Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Moet de Duitse auto-industie gesteund worden?

ja, het belang voor Europa is te groot.
42
76%
nee, ze moeten op de blaren zitten, eigen schuld dikke bult.
13
24%
 
Totaal aantal stemmen : 55

Re: Duits auto-industrie in crisis

26 sep 2024 20:20

Oké dan weer even on-topic: buiten de 90.000 ontslagen die afgelopen jaar al gevallen zijn in en om de Duitse autoindustrie dreigen er nog 30.000 bij te komen

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ogle.nl%2F

Wat moeten die mensen en hun gezinnen gaan doen ? Kijken hoe een ijsbeer gered is en leven in armoede ?

Re: Duits auto-industrie in crisis

26 sep 2024 20:58

Naar ander werk kijken. Er is op dit ogenblik een chronisch tekort aan werknemers. En ik ben van mening dat er overal werk te vinden is. Oke, misschien niet in vakgebied waar je voor geleerd hebt, maar werk is er. In Nederland trekken we blikken open met medelanders voor werk waar wij te beroerd voor zijn.

Re: Duits auto-industrie in crisis

26 sep 2024 21:07

Is dat in Duitsland ook zo?

Re: Duits auto-industrie in crisis

27 sep 2024 8:58

De energietransitie gaat nog jarenlang
werk opleveren, op allerlei gebieden.
Ingenieurs, kabelleggers etc etc.
Je moet in kansen denken niet in problemen.

Re: Duits auto-industrie in crisis

27 sep 2024 10:22

Dat ben ik met je eens. De uitdaging is om ook de businesscase daaronder sluitend te krijgen en dat mist nog maar al te vaak. Gewoon omdat overheden niet gewend zijn in effectieve, realistische businessmodellen te denken. Ik ben er echter van overtuigd dat dit mogelijk is. Mits men afscheid neemt van wensdenken en overheden samen met het bedrijfsleven en stoppen elkaar als de vijand te beschouwen.

Re: Duits auto-industrie in crisis

27 sep 2024 17:17

Even grofweg gerekend;
Die Energiewende ist mit massiven Kosten verbunden, weitere Preissteigerungen sind absehbar. Allein für den Ausbau der Stromnetze werden bis 2045 Investitionen von mehr als 460 Milliarden Euro notwendig sein.

460 miljard euro, waarvan 50% arbeid voor 75 euro per uur = 1,5 miljoen M/V/X-jaren arbeid. tot 2045.
tot 2045 is 20 jaar, dus 75000 mensen kunnen hiermee lekker aan de slag. :thumleft:
En dat alleen voor de uitbouw van het stroomnet, dus niet voor opstarten kerncentrales, installeren laadpalen en warmtepompen etc etc.

Re: Duits auto-industrie in crisis

01 okt 2024 15:27

Duitse industrie trekt het niet meer – op de wapenindustrie na

https://www.deanderekrant.nl/nieuws/dui ... 2024-09-30

Re: Duits auto-industrie in crisis

01 okt 2024 15:35

Kan je die rotzooi svp ergens anders dumpen

Re: Duits auto-industrie in crisis

01 okt 2024 18:31

Hoezo? Er staat toch op de site:
Onze kernwaarden zijn integriteit, verbinding en kwaliteit. We hopen dan ook dat onze krant voor zoveel mogelijk mensen hún favoriete krant wordt.
Dan geloof je toch direct alles wat er op de site staat. :mrgreen:

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 9:50

Enguess schreef:Kan je die rotzooi svp ergens anders dumpen


Definieer en onderbouw "rotzooi".

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 12:54

Omdat je het zo aardig vraagt.

Definitie van rotzooi:

1) Afval 2) Anarchie 3) Barrel 4) Beestenboel 5) Bende 6) Bloedbad 7) Bocht 8 ) Chaos 9) Dievenbende 10) Ellendige boel 11) Janboel 12) Keet 13) Mess 14) Meuk 15) Ongeregelde troep 16) Prullerij 17) Puinhoop 18) Puinzooi 19) Pulp 20) Reut 21) Rommel 22) Shit 23) Slachthuis 24) Slechte waar 25) Smeerboel
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... /Rotzooi/1

Vind zelf 19, 20, 22 wel toepasselijk.

Onderbouwing (waarom ik de Andere Krant rotzooi vind, neem ik aan):

Bedenkelijke journalistiek, populistische berichtgeving, verspreiding van desinformatie, mogelijkerwijs (mede) gefinancierd door het Kremlin (zie o.a: onderzoek NRC en de reactie van de Raad voor de Journalistiek op dat onderzoek).

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 13:20

Die site kende ik nog niet maar los daarvan…, wat is er dan zo ‘rotzooi’ aan dat bericht? Rheinmetall opende onlangs namelijk nog een nieuwe fabriek en maken momenteel veel winst.

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 15:01

Het enige wat klopt in dat flutstukje is dat Duitsers harder moeten werken. Dat land gaat ten onder aan bureaucraten en vakbonden.

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 15:45

Zou je denken?

Ik vernam laatst dat je in duitsland bepaalde aanvragen bij de overheid digitaal kan indienen. Dat iemand van de betreffende organisatie dan die digitale aanvraag uitprint, om het geprinte document vervolgens in circulatie te brengen langs de afdelingen. Daar zitten dan weer mensen die de gegevens overtypen in hun systemen om de aanvraag te verwerken.

:popcorn:

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 16:02

Dat dus. Eigenlijk moeten ze harder en slimmer werken.

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 17:07

Franz schreef:Die site kende ik nog niet maar los daarvan…, wat is er dan zo ‘rotzooi’ aan dat bericht? Rheinmetall opende onlangs namelijk nog een nieuwe fabriek en maken momenteel veel winst.

Rheinmetall zit toch in een andere branche?

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 17:40

In het zelfde straatje:

Moest de Nederlandse Mijnbouw gesubsidieerd worden?
De scheepsbouw?

In bv de UK en Belgie is dit veel kunstmatig in stand gehouden. Verstandig? Ligt eraan uit welke hoek je het bekijkt.
Economisch gezien niet. Strategisch gezien wellicht wel. Er gaat immers kennis, kunde en ervaring verloren (danwel naar het buitenland).

Tis maar net uit welke hoek je het bekijkt. Feit is wel dat met efficiëntie en economie als argumenten een hoop zaken/bedrijven de afgelopen decennia ter ziele zijn gegaan welke men in de huidige, veranderde, wereld toch best fijn had gevonden om te hebben.

Re: Duits auto-industrie in crisis

02 okt 2024 18:35

CJ schreef:In het zelfde straatje:

Moest de Nederlandse Mijnbouw gesubsidieerd worden? De scheepsbouw?

In bv de UK en Belgie is dit veel kunstmatig in stand gehouden. Verstandig? Ligt eraan uit welke hoek je het bekijkt.


Klopt - in Limburg was er veel mijnbouw; toen dat stopte werd met overheidsgeld de LRM opgericht, Limburgse Reconversie Maatschappij en die was / is uitermate succesvol! Ook na de sluiting van Ford Genk. In de Walen was er de staalindustrie, toen dat verhaal stopte werd er op zijn Waals gewoon niks gedaan en zitten ze daar qua welvaart intussen op Oost-Europees niveau :roll:
Scheepsbouw zat in mijn streek en is opgedoekt begin jaren 90. Die regio is daarvan ook succesvol hersteld en is nu Pharma Valley. 4 jaar geleden hadden ze daar een belangrijk aandeel in de productie van vaccins.

Reconversie kan naar mijn mening altijd, maar soms heeft het een duwtje nodig van overheidswege.

Re: Duits auto-industrie in crisis

03 okt 2024 9:36

Mooi woord, reconversie, kende ik nog niet :thumleft:
Maar de hele Duitse auto-industrie reconverseren lijkt me nogal een uitdaging.

Re: Duits auto-industrie in crisis

08 okt 2024 9:48

Met de uitfasering van kernenergie hebben ze in Duitsland vrijwillig afstand gedaan van meer dan 1.200 TWh fossielvrije elektriciteit. Dit betekent dat ze zo'n 1 miljard ton onnodige CO₂-uitstoot hebben veroorzaakt. In 2006 produceerde kernenergie 160 TWh fossilvrije elektriciteit. In 2023 produceerden kolen- en gascentrales 160 TWh fossilen aan elektriciteit. Met uitzondering van een klein deel van de kolen- en gasstroom voor stadsverwarming en redispatch, zouden ze vandaag bijna fossielvrije stroomvoorziening kunnen hebben. Het ging heel dom - voor het klimaat. Denk vooral aan het deel van de industrie dat een constante, weersonafhankelijke en fossielvrije stroomvoorziening nodig heeft, en dat is bijna de hele Duitse industrie. Dus herstel kernenergie in Duitsland is het advies.

Re: Duits auto-industrie in crisis

08 okt 2024 10:47

Lijkt me idd een prima plan :thumleft:

Re: Duits auto-industrie in crisis

08 okt 2024 18:10

Ook mee eens.
Het was het klimaat (terecht) en de angst na Fukushima (in mijn ogen: onterecht) die de aanleiding zijn geweest om vol om renewables in te zetten.
Toen kwam Rusland-Oekraine en nu is het huilen.

Re: Duits auto-industrie in crisis

09 okt 2024 11:49

Dat Oekraine de Duitse gasaanvoer / infrastructuur (en deels de Nederlandse) heeft opgeblazen heeft er ook niet positief aan bijgedragen.

Re: Duits auto-industrie in crisis

26 nov 2024 17:24

Er moet echt iets veranderen:

83556

Re: Duits auto-industrie in crisis

26 nov 2024 18:42

redriver schreef:Dat Oekraine de Duitse gasaanvoer / infrastructuur (en deels de Nederlandse) heeft opgeblazen heeft er ook niet positief aan bijgedragen.


Duitsland koopt (ook) gas in vanuit Noorwegen.
Voor een gedeelte van dat gas leveren ze stroom terug :wink:
Plaats een reactie