@Dial: Dat zou kunnen, maar als ik een auto eenmaal niet in ‘balans’ vindt, dan blijft dat meestal zo. Ook van de ‘mindere’ merken kan ik een ontwerp heel mooi vinden, maar dan blijft dat zo. Ik vindt een model niet ineens na 10 jaar niet meer mooi!
Kia bijvoorbeeld heeft het design op orde, Seat eigenlijk ook. Alfa Romeo zou veel beter kunnen, en helaas, maar Audi (die ik nooit zou aanschaffen, omdat daar gewone vw-techniek in zit) doet het ook al jaren goed met de ontwerpen, en eigenlijk vindt ik dat BMW daar een beetje achteraan hobbelt. Mercedes (ook niet mijn merk) begrijpt het ook, maar ook die modellen zijn over 20 jaar vergeten.
Veel ontwerpen worden mooier naarmate de jaren vorderen. Dan heb je het goed gedaan als fabrikant. We leven in een wegwerpmaatschappij, en dat zie je helaas in het wagenpark, en dus de ontwerpen, terug.
Een goed voorbeeld zijn de koplampen en achterlichten van de BMW X2 eerste model, die zijn zó verschrikkelijk lelijk, die wil je over 20 jaar niet meer terug zien. En bij het nieuwe model lijkt dat verbeterd, maar is afgekeken van de Kia Kona
Beide liggen dus over 20 jaar anoniem op de schroothoop, zonder enige trots van de ontwerper destijds. De Kona ook overigens.
Ik denk dat de designers een beetje Klaar zijn met ontwerpen, en dan krijg je van die afzichtelijke ontwerpen van Ferrari en McLaren.
Alleen de McLaren F1 blijft hangen, de rest is tupperware. Ik kan de modellen dan ook niet uit elkaar halen, met al die chaotische kronkelende lijnen, koplampen, achterlichten, enzovoorts. Hoe ziet de toekomstige supercar eruit? De middenklasser? Het boodschappenautootje? Een druppel met een 1-cilinder waterstofkrachtbron? Volledig autonoom? Tesla? Die zal nooit of te nimmer een verzamelwaarde hebben. Een Alfa Romeo Sud Sprint wél, en een 1502 ook. Wennen? Waaraan?