Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 10:06

Nu er in 2021 een wet komt voor een verbod van de verkoop van de reguliere CV ketels, hebben we nu wel een uitdaging.

Wat te doen?
Nu alvast een nieuwe CV ketel kopen(mijn huige CV is pas 8 jaar oud) die weer een jaar of 10 meegaat of tegen de tijd dat de huidige CV ketel vervangen moet worden, over te moeten stappen naar een hybride ketel en of warmtebron ketel. Echter zijn deze alternatieven incl subsidie veeeeel duurder. Ik hoor al bedragen van rond de € 7 .000 duurder dan een reguliere CV ketel.

Wat is wijsheid?

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 10:09

Heb hem net laten vernieuwen, een Remeha :salut:
We kunnen weer ff vooruit.

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 10:11

Lekker wachten. Als ketels zo snel eruit gaan (iets met soep nooit zo heet als opgediend) dan gaan ze vast vooraf op de markt gedumpt worden = prijsvoordeel. En de andere technieken worden ook goedkoper omdat er meer aanbieders gaan komen die op prijs gaan concurreren.

Afbeelding

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 10:30

Met de opwarming vd aarde heb je straks geen CV meer nodig..... :mrgreen:

Gewoon rustig afwachten en vooral nu niet beslissen, komt heus wel een oplossing voor.

Overigens heb ik hier geen 'kuubs' maar GigaJoules verbruik.... :salut:

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 10:39

Krijg ook steeds overzichten wat andere / vergelijkbare woningen verbruiken :(
This net als met mn auto’s, ruim er boven :oops:

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 10:43

In het verhaal hoor ik steeds maar van het gas af. Maar een warmtepomp heeft elektriciteit nodig. Zolang dat dat met gas en steenkool wordt opgewekt... het gaat idd een enorme transitie worden. Extra isoleren, Iedereen op termijn Solar op het dak, een wamwatercollector en een enorm voorraadvat, idealiter een elektrische auto voor de deur waar je bij windstilte en geen zon je zo tijdelijk de stroomvraag mee kan afdekken etc etc. Het zal een combinatie zijn en een soort fijnmazig mesh-like energienetwerk worden.

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 10:51

En zo'n lekkere dikke Tesla batterij aan de muur!

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 11:11

Leuk die milieumaffia.

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 11:24

Kheldar schreef:In het verhaal hoor ik steeds maar van het gas af. .


Niet voor 2030 :wink: .. er worden nog steeds nieuwe huizen mét gasaansluiting gebouwd.

Heb zelf wel het idee om op een warmtepomp over te stappen - met een jaar of 6 vanaf nu.
Inmiddels een schuur aan het bouwen met perfecte dakhelling voor een battalion aan zonnepanelen 8)

... nu nog m'n eigen water gaan zuiveren en ik heb niemand meer nodig :popcorn:

@ TS: Ik zal dit topic verplaatsen naar Discussie Overige Zaken :idea:

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 11:28

Denk nog altijd niet dat elektrisch rijden zoals nu met batterijen de eindoplossing is. Tenzij er rap een nieuwe batterij technologie opkomt die niet gebaseerd is op de zgn. rare earth metals, die zijn er nl. zoals het woord al zelf zegt waarschijnlijk niet genoeg om alles en iedereen met een batterij te voorzien.

Dus denk op termijn toch waterstof. Ook als opslag. Duurzame elektriciteit uit zon en wind opslaan door H2 productie door elektrolyse van water. Grootste uitdaging is daarbij de opslag ervan. Waterstofmoleculen zijn zo klein dat ze makkelijk en sneller doorheen barrières heen diffunderen. En in bv metalen wand het gevaar op brosheid en scheurtjes tot gevolg hebben.

Time will tell!

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 11:36

Kheldar schreef:Duurzame elektriciteit uit zon en wind opslaan door H2 productie door elektrolyse van water. Grootste uitdaging is daarbij de opslag ervan.


Grootste uitdaging is nog altijd het opwekken van stroom door gebruik te maken van zon en wind.

Nederland zit al bijna vol met z'n zonne-weides en van de 625 vierkante kilometer dak is te veel ongeschikt voor het plaatsen van panelen.
Om over "horizon-vervuiling", de veels te grote investering en de aanslag op het milieu bij productie maar te zwijgen.

Windenergie draait ook alleen maar "succesvol" op papier door de mega grote subsidies :popcorn:

Water (Hydro Elektrische Energie) en Biogas halen een veel hoger rendement t.o.v. de investering :idea:

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 11:53

Ik ken ook al het fijne er niet van. Het is zo complex. Zoveel variabelen en mogelijkheden. Vooral dat van veel nog niet vaststaat hoe het dan op grote schaal uitpakt. Challenging. Vind het wel goed dat men zichzelf scherpe targets (zo lijkt het nu toch) oplegt. Dat betekent dat men wel moet, uit die druk komt dan wel weer nieuwe innovatie. Nu is het van moeten.

De Sahara volzetten met panelen dan maar? Evt met de nodige infrastructuur (H2 productie) er bij.

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 12:01

Inderdaad. Dat is wat Saudi Arabia wil doen!

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 12:03

MarkS schreef:Leuk die milieumaffia.

Precies. We verwarmen ons land met de schoonste energiebron en wat gaan we doen: ketels van EUR 2k vervangen door installaties van EUR 10k. Ik voorspel CV ketel smokkel

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 12:08

Beetje off-topic, ik plaatste dit net op een ander autoforum.

Vind milieu belangrijk als het gaat om schone lucht, gezonde en groene omgeving en minder uitstoot / vervuiling. Maar denk dat we doorslaan, of in ieder geval het risico lopen dat we hierin doorslaan. Zeker als het groter en breder wordt getrokken, bijvoorbeeld richting klimaat verandering. Het is imho een illusie om te denken dat we als mens echt een impact / invloed hebben daarop.

En ter illustratie hoe de milieulobby kan doorschieten, een recent artikel (FD) hoe Nijmegen de groenste stad van Europa werd. Iedereen die een beetje bekend is in/met Nijmegen weet dat daar grote uitdagingen zijn met vervuiling en uitstoot op de doorgaande wegen en de scheepsvaart op de Waal.

Nijmegen moest en zou de groenste stad van Europa worden
Daar zat ze dan, in een zaal in Ljubljana. Harriët Tiemens, wethouder duurzaamheid in Nijmegen. Woensdag 22 juni 2016. Zomer op de Balkan. Ruim 25 graden. Ze was gespannen.

Wat deed Tiemens in de Sloveense hoofdstad?

Het was allemaal begonnen met Jan van der Meer, partijgenoot bij GroenLinks en haar voorganger als wethouder. 'Jannetje Plannetje', zoals zijn bijnaam luidt. Vanwege zijn vele ideeën. Zijn ingeving was het ook om Nijmegen in 2014 mee te laten doen aan de verkiezing van Green Capital of Europe.

Wilde runderen op het Lentereiland, met uitzicht op Nijmegen.

Een wedstrijd die in 2008 werd opgezet door de Europese Commissie. Doel: steden aansporen hun economie te vergroenen en leefomgeving te verduurzamen. Stockholm was de eerste winnaar, Hamburg de tweede, de Spaanse stad Vitoria-Gasteiz de derde. Geweldige marketing. Ja, zoiets wilde Van der Meer ook wel.

Oorlog winnen

Bovendien: Nijmegen verdiende de prijs, vond de oude wethouder. Qua afvalscheiding behoort de stad tot de beste van Nederland. De stadsbussen rijden op groengas. En er zijn drie fietskoerierbedrijfjes die goederen vanuit de rand van de stad naar het centrum brengen. En Van der Meer was serieus met handhaving. Hij zei: 'Ik heb geen beleidsmedewerkers, maar campagnemedewerkers. We hebben een oorlog te winnen.'

Wat merk je van Groen Nijmegen?
Nijmegen is groene hoofdstad geworden met een begroting van € 2,4 mln. Daarvan is € 1,4 mln eigen geld en nog € 1 mln van de provincie. Doordat het bedrijfsleven zich achter het initiatief heeft geschaard, is de begroting uitgekomen op € 10 mln. Ter vergelijking: Essen had een budget van €15 mln, Bristol €12 mln.
Op het verkeersdrukke Keizer Karelplein wapperen enkele Green Capital vlaggen, maar verder is van de groene hoofdstad weinig op straat te zien. Wel worden er dit jaar in de stad tal van congressen, lezingen en evenementen over duurzaamheid georganiseerd.
De uitverkiezing is goed voor de marketing, erkent Tiemens. 'Bij sommige sites staan we nu ineens bij de twintig steden die je moet bezoeken in 2018'.
De stad wil verduurzamen: bij de Vierdaagsefeesten is al het plastic recyclebaar en staan er geen dieselgeneratoren meer. Operatie Steenbreek moet een impuls krijgen: meer groen in wijken waar nu nog het beton domineert.
Logisch dus dat hij aasde op de Europese duurzaamheidsprijs. Nijmegen, met zijn krap 180.000 inwoners, kandideerde zich voor Green Capital of Europe 2016.

Op het stadhuis draaide enkele milieuambtenaren een plan in elkaar. Zonder enige vorm van voorbereiding haalde Nijmegen de finale. De prijsuitreiking was in Kopenhagen. Van der Meer was er niet bij: hij was wethouder af en hield sabbatical op Cuba. Zijn opvolger was Tiemens, net benoemd als wethouder.

Estafettestokje

Aan de animo lag het niet, wist Tiemens. Vanuit Nijmegen waren mensen naar Kopenhagen gefietst. Een estafette. Iemand had zelfs door de haven van Kopenhagen gezwommen. Met een estafettestokje, waarin de USB-stick zat met de plannen van Nijmegen. De zwemmer kwam drijfnat bij de jury aan om de plannen te overhandigen.

Nijmegen verloor. Van Ljubljana.

Juryrapport uitverkiezing European Green Capital 2018
Beetje politiek was dat wel, morde Nijmegen. Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië. Zuidoost Europa had nog nooit een groene hoofdstad geleverd. Vooralsnog was het vooral een klimaatfeestje van het noordwesten van het continent.

Een jaar later deed Nijmegen een nieuwe poging. Dit keer werd het serieuzer aangepakt. Een vuistdikke stapel documenten werd ingeleverd. Er werden filmpjes gemaakt. Elke stad die Green Capital wil zijn, wordt getoetst aan twaalf criteria, op het gebied van mobiliteit, afval, energiebesparing.

Zandplassen

De jurering is pittig. Een stad die in de finale staat, moet een presentatie geven van anderhalf uur. De jury bestaat uit milieuspecialisten uit verschillende Europese lidstaten en weet alles, ondervond Tiemens. Zandplassen in het noorden van Nijmegen werden ondiep gemaakt. Dat had hooguit in de lokale pers gestaan. De wethouder kreeg er vragen over.

'Een feestje voor de happy few'
'Conferenties, workshops, congressen: ik mag mij vergissen, maar een alleenstaande moeder spreekt dit niet aan.' Het Nijmeegse raadslid Paul Eigenhuijsen van Voor Nijmegen is kritisch over de uitverkiezing van zijn stad tot Europese groene hoofdstad.
'Als je naar het mos en het onkruid in de wijken Dukenburg en Lindenholt kijkt, is het verbazingwekkend dat we niet wat eerder die titel hebben gewonnen. Los van de kosten die we gemaakt hebben om deze verkiezing te winnen, kost dit ook nog eens € 1 mln. Veel geld voor een particulier feestje', zei Eigenhuijsen vorig jaar in een raadsvergadering. 'Ik krijg bij Green Capital niet het gevoel dat dit een feestje is van de hele stad. Dit is voor de happy few.'
Bijzonder is wel dat Nederland nu twee Europese hoofdsteden heeft. Leeuwarden is de culturele hoofdstad van Europa. Klein verschil: Leeuwarden wist het vijf jaar van te voren en heeft een budget van € 74 mln.
Politiek Nijmegen was ook wat teleurgesteld in de geringe aandacht van de landelijke pers voor de opening van de Green Capital. Daarnaast is er ook geen geld vanuit de Rijksoverheid beschikbaar gesteld.
Nijmegen haalde opnieuw de finale. Daarin wachtte geduchte concurrentie. Essen, stad in het Ruhrgebied die symbool stond voor zware industrie maar de voorbije jaren hard werkte aan de omslag naar groene energie, had zich ook gekandideerd. En de Duitse stad had zich net wat beter geprofileerd. Gooide er ook wat meer geld tegenaan.

Weer verloren. Na het echec was er twijfel. Nog een keer meedoen? Weer tijd, middelen en mensen vrijmaken? Inclusief vrijwilligers, waren er makkelijk honderd mensen bij betrokken.

Lang duurde de twijfel niet. Nijmegen moest en zou Green Capital worden. Dan maar in 2018.

Europese lobby

Dit keer startte Nijmegen een uitgebreide lobby. De stad ging 'de Europese taal spreken'. Green Capital, dat gaat niet over Nijmegen. Niet over Nederland. Nee, dit gaat over Europa.

FIetser op de snelfietsroute tussen Nijmegen en Lent.
FIetser op de snelfietsroute tussen Nijmegen en Lent.Foto: Bas de Meijer / HH
Dus ging de stad in op allerlei uitnodigingen. Wroclaw, Florence, Parijs, Bratislava, Brussel: een delegatie uit Nijmegen dook een jaar lang op bij klimaatcongressen in heel Europa. Lobbyisten voor de regio Arnhem-Nijmegen arrangeerden gesprekken met Europarlementariërs, leden van de Europese Commissie en Brusselse ambtenaren.

Oude speeches van de Nijmeegse afvaardiging werden nog eens geanalyseerd. Het moest niet zijn: kijk eens hoe leuk wij zijn. Maar meer: hoe kan onze stad een voorbeeld zijn voor heel Europa.

In juni 2016 naar vloog Tiemens naar Ljubljana, voor de uitverkiezing, samen met burgemeester Hubert Bruls. Ze had er wel eens van wakker gelegen. Nijmegen zou toch niet weer als verliezer thuiskomen? Tiemens dacht aan de kosten, de talloze vrijwilligers en de Nijmegenaren die met een bus naar Ljubljana waren afgereisd.

Oscars

22 juni 2016. De dag van de uitverkiezing. Tiemens zat gespannen in het Sloveense zaaltje. Zo moet de toewijzing van de Olympische Spelen voelen. Er was een live-verbinding met Nijmegen, waar honderden vrijwilligers zich verzameld hadden bij de oude kolencentrale langs het MaasWaalkanaal.

De naam van de persoon die de prijs uitreikte is ze vergeten. Maar het procedé was hetzelfde als de twee voorgaande keren. Er stond iemand op een podium die een enveloppe opende en er een briefje uithaalde.

'European Green Capital winner, for 2018 is.... the city of... Nijmegen!'

Tiemens keek naar de livestream. Beelden van de oude kolencentrale in Nijmegen. Vrijwilligers in een zaaltje, onder een systeemplafond, met tl-licht. Er werd geschreeuwd, gejuicht, gedanst.

De wethouder stak haar handen de lucht in.

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 12:18

Ik vond deze lezing nogal een eye opener
https://www.youtube.com/watch?v=YCcLggcPcj0

veel van wat hij zegt lijkt mij als pragmatische wetenschapper, maar geen expert, ook common sense!

Interessante tiep, deed ook de keynote speech bij de opening het academiejaar van de Radboud Universiteit en werd zowat verketterd door de groene jongens de dagen die er aan vooraf gingen.

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 12:21

Tja, Radboud Universiteit, Nijmegen, GL, beetje hol van de leeuw. :wink:

Maar zit er zelf ook wel zo in.

We gaan in ieder geval een hele dure toekomst tegemoet en of die veel schoner is moeten we nog maar afwachten.

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 12:35

Heb 12 jaar geleden geïnvesteerd (met subsidie) in zonneboiler, HR ketel en 3 zonnepanelen.
Zonneboiler heeft sindsdien vermoedelijk het meeste rendement opgeleverd, panelen iets minder (ook omdat ik er pas kort geleden achter kwam dat ik me moest registreren om te kunnen salderen :bang: )
Zat (met z'n vieren) en zit (in m'n eentje) met m'n verbruik altijd al onder de verbruiksnorm; enige 'milieuzonde' is m'n wagenpark, en zelfs dat stoot door de week niets uit.
Ketel zal dus tussen nu en een paar jaar mogelijk weer moeten worden vernieuwd; moet ik nu - noodgedwongen - weer een early adopter worden? Heb daar eigenlijk geen zin in, als me dat 5x zoveel kost als een normale ketel, en relatief maar heel weinig oplevert voor het milieu (en mijn portemonnee). Ben voorstander van 'de vervuiler betaalt' (ook mbt autogebruik), volgens mij werkt dat het beste (en eerlijkste). Nieuwe techniek zal ongetwijfeld bijdragen aan minder uitstoot, maar het gedrag van de gebruikers heeft vermoedelijk meer invloed.
Risico van nieuwe techniek is dat mensen die gaan 'compenseren' door hun gedrag: "ik heb toch een zuinige warmtepomp, dan mag ik dus best de verwarming wat hoger zetten".

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 13:11

Ik heb 34 panelen op mn dak liggen, een heuse krachtcentrale dus, maar nog steeds verbruik ik jaarlijks iets van 2000kw van de leverancier. (verbruik is hoog door B&B en verwarmd zwembad)
Heb eens de rekensom gemaakt om nog eens 34 panelen erop te lepelen en dan middels de warmtepomp vh zwembad (die ik in de winter toch niet gebruik) het huis te verwarmen.
Nouuuuu, forget it. gas is en blijf goedkoper (zelfs met 34 panelen en niet de zielige 8 of 16 van de meesten).
Dus, als dit idd doorzet ga ik gewoon eind 2020 ff een nw keteltje hangen (zijn dan in de uitverkoop)

gewoon even als tegenhanger.
In Spanje mag je geen zonnepanelen hangen. Dat is een milieudelict.
Energie maatschappij is van de overheid en het plaatsen van panelen wordt als diefstal gezien.
Boete kan oplopen tot € 50.000.
Deze is nog nooit uitgedeeld maar het is toch een reden waarom iedereen daar met flessen blijft klooien.

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 13:19

Ach Spanje, dan veranderen wij in Nederland het milieu en klimaat toch wel in ons eentje. :mrgreen:

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 14:04

Ik ga een nieuw huis bouwen, maar ik zit toch nog te twijfelen over gas of een brine warmtepomp.
We willen graag een open schouw op gas en een Lacanche, maar dat kan niet zonder gas. Ja, Lacanche heeft ook inductie maar het is een stuk minder mooi en die is nog eens 2500 duurder.

Met de warmtepomp kan ik het huis ook koelen, da’s wel een groot voordeel. Het zwembad wordt toch verwarmd met een aparte warmepomp, dus dat maakt voor het huis niet uit. Zonnepanelen wil ik niet, afschuwelijk lelijk.

Keuzes, keuzes. Voor het milieu maakt het me niet uit, het gaat me puur om gebruiksgemak en kosten.
Iemand hier ervaring met een brine warmtepomp? Dus pijp in de grond. Ervaringen met hybride systemen heb ik niet veel aan aangezien dit niet te vergelijken is. Er is op het internet niet veel te vinden qua ervaringe . Wel veel propaganda van groene organisaties helaas, maar die stelllen vaak alles te rooskleurig voor..

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 14:06

MarkS schreef:Ach Spanje, dan veranderen wij in Nederland het milieu en klimaat toch wel in ons eentje. :mrgreen:

En het mag wat kosten toch? Wat is nou EUR 30 miljard?

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 14:16

Hoeveel geld drukt de ECB per dag bij?

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 14:55

Wetenschappers: aarde nog niet genoeg opgewarmd om cv-ketels af te schaffen
'Pas als de aarde 5 graden opgewarmd is kan zij alle mensen warmhouden'
28 maart 2018 door Jaap van de Venis

Het plan om cv-ketels in 2021 al af te schaffen is prematuur, stellen wetenschappers van de TU Delft. Volgens hen is de aarde nog niet genoeg opgewarmd om het gemis aan cv-ketels op te vangen.Sjoerd van der Parre leidde het onderzoek. Hij schat dat het nog eeuwen duurt voor de wereld klaar is om cv-ketels af te schaffen: “Pas als de aarde 5 graden is opgewarmd is zij in staat om op eigen kracht mensen warm te houden. In het tempo waarin de aarde nu opwarmt gaat dat nog heel lang duren, dus we moeten nog flinke stappen zetten.”Van der Parre heeft niet alleen kritiek op het plan, maar doet ook duidelijke aanbevelingen om zo snel mogelijk de temperatuurstijging te bewerkstelligen: “Meer cv-ketels.”

Re: massaal nu CV ketels vervangen ?

28 maart 2018 14:56

DennisvdB schreef:Iemand hier ervaring met een brine warmtepomp? Dus pijp in de grond. Ervaringen met hybride systemen heb ik niet veel aan aangezien dit niet te vergelijken is. Er is op het internet niet veel te vinden qua ervaringe . Wel veel propaganda van groene organisaties helaas, maar die stelllen vaak alles te rooskleurig voor..


Ik heb er 1, maar dan voor tapwater (die warmte uit omgeving haalt). Die draait nu 1,5 jaar waarvan de laatste 14 maanden probleemloos (eerst wat kinderziektes).

Bij nieuwbouw zou ik altijd voor gasloos gaan. Impact van ton CO2 is nu nog niet beprijsd (echte opruimkosten kost iets van 20..50euro per ton, zie div wetenschappelijke literatuur) maar ik denk dat dit op termijn wel degelijk kunt verwachten (in kader van vervuiler betaalt). In ons jaren 70 huis zijn we behalve verwarming (lastig in te passen) helemaal elektrisch (dus ook inductieverwarming, elektrische oven,. Zonnepanelen zijn in bestelling en in full black vind ik ze wel OK, maar ieder zijn mening 8) ).
Plaats een reactie