Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 3:53



Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Kheldar schreef:
Vertel! IMS?


Dat is toch wel een beetje het geheim van de smid :idea:

Naast alle standaard lagers, bieden ze nu ook iets aan wat niet uit verschillende losse delen is samengesteld ;)
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


14 feb 2017 11:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Ok, ik kon er niet bij zijn ... Dus afgaande op je hint gaat het blijkbaar om een glijlager met aangepaste smering, soortgelijk aan wat LN aanbiedt onder de naam 'The IMS Solution'. http://theimssolution.com/

Indien ja, dan is het dus niey zo mysterieus en geheimzinnig als hier geopperd wordt. Iets met een wiel tweede keer uitvinden ...

Wel slim reverse-engineered zodat we het goedkoper kunnen laten monteren ;) want de LN solution is $$$

Doet Michel wel vaker met zijn 996/997 mods, meeste is al bekend maar dan met zijn eigen goeie aanpassingen erbovenop. Leuk!


14 feb 2017 13:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
:thumleft:

... maar het is volgens mij toch nog eenvoudiger, dan wat LN Engineering heeft bedacht :wink:


14 feb 2017 18:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Ik zal het over 3 weken weten. Bak moet er af dus wie weet als er nog een proefkonijn nodig is.


14 feb 2017 19:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Inderdaad glijlager maar olie toevoer door de holle ims as die aan de andere kant toevallig tegen de oliepomp aanzit. Tot zover was het niet echt geheim.


14 feb 2017 20:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Juist ja, want aan de andere kant van de as zit ook gewoon een glijlager dat zo gesmeerd wordt. Blijft afwachten hoe koeling en smering zo verloopt op termijn.


14 feb 2017 21:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Octaaf schreef:
Inderdaad glijlager maar olie toevoer door de holle ims as die aan de andere kant toevallig tegen de oliepomp aanzit. Tot zover was het niet echt geheim.


Smering via de holle IMS as is helaas ook niets nieuw. Zie https://www.europeanpartssolution.com/i ... structions


17 feb 2017 9:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Helaas in de zin van "het lost het probleem niet op"?
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


17 feb 2017 11:20
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Dat was MI ook duidelijk.

Het probleem blijft, maar met een glijlager is de gevolgschade veel kleiner dan met een lager dat uit (harde) losse onderdelen bestaat :idea:


17 feb 2017 12:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Helaas in de zin dat het geen revolutionair nieuw idee is, jammer genoeg. Zou idea al geweest zijn de IMS graal eindelijk gevonden.

Glijlager is wel veel sterker. Zie het wel als een goede oplossing mits meerdere aanpassingen aan smering.

Smering via de holle as geeft problemen. De olie die zo in het lager komt is niet gefilterd. Lijkt me geen goed idee.

De olie in de tussenas vormt een rotationele ongebalanceerde massa. Wat kan leiden tot ongewenste trillingen en belasting. Meestal zijn zulke vibraties nefast op de langere termijn..soort vermoeiingseffect. Tenzij het glijlager stevig genoeg is. Kan ook.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 17 feb 2017 14:59, in totaal 1 keer bewerkt.



17 feb 2017 12:53
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Allemaal online-aannames. Ga praten met en kijken bij Michel en (be)oordeel daarna :idea:
Michel pretendeert ook niet iets nieuws te hebben uitgevonden. Wel hoe het zo goed mogelijk en betaalbaar kan worden toegepast.
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


17 feb 2017 13:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Weet ik. Michel onderhoudt mijn auto. Heeft de motor ook gereviseerd incl alle modificaties. Ik heb met hem al menig gesprek gevoerd over alle mogelijke factoren.

Online aannames is te simpel argument. De ongefilterde olie is niet ideaal. Kleine deeltjes tss je glijlager of de toevoer van olie die verstopt raakt ... Externe smering met gefilterde olie, liefst zinder bypass kan dit probleem oplossen.

Dat de olie in de as geen effect heeft geloof ik graag. EPS heeft ongeveer al een boel lagers zo geplaatst blijkt. Time en kilometers zullen uitwijzen of die een permanente oplossing zijn.

Ik weet uit mij ervaring van tribologie dat de frequenties gecreëerd door onbalans nefast kunnen zijn qua metaalmoeheid. Is een kwestie van het kritische aantal cycli te bereiken...

Het pinnen [edit] van het het tandwiel op de tussenas vind ik eigenlijk een essentiële modificatie die uitgevoerd zou moeten worden bij elke motorrevisie. Maar dat is iets anders.

Misschien beter deze discussie verder te voeren in een ims topic.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 20 feb 2017 3:15, in totaal 4 keer bewerkt.



17 feb 2017 15:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Kheldar schreef:
Het kunnen van het het tandwiel op de tussenas vind ik eigenlijk een essentiele modificatie die uitgevierd zou moeten worden bij elke motorrevisie.


:scratch:
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


17 feb 2017 15:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Kheldar schreef:
Ik weet uit mij ervaring van tribologie dat de frequenties gecreëerd door onbalans nefast kunnen zijn qua ing. Is een kwestie van cycli ...


... fijn weekend alvast allemaal! :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


Laatst bijgewerkt door MarkS op 17 feb 2017 16:46, in totaal 1 keer bewerkt.



17 feb 2017 15:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Metaalmoeheid bedoelde ik.
Groetjes uit Brazilië. :mrgreen:


17 feb 2017 16:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
MarkS schreef:
Kheldar schreef:
Ik weet uit mij ervaring van tribologie dat de frequenties gecreëerd door onbalans nefast kunnen zijn qua ing. Is een kwestie van cycli ...


... fijn weekend alvast allemaal! :wink:


:mrgreen:
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


17 feb 2017 17:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
Dat de olie niet gefilterd zou zijn lijkt me geen probleem. Het immers dezelfde olie die het bestaande glijlager van de tussenas smeert. Over de onbalans door rondslingerende olie in de tussenas kan je wel een punt hebben. Hoewel de tussen de helft vd toeren vd krukas draait is dat nog steeds best snel. Eigenlijk zou je holle tussenas moeten vullen zodat er alleen een kanaal in het hart vd as overblijft. Dat insert materiaal moet dan licht zijn en bestand zijn tegen de olie en de hoge temperatuur.


18 feb 2017 1:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Een kijkje achter de schermen bij... Auto Resto
En als het gaatje verstopt raakt?
De sleuf in de aandrijfas van de pomp is ook een zwak punt.

Het hoeft niet stuk te gaan. Ik bedoel alleen maar dat als je iets uitdenkt je vooraf al moet anticiperen op waar de zwakke punten in het design zitten.

Stel dat het in 10% van de gevallen toch mis gaat dan heb je dus geen goed ontwerp.

Ik vind het wel een heel.goed idee dat er ook iemand durft om een glijlager te plaatsen. Nog die externe gegarandeerde smering er bij en het is een prima ontwikkeling. Zeker interesse voor!


18 feb 2017 2:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.