Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

05 apr 2006 17:43

Is dat in- of exclusief de mergelgroeven van de Sint-Pietersberg?

05 apr 2006 17:51

incl alles binnen de grenzen van het bedrijf, ook (onder) de observant.

p.s. ik wil hier niet de discussie gaan voeren over mijn bedrijf, en wat er wel en niet kan/mag, dat doen anderen wel voor ons :D .

05 apr 2006 17:54

Klopt. :shock:

05 apr 2006 18:04

Ken je de materie?, blijkbaar niet :!:

Waar over wordt geschreven is niet van toepassing de komende 25 jaar.

05 apr 2006 18:12

SPEEDY944 schreef:Wij exporteren ook onze kennis en dat nekt ons nu!

onzin
als wij het niet doen, dan doet een ander het wel...
...zolang we maar een kennisvoorsprong houden

05 apr 2006 18:27

Boxy&Boraman schreef:
Over pakweg 10-15 jaar zijn er HEEEEEEEL veel 65+ ers die "verzorgd" (sorry voor de woordkeuze) moeten worden. Er zal dan toch iemand moeten werken om eea betaalbaar te houden.


Dat is een van de grootste problemen. Momenteel heeft die generatie nog veel in de melk te brokkelen, waardoor ze nu zichzelf vroeg met pensioen kunnen sturen. Maar over 10-15 jaar zijn degenen die het op moeten hoesten degenen die het beleid bepalen. Kan voor ene bepaalde groep nog wel eens een hard gelach worden en of men dan de vakbonden nog dankbaar is, ik betwijfel het.

Ik heb het zelf ook altijd vertikt om mee te doen met pensioenregelingen. Een gelegaliseerd piramidespel...

De verzorgingsstaat zal verder en verder afgeslankt worden. Te lang leven op te grote voet gaat nooit goed. Nederlanders moeten weer leren om hard te werken. Het is niet anders.

05 apr 2006 19:19

Philips Lighting Weert gaat dicht


Philips Lighting in Weert gaat dicht. De 250 werknemers zijn vanmorgen door de directie ingelicht.

De sluiting vindt gefaseerd plaats tussen nu en april volgend jaar. Volgens Philips lijdt de gloeilampenfabriek te zwaar onder de concurrentie van lagelonenlanden. Ondanks ingrepen was de fabriek in Weert volgens de directie niet rendabel te krijgen. De productie uit Weert wordt overgeplaatst naar de vestiging in Maarheeze, en naar China en Polen. Met de vakbonden wordt de komende tijd gepraat over een sociaal plan



De volgende..... :cry: :evil: . Bedankt Philips.

05 apr 2006 19:24

Belastingdienst gaat 600 mensen werven

Uitgegeven: 5 april 2006 17:33
Laatst gewijzigd: 5 april 2006 17:34

DEN HAAG - De Belastingdienst kan beginnen met het werven van zo'n zeshonderd medewerkers. De vacaturestop wordt met onmiddellijke ingang opgeheven. Dit maakte staatssecretaris Wijn (Financiën) woensdag bekend bij de presentatie van het beheersverslag over 2005 van de Belastingdienst.

De vacaturestop werd in 2003 ingesteld in het kader van de bezuinigingen.

tja.....................leuker kunnen we het niet maken :D

05 apr 2006 19:33

Ik ben op het moment op zoek naar een programmeur en heb ook overwogen om daarvoor een buitenlander aan te nemen. Ik heb toch al enkele Amerikanen in dienst. Maar voor een verantwoordelijke en kwalitatief hoogstaande baan zoals dat geef ik nu toch de voorkeur aan NL personeel. Ondanks dat ik in NL (als bedrijf met 6 man personeel) ook al eens personeel gehad hebt wat 8 maand in de ziektewet zit, nou daar ben je blij mee. :roll:

Het probleem naar mijn inziens in NL is dat de overheid de werknemer steund boven de werkgever. Daarom kunnen werkgevers niet flexibel met personeel omgaan en kunnen daarom lang niet zo makkelijk op de markt inspelen als andere landen wel kunnen. En als er dan mensen ontslagen moeten worden maar de banen wel behouden kunnen blijven met bv 10% salarisvermindering, nee dat mag dan niet hoor, want dat is vast niet legaal en kan toch niet in NL ! :roll: Nee dan liever 3 maand later het bedrijf failliet laten gaan zodat iedereen alsnog op straat staat. (en een uitkering kan trekken !)

Ik heb overigens op mijn "hoogtepunt" ook rond de 15 man personeel gehad maar ik was toen al wel zo slim dat dat allemaal buitenlanders waren dus toen ik moest inkrimpen was dat nauwelijks een probleem. "Sory maar over 2 maand mag je wat anders zoeken" Heb de meeste nog een leuke bonus gegeven als dank. Maar als dat allemaal NL personeel was geweest denk ik niet dat ik het allemaal voor elkaar had gekregen en had ik het niet meer gered als bedrijf. Daar kwam ik al achter toen ik een personeelslid op staande voet heb ontslagen om duidelijke reden maar de rechter dit niet helemaal inzag en ik tot dat moment salaris moest doorbetalen en dan alsnog 3 maand moest betalen als "ontslag premie" :roll: :?:

En dan hoor ik laatste tijd op het nieuws ook nog dat NL steeds meer links wordt en belastingen hoger moeten worden en sociale systeem verbeterd, snappen jullie het nog :?:

05 apr 2006 19:46

petr-996-C2 schreef:Enne ik vind nederlanders een verwend volk. (neem dit niet persoonlijk op he). Daar heeft het volgens mij ook mee te maken.


Petr, ben het helemaal met je eens, ben blij dat ik een duitse achtergrond heb!!

De algehele mentaliteit van de mensen zal gewoon heel erg moeten veranderen, vooral heel erg veel werknemers die fout willen en in mijn ogen ook doen verzieken een hele hoop.

Pijn in het linker oorlelletje=2 weken ziekte wet, worden ze "ziek"in de vakantie, vaak in de eerste paar dagen, word de rest niet gezien als vakantie.
Zo gaat de hele handel naar de kl..te en op die manier wordt alles dus gewoon veel te duur.
Helaas heb ik er maar al te vaak mee te maken, ik geef ook niemand een vast contract meer.
Laatst bijgewerkt door bert964c4 op 05 apr 2006 19:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Nedcar

05 apr 2006 19:47

Ik hoor inderdaad net het bericht dat Philips een vestiging sluit, er vallen inderdaad grote klappen in Limburg e.o.

Zijn er geen ondernemers in Nederland meer die een nieuw automerk willen opzetten.
Bijv een massaproductie model van een Spijker, maar dan in het hogere segment ala Mercedes of BMW
Of bijv wel een massaproduct maar dan voor een schappelijke prijs voor de Nederlandse markt dus gesubsidieerd door de overheid(geen BPM)
Eigenlijk hetzelfde wat de Fransen doen, op alle niet binnelandse merken een importheffing.

Maar goed het weglopen van productie uit Nederland is al een tijdje aan de gang, neem de transportwereld.
De grote jongens zoals Jan de Rijk en Centrum transport rijden al met oost europeesche kentekens.
Een zorgelijke ontwikkeling maar waarligt de oplossing????

Peter, Boxster

05 apr 2006 19:56

Gerco schreef:Daar kwam ik al achter toen ik een personeelslid op staande voet heb ontslagen om duidelijke reden maar de rechter dit niet helemaal inzag en ik tot dat moment salaris moest doorbetalen en dan alsnog 3 maand moest betalen als "ontslag premie" :roll: :?:



Heb ik 3x aan de hand gehad...........toestanden, je wil het niet weten, weet ik..............laat maar, te lang verhaal met te veel frustraties.

05 apr 2006 20:03

Volgens mij zijn we zelf allemaal de oorzaak van deze discussie. We willen zelf allemaal meer. Meer geld verdienen om nog meer spullen te kopen. Dus alles wordt duurder en die strijd zijn we nu aan het verliezen.

We moeten er aan wennen dat Nederland geen productieland meer kan zijn. We zullen veel meer een kenniseconomie moeten worden. Dit betekent concreet dat bijna alles wat hier geproduceerd wordt, straks in het oostblok of China geproduceerd gaat worden. En op zich vind ik dat ook wel logisch.
Volgens mij moeten we de discussie dan ook voeren over hoe worden we een kenniseconomie. Want iedereen roept dat, maar veel van de goede medewerkers gaan naar het buitenland en we doen te weinig aan innovatie.

05 apr 2006 20:38

Boxy&Boraman schreef:Belastingdienst gaat 600 mensen werven

DEN HAAG - De Belastingdienst kan beginnen met het werven van zo'n zeshonderd medewerkers. De vacaturestop wordt met onmiddellijke ingang opgeheven. Dit maakte staatssecretaris Wijn (Financiën) woensdag bekend bij de presentatie van het beheersverslag over 2005 van de Belastingdienst.

De vacaturestop werd in 2003 ingesteld in het kader van de bezuinigingen.

tja.....................leuker kunnen we het niet maken :D


Lekker slim weer alles digitaal en toch hop weer 600 man erbij - wie gaat dat betalen - gaat misschien wel wel geld opleveren bij ontduikers - maar overheid is weer banen aan het creeeren - terwijl in het bedrijfsleven het naar het buitenland gaat - mijn afdeling bestond paar jaar geleden uit 13 mensen - zitten nu in India en Oost- Europa - hoofdkantoor wordt gek van al die regeltjes in NL- heb er nog 3 nu, dus veel minder gezeik aan mijn kop -niks mis mee hoor en ik ga weer wat anders doen, maar anders is het toch wel vervelend

05 apr 2006 20:41

thomas993 schreef: Lekker slim weer alles digitaal en toch hop weer 600 man erbij - wie gaat dat betalen - gaat misschien wel wel geld opleveren bij ontduikers - maar overheid is weer banen aan het creeeren - terwijl in het bedrijfsleven het naar het buitenland gaat -


Beetje bij blijven hè, de overheid heeft behoorlijk gesneden in het personeelsbestand d.m.v. inkrimping en vacaturestops de afgelopen jaren.

05 apr 2006 20:44

Solid4S schreef:Volgens mij zijn we zelf allemaal de oorzaak van deze discussie. We willen zelf allemaal meer. Meer geld verdienen om nog meer spullen te kopen. Dus alles wordt duurder en die strijd zijn we nu aan het verliezen.

We moeten er aan wennen dat Nederland geen productieland meer kan zijn. We zullen veel meer een kenniseconomie moeten worden. Dit betekent concreet dat bijna alles wat hier geproduceerd wordt, straks in het oostblok of China geproduceerd gaat worden. En op zich vind ik dat ook wel logisch.
Volgens mij moeten we de discussie dan ook voeren over hoe worden we een kenniseconomie. Want iedereen roept dat, maar veel van de goede medewerkers gaan naar het buitenland en we doen te weinig aan innovatie.


En hoe dat nou komt las ik recent ook ergens.

Want wat is het geval nou, studenten en HBO's ers en weet ik veel wie meer zijn hier blijkbaar veel te weinig gemotiveerd om na hun opleiding hard aan het werk te gaan omdat NL toch zo'n goed "vangnet" heeft als je geen baan kan vinden en in de WW komt. Ook is er hier een cultuur dat veel verdienen "not done" is en topmanagement salarissen maar verlaagd moeten worden. Investeren in research en nieuwe kennis is ook heel lastig. Subsidies zijn moeilijk te krijgen of lang niet toereikend. Daarom gaan veel "knappe koppen" hun heil zoeken in andere landen.

In die context stond ook dat NL op de 50e plaats stond (gerelateerd aan aantal inwonders) van landen die grote INTL bedrijven produceren.
Hoezo NL een kennis economie :roll:

05 apr 2006 22:05

Nederlanders moeten weer leren om hard te werken. Het is niet anders.


Zo denk ik er ook over. Alle werklozen ten spijt, maar een gast van 25 jaar, die gemotiveerd is, op tijd kan komen, z'n handen uit de mouwen wil steken en niet na 3 weken vind dat ie ervaren is en opslag moet hebben heb ik nog niet gevonden. Het moet allemaal "vanzelf", en als het wat moeilijker wordt blijven ze gewoon thuis, zonder telefoontje of ander teken van leven. We leven in een maatschappij waar iedereen op zijn rechten staat, maar plichten kent niemand meer, laat staan verantwoordelijkheidsgevoel. Lang Leve de Polen, Roemenen, Chinezen...! Man, wat gaan die gasten er voor!

Maar ach, ik kan me er niet meer druk om maken. We komen er vanzelf achter......als het te laat is.

06 apr 2006 0:54

Is een oeverloze discussie, die je niet in 1 2 3 klaart.
Tuurlijk wil (bijna) iedereen goedkoop spul kopen, waar het ook vandaan komt. Anderzijds zitten we te jouwen als er een bedrijf dicht gaat en verhuist naar lageloonlanden.
Voor de meesten is het "ver van hun bed show" tot ze er van dichtbij mee te maken krijgen.
Het is echter geen nieuw fenomeen. Vlaanderen was vroeger in de hele wereld gekend voor zijn textielindustrie. Alles komt nu van ver over de grens. Zo zijn er tal van voorbeelden te vinden, ook in Nederland.
Eén van de oorzaken zou kunnen zijn dat er steeds minder en minder ondernemers zijn. Bedrijven die een beetje groot worden maken gebruik van risicokapitaal en zijn in handen van aandeelhouders ipv ondernemers. Risicokapitaalverleners denken meestal op kortere termijn. Dikwijls wordt vooraf al bepaald dat zij gedurende een korte periode van bv 5 jaar de aandelen terug zullen verkopen. In die tijd wordt zoveel mogelijk poen geschept en dan is het tijd om de bruid op te tuigen. Op dus naar de volgende investeerder.

Er zijn nog -tig andere zaken te vertellen over deze situatie, maar het is nu eenmaal zo, weinig aan te doen. Of je moet zelf de guts hebben om een bedrijf uit de grond te stampen en bereid zijn om risico's te nemen. Je mag niet vergeten dat ondernemers die het nu goed hebben, in het verleden soms zwarte sneeuw hebben gezien.

06 apr 2006 9:15

Marco schreef:
SPEEDY944 schreef:Wij exporteren ook onze kennis en dat nekt ons nu!

onzin
als wij het niet doen, dan doet een ander het wel...
...zolang we maar een kennisvoorsprong houden


:lol: :lol:

als wij het niet doen, dan doet een ander het wel...


Ja, ja :roll: ... Dat is nou precies de verkeerde reden...

zolang we maar een kennisvoorsprong houden


En dat is nou net het probleem: die houden we niet! Het opleidingsniveau in de lagelonenlanden stijgt ook en bovendien 'bekostigen' wij veelal die stijging van het opleidingsniveau).

En bovendien: ervan uitgaande dát we die voorsprong houden, quod non, dan nog is het uiteindelijke resultaat van die kennisvoorsprong dat we onze eigen economie de nek omdraaien.

Wij verzinnen 't, maar laten het niet maken door 'eigen mensen'. We verplaatsen de productie van onze eigen hersenspinsels naar het buitenland omdat we het dan goedkoop aan onze eigen mensen kunnen verkopen, die het vervolgens niet kunnen kopen, omdat ze geen baan hebben...

Nou, nou... Dát schiet lekker op met die kennisvoorsprong...

Of zoals ik eens hoorde:

We hebben een kennisvoorsprong, maar een sociale achterstand...

06 apr 2006 12:05

SPEEDY944 schreef: Wij verzinnen 't, maar laten het niet maken door 'eigen mensen'. We verplaatsen de productie van onze eigen hersenspinsels naar het buitenland omdat we het dan goedkoop aan onze eigen mensen kunnen verkopen, die het vervolgens niet kunnen kopen, omdat ze geen baan hebben...


Er mag dan een hoop werkgelegenheid verplaatsts zijn en zich nog verplaatsen naar lage lonen landen, per saldo stijgt hier op dit moment de werkgelegenheid, alle doemscenario's ten spijt.

Daarin zijn weliswaar nog niet de meest recente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt verwerkt, maar van leegloop van de arbeidsmarkt is niet echt sprake, verschuiving daarbinnen wel.

Overigens gaan we in bovenstaande theorie ook nog even voorbij aan het feit dat we sterk afhankelijk zijn van onze export. Kunnen we nog zo fanatiek onze eigen spulletjes kopen, als het buitenland het goedkoper kan leveren, stort de belangrijkste afzetmarkt nog net zo goed in.

06 apr 2006 19:59

Het ligt aan ons allemaal - de nationale ontevredenheid

Ik heb dit topic diagonaal doorgelezen, maar het is exact hetzelfde als in de 60er en 70er jaren toen we turken hiernaartoe haalden voor het werk dat wij niet wilden doen. We zijn met zijn allen gewoon veel te verwend. Ik neem net afgestudeerde kerels aan die op een 2e solicitatiegesprek vragen of ze ook 4 dagen kunnen werken. 24 jaar! :shock:
Ik heb mensen van 18 in dienst die het echt hun reet zal roesten of ze nou bij ons werken of op de administratie van de kaasfabriek of op de binnendienst van De groenten van Hak. Half 9 binnen, klokslag 5 in het fietsenhok.
Mentaliteit van een weekdier.

Ik moet dit en ik heb recht op dat en als het me niet bevalt... :roll:
Ik maak me er een hoop zorgen om. Probeer maar eens goede mensen te vinden. Je leest al jaren over de vreselijke werkeloosheid, maar ik krijg vacatures met moeite gevuld. Krijg op een advertentie 200 reacties van 120 boze 60+ers die 'van het GAK moeten solliciteren', 60 reacties van ondergekwalificeerde schoolverlaters of dropouts die moeten solliciteren om hun uitkering te behouden, 15 reacties van mensen die een standaard sollicitatiebrief schrijven en niet eens de moeite doen om te laten lijken of ze dit speciaal voor mijn advertentie geschreven hebben en 5 mensen die serieus zijn. 4 daarvan zijn ongeschikt. En die ene wil 4 dagen werken voor 150% van het salaris dat ik hem/haar wil geven.

Iedereen zou verplicht eens 4 weken op vakantie moeten naar een écht arm land - wellicht dat we dan weer waarderen wat we hebben.

Horn - een gelukkig mens 8)

06 apr 2006 20:14

Ik had bewust (nog) niet gereageerd in dit topic ...

... kan voor bijna de volle 100% op Horn z'n verhaal aansluiten :!:

Nederland 'geeft' teveel zekerheid ... en personeel vinden dat echt wil werken (voor echt geld) is inderdaad moeilijk te vinden :idea:

.... overigens hebben alle 'rijke' landen daar last van :arrow: anders had ik niet (zo makkelijk) de nederlandse/amerikaanse baas om kunnen ruilen voor een Skandinavische :wink: ... de nederlandse baas had overigens niet verwacht dat ik na zoveel jaar het veld zou ruimen :arrow: die dacht dat ik wel bleef zitten ivm de 'opgebouwde jaren' ....

.... daarbij ben ik niet de enige ... ook de Turkse taxi-chauffeur die ik gisteren trof ... pas 6 weken in dit land en op Turks en een beetje Duits na geen andere taal machtig :P

06 apr 2006 22:28

horn schreef:Mentaliteit van een weekdier.

)


In het oosten en noorden is het wel iets beter...bij de achtergrond van sollicitanten let ik[uit bittere ervaring]op hun ouders..boeren en kleine zelfstandigen letten blijkbaar beter op hun spruiten...

06 apr 2006 23:43

Over "GAK" gesproken. Sinds 1992 werkte ik bij het GAK. Na diverse naamveranderingen (GAK Nederland B.V., UWV GAK en UWV) moesten er in 2005 ca 9300 man verdwijnen.

De werkzaamheden werden overgenomen door de belastingdienst en na heel veel onrust heeft nagenoeg onze hele afdeling (475 man) werk gekregen bij de fiscus.

Het werk wordt heel slecht gefaciliteerd (geen auto v/d zaak, geen telefoon etc) zodat wel veel meer tijd kwijt zijn aan hetzelfde werk.

Maar ja, wel werk.....Ben weer op het oude nest (Gemeente en Ministerie van Economische Zaken voorheen)

Voor diegenen die een identieke reorganisatie meemaken: Sterkte en zoek snel naar iets anders. De economie trekt weer aan.

07 apr 2006 2:50

Marcel B. schreef:Het werk wordt heel slecht gefaciliteerd (geen auto v/d zaak, geen telefoon etc) zodat wel veel meer tijd kwijt zijn aan hetzelfde werk.


Grappig dat je in een topic over verwende Nederlanders (re-)ageert en onbedoeld waarschijnlijk je zelf als er eentje etaleert...

Auto's van de zaak zijn echt het toppunt van verwende werknemers.
Plaats een reactie