24 sep 2024 7:14
Wimpie67 schreef: Dacia en Citroën leveren de goedkoopste EV’s op dit moment en de Chinese concurrentie is niet zo heel veel goedkoper dan de Duitsers.
24 sep 2024 7:33
24 sep 2024 7:50
Enguess schreef:De Duitse autonidustrie heeft een aantal grote challenges:
1. De vele, vele miljarden geinvesteerd zijn om de verbrandingsmotoren te optimaliseren. Dat gaf ze een technologische voorsprong, maar de terugverdientijd op die investeringen is lang;’
2. De energieprijzen in Europa zijn vele malen hoger dan die in de VS of Azie. Autos produceren is hier duur. Dat beperkt mogelijkheden tot nieuwe grote investeringen. De duitse lobby (en in geval VW: de aandeelhouder) ligt dwars bij plannen om kosten te besparen - de impact op de duitse economie is groot - “too big to rationalize”;
3. De vraag nbaar verbrandingsmotoren bliljft robuust - ook in Europa, kijk maar naar dit forum. De klant is niet klaar voor de toekomst;
4. De Europese regelgeving helpt niet mee. Wel subsidie, geen subsidie, wel een verbod op ICE, geen verbod op ICE, importtarieven op Chinese merken met daarop volgende afzetproblemen voor de Duitsers in China
5. Prijsdumping uit China
Etc etc - ga er maar aanstaan.
De duitse autoindustrie staat voor een van de grootste uitdagingen uit haar bestaan. Ik ben bang dat ze het niet (allemaal) gaan overleven.
24 sep 2024 9:52
Ewout schreef:
Bezit je bedrijf 5 EV's of rij je die allemaal privé? Als je een stevig standpunt inneemt over de superioriteit die EV's in alle opzichten zouden moeten hebben t.o.v. brandstofauto's en je koopt privé vervolgens wel zo'n fossiel ding dan rijmt dat niet helemaal met elkaar.
24 sep 2024 9:56
MY00 schreef:M.b.t. punt 2. De energie transitie in Duitsland is een groot fiasco. Ze zijn vele kerncentrales gaan sluiten en moeten nu alles zelf ik kopen.
24 sep 2024 9:59
Enguess schreef:Europa wordt een openluchtmuseum en dat is minder leuk dan het klinkt!
24 sep 2024 11:42
24 sep 2024 11:47
Enguess schreef:Europa wordt een openluchtmuseum en dat is minder leuk dan het klinkt!
24 sep 2024 11:48
Tilt! schreef:redriver schreef:dan ben je je nog niet bewust dat ze (lees: big tech en overheid ) echt ALLES kunnen volgen wat je met je smartphone doet !
Dat weet ik maar al te goed, maar daar kan je nu eenmaal niet omheen. Het idee dat ze met een muisklik je auto kunnen disablen dat zit me niet lekker![]()
Dan maar verder in mijn ouwe rommel...
24 sep 2024 11:56
MY00 schreef:Enguess schreef:De Duitse autonidustrie heeft een aantal grote challenges:
1. De vele, vele miljarden geinvesteerd zijn om de verbrandingsmotoren te optimaliseren. Dat gaf ze een technologische voorsprong, maar de terugverdientijd op die investeringen is lang;’
2. De energieprijzen in Europa zijn vele malen hoger dan die in de VS of Azie. Autos produceren is hier duur. Dat beperkt mogelijkheden tot nieuwe grote investeringen. De duitse lobby (en in geval VW: de aandeelhouder) ligt dwars bij plannen om kosten te besparen - de impact op de duitse economie is groot - “too big to rationalize”;
3. De vraag nbaar verbrandingsmotoren bliljft robuust - ook in Europa, kijk maar naar dit forum. De klant is niet klaar voor de toekomst;
4. De Europese regelgeving helpt niet mee. Wel subsidie, geen subsidie, wel een verbod op ICE, geen verbod op ICE, importtarieven op Chinese merken met daarop volgende afzetproblemen voor de Duitsers in China
5. Prijsdumping uit China
Etc etc - ga er maar aanstaan.
De duitse autoindustrie staat voor een van de grootste uitdagingen uit haar bestaan. Ik ben bang dat ze het niet (allemaal) gaan overleven.
M.b.t. punt 2. De energie transitie in Duitsland is een groot fiasco. Ze zijn vele kerncentrales gaan sluiten en moeten nu alles zelf ik kopen.
En daar ligt ook een pijnlijk punt van Europa. We hebben zelf veel te weinig grondstoffen. Die moeten we ook inkopen.
Amerika heeft dit helemaal niet, dus ze hebben ook veel minder (of eigenlijk helemaal niet) last van de boycot welke ingesteld is tov China.
Europa zal flink aan de bak moeten de komende jaren, anders ziet het er niet rooskleurig uit.
24 sep 2024 13:16
24 sep 2024 14:21
24 sep 2024 14:29
bladerunner schreef:Om maar te zwijgen van de vuile bruinkoolmijnen, nodig om de elektriciteit op te wekken.
24 sep 2024 14:58
Toby schreef: Ik ben dan ook geen grote voorstander van subsidies voor de autoindustrie. Hogere douanetarieven op Chinese auto's om de staatssteun daar te compenseren oké, maar verder moet de autoindustrie zelf maar gaan nadenken hoe ze voor een fatsoenlijke prijs aantrekkelijke producten kunnen maken.
24 sep 2024 15:08
24 sep 2024 21:39
24 sep 2024 23:19
25 sep 2024 10:48
25 sep 2024 12:37
2.2VTEC schreef:'extreem' rechts
25 sep 2024 23:04
26 sep 2024 8:46
26 sep 2024 9:25
26 sep 2024 11:16
26 sep 2024 16:25
986Boxster1997 schreef:Lekker origineel, tien punten