@steef: Persoonlijk erger ik me niet aan een harde knal, ik kan me echter wel voorstellen dat een ander daar overlast van ervaart.
Verder heb ik wel als ik zo'n harde knal ver buiten de afsteek tijden hoor, altijd de gedachte van "heb je weer zo'n tokkie die het voor een ander verziekt".
En hoe je het ook wend of keert; het illegale knalvuurwerk is in de loop der jaren veel krachtiger geworden.
In mijn jeugd was een zwarte strijker, de hardste knaller. Echt veel vernietigingskracht had zo'n ding niet.
Als je echter kijkt naar wat een Cobra voor schade aan kan richten, zoiets hoort naar mijn mening niet op straat thuis.
Je klasse verdeling komt aardig overeen hoe ze het straks Europees willen gaan regelen.
Je gaat er echter aan voorbij dat voor alles boven de klasse 2 aan strikte regels zijn gebonden.
Daarvoor moeten cursussen gevolgd en diploma's behaald worden, speciale opslag, vergunningen en ga zo maar door.
Dat kan je dus niet zomaar in huis hebben en met O&N op een voetbalveld gaan stoken.
@dj.verhulst:
de overlast, de rommel, de ongelukken, schade, milieu vervuiling ( die is echt giga meer dan alle oldtimers bij elkaar )
Ik zal niet ontkennen dat er milieuvervuiling ontstaat door vuurwerk, echter geloof ik niet dat het zo erg is als jij stelt.
Ik heb tijdenlang metingen gemonitord van milieustations, vanwege die reden.
Jaarlijks kwam het diverse malen voor dat de milieuverontreiniging hoger was als tijdens de jaarwisseling.
En neem alsjeblieft in ogenschouw, dat de meeste overlast aan illegaal vuurwerk te danken is.
Als je de onderzoeken bekijkt waarom veel mensen graag een verbod zouden zien, dan is dat door de harde knallen en de vernielingen (= illegaal vuurwerk).
Met een verbod op legaal vuurwerk verdwijnen die dingen niet, dat zal gewoon blijven doorgaan, illegaal vuurwerk is tenslotte al verboden en het wordt gewoon afgestoken.
Het is een kwestie van tolerantie en elkaar wat gunnen.
Ik ben gek van dieren, maar heb aan de andere kant met grote regelmaat last van honden (blaffen, poep, etc).
Zo'n hond geeft overlast, net als vuurwerk; ook daar zijn gewonden bij te betreuren, ze geven overlast, druk op het milieu, etc. en dat dan op dagelijkse basis.
http://www.nrc.nl/nieuws/2009/10/26/lie ... n-een-hondMoet ik hierom een verbod op honden gaan aanhalen?
Welnee, ik gun die mensen het plezier van hun huisdier (wij hebben zelf een kat) en de overlast neem ik op de koop toe.
En als het echt te erg wordt, dan spreek ik de eigenaar zelf aan, of hij of zij er wat aan kan doen.
Kappi2907 schreef:Centraal een echte vuurwerkshow laten organiseren zoals bv in Sidney.
Zoals reeds vermeld; kan dat dan op zijn hoogst in de grote steden, omdat er niet genoeg pyrotechnische bedrijven zijn.
Het wordt dan niet echt centraal voor een gemeente 50 km verderop en het is ook geen doen, voor al de bewoners van die omringende gemeenten om in die grote stad te gaan kijken.
Centrale vuurwerk shows voor alle steden kan je gewoon vergeten, dat gaat niet.