Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 apr 2022 12:38

Cazzo Super Veloce schreef:Haha, stoere foto, zulke jumps durf ik nog niet te maken, misschien ook maar eens een clinic volgen.
Hier pech met de Levo. Ondersteuning valt regelmatig uit. Meestal na een uur of zo. Dan ben je net lekker ver en dan moet je zonder ondersteuning en vorige week ook nog met een lekke voorband terug...
Vandaag naar dealer in Goirle, want helemaal terug naar Borculo is mij te ver.
Overigens vergoed Spezialized alleen onderdelen en geen arbeid? :scratch:


Is tubeless misschien iets voor je? Neem aan dat je dat nu nog niet hebt?

Ik reed eerst ook altijd met binnenbanden, aangezien ik vaak wissel van bandenprofiel (nat weer/droog weer). Maar tijdens de RdhF (Ardennen marathon) van 2019 had ik welgeteld 5 lekke binnenbanden, en m'n kameraad 4. Ja, we hadden veel binnenbanden bij gelukkig (net na de start al 2 lekke banden), maar waren dus ook 8 uur onderweg. Scherpe stenen icm carbon wielen is geen goede combi.
Daarna overgestapt op tubeless, op beide fietsen, en nu geen problemen meer. Wel met Stans Race Sealant, dat vind ik echt een goei goedje. Beter dan de gewone versie. Velg goed strak aftapen met Tesa 4289, en tubeless ventielen. Ik heb voor mijn velgen en banden combinaties geen compressor nodig om de band te "zetten", gaat gewoon met mijn normale pomp.

Ik merk ook dat ik, vooral met het downhillen, met lagere druk kan rijden dan met tubes. Rijdt echt beter.
Misschien het overwegen waard?

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 apr 2022 13:19

Ja, ga ik zeker doen, heb ik ook in mijn Scalpel. Die heeft nooit lekke banden.
Fiets is nu nog gewoon zoals afgeleverd, zodra de gelegenheid zich voordoet ga ik naar tubeless.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 12:31

Was geknakte speedsensorkabel. Geen garantie, hoewel kabeltje door framebuis loopt en niet door mij veroorzaakt kan zijn...
Bedankt Specialized :bang:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 13:00

Dan keek ik nog eens even in de algemene voorwaarden ... en ging de fiets retour afzender.
Als dit nu al de service en garantie is :roll:

Begint voor mij al meteen op "brain" te lijken bij die fabrikant. Ook zo iets geweldigs en een nobrainer als het gaat om die specifieke xc-fietsen van het merk als het gaat om nooit een aan te schaffen.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 13:22

Helaas Cazzo, je ziet wat er nu van komt bij niet conform inrijden ... :wink:

OT : wat een marketing flater, zo een dure topfiets verkopen en dan de klant laten opdraaien voor een garantiegeval :evil:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 13:31

chris.71 schreef:Dan keek ik nog eens even in de algemene voorwaarden ... en ging de fiets retour afzender.
Als dit nu al de service en garantie is :roll:

Begint voor mij al meteen op "brain" te lijken bij die fabrikant. Ook zo iets geweldigs en een nobrainer als het gaat om die specifieke xc-fietsen van het merk als het gaat om nooit een aan te schaffen.


Is dat nog steeds zo? Modellen tot 2020 en ouder hebben daar veel problemen mee gehad begrijp ik. Het nieuwe model, vanaf 2021 gaat toch wel? 2 fietsmaten hebben Epics, Pro en Expert met brain, en zijn daar zeer te spreken over.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 14:00

DennisvdB schreef:Is tubeless misschien iets voor je?


Vraagje:
Tubeless banden zijn toch gelijmd en onderweg helemaal niet gemakkelijk te wisselen? Of is dat tegenwoordig anders?
Lek gaan doen ze nog steeds (tenminste bij prof-wielrenners wel).

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 14:02

chris.71 schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:Was geknakte speedsensorkabel. Geen garantie, hoewel kabeltje door framebuis loopt en niet door mij veroorzaakt kan zijn...
Bedankt Specialized :bang:


Dan keek ik nog eens even in de algemene voorwaarden ... en ging de fiets retour afzender.
Als dit nu al de service en garantie is :roll:

Begint voor mij al meteen op "brain" te lijken bij die fabrikant. Ook zo iets geweldigs en een nobrainer als het gaat om die specifieke xc-fietsen van het merk als het gaat om nooit een aan te schaffen.

Ach geen zin om stennis te maken voor 6 tientjes. En probeer maar eens een XL-EMTB te krijgen op korte termijn...

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 14:03

2.2VTEC schreef:Helaas Cazzo, je ziet wat er nu van komt bij niet conform inrijden ... :wink:

OT : wat een marketing flater, zo een dure topfiets verkopen en dan de klant laten opdraaien voor een garantiegeval :evil:

Staat los van derestrictie 8)

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 14:06

Brulaap schreef:
DennisvdB schreef:Is tubeless misschien iets voor je?


Vraagje:
Tubeless banden zijn toch gelijmd en onderweg helemaal niet gemakkelijk te wisselen? Of is dat tegenwoordig anders?
Lek gaan doen ze nog steeds (tenminste bij prof-wielrenners wel).

Bij MTBs gaat er een middeltje in de band dat bij lekkage het gat onmiddellijk dicht. Werkt echt goed. Weet niet of dat ook bij wielrenfietsen gebruikt wordt.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 14:20

Brulaap bedoelt de ouderwetse tubes. Dat zijn race bandjes, die gelijmd zijn op de velg. De velg is dan bijna vlak, zonder opstaande randen. :salut:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 14:44

DennisvdB schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:Scherpe stenen icm carbon wielen is geen goede combi.
Daarna overgestapt op tubeless, op beide fietsen, en nu geen problemen meer.


Hoe bedoel je dat met scherpe stenen en carbon velgen? Wat is het verschil hiermee t.o.v. alu velgen, behalve dat je niet blij bent met een beschadiging aan een carbonvelg.

Goed advies van die Stans. Ik had net een liter gewone gekocht, volgende keer pak ik dan de race. Wist niet dat die bestond.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 20:42

Dat heeft te maken dat de carbon set veel te stijf is, geen vervorming laat zien en daardoor alles "doorgeeft". De alu set heeft meer flex, ook al merk je dat zelf minder, waardoor de stenen minder impact hebben.
Nadeel van carbon (bij DH) is dat ALS het verkeerd gaat, het serieus verkeerd gaat. Dat is bij aluminium een stuk minder desastreus.
Ik had met carbon velgen in Chatel (Bikepark) veel last van armpump door te stijve velgen en carbon Easton stuur in combinatie met brakebumps (hele korte remhobbels in de bochten door te hard remmen van vele medefietsers). Nu met DT Swiss alu velgen en Renthal carbon stuur geen problemen.

Ik heb in Finale Ligure (Enduro trails) met carbon heel veel problemen gehad met m'n carbon velgen icm scherpe stenen. Jaar erop met zelfde Maxxis banden en alu velgen geen lekkages (had nog binnenbanden erin toen), ondanks dat tempo nog hoger lag.

De Race moet je schijnbaar wel iets sneller vervangen, althans, dat wordt aangeraden. Maar de werkzame korrels zijn beter, en kunnen grotere gaten afdichten. Wacht je te lang met verversen dan wordt het 1 grote klont, maar dat is met elk merk sealant.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

13 apr 2022 22:06

ATanis schreef:
chris.71 schreef:Dan keek ik nog eens even in de algemene voorwaarden ... en ging de fiets retour afzender.
Als dit nu al de service en garantie is :roll:

Begint voor mij al meteen op "brain" te lijken bij die fabrikant. Ook zo iets geweldigs en een nobrainer als het gaat om die specifieke xc-fietsen van het merk als het gaat om nooit een aan te schaffen.


Is dat nog steeds zo? Modellen tot 2020 en ouder hebben daar veel problemen mee gehad begrijp ik. Het nieuwe model, vanaf 2021 gaat toch wel? 2 fietsmaten hebben Epics, Pro en Expert met brain, en zijn daar zeer te spreken over.



Het is natuurlijk altijd ook de vraag wat de betreffenden gewend zijn en of ze daadwerkelijk verschillen merken met fietsen zonder brain ;-).
Een kennis heeft er een met brain en ik heb gezien hoe die fiets reageerde met kapotte brain en dat was niet fraai. Net een hobbelpaard en dan vraag ik me meteen af hoe t mogelijk is en hoe die fiets zou functioneren met een normale fatsoenlijke demper.
De brains moeten om de x-tijd (weet effe niet meer precies t interval) vervangen worden ... waanzinnig en verre van goedkoop.

Daarnaast wil ik toch echt zelf kunnen beslissen of ik met een klim actieve vering heb of niet. Ik heb niet voor niets fully's ;-)

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 apr 2022 9:08

DennisvdB schreef:Nadeel van carbon (bij DH) is dat ALS het verkeerd gaat, het serieus verkeerd gaat.
Ik had met carbon velgen veel last van armpump door te stijve velgen en carbon Easton stuur. Wacht je te lang met verversen dan wordt het 1 grote klont, maar dat is met elk merk sealant.


Ik gok dat carbon velgen bij Downhill niet zo nodig zijn. Bij XC zal dit een belangijker voordeel zijn (?) Ik heb om mijn 25mm carbonnen Hollowgram velgen een set Cushcore en lichte Thunder Burd achtige 2.25 XC bandjes die ik dan toch tubeless met 1,0 Bar (voor) kan fietsen zonder veel kans op velgschade. Ik merk als hobbyist en met mijn weinige ervaring eigenlijk geen verschil tussen fietsen met carbon en alu velgen op dezelfde XC fiets.

Cushcore is ook een tip voor andere MTB-ers die zuinig zijn op hun dure carbon velgen en met lage druk willen fietsen. Alleen is het demonteren van de band een stuk lastiger en heb je eigenlijk ook de Cushcore bandenlichter nodig.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 apr 2022 10:32

Erwin, je hebt denk ik het geluk gehad dan dat de alu en carbon wielen nauwelijks verschilden in gewicht ... of er zat te veel tijd tussen :D

Normaliter merk je echt wel een "vinniger" reageren van de fiets door de lichtere wielen (iets met dubbel massa en rs-enkelmassa vliegwiel ;-)). Dan laat ik het verschil carbon vs alu buiten beschouwing.
Ik rijd op de scalpel met hollowgram carbon en tubeless 2.25 schwalbe racing combi en op de andere met alu dt swiss 1501 (ook best licht) met 2.35 Maxxis Forekaster tubeless en kan je verzekeren dat je dat verschil merkt. Die laatsten zijn in het geheel zwaarder en uiteraard iets breder en lopen een stuk zwaarder maar hebben ook meer grip (2.35 forekaster).

Tubeless is trouwens zalig bij meidoorn :oops: :lol:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 apr 2022 11:15

chris.71 schreef:Erwin, je hebt denk ik het geluk gehad dan dat de alu en carbon wielen nauwelijks verschilden in gewicht ... of er zat te veel tijd tussen :D



Ik heb na jaren een stalen hardtail in 2020 het mountainbiken weer opgepakt en eerst 5 dagen met een 2021 Scalpel Carbon 3 gefietst voor ik mijn SE1 bestelde en naar volledig carbon ging. In het begin had ik meer vertrouwen in die gehuurde XC Scalpel met Racing Ray die zóveel grip heeft aan de voorkant dat mijn Scalpel SE1 mij wel eens verraste met de standaard Maxxis Rekon/ Ardent Race band. ( die zaten er overigens niet lang op) Maar het verschil in wielen is mij nooit opgevallen. Fiets ook alweer 3500 km met carbon en heb daarvoor (te) weinig met alu gefietst. Nu ondertussen weet ik wel dat fietshouding bepalend is voor grip of geen grip aan de voorkant bijvoorbeeld. Die zithouding kan ook zijn dat ik op de XC Scalpel meer grip had en de SE1 mij in het begin wel eens verraste met wegglijden voorwiel.
Nu fiets ik (tijdelijk) met Wolfpack Speed voorop en heb meestal genoeg grip. Als ik maar goed druk hou aan de voorkant door goed op de fiets te zitten.
Laatst bijgewerkt door Erwin op 14 apr 2022 11:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 apr 2022 11:30

Ik moet echt eens een clinic gaan volgen, denk :lol:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 apr 2022 11:35

Ik heb vorige week de 5e in 2 jaar tijd gedaan en overweeg nu een clinic van een week in Oostenrijk eind deze zomer.




.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 apr 2022 14:07

Ik zat best goed voor Erwin :lol: .
Banden zijn behoorlijk belangrijk en met Racing Ralph en Ray heb ik zelf ook goede ervaring. Heb deze in 2.25 op de scalpel.
Toch heb ik op de Neuron CF de Forekasters teruggezet om meer grip te hebben (ook bij blubber :mrgreen: )
Op de Neuron heb ik ook een "vreemde combi" (volgens Shimano gaat het niet :D ) mbt de groep ... Ik rijd dus 2x12speed xt, achter de 10-51 cassette en voor 26-36 dubbel zodat ik dus n extra kleine "kruip"-gang heb. Normaal is 10-51 met voor enkel 30. De enige versnelling die je niet moet gebruiken dan is 36-51 en dat is ook onlogisch.


Kliniks en goede tips van medefietsers zijn altijd goed. Ook zijn Youtube-filmpies zeer informatief :wink:
Ik heb het vooral geleerd van de medefietsers (en ook wel es geyoutubed) ... en overweeg ook kliniks.

Ik ben wel aardig verwend trouwens mbt "oefenterein" hier in Limburg en veel zowat direct naast de deur. Met de auto tot aan de tracks is niet aan de orde :D .
Routes van Parkstad behoren toch wel tot de zeer afwisselende en leerzame, cq waar je veel op kunt leren.

Voor het hele steile werk kan ik iedereen trouwens wel altijd een dropper aanraden ... geeft meer vertrouwen, mogelijkheden en OTB :mrgreen: :o voorkom je er beter mee.

Bij mij staan vooral Vaals, Aachenerwald, België en Luxemburg op het programma en als Oostenrijk nog gaat passen .... Saalbach.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 jun 2023 16:33

Nog een topic dat nieuw leven ingeblazen moet worden;
Gisteren mn eerste serieuze klapper gemaakt op MTB parcours Tilburg.
Reed achteraan in groep met 7 collega's en raakte een paaltje van 20cm links van het parcours.
Zat te dicht op voorganger en te veel naar links, maar toch, wie verzint dat er op zon plek een paaltje moet staan? Zat onder de krassen van eerdere aanvaringen.
Over de kop, op mn nek geland. Paar seconden zwart voor mn ogen. Veel pijn in nek en schouders.
Toch ff naar Eerste Hulp en door de scan, geen schade aan nek een schedel gelukkig. Ook geen hersenschudding :clown:
Nu met een dikke nek achter de laptop...

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 jun 2023 16:41

Pffff, wat een verhaal.
Je had je nek ook kunnen breken.... :shock:
Succes en sterkte met het herstel.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 jun 2023 19:22

Vorig jaar tijdens de Veldslag om Norg rond kilometer 84 in een mul spoor (ook) te dicht op mijn voorganger. Erg moe, kwam het spoor niet uit, ging om en probeerde een biels weg te koppen. Helm doormidden. Wel wat schaafwonden en een dikke knie, maar voldoende adrenaline om de tocht af te maken. Daarna weken niet kunnen fietsen vanwege de knie. :cry:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 jun 2023 20:06

Cazzo Super Veloce schreef:Nog een topic dat nieuw leven ingeblazen moet worden;
Gisteren mn eerste serieuze klapper gemaakt op MTB parcours Tilburg.
Reed achteraan in groep met 7 collega's en raakte een paaltje van 20cm links van het parcours.
Zat te dicht op voorganger en te veel naar links, maar toch, wie verzint dat er op zon plek een paaltje moet staan? Zat onder de krassen van eerdere aanvaringen.
Over de kop, op mn nek geland. Paar seconden zwart voor mn ogen. Veel pijn in nek en schouders.
Toch ff naar Eerste Hulp en door de scan, geen schade aan nek een schedel gelukkig. Ook geen hersenschudding :clown:
Nu met een dikke nek achter de laptop...


Aai. Blijkbaar toch nog geluk gehad. Had veel slechter kunnen uitpakken. Beterschap en succes met het herstel en dan snel weer de mtb op.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 jun 2023 21:11

Cazzo Super Veloce schreef:...........Nu met een dikke nek achter de laptop...


Mooi waardeloos zo'n val. Beterschap :thumleft:
Plaats een reactie