Ik officieel wel.
Wat is er gebeurd:
Ik had een 2-jaarsabbo bij (destijds) Libertel. Lopende dit abbo wilde ik een andere telefoon en heb een abbo afgeloten bij (destijds) Dutchtone (of KPN, iig andere provider) en heb mijn oorspronkelijke telefoon aan mijn vriendin gegeven incl. simkaart, zodat het maandelijkse bedrag niet voor niets werd betaald.
Op zeker moment is deze telefoon gestolen. Simkaart is geblokkeerd. Omdat het abbo nog maar 1-2 maanden doorliep geen nieuwe sim aangevraagd, maar opgezegd aan het einde van de looptijd.
Een jaar of drie later (voor zover ik mij herinner) krijg ik op mijn nieuwe adres (ik was inmiddels verhuisd) een brief van een deurwaarderskantoor namens Vodafone of ik nog even een openstaand bedrag wilde overmaken. Aangezien ik in die tijd bij Vodafone gebruik maakte van een abbo, welke automatisch werd afgeschreven en die ook netjes werd voldaan heb ik eens een belletje gedaan. Deurwaarderskantoor was duidelijk: als Vodafone zegt dat u moet betalen, dan moet u betalen (een wetswijziging die mij nog steeds niet bekend is...). Dan maar naar Vodafone zelf bellen.
Van de klantenservice kreeg ik te horen dat een jaar daarvoor mijn oude abbo 3 maanden is gaan herleven. Er was in die tijd mee gebeld en sms-jes verzonden. Let wel: ik had de simkaart niet en die was overigens ook al een paar jaar geblokkeerd.
Nadat ik mijn verhaal had uitgelegd kreeg ik te horen dat iedereen dit soort verhalen wel kan vertellen. Op mijn vraag of Vodafone abbo's kent die slechts drie maanden lopen kreeg ik te horen dat dat idd. wel erg vreemd was. Het zou worden uitgezocht.
Toevallig was ik net in de maand voordat het abbo was gaan herleven verhuisd. In de maanden daarna heb ik braaf post opgehaald en ik weet 100% zeker dat daar geen rekening bij heeft gezeten van Vodafone.
Mijn conclusie is derhalve dat binnen Vodafone iemand een nieuwe simkaart heeft aangemaakt op mijn oude klantnr. oid en daar drie maanden gebruik van heeft gemaakt, waarbij de facturen zijn geblokkeerd. Omdat ik natuurlijk die facturen niet betaalde zal na die drie maanden door Vodafone de stekker er wel uit zijn getrokken.
Hoewel ik zou worden teruggebeld mocht ik niets vernemen. Dus zelf gebeld en Vodafone meldde dat er niet werd gediscussieerd en verwees naar deurwaarderskantoor. Deurwaarderskantoor hield vast aan de stelling dat Vodafone eigenhandig bepaalt op wie zij een vordering hebben en wie niet.
Ik heb derhalve naar Vodafone en deurwaarder geschreven waarom ik niet wens te betalen en gevraagd of ze mij niet meer lastig willen vallen of gewoon dagvaarden. Aangezien mijn abbo van Vodafone kort daarna verliep ben ik snel overgestapt gezien de ervaring.
Vorig jaar had Vodafone echter een interessante aanbieding en wilde ik toch met ze in zee. Maar Vodafone wil dat niet, ze vinden mij een wanbetaler. Wat ik persoonlijk van Vodafone vind zal ik in het midden laten, maar duidelijk is dat ik thans ook definitief geen gebruik meer wens te maken van Vodafone.