. Ook niet onbelangrijk: er werden tips aangereikt wat te doen als je in de problemen komt (onderstuur, overstuur, geblokkeerde wielen, overmoed, enz.). Dan nog de broodnodige huisregels om de dag veilig te laten verlopen en het theoriegedeelte zit er op.

Rijden
Nadat de groepjes waren ingedeeld was het tijd om te verzamelen bij het toegangshek naar het circuit (altijd dicht, want je wilt geen verdwaalde toerist tegenkomen die gaat spookrijden als jij net peentjes zwetend de hoek om komt geracet)
De 2 groepen werden verzameld, zelf nam ik deel aan de basisgroep en met 5 Porsches vertrokken we naar het eerste deelcircuit.

Afbeelding Afbeelding

Opzet van de training
De training zelf zat goed in elkaar waarbij elke rijder voldoende gelegenheid had tot kijken, oefenen en vragen stellen. De instructeur stapt in de voorste wagen (aan het stuur, met de eigenaar op de passagiersstoel) en rijdt dan een aantal een aantal maal het deelcircuit rond al aanwijzingen gevend aan de eigenaar. In het kielzog de rest van de groep die er achteraan rijdt en niet gehinderd door enige kennis zo goed en zo kwaad als het gaat probeert de instructeur bij te houden. Na een aantal rondjes wordt gestopt, en wisselt de instructeur van auto. De eerste auto wordt vervolgens laatste etc. Dan is het de beurt aan de eigenaar om het geleerde in de praktijk te brengen en neemt de instructeur weer in de 1e auto plaats. Eerst een korte check op zitpositie en veiligheid. Dan wordt het circuit weer een aantal rondjes gereden terwijl de instructeur de rijstijl van de cursist aanscherpt. Weer in het kielzog de overige deelnemers. Vervolgens stopt de groep weer en stapt de instructeur over in de volgende wagen. Degene die als laatste instructie heeft gehad sluit als laatste in de groep weer aan, en het hele circus begint weer van voren.
Een tweede instructeur wisselt bij iedere stop van een volgende Porsche. Twee instructeurs op 5 auto's, dat noem ik nog eens prima begeleiding.

Mijn lessen
Omdat ik in mijn groepje redelijk vooraan stond en als tweede met de instructeur heb gereden zag ik dat ik achteraan rijdend een compleet andere lijn reed dan mijn ongetrainde voorgangers! Iedereen had vooraf wel een gedachte of een verhaal bij een ideale lijn rijden, maar voor mij geld dat ik er mijlen naast zat met de praktijk. Nu zag ik dus als toeschouwer achteraan goed dat dit voor iedereen zo was. Het meest opvallende van de eerste rondjes die ik zelf reed was hoe hard het ging. Ik had verwacht dat het tempo stukken lager zou liggen.
Heel bijzonder was om te ervaren dat toen ik, op verzoek van mijn instructeur, van de ideale lijn afweek ineens meters achterbleef bij mijn voorganger. Of, indien deze een foutje maakte, ik ineens op zijn bumper zat.
De instructeurs waren enthousiast over het hoge tempo dat werd gereden en de hoge mate waarin wij (ons groepje dan) de materie oppikten. Vanwege mijn (iets te enthousiaste) rijgedrag oefende één van de instructeurs tussendoor met mij zelfs "trail-braking", iets uit de gevorderden opleiding.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Lunch
Na het rijden van 2 deelcircuits was het tijd voor een uitgebreide lunch, en niet alleen voor de inwendige mens, de inwendige Porsche was absoluut aan voer toe. Het verbruik zo later op ongeveer 1 op 4 uitkomen!! Hiervoor reden alle deelnemers naar het naastgelegen vliegveld alwaar in het restaurant van de vliegschool een aantal tafels waren gereserveerd met uitzicht op de vliegstrip. Op het circuit zelf stond een party tent van GP Elite waar je bij elke wissel van de instructeurs wat kon drinken of je suikers aanvullen met Candy bars.

De middag
Volgegeten was het tijd voor het derde deelcircuit, en het moment waarop iedereen naar uitkeek: het hele circuit rijden! Dit is ook het circuitdeel wat het grootste deel van het profiel van mijn linker voorband heeft meegenomen. Dan werden eindelijk de pylonen die de deelcircuitjes scheiden weggehaald, en konden we het volledige circuit rijden. Nu kwamen alle lessen en oefenmomenten samen en werd het rijden nog veel leuker. Ook was het rechte stuk erbij gekomen, dat weliswaar halverwege was onderbroken door een chicane van pylonen, maar waar ik in ieder geval een kleine 200 km/h haalde.
Beide groepen cursisten rijden nu, gescheiden van elkaar, over het gehele circuit en waar ik een beetje huiverig voor was gebeurde gelukkig niet. Inhalen was verboden en in de 1e Porsche van iedere groep was altijd een instructeur aanwezig die alles in de gaten hield.

De dag kwam helaas veel te snel aan z’n einde en wagens werden de pit ingestuurd voor een alcoholvrije borrel, flink wat napraten en het ontvangen van een certificaat voor de basis circuittraining.

Voor mij is de drempel om deel te nemen aan circuitevenementen dank zij deze training weggenomen.
De GP Elite basis circuittraining is in elk geval een perfecte opstap naar het serieuze werk. Los van deze opstap is het belangrijkste dat het gewoon dikke, dikke pret is geweest!
Op naar de gevorderden cursus :thumleft:

En als toegift ben ik bijzonder trots op het feit dat de instructeurs mijn 993R een geweldig goed sturende (KW Variante 3 onderstel en uitgelijnd op RS specs) Porsche vonden, in sommige opzichten zelfs beter dan de 996 GT3, de GT3 daarentegen was uiteindelijk "makkelijker" te rijden.

Afbeelding

@Jeroen, nog bedankt voor de mooie foto's van de 993 :cheers:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


Laatst bijgewerkt door Nine-eleven op 27 sep 2011 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.



26 sep 2011 23:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Leuk verslag, mooi die laatste foto van je 993. 8)
_________________________________________
Racefun events


26 sep 2011 23:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Leuk geschreven verslag Marcel! :thumleft:


27 sep 2011 0:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
was een top dag :thumleft:

Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


27 sep 2011 3:33
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
bedankt, het was echt prettig om te lezen
en misschien verlaagd het voor mij ook de drempel om op circuit te gaan rijden.
_________________________________________
997S


27 sep 2011 5:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
KLPD baan in Lelystad is ideaal.
Uitdagende technische bochten, relatief lage snelheid, ruime uitloop en geen vangrails of andere opstakels
Je moet het wel HEEL dol maken wil je daar schade rijden...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


27 sep 2011 6:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Mooi verslag !!, Marcel + mooie foto's , Jeroen !!
Zeker iets voor mij, om ooit eens te gaan doen :mrgreen:
_________________________________________
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.


27 sep 2011 8:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Mooi verslag, heb in het voorjaar de rijvaardigheidstraining gevolgd, zo te lezen qua opbouw vergelijkbaar. Wel andere onderdelen natuurlijk. Ga in het voorjaar van 2012 de basis circuitraining volgen. :drive:


27 sep 2011 9:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
11-je
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Waar kunnen we inschrijven :?: ziet er top uit :!:


27 sep 2011 9:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 Carrera GT + 944 RS
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Mooi verslag Marcel, het was echt een topdag en een aanrader voor iedereen.
Sommige waren wel erg fanatiek bezig, zat een tijdje achter Jeroen924, die probeerde al rijdende zijn auto wat lichter te maken door op hoge snelheid wat onderdelen te laten verdwijnen, helaas voor Jeroen kon ik het stuk ijzer ontwijken en licht het daar ergens in de kant, sorry Jeroen.


27 sep 2011 10:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
RB911 schreef:
Waar kunnen we inschrijven :?: ziet er top uit :!:


http://www.gp-elite.nl/ :salut:

Doe Robèr, één van de twee eigenaren en mijn instructeur afgelopen zaterdag de groeten van mij.

En nogmaals voor de twijfelaars onder ons, hoewel het tempo van zowel het rijden als de leercurve hoog lag heb ik geen moment gehad dat ik het gevoel had dat er wel eens iets "fout" kan gaan. De instructeurs houden alles perfect onder controle.
De fun- en geniet factor ligt daarentegen waanzinnig hoog.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


27 sep 2011 11:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Mooi verslag. Overweeg dit zeker ook te gaan doen. Enige aarzeling om daarvoor de TT te gebruiken.

Overigens is de remtechniek die je beschrijft volgens mij trail braking en niet tail braking.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


27 sep 2011 12:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
MarkS schreef:
Overigens is de remtechniek die je beschrijft volgens mij trail braking en niet tail braking.


Klopt helemaal, foutje van het Logitech toetsenbord :wink: (gewoon ikzelf dus)
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


27 sep 2011 12:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
HansGT schreef:
Jeroen924, die probeerde al rijdende zijn auto wat lichter te maken door op hoge snelheid wat onderdelen te laten verdwijnen.


Handyman :mrgreen:


27 sep 2011 12:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Marcel, weet je of GP Elite voor dit type trainingen ook huurauto's ter beschikking stelt?


Nine-eleven schreef:
MarkS schreef:
Overigens is de remtechniek die je beschrijft volgens mij trail braking en niet tail braking.


Klopt helemaal, foutje van het Logitech toetsenbord :wink: (gewoon ikzelf dus)


Als het in de praktijk maar goed ging. :wink:


27 sep 2011 12:59
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Lui :pig:

Nine-eleven schreef:

:arrow: zo te zien aleen voor de GP Drift :salut: :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


27 sep 2011 13:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Tot slot nog een paar foto's (uiteraard voornamelijk van de 993R)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De pitstraat en de partytent met de hele dag fris e.d. en aan het einde van de dag na(alcoholvrij)borrelen en de certificaatuitreiking.

Na een sportieve dag was de vraag van de instructeurs: "Meneer Ville (GT3 en vriend van mij) wat is het u waard om boven meneer van Vliet (moi dus) te eindigen?"
Uiteindelijk kreeg hij een 7.9 en ik een 7.95 op het certificaat . . . humor alom :thumleft:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


27 sep 2011 13:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
MarkS schreef:
Marcel, weet je of GP Elite voor dit type trainingen ook huurauto's ter beschikking stelt?

wat heeft dat nou voor zin? ga je trainen met een auto die compleet andere rij-eigenschappen heeft dan je eigen auto :scratch:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


27 sep 2011 14:11
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
EriC4C schreef:
Lui :pig:

Nine-eleven schreef:

:arrow: zo te zien aleen voor de GP Drift :salut: :wink:


Bedankt Eric maar dit wist ik dus al. Ging me juist om die trainingen waar dat niet al duidelijk op de website erbij stond. Begrijp dat iedereen bij jullie in de groep deze dag met eigen vervoer heeft gedaan.

Zie dat je m'n berichtje hebt verwijderd. Jij bent iig niet lui. :wink:

En de reden waarom ik dit met een andere auto wil doen Jeroen. Ik heb mijn P niet voor het circuit aangeschaft. Ik hoef dus circuitrijden ook niet met die P te trainen. Wil dat graag met een andere (RWD) auto gaan proberen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


27 sep 2011 14:44
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Ik heb geen van je bericht verwijderd :uh:, dus die eer komt (deze keer) iemand anders toe. ;) :lol:

Ik ga er vanuit dat ze de optie erbij zetten als die er is, zeker als ze dat bij GP Drift doen. Vragen staat uiteraard vrij :thumleft:
..... al zou (ook) ik deze training altijd met eigen auto doen vanwege de ervaring die je daarbij opdoet, terwijl het risico dat je schade rijdt zeer beperkt is.
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


27 sep 2011 14:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
11-je
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
Nine-eleven schreef:
http://www.gp-elite.nl/ :salut:


Dank voor de link, voorkeur zou wel uitgaan naar een Porsche only evenement maar hij staat voorlopig op de to-do list.


27 sep 2011 14:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
MarkS schreef:
Begrijp dat iedereen bij jullie in de groep deze dag met eigen vervoer heeft gedaan.


Zowel de "basis-" als de "gevorderden" groep reed met eigen auto, al moet ik er wel bij vermelden dat bij de gevorderden groep de Porsches wat meer circuit geprepareerd waren.

MarkS schreef:
Ik heb mijn P niet voor het circuit aangeschaft. Ik hoef dus circuitrijden ook niet met die P te trainen.


Ook ik heb mijn Porsche, ondanks de huidige looks en techniek, zeker niet voor het circuit aangeschaft.
Echter de wagen een paar stapjes beter leren kennen / beheersen, ondanks dat ik mijn 993 al meer dan 6 jaar in mijn bezit heb, vond ik redenen genoeg deze exercitie een keer te doen. En dan wel degelijk met mijn eigen auto.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


27 sep 2011 14:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
EriC4C schreef:
Ik heb geen van je bericht verwijderd :uh:, dus die eer komt (deze keer) iemand anders toe. ;) :lol:

Ik ga er vanuit dat ze de optie erbij zetten als die er is, zeker als ze dat bij GP Drift doen. Vragen staat uiteraard vrij :thumleft:
..... al zou (ook) ik deze training altijd met eigen auto doen vanwege de ervaring die je daarbij opdoet, terwijl het risico dat je schade rijdt zeer beperkt is.


Ach, het was ook een berichtje van niks, ik lig er niet wakker van. :mrgreen:

Mijn voorkeur gaat ook uit naar "eigen vervoer" maar wil uiteindelijk ook licentie gaan halen en dat hoeft wat mij betreft echt niet met de TT (wat sowieso al niet de meest ideale circuit auto is in standaardvorm).

Heb overigens een meer algemene rijvaardigheidstraining wel altijd met de P(jes) gedaan.

@Marcel, bedankt voor je response.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


27 sep 2011 15:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
RB911 schreef:
Dank voor de link, voorkeur zou wel uitgaan naar een Porsche only evenement . . .


Klant worden bij Johan (van der gugten) :wink: deze dag was op zijn initiatief.
En ik heb al horen fluisteren dat er een vervolg komt . . .

Verder is het natuurlijk mogelijk groepsgewijs (Porsche Forum bijvoorbeeld) aan te gaan.
Na de positieve geluiden zal er vast genoeg animo zijn, uiteindelijk waren wij met zo'n 11 Porsches (hadden er wel iets meer moeten zijn).
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


27 sep 2011 15:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Basis circuittraining door GP Elite . . . helemaal TOP
GP Elite doet dit vaker met/via Porsche.

Enige tijd geleden ook via Eric Wolbert bij GPE een vaardigheidstraining gedaan.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


27 sep 2011 15:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.