Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 jun 2024 10:18



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Mijn vriendin heeft CF (Cystic Fibrosis) en het gaat de laatste jaren niet zo goed; eigenlijk gaat het steeds slechter en ze heeft een maand geleden te horen gekregen dat geen enkele antibiotica meer 'helpt'. Eigenlijk is ze nu dus -zeg maar- uitbehandeld. Met 47 jaar is ze een van de oudste CF-patiënten van Nederland. Door tal van complicaties en bijkomende ziekten en gebreken (zoals diabetes, osteoporose, etc.) komt zij niet (meer) in aanmerking voor een longtransplantatie. Daar berust ze inmiddels in en beschouwt het als een 'fact of life'...

Dat weerhoudt haar er -gelukkig- niet van om te blijven knokken en van het leven te genieten, al wordt dat laatste wel steeds moeilijker aangezien de kwaliteit van leven steeds beroerder wordt.

Ze heeft niet echt een 'bucket list', maar ze wilde altijd al naar Berlijn. Vroeger, toen het nog goed met haar ging, hebben we steden als New York, Barcelona en zo bezocht, maar nooit Berlijn, terwijl die plaats wel altijd hoog op haar verlanglijstje stond van te bezoeken steden...

Daarom hebben we nu (het nog kan) maar een weekje een hotel geboekt in hartje Berlijn. We gaan er met de DD naartoe, want dan kan de rolstoel mee (waarin ik haar gedurende de week door Berlijn ga gidsen, want dan kan ze haar energie inzetten voor 'leuke dingen' die al vermoeiend genoeg zijn).

Aangezien we nog nooit in Berlijn zijn geweest, is alles nieuw en -dus- leuk (denk ik). Zo zullen we waarschijnlijk wel de Kurfürstendamm bezoeken, evenals de Reichstag en het Brandburger Tor. De Gedächtniskirche en Checkpoint Charlie doen we -natuurlijk- ook net als alle andere bezienswaardigheden...

Zijn er onder jullie 'Berlin Aficonados' die leuke, mooie, interessante dingetjes in Berlijn weten die de meeste stedentrippers/toeristen niet weten of missen?

Die zou ik graag willen vernemen! Lijkt me leuk!

Ik denk dan aan restaurants die je niet moet missen (we gaan elke avond lekker de stad in om te eten, dus laat maar leuke tentjes weten), waar je lekker kunt zitten en een goede koffie (met gebak?) of een goed biertje kunt nuttigen (want ik moet natuurlijk ook zo nu en dan eens rusten van het duwen van die rolstoel) of andere dingen die je in Berlijn toch echt eens een keer gedaan of bezocht moet hebben...
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


22 okt 2014 13:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Leuk idee en uiteraard heel erg mooi dat jullie dit samen gaan doen! Berlijn vind ik persoonlijk ook erg aantrekkelijk en zal naar mijn mening niet snel voor teleurstellingen zorgen.

Van de bekende plaatsen en bezienswaardigheden ben je al aardig op de hoogte en in het algemeen zullen dit ook de plaatsen/plekken zijn die jullie zullen aandoen.

De volgende site vind ik erg informatief en niet zoals de meeste 'what to do' sites op het internet. Goede informatie en leuke beschrijvingen ervan: http://berlijn-blog.nl/

Paar extra tips:
- Fernsehturm, prachtig uitzicht over Berlijn (incl. restaurant): http://berlijn-blog.nl/bezienswaardigheden/fernsehturm/
- East side gallery (waar het langste stuk muur aaneengesloten staat), zijn ook een aantal quasi-hippe 'strand'-(rivier) tenten te vinden

Afbeelding


22 okt 2014 14:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Voor een vrouw de KDW! Maar die kom je vanzelf tegen op de Kurfurstendam.
Op het plein bij het treinstation in oost Berlijn (weet de naam van het station even niet) bij de Fernsehturm zal wel weer een kerstmarkt staan. Weet natuurlijk niet of dat jullie ding is.
Bij de postdammerplatz heb je het Sony Center, mijn inziens zeker in de avond de moeite waard.
En en en......
Er is eigenlijk best veel te zien in Berlijn. Erg leuke stad om te bezoeken. En als je het echt niet meer weet, even naar de dierentuin, midden in de stad. :)
_________________________________________
footers zuigen! :D


22 okt 2014 14:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Trabantje huren ... en in groepsverband langs alle bezienswaardigheden rijden :wink:

Afbeelding

Helaas hebben jullie het hotel al geboekt - anders had ik Lux11 aangeraden -

Vergeet je Umwelt-plakke niet :idea:

Veel plezier en succes, daar in berlijn!

Afbeelding


22 okt 2014 17:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Gisteren op Canvas nog een special geweest over het ijzeren gordijn met een groot gedeelte over Berlijn , interessant om te zien op wellicht uitzending gemist :idea:
_________________________________________
Nie janken.


22 okt 2014 18:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Aan de Bernauerstrasse is waar nog een stuk van de muur staat zoals het voorheen was inclusief "dodemansland". Er is een museum met toren om het stuk te bezichtigen aan de overkant zodat je een goed overzicht hebt. Deze toren is voorzien van een lift.

Het Museum am Checkpoint Charlie is zeer zeker de moeite, ik weet alleen niet meer of het met de rolstoel goed begaanbaar is. Het Joods Museum zou ik echt overslaan, dat viel zo ontzettend tegen. Heeft niets te maken met de situatie van de Joden tijdens WO2, maar meer met de geschiedenis van het Jodendom. Weinig te zien ook, meer herdenkingskunst etc. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vond het 3x niets.

De TV Turm is wel leuk, met zijn ronddraaiende restaurant. Leuk uitzicht bij helder weer. Alexanderplatz is niet de moeite, gewoon een winkelcentrum geworden. Er is ook een DDR museum daar in de buurt als ik het goed had, maar daar ben ik niet geweest. Schijnt wel oké te zijn.

De Kurfurstendamm is leuk om 's avonds te bekijken, en vanuit daar naar de KaDeWe of Brandenburger Tor. Of windowshoppen bij de auto-dealers aan Unter den Linden :mrgreen: .

De Reichstag is ook te bezichtigen, kan soms wel lang duren voor je naar binnen kunt, maar ik weet niet of je voorrang krijgt met een rolstoel. Leuk om de historie een keer te weten te komen, maar ik vond het verder niet echt de moeite waard van het wachten.

Het metrostelsel werkt goed, dus daar zou ik zoveel mogelijk gebruik van maken. Er is ook een kortingskaart voor zoveel dagen te koop, scheelt heel veel qua kosten.
Ik vond het een erg leuke stad. :thumleft:


22 okt 2014 19:22
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
weet niet of jullie van jazz houden. berlijn is een jazz stad. Zoja, Quasimodo jazzclub is een aanrader.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 okt 2014 19:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
In berlijn kun je heel mooi nog oude bunkers uit ww2 en de koude oorlog zien.

Een van de functionerende metrostations is in feite een nucleaire bunker die tot ergens in de jaren 90 in gebruik is geweest. Tours te boeken via

http://berliner-unterwelten.de/tour-1.13.1.html

Reichstag moet je ruim vooraf boeken, kan nogal druk zijn....

Misschien is het stasi museum weer open....

Veel plezier!!
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


Laatst bijgewerkt door de Fiscalist op 22 okt 2014 20:22, in totaal 1 keer bewerkt.



22 okt 2014 20:19
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Wij hebben 1x per jaar een beurs in Berlijn en daar 'trakteren' wij onze klanten uit de USA ieder jaar op een Berlijn tour. Dit is een tour met luxe auto (MB S klasse en max 3 pers) met chauffeur cq gids door Berlijn met werkelijk alle uitleg over de stad en haar historie. De klanten zijn altijd zeer enthousiast. Mocht je meer willen weten stuur mij anders ff een PB tje.


22 okt 2014 20:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
En heeft iemand nog goede tips voor restaurants in Berlijn 'waar je absoluut gegeten moet hebben'?
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


23 okt 2014 15:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Tijdens de IFA afgelopen maand, op deze locatie heerlijk kunnen eten met prachtig uitzicht:
Winters Hotel Berlin
Afbeelding


23 okt 2014 15:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Olaf schreef:
Trabantje huren ... en in groepsverband langs alle bezienswaardigheden rijden :wink:

Afbeelding


Tijdens een zakelijk tripje met wat collega's uit het buitenland in zo'n Trabbi gereden. Ik aan het stuur, als petrolhead, wat doe je dan: met 40 km/u op een kruising denk ik 'even driften' en we slaan vervolgens bijna om met dat kreng. :shock: :mrgreen:


23 okt 2014 16:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Black Betty schreef:
En heeft iemand nog goede tips voor restaurants in Berlijn 'waar je absoluut gegeten moet hebben'?


Absoluut :?:

... daar kan ik je niet mee helpen :|

Om naar 1 of meerdere restaurants met panoramablik te gaan is mss wel leuk :idea:

Solar
Stresemannstraße 76
http://www.solarberlin.com

Afbeelding

Andels Hotel
Landsberger Allee 106
http://www.andelsberlin.com

Afbeelding

Puro Sky Lounge
Tauentzienstraße 11
http://www.puro-berlin.de

Afbeelding

Helaas niet voor deze tijd van het jaar - en wellicht wat rolstoel-onvriendelijk:

Deck 5
Schönhauser Allee 80

Afbeelding

Käfer im Reichstag
Platz der Republik 1
http://www.feinkost-kaefer.de

Afbeelding

... volgens mij heb je hier ook voorrang op de rij met toeristen als je een reservering in het restaurant hebt :idea:

Hugos
Budapester Straße 2

Afbeelding

Grünewaldturm
Havelchaussee 61
http://www.restaurant-grunewaldturm.de
(wellicht ook niet echt rolstoel-vriendelijk).

Afbeelding

Het restaurant herbergd zich in de grote rode bakstenen toren.



Zelf ga ik altijd naar Kasbah ... vanwege het eten :wink:


23 okt 2014 16:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
http://www.telegraaf.nl/specials/reizen ... est__.html


30 okt 2014 11:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Midden in het centrum van Berlijn, ten noorden van de fernsehturm liggen de beroemde binnenhofjes van de stad. Dit zijn de ‘Hackeschen Höfe’, met een aantal kleinere binnenplaatsen direct daarnaast, de ‘Rosenhöfe‘, een Haus Schwarzenberg. http://www.oostwaarts.nl/wp-content/uploads/2010/09/Dwars-door-mitte-berlijn.pdf
een hele route door de stad.
Verder is het Nicolaiviertel gezellig, geen auto's. Typisch Duitse kost (worst en schnitzel) restaurant aldaar : "Mutter Hoppe", reserveren noodzakelijk. Zit in de kelder, weet niet zeker of ze een lift hebben.
Mocht het weer tegen zitten, naast de vele musea kan je ook onder de grond shoppen langs de FriedrichstaBe.
Wellicht naar de Opera? Dan met voorkeur naar eentje die speelt op Unter den Linden, mooi gebouw.
Alvast veel plezier samen.
Op de terugweg(of heen), als je tijd over hebt, is het leuk om via Potsdam te rijden. Mooie omgeving en in Potsdam heb je het Hollandische Viertel waar je leuk kan lunchen tussen de kunstzinnige winkeltjes.
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


30 okt 2014 12:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Hamburger Bahnhof is een geweldig museum, moderne kunst.
Aan de Schonhauser Allee zit een prachtig oud Joods kerkhof: Friedhof Schönhauser Allee.
Om de hoek bij Checkpoint Charlie: Topographie des Terrors (oude SS hoofdkantoor).
Joods Historisch Museum is qua museum weinig bijzonder, maar heeft wel bijzondere architectuur.

Eten doen wij altijd bij Dudu, Nola's am Weinberg, de Mädchenitaliener of Osteria-Uno. Alpenstück voor heerlijke schnitzels en voor de beste hamburgers bij Burgerie (ziet er uit als een snackbar, maar het is gewoon een klein restaurantje).

Ontbijt is heel leuk bij Blaues Band, Strandbad Mitte of freischwimmer (de laatste is wellicht een beetje uit de richting).
Vergeet ook niet op straat een keer kastanjes en een curry worst te kopen!

Sla ajb de Kudam over, dat is gewoon de Kalverstraat, niets meer en niets minder. Ga lekker rondstruinen in Mitte en Prenzlauer Berg.


30 okt 2014 17:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Leuk dat je naar Berlijn gaat. Zeer ondergewaardeerd, maar echt een topstad!

Tip voor onderweg. Stop echt even bij de oude DDR grensovergang Helmstedt-Marienborn. Kun je ook tanken en bakkie koffie halen. Het hele grensstation staat er nog met een museum verspreid over de oude douanehokjes. Griezelig moet dat geweest zijn, wordt je stil van. Iedereen rost er altijd langs, maar ik vind het altijd mooi om in de sfeer te komen. Daarna wordt zelfs de snelweg anders, nl. een lange streep naar Berlijn.

Probeer afhankelijk van je bestemming Berlijn binnen te rijden bij de oude Avus (circuit van voor en na WW2 is gereden tot in de jaren 80 DTM). Het circuit was en is gewoon Autobahn en de tribunes en de Avus Turm staan er nog en zie je uit de auto liggen.

In Berlijn zijn Mitte en omgeving Prenzlauer berg net als voor de vorige poster favorieten.

Omgeving Unter den Linden/Friedrichstrasse:
Checkpoint Charlie, Reichstag, Judengedenkmal (zeer indrukwekkend), winkelen op de Friedrichstrasse, Koffie/lunch bij Hotel Adlon (100 meter van de Brandenburger Tor en op Unter den Linden), indrukwekkende ambassades, Bugatti showroom. 's avonds eten bij Lutter&Wegner (100% reserveren zit elke dag bomvol) op de Gendarmenmarkt en evt. borrel bij Newton Bar (recht tegenover Lutter&Wegner). Naast Lutter&Wegner zit ook nog hun wijnlokaal waar je een kleinere kaart hebt, maar ook uitstekend eten.

Prenzlauer Berg
Nu in transitie van alternatieve naar superhippe wijk. Echte vooroorlogse Berlijn panden. Omgeving Kastanienstrasse veel hippe winkels en kroegen van (ex-)krakers/alternatieven. Kulturbrauerei (omgeving Schonauerstrasse/Eberswalderstrasse) is leuk om te zien en het museum over de Alltag in de DDR is echt geweldig. Buitengewoon goed opgezet en zeer interessant. Hoek Schonauerstrasse/Eberswalderstrasse zit bij het U-Bahn station Konnopkes Imbiss, zonder twijfel de beroemdste currywurst/bratwurst tent van Berlijn. Sfeerloos maar lekker (als het je ding is) en echt een begrip.

Nog wat losse dingen:
- Kreuzberg. Omgeving Bergmannstrasse en vliegveld (en nu park) Tempelhof indrukwekkende Nazi architectuur en een icoon uit de Koude Oorlog
- Hackische Hofe is inderdaad aardig
- Museumsinsel (als je van musea houdt)

Ku'damm inderdaad erg 'forgettable', met hoog koopgoot gehalte. Als je toch wil gaan Is de KaDeWe wel een belevenis. Al sinds de koude oorlog een paleis van overvloed. Als je in de buurt van de Ku'damm wil lunchen kan ik je het Literaturhaus ten zeerste aanraden Literaturhaus aanraden. Heeft een ontzettend leuk restaurant met prima keuken in een prachtige tuin, super efficiente bediening. Prima plek om tot rust te komen en lekker te eten. Zit in de Fasanenstrasse 23, 50 meter van de Ku'damm. Wel perse reserveren.

Potsdamerplatz en omgeving vind ik ook nauwelijks de moeite. Allemaal hagelnieuwe glaspaleizen die in iedere Europese stad hadden kunnen staan.

Laatste tip. Berlijn is mega groot qua oppervlak. De U-bahn is supergoed, maar check ook even of de taxi's nog Kurzstreckentarif hebben. Kun je voor een paar centen de korte stukjes met de taxi doen. Kost geen drol, wel erg relaxed.

Viel Spass!


30 okt 2014 18:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Mooie tips! :wink:


30 okt 2014 18:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Vergeet niet om Potsdam te bezoeken, Holländisches Viertel is erg sfeervol.
Berlijn is voor mij echt een TOP stad
_________________________________________
Since the internet, nothing is as it used to be. Nice to know the 911 is the exception.
4-6-13 in Porsche Museum


30 okt 2014 18:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Potsdam en het Pergamonmuseum aan de Museumsingel. Leuk om via de Brandenburger tor van west naar oost Berlijn te lopen over Unter den Linden. Is een kwartiertje wandelen.
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


31 okt 2014 0:35
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Kijk, dat zijn goede tips!

We hebben besloten om haar scootmobiel mee te nemen, dus ik hoef haar niet de hele week rond te duwen... :ba:

Is Berlijn een beetje 'rolstoelvriendelijk' by the way?
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


31 okt 2014 10:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Volgen Berlijn-voor-beginners wel :wink:

Berlijn is over het algemeen goed te bezoeken door minder validen. Vooral het centrale deel van Berlijn is zeer rolstoelvriendelijk. In veel openbare gebouwen en op stations is er een lift aanwezig. De trottoirs zijn vaak breed genoeg, mooi vlak en hebben bij oversteekplaatsen goede afritten voor rolstoelers.


31 okt 2014 10:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Black Betty schreef:
Kijk, dat zijn goede tips!

We hebben besloten om haar scootmobiel mee te nemen, dus ik hoef haar niet de hele week rond te duwen... :ba:

Is Berlijn een beetje 'rolstoelvriendelijk' by the way?

De straten en stoepen wel, heel erg breed over het algemeen (vaak ook gebruikt door fietsers). De restaurants soms wat minder, die zijn (zeker in Mitte en Prenz) vaak vrij klein.


31 okt 2014 10:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C4
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
Mocht je nog niet terug zijn. Mustafa's gemuse kebab. Voor 17uur halen anders sta je in een rij van honderden meters. Voor paar euro vonden wij het de beste kebab die we hebben gegeten. En in de rij vonden we het ook gezellig (en je mag een drankje bij je hebben die je beneden bij de metro kan halen).
_________________________________________
Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.


10 nov 2014 23:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Weekje naar Berlijn in december: tips gevraagd!
En hoe was het?


06 jan 2015 13:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.