Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
13 sep 2025 14:33
Recentelijk heb ik een voertuig verkocht naar het buitenland (België), rekening houdende met het terugkrijgen van de REST Bpm.
Voertuig was van 2021 en ingevoerd door de vorige eigenaar in 2024. Ik heb deze begin 2025 gekocht en recentelijk weer verkocht naar iemand
in Belgie.
Ikzelf heb destijds dus niet de BPM betaald bij invoer. Volgens de sites van de VWE, Finnik etc... kwam de rest bpm uit op 14.500 euro.
Op de site van de RDW staat ook de bruto bpm vermeld, en deze was 35.000 euro.
Voor zekerheid heb ik de Belastingdienst AUTO gebeld of er rest bpm op de auto zit. Deze zou erop zitten.... het juiste bedrag zeggen ze je NOOIT.
Nu kreeg ik deze week de brief van de belastingdienst en is de rest bpm maar 2.500 euro.
Ook zou de bruto bpm volgens de berekening 6.000 euro zijn. Erg vreemd allemaal, maar zit dus nu wel met een serieus verschil.
Iemand hier ook ervaring mee, of wat ik eventueel het beste kan doen ?
Ik heb echt sterk het vermoeden dat de berekening gewoon niet klopt van de Belastingdienst.
Uiteraard kan en ga ik bezwaar maken.
13 sep 2025 15:37
Wat zegt RDW kentekencheck wat de Bruto BPM zou zijn geweest ?
13 sep 2025 16:08
Fiscaal
Catalogusprijs
€ 74986
Bruto BPM
€ 35198
Vaststeldatum BPM
Niet geregistreerd
Afschrijvingsmethode BPM
Taxatie
13 sep 2025 17:00
Zie nu dat je RDW bruto BPM al benoemd had in je eerste bericht. Dan zou ik de belastingdienst eens confronteren met de RDW bruto BPM die nogal afwijkt van hetgeen zij gebruiken. Laat ze dat maar eens verklaren.
Is hun berekening methodiek wel acceptabel ?...even los van het start bedrag van 6.000. Als je dat aanpast naar 35.198 dan zou logisch zijn dat de rest BPM meer in de buurt komt van wat je verwacht.
13 sep 2025 19:56
Vreemd verhaal.
Wat mij opvalt is dat het bruto BPM-bedrag erg hoog tov. de cataloguswaarde.
Vermoedelijk een voertuig met een erg vervuilende motor !?!
Gerrit
14 sep 2025 9:42
Belastingdienst komt met een bruto bpm van 6.000. Rekening houdende met de afschrijving kan 2.500 wel kloppen.
Maar gezien de RDW bruto bpm had dit van 35.000 naar 14.000 rest bpm moeten zijn.
Bruto bpm bedrag klopt met vergelijkbare auto. Dus niet raar.
Betreft een 320 pk auto met veel opties en 227 Co.