Re: Benzine 5 cent per liter duurder vanaf januari 2026
Eerlijk, ik rijd er geen kilometer minder door.
Onderstaande relaas mag waarschijnlijk niet volgens de forumregels, maar ik wil het toch even kwijt, omdat het de kern van bovenstaande 'klacht' raakt wat mij betreft. Maar excuses als het teveel off topic is.
Ik vind het altijd bijzonder hoe 'dé overheid' wordt genoemd, alsof het een enkele entiteit of persoon is. De realiteit is dat 'dé overheid' niet bestaat.
Onze overheid bestaat uit ruim een miljoen mensen die ook je buren, familie of vrienden zijn, die voor een heel scala aan verschillende ministeries, diensten en andere organen werken, die onderworpen zijn aan dezelfde regels en maatregelen die ze bedenken en uitvoeren. Ze geven invulling of uitvoering aan plannen van het kabinet, wetgeving en beleid dat hieruit voortvloeit. Met ons stemrecht hebben we invloed op wie er in het pluche mag zitten. En dankzij allerlei andere rechten zoals stakingsrecht, recht van vereniging en scheiding van de machten hebben we directe of indirecte invloed op deze "overheid" en kunnen we haar controleren.
Dus als je wat te klagen hebt, stap op je gekozen volksvertegenwoordiger af. Stem anders. Verenig je. Maak gebruik van je rechten als burger.
Klagen op een forum voor Porscheliefhebbers heeft werkelijk nul effect. En je doet de mensen die iedere dag keihard werken voor Nederland om te zorgen dat we in een van de rijkste, veiligste en best georganiseerde landen ter wereld wonen, enorm tekort. En kom niet met cherry picked anekdotisch bewijs waaruit blijkt dat de hele overheid disfunctioneert. We kennen allemaal de excessen zoals de toeslagenaffaire, die ontkent niemand.
Natuurlijk kan het altijd beter, slimmer, goedkoper en efficiënter. Maar ben je onderdeel van het probleem, of onderdeel van de oplossing?
En ja, ik ben ambtenaar en dus bevoordeeld. Ik heb als militair voor de veiligheid van Nederland gewerkt, en werk nu in het hoger onderwijs om nieuwe generaties klaar te stomen voor een onzekere toekomst. Wat heb jij gedaan voor Nederland?
/rant