Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
16 aug 2024 19:39
Moraalridders.
16 aug 2024 20:51
Beter moraalridder dan geen moraal.
03 sep 2024 13:59
https://fd.nl/bedrijfsleven/1528871/dui ... utm_term=AInteressant artikel in het FD over recycling van batterijen.
Meer recyclen is minder afhankelijk van China
03 sep 2024 15:39
Ik heb meegewerkt in een consortium over het zogenaamde 2nd life van batterijen uit EVs.
Niet het recycling aspect, (ik ben consultant logistiek geen ingenieur), maar wel de logistieke kant van de zaak. Waar zamelen we afgedankte (voor welke reden ook) EVs in, waar ontmantelen /herconditionerenwe ze, het transport van die oude al dan niet beschadigde batterijen met al zijn complexiteit, hoe zet je dgl netwerk op etc.
Omdat de grote volumes nog op gang moeten komen moest er qua verwachte instroom wel met veel assumpties worden gewerkt en dat maakt het uittekenen van een netwerk niet zo simpel. Hoeveel inzamel, ontmantel en herconditioneringspunten moeten we opzetten om het praktisch af te dekken en economisch rendabel te maken? Soit, werd dus een verhaal met verschillende scenario’s in functie van de influx.
Ik onthoud vooral dat de huidige generatie EVs totaal NIET ontwikkeld is met het oog op hergebruikvan de batterijen. Zaken als binnenruimte, gewichsverdeling, veiligheid voor de inzittenden bij een crash etc stonden veel hoger op de prioriteitenlijst dan end of life.
03 sep 2024 15:46
Staat ook in het artikel. Sommige fabrikanten werken daadwerkelijk mee aan recycling, oa VAG, BMW en Mercedes, andere boeit het niet.
03 sep 2024 17:56
Ik kan het artikel in VLA niet lezen (@paywall) jammer genoeg.
Tussen meewerken aan recycling & de oorspronkelijke engineering aanpassen mede in functie van recycling gaapt nog een brede kloof.
1 van de high end wasmachinemerken is enorm geïnteresseerd om zijn eigen afgedankte machines deels zelf te recupereren. Bij gewone tot mid end machines is het "contergewicht" (of hoe dat ook heet) om het slingeren van de wastrommel te compenseren van beton (= niks waard), bij dat merk van metaal -> willen ze graag terug om 1/1 in een nieuwe machine te steken, want dat is geen slijtage onderdeel.
04 sep 2024 8:18
2.2VTEC schreef:Ik kan het artikel in VLA niet lezen (@paywall) jammer genoeg.
Tussen meewerken aan recycling & de oorspronkelijke engineering aanpassen mede in functie van recycling gaapt nog een brede kloof.
1 van de high end wasmachinemerken is enorm geïnteresseerd om zijn eigen afgedankte machines deels zelf te recupereren. Bij gewone tot mid end machines is het "contergewicht" (of hoe dat ook heet) om het slingeren van de wastrommel te compenseren van beton (= niks waard), bij dat merk van metaal -> willen ze graag terug om 1/1 in een nieuwe machine te steken, want dat is geen slijtage onderdeel.
https://archive.is/4m5FGLink kopiëren en plakken in
https://archive.is/
04 sep 2024 16:57
En ondertussen blijven de verkopen maar dalen en dalen.
04 sep 2024 17:18
Dipje. Komt goed.
04 sep 2024 19:28
Is dat hoop en/ of uitgestelde teleurstelling......
05 sep 2024 8:22
alvin01 schreef:Is dat hoop en/ of uitgestelde teleurstelling......

Verwachting. Gaat altijd zo met drastische technologische verandering. Hype - dip/crisis - langzame, structurele verandering.
Bijvoorbeeld: dotcom. Hype, totale crisis, gevolgd door een langdurige, bestendige trend. AI: gaat dezelfde kant op, mark mij words. EV’s: idem. Hype, dip, realiteit zal zijn dat EV’s onderdeel zullen zijn van de lange termijn trend in autoland. Niet de enige, allesomvattende oplossing: dat is onderdeel van de “hype” fase. Maar wel een belangrijk onderdeel van de toekmost.
Sorry, jongens
05 sep 2024 15:08
Volgens mij heeft het daar niet zoveel mee te maken maar eerder het wegvallen van de fiscale voordeeltjes.
05 sep 2024 16:01
You wish
05 sep 2024 17:13
Franz schreef:Volgens mij heeft het daar niet zoveel mee te maken maar eerder het wegvallen van de fiscale voordeeltjes.

De wereld is groter dan Nederland, Franz!
05 sep 2024 18:21
Klopt, in heel Europa worden de subsidieregelingen afgebouwd en zie je een grote daling.
05 sep 2024 18:51
Ze willen het nog niet zien Franz, maar wij blijven volhouden.....
05 sep 2024 19:25
Jaja…
Bel me maar, over een jaar of 10.
Stelletje zieners
Vandaag (zakelijk) bijn BMW geweest in München. Zij zijn het met me eens…
05 sep 2024 19:53
Tussenfase. De early adopters hebben er al 1 en de laggards durven nog niet.
Komt goed.
05 sep 2024 22:58
De nieuwe A6 Etron is vanaf vandaag te configureren. Als het dan toch moet....
05 sep 2024 23:57
Met 700km bereik zal zelfs de grootste angsthaas over de dam durven.
06 sep 2024 7:27
Prachtig ding inderdaad. Jammer dat ik nog 10 jaar in mn etron moet rijden

Neeee, is natuurlijk geen straf. Heel tevreden mee. Maar als ik nu een nieuwe familieauto zou moeten kopen zou ik serieus naar de A6 kijken.
06 sep 2024 8:44
Hoezo nog tien jaar? Ik heb best veel vertrouwen in m’n Audi, maar tien jaar ?
06 sep 2024 9:21
Beetje overdreven natuurlijk. Omdat hij helaas geen drol meer waard is, is het economisch niet verantwoord om hem maar kort te houden. Maar ik heb m ook pas een jaar, dus ik moet niet zeuren eigenlijk. Fantastische daily. Mooi, comfortabel, ruim, stil, etc. Maar ja dan zie je de nieuwe A6 etron en dan wordt je hebberig. Een never ending story.
06 sep 2024 13:34
Het bereik van een EV zie ik niet als belemmering, mijn beide autos hebben erg weinig bereik als ik het gaspedaal diep in trap.
Het laden zie ik als belemmering.
Ik kan de autos niet op hun normale parkeerplek laden.