Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
29 jan 2017 20:56
de Fiscalist schreef:Ik draai rond de jaarwisseling enkele advertenties van MP uit van vergelijkbare exemplaren, neem het gemiddelde en trek daar 15% vanaf.
Je kunt ook de koerslijst pakken, dat zal de fiscus zelf ook doen neem ik aan.
Waarde in het economische verkeer is de waarde die in een normale marktsituatie tussen onafhankelijke partijen tot stand komt , zo zegt de fiscus zelf.
En het eerste jaar? Dan kan je niets anders doen dan de aanschafprijs te gebruiken denk ik?
Ik heb een beetje een moeilijke accountant wat betreft bijtelling en auto's... Ik heb bijvoorbeeld een VW Caddy voor gebruik in het bedrijf maar wil hem ook wel eens prive gebruiken en geen km registratie bijhouden. Moet je bij bedrijfsauto's de volledige consumentenprijs incl BTW en BPM rekenen voor de bijtelling?
29 jan 2017 21:04
Het eerste jaar heeft ook een jaarwisseling. De bijtelling geef je aan bij je aangifte ib, daar gaat altijd een jaarwisseling aan vooraf.
Bijtellng is a pain in the ass, niet iets waar je mee sjoemelt, pakkans is best groot en je gaat snel nat.
De wet bevat een wettelijk vermoeden van privegebruik tenzij je met een sluitende km registratie aantoont de auto voor minder dan 500 km prive gereden te hebben. Je hebt dus altijd de schijn tegen, inspecteur kan makkelijk scoren en doet dat ook.
Voor een bestelwagen kun je er afkomen met een eindheffing van €300 mits je het goed inregelt. De auto moet dan bij het bedrijf gestald worden en doorlopend afwisselend gebruikt (door meer dan twee personen). google is your friend.
02 jul 2019 13:33
Lees net het nieuws over de (voorlopige) nieuwe bijtelling regels voor na 2020. Helaas niks over de youngtimer regeling. Kan ik hieruit opmaken dat deze nog wel even ongewijzigd blijft
02 jul 2019 14:44
Klopt, er verandert niets behalve het bijtellingspercentage voor elektrische auto's.
02 jul 2019 16:45
ATanis schreef:....nog wel even ongewijzigd blijft

Het is sowieso bizar dat je de volle mep bijtelling krijgt over de nieuwwaarde, zeker als een auto al verre van die economische waarde af zit.....het bizarre is dan dat de mogelijkheid bestaat, dat er meer bijgeteld wordt, dan de werkelijke waarde van de auto

Ik snap niet waarom dit niet bespreekbaar is. Ik snap dat we gedwongen worden om elektrisch te rijden, maar van enige coulance is weinig te merken....
02 jul 2019 21:20
Wat heeft de stimulans voor elektrisch rijden daarmee te maken dan? De bijtelling voor elektrisch rijden verdubbelt na in 2020, dat noem ik geen stimulans meer.
02 jul 2019 21:50
ATanis schreef:Lees net het nieuws over de (voorlopige) nieuwe bijtelling regels voor na 2020. Helaas niks over de youngtimer regeling. Kan ik hieruit opmaken dat deze nog wel even ongewijzigd blijft

Youngtimer regeling staat politiek onder druk. De regeling wordt al een tijdje geframed als gunstig voor ondernemers. D’66 heeft al kamervragen gesteld, er komt deze zomer een evaluatie.
Als je iets leuks voor een mooie prijs kunt kopen, kun je het nog doen. Ik zou zeker niet iets halen bij een youngtimer handelaar voor de hoofdprijs.
Dit wordt een aflopende zaak vrees ik. Gezien het feit dat kamerleden geen verstand van belastingwetgeving hebben, kan er nog wel eens iets moois uit de bus komen

. Het is niet zo simpel van even een percentage aanpassen of de grondslag.
Oh ja, ik heb mijn youngtimer verkocht

.
Rij nu een 2007 BMW E61 touring
02 jul 2019 22:06
de Fiscalist schreef:...De regeling wordt al een tijdje geframed als gunstig voor ondernemers...
Lees: "Dit moeten we aanpakken!" En dat is dus wat ik bedoel (Jazzy!), krijg je straks een bijtelling van 10 mille over een auto die een economische waarde heeft van 5 mille?
Alles wordt belast in dit land, en het is fijn als je van je baas een auto van 60 mille 'krijgt', maar de kleine ondernemer heeft daar geen poen voor!
En het is terecht dat elektrisch rijden net zoveel bijtelling krijgt als welk vervoermiddel dan ook, het is immers verkapt inkomen! Daar hoeven overige weggebruikers/belastingbetalers niet aan bij te dragen. Toch? Maar ergens moet genoeg genoeg zijn.....denk ik dan weer....

(en dat is natuurlijk niet zo; het is nooit genoeg....).
Ik vindt dat we (burgers en ondernemers) teveel belast worden in Nederland!
02 jul 2019 22:34
Ik vind is zonder t....
Wat nog wel helpt is dat voor IB ondernemers er een koppeling bestaat met de kosten van de auto. Het prive gebruik kan natuurlijk niet hoger zijn dan het totale bedrag van de kosten. Wanneer je immers alle kosten prive betaalt, is het hetzelfde als wanneer de auto prive zou hebben gestaan.
Staat de auto op de Bv dan is die link er niet!
BTW kent een andere regeling!
03 jul 2019 9:56
De vragen van D66 + antwoorden staatssecretaris inzake de youngtimer regeling.
https://www.tweedemonitor.nl/kamervraag/9682
03 jul 2019 10:19
m.a.w.: de staatssecretaris maakt zich nog niet zo druk, goed nieuws voorlopig
03 jul 2019 11:11
Dat ziet er inderdaad niet al te best uit, lijkt me een helder voorteken van wat er te komen staat.
03 jul 2019 20:54
Exact. Stel je voor dat we ergens een mogelijkheid laten lopen om, met het milieu als motief, nog meer belasting te innen
04 jul 2019 9:24
Is natuurlijk een rare regeling die bijtellingsregeling. Zou toch met de afschrijving van de auto verlaagd moeten worden.
03 jan 2020 9:53
Snap dat hele bijtelling gedoe niet .
Heb ook een eigenzaak, en 4 youngtimers alles prive ? (en nog de k-polo van de baas

thuis)
Boekhouder trekt 1x per jaar 2k aan brandstof kosten af wegens zakelijk gebruik.
03 jan 2020 13:46
Heb op oudejaarsdag een Volvo cx90 van 2005 opgehaald voor mn schoonzoon met 2,5 motor erin.
Hij gaat ook gebruik maken van Youngtimer regeling
Zei al tegen hem, “koop toch wat knaps” maar nee dit moest hem worden
03 jan 2020 14:01

Volvo is een betrouwbare en degelijke keuze Hans. Het 2.5 blok is onverwoestbaar, in tegenstelling tot dat nieuwe 1600 blokkie: vele occasions V90 die te koop staan, hebben al een nieuwe motor!
Ze wachten nog even een paar jaar, en dan geeft de overheid de youngtimer-regeling de genadeklap....
Maar wat Cazzo zegt, bijtelling is een rare regeling. Die zou inderdaad met de afschrijving verlaagd moeten worden.
Bijtelling over dagwaarde zou m.i. realistischer/eerlijker zijn.
Door de bijtelling heb ik meer auto's in het gezin dan noodzakelijk

, en zo ken ik er meer.
03 jan 2020 14:15
Zou ook best wat nieuwers willen maar gaan bijtellen over 50-60-70k voor een auto die 15k waard is is me echt te gortig
03 jan 2020 14:15
Lekker die 2.5 5-pitter. Had ik vroeger ook (een 2.5t en later een V70 R). Heerlijke motor en mooi geluid. Zuipt als een ketter, dat wel.
03 jan 2020 18:59
w.w.doet. schreef:Snap dat hele bijtelling gedoe niet
Is niet heel lastig te begrijpen.
Hans, XC90 is lekkere en veilige auto om je gezin in te vervoeren. En best knap wat had jij graag gezien dat hij gekocht had?
03 jan 2020 19:17
Gok een BMW
03 jan 2020 19:52
Dat niet eens maar een wat jongere auto met wat minder km’s.
Gaf ze 9 jaar terug een Kaskai met 20 K erop en ze hebben alleen maar gereden, geen of nauwelijks kosten
03 jan 2020 22:38
w.w.doet. schreef:Snap dat hele bijtelling gedoe niet .
Heb ook een eigenzaak, en 4 youngtimers alles prive ? (en nog de k-polo van de baas

thuis)
Boekhouder trekt 1x per jaar 2k aan brandstof kosten af wegens zakelijk gebruik.
Als ze ooit komen kijken dan krijg je hier gedoe mee....
Er klopt niets van en je accountant zou beter moeten weten.
03 jan 2020 23:04
Is geen accountant ...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.