Tja... Als je dan al geen tijd hebt om wat aan je auto te doen (en er wordt flink aan geschuurd en geplamuurd op het moment) en je bent een beetje aan het verbouwen in je net aangeschafte huis, ga je 's avonds even lekker prutsen in de garagebox...
Toen ik de velgen weer tegenkwam die ik enige tijd geleden gekocht heb in de USA, ben ik die maar eens gaan schoonborstelen. De alu buitenrand was hier en daar toch wel ernstig geoxideerd en het was aardig 'ingepit' (zeker waar de alu rand op het stalen hart gebout is. Ik heb het niet aangedurfd om de schroefjes los te halen, want die zaten/zitten volgens mij veel te vastgero(es)t en als er eentje afbreekt, ben ik echt het haasje). Het stalen hart daarentegen was wel oké. Met een staalborstel heb ik vervolgens alle roest en andere troep eraf geborsteld en de boutjes die in de rand zitten, gingen daar weer mooi van glimmen. Daarna de velgen even stevig opgeschuurd, de boutjes stuk voor stuk netjes afgeplakt (wat een k*tklus) en vervolgens heeft de onderbuurman de velgen eerst in de primer gespoten en daarna volledig in het hoogglans zwart gespoten.
Het resultaat is wel héél erg fraai, vind ik...
Dit waren de velgen:

en na een fikse opknapbeurt zien ze er nu zo uit:

Wat een verschil, hè? Je zou bijna denken dat het compleet andere velgen zijn, nietwaar?
In de rand kwam ik toen ik met de staalborstel aan de gang was een ingeslagen tekst tegen (bij 2 van de 4 velgen), waaruit blijkt dat ze in de USA zijn gemaakt in 1967. Een (leesbaar) fotootje ervan maken lukte niet met de camera van m'n mobiel. Ik heb er wel wat fotootjes van gemaakt, maar die zijn wat wazig. Die ga ik nog wel even proberen 'scherp(er)' te krijgen.
Ik denk dat ik op deze velgen ook Vredesteintjes laat leggen; dan kan ik zo nu en dan van velgen wisselen. De velgen die er nu onder zitten (standaard 5x205 5,5J velgen) worden overigens ook zwart gespoten...