Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 21:26



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
14 daagse alpenroute, welke highlights? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 cabrio
Bericht 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Afgelopen jaren veel met de motor op reis geweest binnen en buiten Europa maar nog nooit de Alpen doorgetrokken.

Nu wilden wij dat dit jaar doen maar dan met een 911 cabrio omdat hele dagen motor mijn partner fysiek op dit moment niet ziet zitten.

Heeft iemand een mooiste rondreis liggen of zo een rijtje passen die je moet doen zodat ik ze zelf aan elkaar knoop?

Ben ook wel benieuwd hoeveel kilometer per dag jullie aanhouden voor door de bergen met een cabrio. Ook 300 ongeveer?

In de auto met papieren kaart of de Garmin meenemen zoals op de motor?

Ik hoor het graag van jullie


28 apr 2019 21:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Simpel heen Route des Grandes Alps en terug La Route Napoleon.


28 apr 2019 22:55
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Die had ik inderdaad ook al genoteerd maar rijd je die elk niet in 1-2 dagen?


29 apr 2019 0:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Welke deel vd Alpen..... :?:

Vroeger, eind ‘70 tiger jaren heel veel met een papierenkaart in FR. Strategisch in Guillestre gecampeerd en daar vanuit de mooiste passen gereden. Teveel passen om op te noemen....Google maps en klaar.... :salut:

En een navi heb je beperkt wat aan omdat de wegen in de Alpen dun gezaaid zijn...gebruik je meer ter oriëntatie of je zou off road moeten gaan zoals wij dat gedaan hebben met een 4wd. Maarja toen bestonden die dinegen niet dus een kaart erbij welke ook gelukt is.... :mrgreen:

En als jouw partner fysiek meer moeite heeft dan zou ik me niet vast willen pinnen op de dagafstanden...tis vakantie hè geen ‘moeten’. Maar als jij veel al rondgereisd hebt dan kun je zelf het beste een inschatting maken.... :scratch:

En de oostelijke alpen ken ik niet zo goed,...ouder/kinderen erbij etc. ik reed er snel doorheen om bij de meren in IT te komen: lekker aan het water en rust...vroeger genoeg gezien :popcorn:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


29 apr 2019 6:36
Profiel
PorscheForum Rakker
'91 964 C2 cabrio
Tongeren, België
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Ik ga deze zomer de Grandes Alpes (Noord-Zuid) en Route Napoleon doen. Ook nog een lus in de Gorges du Verdon. Ik reken op 7 dagen, ongeveer 250Km/dag.

Route gemaakt in Myrouteapp, die rekening houd met de passen.
Route exporteren naar TomTom of Garmin en gaan.


29 apr 2019 8:50
Profiel
PorscheForum Rookie
964 c4 - 997 GT3 / Ex. 356a, 911s '70, 996 4s, 996 4s cabriolet
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Leuk voornemen.

veel ervaring hier met toeren, maar soms ook echt sportief rijden in de Alpen en daardoor vrijwel alle bekende of minder bekende passen/routes daar wel gereden/gezien.

Met kaart ging het doorgaans prima gezien relatief geringe aanbod van wegen en het is met een kaart ook leuk om in de accommodatie te kunnen kijken waar je al geweest bent en nog heen zult gaan. De laatste jaren gebruik ik ook Myrouteapp voor de leuke planning van de route in combinatie met een navigatiesysteem (TomTom Rider). Doorgaande wegen door de dalen zou ik, ondanks soms wat lastig, echt alleen functioneel gebruiken en zoveel als mogelijk mijden, want vaak zijn deze niet zo fraai/spannend ondanks het ogenschijnlijk mooie slingerende verloop op de kaart.

Mijn ervaring is dat max 200/225 kilometer meer dan voldoende is als je de dag niet al te vroeg begint, je veel binnendoor wegen rijdt en dan onderweg ook nog een rondje wilt lopen op de top van een pas met de tijd voor een kopje koffie en een fotootje van de Porsche in het schitterde landschap. Indien ter plaatse aan de orde eindigde ik vaak met de bekendste passen op het einde van de middag. Veel rustiger om te rijden (minder motoren, fietsers, bussen, etc.) en met heerlijk gevoel de dag stoppen onder aan de pas.

Routes en aanbevelingen heb ik wel.

Wat iemand hier al noemde, heeft de Ardèche (omgeving Gorges du Verdon) ook schitterde en rustige wegen (asfalt was soms wel wat slecht/oppassen).

Veel plezier!


29 apr 2019 12:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster 987 S, BMW Z4 Sdrive20i, Ford Mustang Mach-e
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Dit wordt onze route zodra het mooi weer wordt vanaf mid juni, 3 cabrio's...987S, F360, 420D. Tegen die tijd heb ik de afzonderlijke dagen in gpx files beschikbaar, stuur een pb als je een copy wilt ontvangen.

Afbeelding


29 apr 2019 21:06
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Pb verstuurd.

Inderdaad met de auto misschien wat rustiger aan doen. Zat anders soms al om 8u op de motor als we beetje flinke dagtocht hadden over de kleine weggetjes

Misschien wat meer om je heen kijken ook


02 mei 2019 0:07
Profiel
PorscheForum Rakker
'91 964 C2 cabrio
Tongeren, België
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Uitgeverij Lannoo heeft een autoboek met de mooiste routes in Frankrijk.
De route des Grandes Alpes en Route Napoleon staan uitvoerig beschreven met alle bezienswaardigheden en stadjes opgelijst
ISBN 978 94 014 5220 5


02 mei 2019 14:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Wij maken vaker tochten door Frankrijk, Oostenrijk en Italië. We zoeken thuis op de kaart (vooral de gele Michelin deelkaarten van Frankrijk!) naar mooie routes, laten google maps de afstanden en geschatte reistijd berekenen. In excel maken we een lijstje met plaatsnamen, tussenliggende km's en reistijden volgens maps.
Nadeel is dat je wel wag kaarten mee moet nemen, maar zo weet je ook een beetje waar je bent. Mijn vrouw vindt autorijden niets, maar kaartlezen en de route volgen wel leuk. Hebben we allebei wat te doen. Voordeel is dat je zelf je wegen kunt uitzoeken. Alleen in grote plaatsen in Frankrijk gebruik ik tomtom om weer bij de volgende plaats te komen. Dat heeft alles te maken met het ontbreken van borden of de onlogische plaatsing daarvan. Dat is af en toe een crime in Frankrijk.
Wij houden max 400 km per dag aan, als je passen rijdt, snelwegen mijdt en je je overal aan de snelheid houdt.
Goeie reis en geniet ervan!


02 mei 2019 15:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3, 911 targa '85 en 911 '76 (project)
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Ik ga zelf begin augustus ook hier een weekje rondrijden. Heb er echt zin in en zie al heel veel info voorbijkomen waar ik veel aan heb. Wellicht waag ik er nog wel een pb tje aan voor wat extra info. :thumleft:


03 mei 2019 9:10
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW G21 330i Touring
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Erg leuk om te doen. Rondje van Sandernl (hierboven zeker een hele leuke). Ben zelf ieder jaar ook wel een week te vinden in het Alpengebied met één of meerdere vrienden voor een sportieve tour.... :drive:

Afgelopen jaar een rondje Europa gedaan, een soort van best of van afgelopen jaren via: Duitsland-Oostenrijk-Slovenië-Italië-Frankrijk-Zwitserland weer terug naar huis: Driving the Alps 2018

De Dolomieten vind ik persoonlijk het leukst... Veel gehoord is de Stelvio. De Stelviopass zou ik alleen rijden om ‘m van je lijstje af te strepen, maar is niet echt leuk rijden in een druk seizoen, of je moet ‘s ochtends heel vroeg zijn of aan het eind van de middag. De minder bekende Zuidwest kant richting de Gaviapass is dan leuker, terwijl de bekende Noordoost kant eigenlijk een beetje overrated. Er zijn mooiere passen, ook richting en in Zwitserland bijvoorbeeld.

De Route Napoleon is er ook zo’n eentje als je het mij vraagt. In 2017 ook gepakt om van Nice naar Grenoble te rijden op de terugweg richting de Vogezen met nog een tussenstop.

De routes stel ik ook samen met myrouteapp (internet) en/of tyre (op PC), die ik vervolgens kan exporteren naar het navigatiesysteem in de auto... Rijdt wel zo fijn als je wat steviger door wil rijden... :wink:

Mocht je nog wat willen lezen en zien, dan zijn dit vorige edities:
2017 Frankrijk
2016 Italië - Dolomieten deel 2
2015 Slovenië-Osstenrijk-Oost Dolomieten
2014 Italië - Dolomieten deel 1
2012 Zwitserland

Daarnaast ter inspiratie is de volgende reeks naslagwerkjes van, inmiddels Porsche fotograaf Stefan Bogner, een aanrader: Curves Magzine - Soulfull driving. Het 10e deel op Mallorca en 12e deel in Noorwegen staan ook op stapel (om binnen de Europese grenzen te blijven)... Maar de delen in Zwitserland (2), Frankrijk (1), Italië (3) en Oostenrijk (4) zijn wel aan te raden voor een Alpenrit: http://www.curves-magazin.com/magazine/


07 mei 2019 22:58
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
@joop! Wat een prachtige reisverslagen, ik heb snel wat routes van je in Basecamp gezet ter inspiratie

Vandaag eindelijk weer eens tijd om wat aan de voorbereiding van de routes te doen.

Dan wil je meteen weer teveel, route des Grandes Alps, Grimselpas, Stelvio... en dan laat ik Oostenrijk maar even voor wat het is :mrgreen:

Krijg het allemaal nog niet leuk aan elkaar geknoopt. Is denk ik wel beetje veel voor 2 weken sturen, maar ja welke kies je dan :drive:


18 mei 2019 20:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW G21 330i Touring
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
In twee weken kun je natuurlijk wel een monsterlijke rit maken.
Zal vooral afhangen van hoe ‘hardcore’ je het in wil steken qua rijafstand per dag.

Met hapje eten tussendoor en af en toe eens stoppen voor het uitzicht o.i.d. is 300-350km/dag vaak wel de max als je ook nog een passagier bij je hebt.

Reden dat wij in ieder geval zonder rijden om ook nog eens meters te kunen maken... :drive: :wink:


19 mei 2019 11:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
5 x lucht gekoeld (1953- 1959-1960-1968-1995) 2 x waterkoker (1950-2021)
Lowlands
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Begin mei een week como en Dolemieten gereden met de swb. 3300 km en heerlijk gereden zonder problemen.

Eerst 4 dagen uitrusten Comomeer/ Cernobbio en dan aan de hand van boek

viewtopic.php?f=24&t=45761

Drive 15 passen in 4 dagen.

Afgezakt via Innsbruck de Romtatische strasse en aanlsuitend de Deutsche Weinstrasse.

Jammer dat het weer voorbij is.

Gelukkig hebben we de foto s nog!
_________________________________________
“Luft kann man unterwegs nicht verlieren “


19 mei 2019 12:38
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Had je geen last van afgesloten passen begin mei?

Volgens Google nu best wat dicht

Boek ga ik bestellen :thumleft:


25 mei 2019 22:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
5 x lucht gekoeld (1953- 1959-1960-1968-1995) 2 x waterkoker (1950-2021)
Lowlands
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Stelvio en Gavia waren dicht. Verder heel veel open. Staat goed aangegeven. De passen zijn zeer goed aangegeven op de borden.

In juni zijn meeste passen open.

De Gavia is nu ook een probleem met de Giro.

Succes met de trip!
_________________________________________
“Luft kann man unterwegs nicht verlieren “


26 mei 2019 7:00
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio
Bericht Re: 14 daagse alpenroute, welke highlights?
Col du Grand Saint Bernard Lijkt nu ook nog dicht, das best laat toch


26 mei 2019 19:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.